Tiedättekö kun jotkut ihmiset ovat todella ärsyttäviä pelkällä olemuksellaan?
Miten ne sen tekevät?
Kerro millainen on tietämäsi ärsyttvä ihminen joka ei tahallaan kuitenkaan halua ärsyttää.
Kommentit (236)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä ärsyynnyt kun näet sellaisessa ihmisessa heijastuvan jonkin oman piirteesi jota et voi sietää.
Tässä asiassa ei ole oma piirteeni. Tiedän kyllä mitä terkoitat ja minua ärsyttää muissa piirteet mitä itsessäni en voi sietää. Mutta kaikki ärsytykset muissa eivät ole omia piirteitäni - Esim. minua ärsyttää se kun ihmiset tunkevat julkiseen kulkuvälineeseen ennen kuin muut poisjäävät ovat tulleet ulos, mutta itse en koskaan tuki oviaukkoa mennessäni julkisiin kulkuneuvoihin sisään. Ei siis kaikissa tapauksissa ole kyse siitä että tuo ärsyttävä piirre olisi oma ominaisuuteni.
Minua ärsyttää sekä itsessäni ärsyttävät piirteet että muissa olevat ärsyttävät piirteet.Ap
No kerro, mistä piirteestä nyt sitten on kysymys. Helpompi ottaa kantaa.
Myyjäpojut kraka kaulassa jossain kodinkoneliikkeissä. Ei nyt kaikki mutta se lipevä olemus ja kuvaannollinen käsienhieronta aikaansaavat sen ettei tee mieli mennä sinne kuulemaan kliseisiä koukkuja joilla yritetään saada ostamaan tuote. "Itse asiassa mulla on itellä tällainen kotona".
Tiedän. Itseäni ärsyttää myös tuollainen tietty "nöyryyden" tai ehkä oikeammin tilannetajun puute uusissa tilanteissa ja uusien ihmisten kanssa. Ei esim. kannata heti ruveta kahvipöydässä kertomaan vaikkapa vitsejä "naiskuskeista", siinä saattaa omat pisteet mennä heti kättelyssä miinuksen puolelle. Myös tyhmät ihmiset, jotka ovat koko ajan suuna ja päänä puhuen vain ja ainoastaan omista asioistaan, on ihan piina sielulle. Ihan kuin koko muuta porukkaa kiinnostaisi juuri hänen putkiremonttinsa tai vatsaongelmansa niin, että muusta viis. Kuinka tampioita ihmiset oikein voi ollakaan?
Kyylät ja nipot. Sellaiset jotka puuttuvat kaikkiin pikkuasioihin ja koettavat löytää muista virheitä. Koulussa ne oli niitä jotka kanteli opettajalle jos vahingossa katkaisit pensaasta oksan ja tekivät siitä muutenkin ison numeron.
Jotkut ovat vain niin idiootteja. Näin kahvilassa naisen, joka oli todella typerän näköinen, tyhmästi leikatut wt-hiukset ja kajalilla vedetyt silmät, joita pyöritteli ja hihkui ja oli vain niin idiootti ja teennäinen, ettei sellaista kestä kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärtymys herää sinussa. Ei välttämättä muissa.
Tiedän kyllä sen. Toivonkin kuulevani ärsyynnyttekö te pelkästään joidenkin ihmisten olemuksesta ja millaisia nämä ihmiset ovat.
Ap
En. Olisi syytä miettiä, missä vika on. Se on sinussa, jos et ärsyynny käytöksestä, vaan vain jonkun ihmisen olemuksesta. Itse ärsyynnyn ylimielisestä käytöksestä, tyyliin että "vain minä olen oikeassa, lopeta jauhaminen, olet tyhmä". Ärsyynnyn myös muutenkin yrityksistä nollata mielipiteeni tai kommenttini tai yrityksestä kävellä ylitseni.
Tarkoitin olemuksella käyttäytymistä. Olemushan on sitä miten ihminen käyttäytyy eikä esim. sitä miltä ihminen näyttää.
Ap
En ärsyynny muista, sillä en ole itsekään täydellinen. Vaan kontrollifriikkejä ärsyttää toiset ihmiset.
Koko ajan äänessä olevat ihmiset. Vievät kaiken huomion itselleen tylsillä minä minäminä -jutuillaan. Hassua: ennen ihailin tällaisia suupaltteja. Nykyisin ihailen niitä vaatimattomia ja hiljaisia tyyppejä.
Ihmiset jotka eivät kestä minkäänlaista kehittävää kritiikkiä tai parannusehdotusta
Bussipysäkillä on silloin tällöin nuorehko mies, jonka silmät ovat lähellä toisiaan ja nenä on tavallista pottunenää terävämpi. Hänellä on tapana käännellä päätään vasemmalle ja oikealle nopeassa tahdissa. Hän on kuin joku lintu tai pieni pelokas eläin. Se ärsyttää minua, vaikka ei pitäisi. Voi olla vaikka miten kiva tyyppi.
No esimerkiksi hänellä on kännykkä kaiken aikaa kädessä, ja parin minuutin välein pitää ottaa itsestä selfie... voiko ärsyttävänpää narsistista ihmistä enää olla?
Anteeksi etten tarkentanut aloitusviestiä : tarkoitin olemuksella käyttäytymistä. En siis ärsyynny kenenkään ulkonäöstä.
Ap
Liikun paljon yrittäjätapaamisissa tms. ja olen oppinut tunnistamaan minua eniten ärsyttävän ihmistyypin jo pelkästä olemuksesta. Yleensä mies, joskus myös nainen, tyylikkäät vaatteet, katselee toisia yleensä vähän kyllästyneenä tai ylimielisesti kuin arvioiden mitä hyötyä näistä voisi olla itselle. Sitten kun tällainen tulee juttelemaan, on yleensä hyvinkin tuttavallinen kunnes on saanut tarvitsemansa tiedot jolloin kiinnostus lopahtaa ja lopettaa keskustelun kuin seinään. Tarjoilijoita, siivoojia ym. ei pidä yhtään minään, ei edes ihmisinä vaan lähinnä jonain esineinä. Besserwisser joka puhuu mielellään sekavasti käyttäen paljon ammattislangia jolla luo illuusion omasta tietämyksestään. Kokee olevansa kaikkien yläpuolella, suulas ja sosiaalinen, puhuu kovalla äänellä, kännissä paljastuu yleensä aivan ääliöksi, usein myös ahdistelijaksi joka ei ymmärrä torjumista.
Silmäni tämän ihmistyypin tunnistamiseen on nykyään todella tarkka!
Vierailija kirjoitti:
Bussipysäkillä on silloin tällöin nuorehko mies, jonka silmät ovat lähellä toisiaan ja nenä on tavallista pottunenää terävämpi. Hänellä on tapana käännellä päätään vasemmalle ja oikealle nopeassa tahdissa. Hän on kuin joku lintu tai pieni pelokas eläin. Se ärsyttää minua, vaikka ei pitäisi. Voi olla vaikka miten kiva tyyppi.
Ohi aiheesta mutta sinulla on mukaansatempaavan tekstin tuottamisen lahja. Petyin kun tämä teksti ei ollutkaan minkään erakkoelämää viettävän tapaärsyyntyjän elämästä kertovan romaanin alku :D
Taidan olla tuollainen ärsyttävä henkilö itse. Joitakin ärsytän tahtomattani vain olemalla oma itseni. Itse en ärsyynny katsomalla ihmistä oli look mikä tahansa. Minun puolesta olkoon vaikka perse naaman paikalla, ei ärsytä. Mutta jos ihminen tekee tai sanoo jotain, niin saatan ärsyyntyä.
Vierailija kirjoitti:
Huutonaurua. Oikein av-mamman syväanalyysi. Helmi.
Minä olen huomannut olevani tällainen monia ärsyttävä ihminen. Olen päätellyt että se johtuu temperamentistani, joka todennäköisesti on paljolti espanjalaisten biologisten vanhempien peruja. Olen hyvin vilkas, äänekäs ja nopea liikkeissäni. Innostuneena on vaikea hillitä toisten päälle puhumista. En myöskään osaa sellaista "nöyrää" sosiaalista koodia jota Suomessa odotetaan. Esim. kun minulla tulee asia työkaverille, minä vaan reippaasti pongaisen siihen pöydän viereen ja paukautan kysymykseni. Olen huomannut että moni muu lähestyy toisen työpistettä varovaisen näköisenä, ikään kuin anteeksipyytelevin elein "enhän vaan häiritse". Olen yrittänyt opetella tuota itse mutta se ei tule aidosti ja reaktioista päätellen on muista vielä kummempaa kuin se että tapani mukaan vaan ampaisen paikalle ja esitän asiani.
Minua oudoksuttaa ihmiset jotka eivät koskaan hymyile puhuessaan tai vastaa muiden hymyihin. Sellainen hyväntahtoisten ilmeiden puutos, mitään "hassua" liikehdintää ei edes käväise kasvoilla... Kalsea vaikutelma.
Iskeekö sinulle tarve kontrolloida toisen henkilön käytöstä?