Tää s**tanan vegaanivillitys alkaa todella tulemaan korvista!
Avaat television ja kappas kokkausohjelma! Ja mitä kokataan? Vegaanipastaa, vegaanipizzaa, vegaanikakkua, vegaanipiirakoita, paistettua vegaania, keitettyä vegaania, grillattua vegaania, vegaania kolmella tavalla, vegaanista syksyä, vegaanista talvea, vegaanista aamua, vegaanista kännimättöä.
Ostat ruokalehden. Vegaanivegaanivegaanivegaani.
Menet kauppaan. Suuhun työnnetään vegaanimaistiainen, hyllyt notkuvat "uutta vegaanista". Maito on vegaanista, liha on vegaanista, juusto on vegaanista. Ja se hetki kun nappaat jauhelihapaketin ja vieressäsi joku ottaa nyhtökauraa. Tänään sain juuri halveksuvan katseen jauhelihastani. Huoh.
Järkkäät pikkujoulut. Eiei ei enää juustotarjottimia, perinteisiä piirakoita, pastejoita, pullia, suklaita, kakkuja koska täytyy löytyä vegaanivaihtoehto.
Kommentit (410)
olen sekasyöjä joka suosii kasviksia, mutta silti melkein joka aterialla käytän jotakin eläinperäistä tuotetta. Mieluummin ostan lähellä tuotettua (tai ainakin suomalaista) lihaa/kasviksia/juureksia kuin luomua espanjasta tai geeninautaa saksasta jotka on tänne rahdattu laivoilla ja lentokoneilla. Ostan lihat/kananmunat suoraan tilalta jotta tilalliselle jää enemmän rahaa. Jokainen saa minun puolestani syödä niinkuin tykkää, mutta se menee jo hitusen yli, että koiralle tai kissalle syötetään pelkkää kasvisruokaa "koska itsekin voin hyvin pelkällä kasvisruoalla"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on aivan sekopäinen keskustelu.
Miten se ilmastonmuutos pysäytetään kasvissyönnillä?
Ei mitenkään. Ne on nuo ilman saasteet mitkä sen aiheuttaa eikä se mitä kukin suuhunsa lappaa. Japani ja Kiina ovat niin saastuneita maita että ihmiset tarvii ulkona happinaamareita kun ei sitä saasteilmaa pysty hengittämään. Eikä sitä millään kasvissyönnillä lopeteta :D
Muilla mailla tilanne ei vielä ole yhtä paha. Ei ainakaan monissa muissa maissa vielä tarvita happinaamaria jos ulkona meinaa liikkua -.-Että aivan turhaa vauhkoomista mistään ekologisesta kasvissyönnistä kun ne ilmastonmuutosongelmat ovat ihan muualla kun lihansyönnissä....
kasvihuonekaasuista yli puolet syntyy lihantuotannon ja maitotalouden tuloksena. lisäksi metsiä hakataan jatkuvasti uuden laidunmaan alta pois. tässå suhteessa emme voi syyttää kiinaa/intiaa, vain ihan omaa läskimahaamme.
En ole läski vaikka lihaa syönkin. Suosin kotimaista. Tänään on luomumakkaraa, tutun teurastamasta hevosesta tehtyä. Ai että on herkkua. Tosin maksaa 4€/ paketti ja iso tanko pollee maksaa 20€. Luomua on ja Suomessa kasvatettu hevonen. Lähiruokaa parhaimmillaan. Ei ole lääkeakneilla pumpattua heppaa lautasella tai hormonilihaa :)
juuri näin. eettisesti kasvatettua laatulihaa, mieluiten riistaa. ei enempää kuin annos viikon tai kahden välein, muu aika vegaanista ruokavaliota. näin se ihminen on kehittynyt ja terveys on taattu. planeettakin tämän kestäisi.
Enemmän sitä viljeltyjä peltoja näkee tänä päivänä kuin laidunmaita.
Elikot teljetään navetoihin ja maat viljellään. Ja lisää viljelymaita hakataan. Ei sitä enää niin paljoa elukoita näy laitumilla. Ratsastuskoulut ja ravitallit taitaa olla enemmistö, kun muut esim. karjatilat jotka laidunmaita tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään. Ne on nuo ilman saasteet mitkä sen aiheuttaa eikä se mitä kukin suuhunsa lappaa. Japani ja Kiina ovat niin saastuneita maita että ihmiset tarvii ulkona happinaamareita kun ei sitä saasteilmaa pysty hengittämään. Eikä sitä millään kasvissyönnillä lopeteta :D
Muilla mailla tilanne ei vielä ole yhtä paha. Ei ainakaan monissa muissa maissa vielä tarvita happinaamaria jos ulkona meinaa liikkua -.-Että aivan turhaa vauhkoomista mistään ekologisesta kasvissyönnistä kun ne ilmastonmuutosongelmat ovat ihan muualla kun lihansyönnissä....
kasvihuonekaasuista yli puolet syntyy lihantuotannon ja maitotalouden tuloksena. lisäksi metsiä hakataan jatkuvasti uuden laidunmaan alta pois. tässå suhteessa emme voi syyttää kiinaa/intiaa, vain ihan omaa läskimahaamme.
En ole läski vaikka lihaa syönkin. Suosin kotimaista. Tänään on luomumakkaraa, tutun teurastamasta hevosesta tehtyä. Ai että on herkkua. Tosin maksaa 4€/ paketti ja iso tanko pollee maksaa 20€. Luomua on ja Suomessa kasvatettu hevonen. Lähiruokaa parhaimmillaan. Ei ole lääkeakneilla pumpattua heppaa lautasella tai hormonilihaa :)
juuri näin. eettisesti kasvatettua laatulihaa, mieluiten riistaa. ei enempää kuin annos viikon tai kahden välein, muu aika vegaanista ruokavaliota. näin se ihminen on kehittynyt ja terveys on taattu. planeettakin tämän kestäisi.
Ostan sen verran enempi kun on harvoin saatavilla ja pakastan. Riista on parasta lihaa. Hevonen on vähärasvaista ja maultaan erinomainen. Harmittelin kun jauhelihaa ei enää ollut saatavilla :(
Vierailija kirjoitti:
Enemmän sitä viljeltyjä peltoja näkee tänä päivänä kuin laidunmaita.
Elikot teljetään navetoihin ja maat viljellään. Ja lisää viljelymaita hakataan. Ei sitä enää niin paljoa elukoita näy laitumilla. Ratsastuskoulut ja ravitallit taitaa olla enemmistö, kun muut esim. karjatilat jotka laidunmaita tarvitsee.
ja peltoalasta ylivoimainen enemmistö menee lihakarjan rehun kasvatukseen. eläinperäinen ravinto on konsentroitua ravintoa ja kymmeniä kertoja epäekologisempaa kuin kasvipohjainen. ihminen voi syödä lihaa, mutta kasvipohjainen ruoka on optimaalista.
Edelleen nämä vegaanipellet luulee että heinät ja juurekset kasvaa kaupanhyllyillä. Kyllä niitäkin varten pitää olla peltoja ja ennen kaikkea raskaampi logistiikka kuin mitä tulis kotimaisella lihalla kalalla. Jos mietitään ja lasketaan kaloreina niin yksi rekallunen lihaa vaati 3 rekallista vegaani evästä. Yleensä vegaanien eväät ajetaan kauempaa ulkomailta kuin liha.
Terveellisyydestä en tiedä mut saasteita tulee kummastakin, ja meidän asunalueilla vegen ruoasta enemmän. Entäs ne lisäravinteet, kannattas perehtyä myös mitä niiden valmistus kuluttaa
Vierailija kirjoitti:
Olen eettisistä syistä lihansyöjä. Jos kaikki maailman ihmiset olisivat vegaaneja, niin kuinka kävisi lehmien, lampaiden, sikojen ja kanojen? No kuolisivat sukupuuttoon. En halua tappaa eläimiä sukupuuttoon. Vai meinaatteko, että joku huvikseen pitäisi lehmiä, lampaita, sikoja ja kanoja? Ja luonnossahan ne täällä Suomessa eivät pärjää. Eläinten oloja voi toki aina parantaa. Omistan myös minkkiturkin, joka on 40 v. vanha. Käytän sitä, koska miksi veisin hyvän takin kaatopaikalle. Uutena en kyllä ostaisi.
En aina pysy kärryillä. Toisinaan vegaanius tarkoittaa sitä, että lehmät, kanat, lampaat ja siat yksinkertaisesti valtaa maapallon, kun ei kukaan niitä syö. Toisinaan ne sitten kuolevatkin suoraan sukupuuttoon. Eli kumpaa pelkäätte enemmän?
Kasviksia käytän lisäkkeenä lähes kaikessa lihan kanssa. Kotimaista suositaan meilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekologisuus on tulevaisuuden juttuja. Onhan se nyt muutenkin järkyttävää että ihmiset juovat miljoonia litroja nestettä, joka on tarkoitettu vasikoille. Miksi ette joisi oman äitinne maitoa
Nykyiset lehmät tuottavat maitoa niin paljon että siitä riittää viidelle vasikalle.
On kyllä ihme argumentti. Tuskin lehmät noin paljon maitoa tuottaisi, jollei niitä olisi pumpattu sukupolvesta toiseen ja kyllä sinunkin äidistäsi riittäisi viidelle, jos hänessä olisi maito pumput kiinni.
Kerro kumminkin ihmeessä, joku järkevä perustelu sille, miksi sinun pitää juoda vasikalle tarkoitettu maito. Minusta se, että lehmän lapsi juo lehmän maitoa ja ihmisen lapsi ihmisen maitoa on paljo loogisempaa.
Miksi punkit imee eläinten verta? Minusta olisi paljon loogisempaa, että esim. minun veri olisi minua varten, eikä punkkia varten. Miksi ne tekee niin?
Toisekseen, jos en joisi vasikalle tarkoitettua maitoa, ei olis sitä lehmää eikä vasikkaakaan.
Lajin säilyminen ei ole mikään itseisarvo, jos se tarkoittaa sitä, että lajin yksilöt tuotetaan tänne vain tapettavaksi. Se lehmä eikä vasikka eivät kärsisi siitä, etteivät syntyisi tänne, mutta ne kyllä kärsivät huonoissa olosuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Toivon tosi paljon, että tämä vouhotus ja villitys menisi ohi. Tiedän tapauksen, jossa vegaaniksi ryhtynyt nuori sairastui tosi vakavasti. Kasvisvoittoinen ruokavalio on hyvä, mutta valitettavasti puutteellinen. Kohtuudella kun söisivät vähän kaikkea, tosi harvoin punaista lihaa sekä etenkin prosessoituja ruokia, niin muutos olisi suurempi. Jättäisin suosiolla muoviin pakatut jutut kokonaan pois.
Nyt vegaanien ehdottomuus ja tuomitsevuus johtaa loogiseen vastarintaan. Ehdottomuudella ja jyrkkyydellä ei maailma pelastu.
Jännä kun kuitenkin THL:kin on jo tehnyt vegaanisen lautasmallisuosituksen. Mut mistäpä nekään mitään tietää...
Kohta varmaan pumpataan porkkanoihin hormoneja jotta saadaan niistä isompia
Mua ärsyttää vain nää tyypit jotka vaativat että jokainen kahvila ja ravintola huomioi just ja vain ja ainoastaan vegaanit. Lähistöllä avataan kahvila joka mainostaa vaikkapa Facebookissa, niin jo on ensimmäinen ituhippi vinkumassa vegaanivaihtoehtoa listalle.
Mutta sit kun käy toisinpäin, avataan vegaaniravintola niin nää samat ituhipit hirssinpurijat vetää kassillisen palkoja nokkaansa jos sattuu kysymään että mites minä kun oon sekasyöjä, löytyykö mulle kinkkuvoileipää?
Vierailija kirjoitti:
Fanaattisuus on aina pelottavaa. Vegaanit ovat aggressiivisia. Tai todella masentuneita, väsyneitä, alavireisiä maailmantuskaa potevia kympintyttöjä. Just tuo masennus ihmetyttää.
Olin itse vegaani. Kunnes minussa alkoi olla piirteitä ja oireita, mitä ei koskaan aikaisemmin. Hiukset ohenivat. Finnejä tuli lisää. Akne. Tulehtuneet haavat eivät parantuneet. Suupielet auki. Kaikenlaisia lisäravinteita söin tuloksetta. Mieliala laski. Olin itkuinen, väsynyt, lamaantunut.
Sittemmin aloin syödä suomalaisen ravintosuosituksen mukaisesti. Aloin juoda lasin rasvatonta maitoa - hui kauheeta aikaisemmin.
Mitä tapahtui: olen elämäni kunnossa. Voin hyvin, jaksan kaikkea. Purkista otan korkeintaa d-vitamiinia nykyään; ennen meni kourallinen ravinnelisiä.
Ihan oikeasti olen huolissani vegaanien terveydestä. Mulle ei sopinut ollenkaan. Masennus seurasi. Nyt elämä hymyilee taas. Ja tää kaikki pelkän ruokavalion muutoksen ansiosta. Ihmettelen.
Kiitos huolenpidosta. =) Voin oikein hyvin, olen käynyt tärkeimmät veriarvot mittauttamassa ja huippulukemia ovat. Vointi hyvä, ihon, kehon, kunto aivan hienot, kaiken kruunaa hyvä omatunto omista valinnoistani.
Ja olen tosiaan ollut jo liki vuosikymmenen vegaani, luulisin että jonkunlaista haperoitumista olotilassa olisi jo tapahtunut, jos olisi tapahtuakseen. Mulle taas kävi täysin päinvastoin kuin sinulle, oloni koheni tähän ihanaan tilaan kun luovuin eläintuotteista. Joten minusta ei ainakaan sinun kannata tuntea huolta.
Vierailija kirjoitti:
Pakko nyt tunnustaa, että niin mullakin... Ja olen vegaani.
Jotenkin mennyt överiksi koko touhotus. Ja vielä kun tietää 90% varmuudella tämän olevan nimenomaan pelkkä villitys, trendi, joka menee ohi. Vegaanisuus on nykyään siistiä ja erikoista, kuuminta hottia siis. En usko että eläintenoikeudet hirveästi ihmisten mielissä vilisee, vaan kaikki pohjautuu trendikkyyteen.
Kaipaan yksinkertaisempia aikoja, jolloin ruoka piti tehdä alusta asti itse. Ei ollut mitään eineksiä tai nyhtöjuttuja, korkeintaan soijarouhetta, ja proteiinina toimivat oikein kunnon vanhanliiton liotetut pavut!
Harmittaa kovin...
Tota, mikä sua estää tekemästä ruokaa alusta asti itse? Ei sun tarvitse niitä eineksiä edelleenkään ostaa. Simple. :)
Vierailija kirjoitti:
Minä tahdon, että minua ei kukaan ihminen käytä hyväksi. Sopiiko se vegaaneille?
En halua tehdä yhtäkään työtuntia teidän hyväksenne. En myöskään lapsienne hyväksi. Voisitteko siis tehdä itse töitä tai viljellä omat ruokanne? Älkää riistäkö minua Kelan kautta.
Vau. Tuon luokan harhatilaan on apua saatavilla. Voimia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ei. World Watch -instituutin raportin mukaan ainakin 51 prosenttia maailman kasvihuonekaasupäästöistä aiheutuu liha- ja siipikarjan tuotannosta. Vaan mitäpä nekään mistään tietää........
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää vain nää tyypit jotka vaativat että jokainen kahvila ja ravintola huomioi just ja vain ja ainoastaan vegaanit. Lähistöllä avataan kahvila joka mainostaa vaikkapa Facebookissa, niin jo on ensimmäinen ituhippi vinkumassa vegaanivaihtoehtoa listalle.
Mutta sit kun käy toisinpäin, avataan vegaaniravintola niin nää samat ituhipit hirssinpurijat vetää kassillisen palkoja nokkaansa jos sattuu kysymään että mites minä kun oon sekasyöjä, löytyykö mulle kinkkuvoileipää?
Vegaanit ovat yksi ihmisryhmä jotka eivät ole ikinä tyytyväisiä mihinkään
Mitäs jos tulisin teille ja vaatisin seuraavaa: ruuan pitää olla vegaanista, maidotonta, gluteenitonta, sokeritonta, makeuttamatonta ja lisäaineetonta.
Mitä tarjoaisitte vegaanit tässä tilanteessa?
Kyllä niissä rehuissakin on säilöntäaineita kun ei ne muuten hyvinä säilyisi kauppojen hyllyillä että ei nekään puhtaita ole.... Ja hyönteismyrkkyjä kilokaupalla. Aika paljon kemikaaleja vedätte tekin
Taidetaan enemmän niitä metsiä hakata matalaksi viljelyn tieltä kuin laidunmaiksi....