Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

#MeToo-kampanja tavallisen miehen perspektiivistä

Vierailija
18.10.2017 |

Melko silmiäavaavaa lukea näitä #metoo-kommentteja. Seksuaalinen häirintä Ilmiönä on laaja ja surullinen.

Minä luulen et monesti kyse saattaa olla siitä, että jotkut miehet ei lainkaan ymmärrä koko hommaa, vaan kun heidän oma fantasia on istahtaa baarijakkaralle, tilata bisse ja odotella, että joku muikkeli tulisi vähän ehdottelemaan, että mikäs herkkupala se siinä ja vähän vielä lääppisi. Sille voisi antaa pakit ja vartin päästä tulisi joku toinen. Sitten illan mittaan valitsee sen hoteimman ja lähtee sen kanssa pan*maan.

Eli siis osa miehistä ei pysty samaistumaan tilanteeseen millään tavalla, kun itse jopa toivovat pääsevänsä vastaavanlaiseen tilanteeseen.

Olen törmännyt ainakin yhteen selkeään takamuksen puristetutapaukseen baarissa, enkä puuttunut asiaan, vaikka nainen oli selkeästi hämillään. Harmittaa jälkikäteen, olisi pitänyt mennä sanomaan sille miehelle että anna olla viimeinen kerta. Tässä meidän tavallisten miesten tulisi aina mennä tilanteeseen ja tarjota apua tai vähintään näyttää sille ahdistelijalle kaapin paikka ja opettaa, miten naisia kuuluu kohdella.

m30

Kommentit (368)

Vierailija
321/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy myöntää että yksinäisyyteen hitaasti kuolevana miehenä on hieman hankala samaistua.

Ei sun tarvi samaistua. Riittää kun olet omalta osaltasi, tilanteestasi huolimatta, toimimatta näin naisten keskuudessa.

Ala nyt ihmeessä vielä moralisoida minua pelkän sukupuolen mukaan jostain mitä en ole tehnyt.

Ahhaa, meillä on tässä ilmi elävä mielensäpahoittaja. Enhän minä moralisoinut millään tavalla enkä olettanut, että toimisit niin.  Sitä vaan, että minulle naisena on aika yhdentekevää jos joku pahoittaa mielensä siitä, että ahdistelu ei kohdistu häneen sen sijaan, että osaisi kokea (kuten et osaa, sanoitkin) empatiaa, että se kohdistuu minuun, enkä sitä osakseni toivo. Minun ahdisteluni ei ole mitenkään sinulta pois.

Saattaa olla. Näissä ketjuissa on jotkut naiset sanoneet että ovat muuttaneet käytöstään jouduttuaan tarpeeksi ahdistelluksi. Minäkin. En lähesty miehiä tai jos he lähetät minua pyrin tilanteesta pois. En halua yhtään tuntematonta miestä lähelleni.

Vierailija
322/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli keskustelun taso noin yleistetysti on tämä:

Naiset: seksuaalinen häirintä on ongelma ja monia naisia on seksuaalisesti häiritty

Miehet: naisten on niin huomionhakuisia että valittavat seksuaalista häirintää, kun liian köyhä/ruma mies kehtaa flirttailla heille baarissa, kehtaavatkin valittaa, kun joillain on todellisia ongelmia

Naiset: listaan tässä useamman tapauksen, joka on ollut aivan muuta kuin flirttailua baarissa, nämä ovat todellisia ongelmia

Miehet: valehtelet ja olet sitäpaitsi lihava ja ruma

Vedät vähän mutkat suoriksi nyt, vaikki ketjun kommentit ovatkin olleet ala-arvoisia ja käsittämättömiäkin joidenkin miesten osalta.

ap

Tahallani kärjistin, mutta kommenttini kattaa laajempaa somessa käytyä keskustelua aiheesta, ei pelkästään tätä ketjua. Tämä on vielä pysynyt hyvin verrattain maltillisena, ja silti ihan samat mielipiteet on täälläkin esitetty moneen kertaa: naiset joko liioittelevat tai valehtelevat puhuessaan seksuaalisesta häirinnästä, eikä siitä ylipäänsä pitäisi puhua, koska toisilla on vielä huonommin.

No ei ole kyllä ollut maltillista kommentointia aivan kokonaan, vaan suorastaan törkeää. Somessa törkyä piisaa, mutta se, että samaa tapahtuu ihan arkielämässä on itselleni yllättävää. Miksei näitä häiriköitä saada kuriin? Mitä mielestäsi se tavallinen mies voisi tehdä, joka kokee moisen törkeäksi ahdisteluksi, (vaikkei se itseen kohdistu)? Miten tehdään ilmapiirin muutos? Toisin sanoen: mitä minä voisin asialle tehdä? Siis mies, joka ei missään tilanteessa hyväksy seksuaalista ahdistelua alkaen perään viheltelystä aina kourimiseen asti?

ap

Puhukaa asiasta miesporukoissa! Mä luulen ettei ahdistelijat tajua että muut miehet tuomitsee ne eikä hyväksy käytöstä. Ne luulee olevansa "kovia panomiehiä".

Taasko se on miesten tehtävä pelastaa naiset. Huoh.

Miesten tehtävä on lopettaa ahdistelu. Se on osa machokulttuuria, joka leimaa kaikki miehet, myös ne, jotka hiljaisesti hyväksyvät sen.

Sillä, että miehet puhuvat naisten kanssa ahdistelusta, ei ole juurikaan merkitystä sen rinnalla, että miehet puhuisivat ahdistelusta toisten MIESTEN kanssa.

En tunnista moista ilmiötä omassa kaveripiirissäni. Ei minulla ole ketään tuommoista tuttavaa, kenen kanssa tällaisesta tarvitsisi edes puhua. No työkaverilleni olen joskus huomauttanut, että hänen kaksimieliset ei ihan osu maaliinsa noiden nuorten naisten kanssa.

Kyllä minä baarissa näen naisiin epäkunnoittavasti suhtautuvia miehiä, mutta en todellakaan aio leimautua ahdistelijasukupuoleksi jonkun sosiaalisen rajatapauksen tai "kännissä Euroopan omistajan" takia, jolle naureskelemme valmiiksi jo kaikesta muustakin toilailusta. Se tässä vähän raavituttaa päätä, että luuleeko joku oikeasti, että fiksu ihminen kannustaisi kaveriaan käpälöintiin?

Machokulttuuri on Suomessa varsin vieras ilmiö. Idiootit ja alkoholi sen sijaan on tutumpi yhdistelmä. Täällä maalla ei sitä ehkä huomaa, mutta olen kuullut että kaupungeissa olisi nykyään jengiytymistä enemmän ja se, että pistetään yhteen kymmenen myöhäisteiniä, tuottaa kyllä takuuvarmasti joka sortin idiotismia ja ryhmäpainetta sen hyväksymiseen. Mutta tämä enempi spekulointia, kun en tiedä.

Kaksi ongelmaa juuri tässä. Kun te miehet (uskon että esim. juuri sinä et ole häiritsijätyyppiä, kun koko ilmiö on sulle niin vieras) että ymmärrä, että ne naisia häiriköivät miehet EIVÄT ole mitään sosiaalisia rajatapauksia, eivät säännöllisesti alkoholisteja tai muutenkaan mitenkään tavallisesta mieskunnasta poikkeavia tapauksia. Monessa ketjussa, monen viestin verran selitetty keitä nämä miehet ovat olleet. Juuri ystävien isiä, isien ystäviä, opettajia, työtovereita, esimiehiä, kavereita, myyjiä, asiakkaita... Tavallisissa arkipäiväisissä tilanteissa, jossa voisi olettaa saavansa olla rauhassa seksuaaliselta häirinnältä. Vaan kun ei saa olla. Toki sun ei mitään kollektiivista mielipahaa tarvitse miesten puolesta tuntea kun et ole mitään tehnyt, mutta ymmärrä, että monen naisen silmissä miehet ovat automaattisesti jo ahdistelijasukupuoli, koska sitä ahdistelua on siltä sukupuolelta tullut niin saatanasti!

Toinen ongelma, "naureskelette jo valmiiksi muustakin toilailusta". Tällä annat ymmärtää, että kaveri-/harrastusporukassa on se joku epäilyttävä Eero, jolla on tapana mm. kouria naisia ja tehdä muuta hassunhauskaa, jolle voi sivussa naureskella miten idiootti se on. Juuri se on sitä kannustamista, se kaveriporukan hiljainen hyväksyminen ja jopa naureskelul, miten et tätä näe??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedostat kai että se mies joka estoitta kourii naisia on sitä henkisesti sitä tasoa joka myös helposti mottaa toisten asioihin puuttuvaa miestä? Toki jos olet joku traktorin kokoinen lätkäjätkä niin siitä vaan menemään väliin, mutta itse arvostan enemmän omia hampaitani kuin jotain tuntemattoman naisen hetkellistä mielipahaa.

Mies taas spleinaa. Kun naiset kertoo, että valtaosa meistä on kokenut kourintaa, häirintää, asiatonta kommentointia useiden eri miesten taholta, ihan tavallisten miesten, perhetuttujen, opiskelutovereiden, opettajien, ohjaajien, kavereiden, vieraiden, bisnesmiesten jne. jne. jne. taholta, niin mies tulee ja kertoo, että ne miehet on "henkisesti sitä tasoa, joka...". Väärin. Ne ovat todellakin ihan tavallisia miehiä, jotka eivät näe mitään väärää siinä ajatuksessa, että naista siellä baarissa tai kadulla voi kouria ja kommentoida ja ohittaa tilanteen jälleen yhtenä mukavana kohtaamisena, vaikka sille naiselle se olisi kuinka ahdistava ja pelkoa aiheuttava hetki.

Eli ne miehet, jotka kourii ja samalla todennäköisyydellä mielestäsi mottaa väliin puuttujaa, on niitä ihan tavallisia perheenisiä ja futiskavereita. Sitä miehet just ei tajua. Ei ne ole mitään erikoisia ihmisiä, ne on miehiä. Not all men, ja onneksi näin, mutta ihan yhtä iso riski sun on tulla näiden miesten taholta muutenkin motatuksi, jos sitä pelkäät. Eli luultavasti eivät mottaa sua, mutta luultavasti ne silti tarjoilee naisille epätoivottuja lähestymisyrityksiä. Koittakaa tajuta tää.

Ei todellakaan omassa kaveripiirissäni kähmitä eukkoja noinvain. Jos oikeasti "tavalliset ihmiset" tekee sitä, mitä kerroit, niin sitten joko a) valehtelet b)ne ihmiset, joiden ympärillä pyörit, ei ole tavallisia.

Voi nyt vittu kun sun on vaikea käsittää. Ei tietenkään omaan lähipiiriinkään kuulu tällaisia ihmisiä, ihan itse valitsen seurani enkä tietenkään tällaisen insidenssin jälkeen pitäisi ko. ihmistä lähipiirissäni.  Mutta JONKUN lähipiirissä ne ovat kuitenkin. Ja osan näistä itseäni ahdistelleista tiedän sen verran, että ihan tavallisia (perheellisiä) miehiä ne on noin ulkoisin puittein arvosteltuna eivätkä todellakaan ole mitään mottaajatyyppiä. Erään sukulaisen miesystävä, autokoulunopettaja ja työpiireistä tuttu (loppuja en tunne, ehkä he sitten ovat niitä aggressiivisia mottajatyyppejä). Teininä yksi sukulaismies kommentoi että rintani ovat kasvaneet. Muistan sen häpeän ikuisesti, vasta aikuisena tajusin, että hänen siinä olisi pitänyt hävetä. Ei hän sitä pitänyt varmaan seksuaalisena häirintänä eikä oikein minään, mutta minä tiedän itse miltä se minusta, kohteesta tuntui, ja edelleen tuntuu. Muiden tapausten sattuessa olen onneksi ollut aikuinen.

Enkä valehtele sanaakaan.

Kuka normaali aikuinen mies muka menee kommentoimaan tuollaista jonkun teinitytön rinnoista? Elänkö kuplassa? Tuo ei ole normaalia käytöstä missään tilanteessa, eikö se nyt ole itsestään selvää.

ap

Se onkin tavallinen mies kaikkien muiden silmin. Ei ahdisteliat ahdistele muiden ollessa läsnä. Varmaan suurin osa on jollain tavalla tuntenut ahdistelian tietämättään. Vaikka kenen tahansa isä tai miksei äitikin voi olla ahdistellut jotain nuorta tai työkaveria, ilman että omilla lapsilla on siitä mitään tietoa. Itseasiassa he voivat julkisesti tuomita myös ahdistelut kovaan ääneen, mutta kumminkin kun saavat tilaisuuden "vähän kiusoittelevat" leikillään sopivaa uhria, ehkä näkevät olevansa itse jotenkin parempia, että vain huumorilla tai ehkä yleisintä, kuvittelevat uhrin nauttivan antamastaan huomiosta.

Vierailija
324/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pan*maan"

Tomppeliko se siellä postailee?

Mitä järkeä on sensuroida yksi helvetin kirjain, kun kaikki kuitenkin tietää mitä sanaa tarkoitat? Varsinkin kun panna-sana ei itsessään edes ole kirosana. Vai onko esimerkiksi oluen paneminen sensuroinnin arvoinen mielestäsi?

Ziisus sentään mitä lestaänkyräkonservatiiveja tännekin rantautuu. 

Vierailija
325/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy myöntää että yksinäisyyteen hitaasti kuolevana miehenä on hieman hankala samaistua.

Oletko ikinä tullut ajatelleeksi, kumpi on muna ja kumpi kana? Ei ole naisten vika, että sinun tilanteesi on tuo. Niin kauan kuin podet noin kovaa kateutta ja vihaa naisia kohtaan kollektiivina, et ole parisuhdemateriaalia. Raakaa varmasti jos ajatellaan, että tuskin olet syyllinen siihen, miten vaikeutesi naismarkkinoilla ovat saaneet alkunsa. Se ei kuitenkaan ole naisten vaan elämän epäreiluutta. Sinä kuitenkin olet itse ainoa ihminen, joka voi etsiä sinulle apua vähentääkseen pakkomielteistä syyn hakemista naisista. Silloin elämääsi voi astua myötätunto ja sääli muitakin kuin itseäsi kohtaan. Sama epäreiluus meitä muitakin kuitenkin koskee. Omaa päänuppia on jokaisen meistä paranneltava, kun elämä ei mene niinkuin piti.

Miesten positiivinen liike voisi auttaa ahdistuksen hoidattamisessa ja järjestää erilaisia kursseja ja toimintaa, jossa ihan oikeita parempaan elämään tarvittavia taitoja opiskellaan. Miesasialiike siihen ei taida pystyä, koska siellä vahvistetaan vain vakuuttuneisuutta siitä, että kepulikonstien hiominen on se parempi vaihtoehto. nuor

Se on varmasti totta, että nuorten miesten hätää ei osata yhteiskunnassa käsitellä. Se johtuu osittain varmasti siitä, ettei apua osata pyytää eikä ottaa vastaan. Mutta yhä edelleen naisviha on niin normaalia, ettei siihen hukkuvaa nuorta miestä osata ajatella potilaana. Vaikka hinta onkin niin kova sekä hänelle itselleen että yhteiskunnalle. Ja kaikille niille naisille, jotka joutuvat tuntemaan sen seuraukset nahoissaan.

Vierailija
326/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ikinä tullut ajatelleeksi, kumpi on muna ja kumpi kana? Ei ole naisten vika, että sinun tilanteesi on tuo. Niin kauan kuin podet noin kovaa kateutta ja vihaa naisia kohtaan kollektiivina, et ole parisuhdemateriaalia. Raakaa varmasti jos ajatellaan, että tuskin olet syyllinen siihen, miten vaikeutesi naismarkkinoilla ovat saaneet alkunsa. Se ei kuitenkaan ole naisten vaan elämän epäreiluutta. Sinä kuitenkin olet itse ainoa ihminen, joka voi etsiä sinulle apua vähentääkseen pakkomielteistä syyn hakemista naisista. Silloin elämääsi voi astua myötätunto ja sääli muitakin kuin itseäsi kohtaan. Sama epäreiluus meitä muitakin kuitenkin koskee. Omaa päänuppia on jokaisen meistä paranneltava, kun elämä ei mene niinkuin piti.

Miesten positiivinen liike voisi auttaa ahdistuksen hoidattamisessa ja järjestää erilaisia kursseja ja toimintaa, jossa ihan oikeita parempaan elämään tarvittavia taitoja opiskellaan. Miesasialiike siihen ei taida pystyä, koska siellä vahvistetaan vain vakuuttuneisuutta siitä, että kepulikonstien hiominen on se parempi vaihtoehto. nuor

Se on varmasti totta, että nuorten miesten hätää ei osata yhteiskunnassa käsitellä. Se johtuu osittain varmasti siitä, ettei apua osata pyytää eikä ottaa vastaan. Mutta yhä edelleen naisviha on niin normaalia, ettei siihen hukkuvaa nuorta miestä osata ajatella potilaana. Vaikka hinta onkin niin kova sekä hänelle itselleen että yhteiskunnalle. Ja kaikille niille naisille, jotka joutuvat tuntemaan sen seuraukset nahoissaan.

Suomessa yli 80% itsemurhan tehneistä on miehiä. Tietenkään se ei olisi mikään juhlinnan aihe jos tämä luku olisi lähempänä 50/50, mutta ero on hämmentävän raju ja tämä on äärimmäisen pahoinvoinnin paras indikaattori. Eikä asiasta puhuta vakavasti. Joten säästä minut satuilultasi, kyllä tämä muuri toimii molemmin puolin. Ps. En syytä tilanteestani ketään muuta kuin itseäni, ja olen kyynisyydestäni huolimatta tosielämässä vielä hyvin empaattinen ihminen.

Vierailija
327/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku selittää, että mistä tässä keskustelussa on oikein edes kyse? En pysty ymmärtämään. 

Onko se suomalaiselle miehelle todella niin shokki, ettei naista voikaan enää pokata "vanhoilla hyvillä tavoilla" 

- Tarrata suoraan tisseihin, takapuoleen tai muualle kiinni

- Tulla vaatimaan ja anomaan seksiä päin naamaa 

- Ostaa Drinkki ja luulla, että se on hinta seksistä ja naisen voi ostaa

Onko todella niin hirveää jutella sille naiselle normaalisti? Voisitteko te ns. Kilttimiehet nyt opetella normaalin puheen? Koska olen niin monesti ollut tilanteessa, jossa mies tulee puhumaan minulla ja sen oikein huomaa, kuinka hän nyt puhuu NAISELLE - on jännittynyt, omituinen, ahdistava ja sen tietää jo siitä, että tulee seksi mielessä. Ei naisille kuulu puhua mitenkään eri tavalla kuin mieskavereillekaan vaan ihan normaalisti ja rennosti voi ja pitää tulla meidän kanssa juttelemaan. Kyllä se juttu siitä sitten lähtee, jos on lähteäkseen. 

Ei voi olla niin vaikeeta. Ja älkää kantako mitään drinkkejä eteen ja sitten suututa, kun naista ei saanutkaan ostettua sänkyyn jollain mojitolla.. suomalainen nainen sitäpaitsi osaa myös ostaa omat juomansa ja harrastaa seksiä niiden miesten kanssa, joita hän haluaa (eli niille, jotka ovat naisen kanssa normaalisti ja rennosti eivätkä kohtele kuin jotain yksisarvista). Ei suomalainen nainen tarvitse elättäjää tai jotain drinkkiostajaa. Toki on poikkeuksia, mutta se on kyllä oletus ja lähtökohta. 

Vierailija
328/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku selittää, että mistä tässä keskustelussa on oikein edes kyse? En pysty ymmärtämään. 

Onko se suomalaiselle miehelle todella niin shokki, ettei naista voikaan enää pokata "vanhoilla hyvillä tavoilla" 

Onko todella niin hirveää jutella sille naiselle normaalisti? Voisitteko te ns. Kilttimiehet nyt opetella normaalin puheen? Koska olen niin monesti ollut tilanteessa, jossa mies tulee puhumaan minulla ja sen oikein huomaa, kuinka hän nyt puhuu NAISELLE - on jännittynyt, omituinen, ahdistava ja sen tietää jo siitä, että tulee seksi mielessä. Ei naisille kuulu puhua mitenkään eri tavalla kuin mieskavereillekaan vaan ihan normaalisti ja rennosti voi ja pitää tulla meidän kanssa juttelemaan. Kyllä se juttu siitä sitten lähtee, jos on lähteäkseen. 

Ei voi olla niin vaikeeta. Ja älkää kantako mitään drinkkejä eteen ja sitten suututa, kun naista ei saanutkaan ostettua sänkyyn jollain mojitolla.. suomalainen nainen sitäpaitsi osaa myös ostaa omat juomansa ja harrastaa seksiä niiden miesten kanssa, joita hän haluaa (eli niille, jotka ovat naisen kanssa normaalisti ja rennosti eivätkä kohtele kuin jotain yksisarvista). Ei suomalainen nainen tarvitse elättäjää tai jotain drinkkiostajaa. Toki on poikkeuksia, mutta se on kyllä oletus ja lähtökohta. 

Jos on niin helvetinmoiset kriteerit ja luulet että se tuntemattoman lähestyminen ja itsensä peliin laittaminen on niin helppoa, niin meneppä itse reippaana tekemään vastedes se aloite. 

Vierailija
329/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella meillä oli puutuötunneilla kaksi tyttöä ja muut poikia. Esim tikkaille kiivetessä (aina oli ylähyllyllä jotain mihin ei ylettynyt muuten) puristeli maikka aina perseestä meitä tyttöjä, hän kuulema ”piti tukea”. Poikia ei kuitenkaan tarvinnut auttaa. Lisäksi tuli aina tisseistä pyyhkimään muka jotain puruja yms. Ihan tavallinen perheellinen mies, eikä uskallettu kenellekkään mitään sanoa koskaan.

Vierailija
330/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että kilttimiesten mielestä sellainen on alfa, joka uskaltaa ja osaa olla oma itsensä ja osaa puhua normaalisti. Ei omakaan mieheni ole mikään menestynyt (olen itse johtoasemassa ja hän duunari) tai muutenkaan paperilla mikään täydellinen, mutta kun hän tuli puhumaan kanssani niin hän ei todellakaan tehnyt eroa sen suhteen olenko nainen vai mies. Oli ihana ja todella kiihottavaa tutustua sellaisen miehen ja harrastimme kyllä seksiä ensitapaamisella. 

Vierailija
331/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesten ahdistelu on tosiaan osa tätä machokulttuuria. Sehän muuttuu pahemmaksi sitä mukaa, mitä lähempänä vahvan machokulttuurin maita ollaan. Välimeren maat, Etelä-Amerikka ym.

Tässä kohtaa koko kulttuurisen painolastin purkaminen on todella isotöistä. Pitäisi lähteä siitä liikkeelle, että yliopistoissa olisi aidosti sukupuolentutkimusta - jossa myös miehet (muutkin kuin homot, bi-, trans- ja queermiehet) olisivat tutkimuksen kohteena. Mistä suomalainen maskuliinisuus koostuu? Mitkä ovat sitä ylläpitävät mekanismit? Miten se elää ja muuttuu ajassa? Millaisella puheella sitä on muutettu?

Julkisessa keskustelussa, kouluissa ja päiväkodeissa pitäisi puhua suomalaisena poikana olemisesta ja kasvamisesta. Mitä käsityksiä siihen liitetään, miten poikia kasvatetaan? Naistutkimus on tehnyt paljon hyvää, mutta on sivuuttanut poikana ja miehenä olemisen ja konstruoinut itselleen koko sukupuolentutkimuksen kentän, jolle miehet eivät mahdu. Feminismi parantaa joka päivä tyttöjen asemaa, se on toiminnallaan saanut aikaan tyttöjen kasvatustapojen, heihin liittyvien käsitysten ja koko tyttönä / naisena olemisen muuttumaan monipuolisempaan ja suvaitsevaisempaan suuntaan, mutta sama työ on kokonaan tekemättä poikien ja miesten suhteen.

Mieskuva on jäänyt sotien, urheilun, väkivaltakuvaston ja perinteisten seksuaaliroolien vangiksi. Miehiä kasvatetaan sellaisten tapojen ja käsitysten maailmassa, jotka ovat kokonaisen sukupolven jäljessä niistä tavoista ja käsityksistä, joilla naisia kasvatetaan.

Jos miehet uskaltaisivat olla erilaisia ja naiset _hyväksyisivät_ erilaisen miehenä olemisen tavat (ja myötävaikuttaisivat poikiensa mallioppimiseen niiden osalta), olisi homma hyvällä alulla. Jos miehet eivät muutu eivätkä naiset hyväksy miesten muutosta, ei ulospääsyä ole pitkälläkään aikajänteellä.

Aamen! Luulen, että ongelmaksi tuolle mieheydentutkimukselle on muodostunut se, että sukupuolentutkimukseen hakeutuu niin valtavan suuri valtaosa naisia. Eivätkä naiset kehtaa tutkia mieheyttä, koska heillä ei ole siitä kokemusta. Intersektionaalisuuden ajatuksen mukaan se olisikin aika kornia jos naiset alkaisivat sankoin joukoin tutkia sitä mitä on olla mies suomessa. Eli MIEHET, KIINNOSTUKAA SUKUPUOLENTUTKIMUKSESTA!

Kirjoitin tekstin miehenä, joka on opiskellut _nais_tutkimusta yliopistossa muutaman kurssin verran. Ongelmaksi muuten hyvin alkaneissa opinnoissa nousi se, että ensimmäisessä kurssityössä (jonka aihepiiri/aineistot oli etukäteen määritelty, mutta näkökulma vapaa) olisin tahtonut toteuttaa tehtävänannon analysoimalla aineiston teksteissä rakennettuja mieskuvia. Arvatkaapas mitä? Se ei käynyt professorille, ei mitenkään. Aineisto olisi sen mahdollistanut oikein hyvin, metodissa ei ollut mitään vikaa - ainoa ongelma oli se, että olisin halunnut käsitellä (kriittisesti) miehiä naisten sijaan.

Siihen tyssäsivät minun naistutkimukseni opinnot. Yliopistoa, professoria, kurssia ja vuosilukua en viitsi sanoa.

Vierailija
332/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauttikaa nyt "momikulttuurista" ja "unelmasta", itse en ainakaan aio puuttua, koska naiset kannattaa maahanmuuttoa. Mitä kylvät sitä syöt.

Ihan kaikki mua ahdistelleet on olleet suomalaisia. Rajakit on outoja, ne perustelee maahanmuutolla mitä tahansa. "Murojen hinta tippui euron per kilo!" "No niin, taas ne mamut on polkenu viljan kuluttajahintoja, tässä suomalainen maanviljelijä kärsii"...

Vierailija
333/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesten ahdistelu on tosiaan osa tätä machokulttuuria. Sehän muuttuu pahemmaksi sitä mukaa, mitä lähempänä vahvan machokulttuurin maita ollaan. Välimeren maat, Etelä-Amerikka ym.

Tässä kohtaa koko kulttuurisen painolastin purkaminen on todella isotöistä. Pitäisi lähteä siitä liikkeelle, että yliopistoissa olisi aidosti sukupuolentutkimusta - jossa myös miehet (muutkin kuin homot, bi-, trans- ja queermiehet) olisivat tutkimuksen kohteena. Mistä suomalainen maskuliinisuus koostuu? Mitkä ovat sitä ylläpitävät mekanismit? Miten se elää ja muuttuu ajassa? Millaisella puheella sitä on muutettu?

Julkisessa keskustelussa, kouluissa ja päiväkodeissa pitäisi puhua suomalaisena poikana olemisesta ja kasvamisesta. Mitä käsityksiä siihen liitetään, miten poikia kasvatetaan? Naistutkimus on tehnyt paljon hyvää, mutta on sivuuttanut poikana ja miehenä olemisen ja konstruoinut itselleen koko sukupuolentutkimuksen kentän, jolle miehet eivät mahdu. Feminismi parantaa joka päivä tyttöjen asemaa, se on toiminnallaan saanut aikaan tyttöjen kasvatustapojen, heihin liittyvien käsitysten ja koko tyttönä / naisena olemisen muuttumaan monipuolisempaan ja suvaitsevaisempaan suuntaan, mutta sama työ on kokonaan tekemättä poikien ja miesten suhteen.

Mieskuva on jäänyt sotien, urheilun, väkivaltakuvaston ja perinteisten seksuaaliroolien vangiksi. Miehiä kasvatetaan sellaisten tapojen ja käsitysten maailmassa, jotka ovat kokonaisen sukupolven jäljessä niistä tavoista ja käsityksistä, joilla naisia kasvatetaan.

Jos miehet uskaltaisivat olla erilaisia ja naiset _hyväksyisivät_ erilaisen miehenä olemisen tavat (ja myötävaikuttaisivat poikiensa mallioppimiseen niiden osalta), olisi homma hyvällä alulla. Jos miehet eivät muutu eivätkä naiset hyväksy miesten muutosta, ei ulospääsyä ole pitkälläkään aikajänteellä.

Aamen! Luulen, että ongelmaksi tuolle mieheydentutkimukselle on muodostunut se, että sukupuolentutkimukseen hakeutuu niin valtavan suuri valtaosa naisia. Eivätkä naiset kehtaa tutkia mieheyttä, koska heillä ei ole siitä kokemusta. Intersektionaalisuuden ajatuksen mukaan se olisikin aika kornia jos naiset alkaisivat sankoin joukoin tutkia sitä mitä on olla mies suomessa. Eli MIEHET, KIINNOSTUKAA SUKUPUOLENTUTKIMUKSESTA!

Kirjoitin tekstin miehenä, joka on opiskellut _nais_tutkimusta yliopistossa muutaman kurssin verran. Ongelmaksi muuten hyvin alkaneissa opinnoissa nousi se, että ensimmäisessä kurssityössä (jonka aihepiiri/aineistot oli etukäteen määritelty, mutta näkökulma vapaa) olisin tahtonut toteuttaa tehtävänannon analysoimalla aineiston teksteissä rakennettuja mieskuvia. Arvatkaapas mitä? Se ei käynyt professorille, ei mitenkään. Aineisto olisi sen mahdollistanut oikein hyvin, metodissa ei ollut mitään vikaa - ainoa ongelma oli se, että olisin halunnut käsitellä (kriittisesti) miehiä naisten sijaan.

Siihen tyssäsivät minun naistutkimukseni opinnot. Yliopistoa, professoria, kurssia ja vuosilukua en viitsi sanoa.

Tosi outoa! Kiinnostaisi kyllä koska ja missä ja kuka. Mä opiskelin Turussa 2000-luvun alussa. Silloin ainakin oli monta tyyppiä jotka kiinnostuneita nimenomaan kriittisestä miestutkimuksesta ja tekivät tutkimusta. Nykyään olisi tietysti helpompaa vielä kun naistutkimusta ei ole ja sukupuolen tematiikkaa voi helposti lähestyä mistä suunnasta vain.

Vierailija
334/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen voi myös halventaa miestä. Mä katon yleensä vähän kookkaampaa/nuorempaa ja katse jalkojen väliin.

Vierailija
335/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedostat kai että se mies joka estoitta kourii naisia on sitä henkisesti sitä tasoa joka myös helposti mottaa toisten asioihin puuttuvaa miestä? Toki jos olet joku traktorin kokoinen lätkäjätkä niin siitä vaan menemään väliin, mutta itse arvostan enemmän omia hampaitani kuin jotain tuntemattoman naisen hetkellistä mielipahaa.

Mies taas spleinaa. Kun naiset kertoo, että valtaosa meistä on kokenut kourintaa, häirintää, asiatonta kommentointia useiden eri miesten taholta, ihan tavallisten miesten, perhetuttujen, opiskelutovereiden, opettajien, ohjaajien, kavereiden, vieraiden, bisnesmiesten jne. jne. jne. taholta, niin mies tulee ja kertoo, että ne miehet on "henkisesti sitä tasoa, joka...". Väärin. Ne ovat todellakin ihan tavallisia miehiä, jotka eivät näe mitään väärää siinä ajatuksessa, että naista siellä baarissa tai kadulla voi kouria ja kommentoida ja ohittaa tilanteen jälleen yhtenä mukavana kohtaamisena, vaikka sille naiselle se olisi kuinka ahdistava ja pelkoa aiheuttava hetki.

Eli ne miehet, jotka kourii ja samalla todennäköisyydellä mielestäsi mottaa väliin puuttujaa, on niitä ihan tavallisia perheenisiä ja futiskavereita. Sitä miehet just ei tajua. Ei ne ole mitään erikoisia ihmisiä, ne on miehiä. Not all men, ja onneksi näin, mutta ihan yhtä iso riski sun on tulla näiden miesten taholta muutenkin motatuksi, jos sitä pelkäät. Eli luultavasti eivät mottaa sua, mutta luultavasti ne silti tarjoilee naisille epätoivottuja lähestymisyrityksiä. Koittakaa tajuta tää.

Ei todellakaan omassa kaveripiirissäni kähmitä eukkoja noinvain. Jos oikeasti "tavalliset ihmiset" tekee sitä, mitä kerroit, niin sitten joko a) valehtelet b)ne ihmiset, joiden ympärillä pyörit, ei ole tavallisia.

Voi nyt vittu kun sun on vaikea käsittää. Ei tietenkään omaan lähipiiriinkään kuulu tällaisia ihmisiä, ihan itse valitsen seurani enkä tietenkään tällaisen insidenssin jälkeen pitäisi ko. ihmistä lähipiirissäni.  Mutta JONKUN lähipiirissä ne ovat kuitenkin. Ja osan näistä itseäni ahdistelleista tiedän sen verran, että ihan tavallisia (perheellisiä) miehiä ne on noin ulkoisin puittein arvosteltuna eivätkä todellakaan ole mitään mottaajatyyppiä. Erään sukulaisen miesystävä, autokoulunopettaja ja työpiireistä tuttu (loppuja en tunne, ehkä he sitten ovat niitä aggressiivisia mottajatyyppejä). Teininä yksi sukulaismies kommentoi että rintani ovat kasvaneet. Muistan sen häpeän ikuisesti, vasta aikuisena tajusin, että hänen siinä olisi pitänyt hävetä. Ei hän sitä pitänyt varmaan seksuaalisena häirintänä eikä oikein minään, mutta minä tiedän itse miltä se minusta, kohteesta tuntui, ja edelleen tuntuu. Muiden tapausten sattuessa olen onneksi ollut aikuinen.

Enkä valehtele sanaakaan.

Joo, miesten on monesti vaikea kuvitella, että ne on ihan näitä tavallisia miehiä, jotka käpälöi. Eikös se ollut se yksi Mattikin (A) joka niitä lentoemoja käpälöi? Näitä käpälöijiä on ihan kaikissa yhteiskuntaluokissa ja ihan perheenisinä. Aika monesti itsekin on joutunut jonkun vieraan miehen käpälöimäksi, enkä ikinä ole missään epämääräisissä paikoissa liikkunut. 

Vierailija
336/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksuaalinen häirintä alkoi pedofiilien toimesta jo lapsena. Onneksi jäi houkutteluasteelle. Kotona oli valistettu asiasta hyvin. Kun alkoi tulla naisellisia muotoja, niin johan vislailtiin perään tai yritettiin kouria. Noista tilanteista pääsi kuitenkin pakoon. Sen verran vahva itsetunto oli, että osasi rääväsuuna laukoa takaisin. Ujommalle varmaan ikäviä ja hyväksikäytettäviä tilanteita.

Sitten myöhemmin kun tuiki tuntemattomat miehet tarttuivat tisseihin tai takapuoleen, vedin surutta litsaria naamaan tai polvella munille. Sanokoot laki mitä sanoo. Yllättäen eivät ilmoittaneet kenellekään, koska tiesivät ylittäneensä rajan. Toivottavasti joku oppi.

Toisaalta sitten itsekin on tullut syyllistyttyä miehen esineellistämiseen, koska on kokenut tuota kohtelua. Maistakoot omaa lääkettään. Huomaa, että moni ei ole tottunut siihen. Tervetuloa naisten maailmaan. Saa sellaisella ihan perusulkonäöllä varustettukin väistellä luoteja, puhumattakaan nätimmästä.

Myöhemmin käytiin useita eri itsepuolustuskursseja mimmiporukalla. Tutuille miehille nätisti demonstroitiin, että näin käy, jos tulee päälle, vaikka voimaa olisi mukana. Olivat aika yllättyneitä. "Tehän olette vaarallisia naisia." Ei, vaan ympäristöön täytyy sopeutua.

Vierailija
337/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauttikaa nyt "momikulttuurista" ja "unelmasta", itse en ainakaan aio puuttua, koska naiset kannattaa maahanmuuttoa. Mitä kylvät sitä syöt.

Luulen, että yksikään nainen ei  ole säästynyt kähmimiseltä ja seksuaaliselta häirinnältä, niin yleistä se on. Joten epäilen, ettei ne mamut ole kaikkien kopelointien takana. Ei ne ehtisi joka paikkaan. Itse olen joutunut useamman kerran vastentahtoisen kähmimisen uhriksi, eikä kähmijä koskaan ole ollut maahanmuuttaja.

Vierailija
338/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha. Ihan sellainen puuttuminen riittää, että pidä se oma pippeli housuissa silloin, kun sitä ei niiden ulkopuolelle kaivata äläkä lääpi toisia ilman lupaa. Suullista ulosantia kannattaa toki myös vähän miettiä. Jos jokainen ihminen pitäisi huolen omasta asiallisuudestaan, mitään ongelmaa ei olisi.

On myöskin suhteellisen aivotonta väittää, että seksuaalinen ahdistelu olisi maahanmuuttajien mukanaan tuoma ilmiö. Kyllä täällä osataan ihan omastakin takaa, vaikka totta kai suurempi miesmäärä tarkoittaa aina myös suurempaa määrää ongelmia – kysy vaikka suomalaisten sekoilijoiden puukkojen alle 70-luvulla joutuneilta ruotsalaisilta. :D Ja siinä ei olleet edes kulttuurierot sumentamassa soveliaan käytöksen rajoja.

Ihan supisuomalaisten herrasmiesten taholta on muun muassa yritetty työntää sormia pilluuni kun olin 12, pyydetty lähettämään alastonkuvia ja puhuttu erittäin sopimattomia kun olin 13, tultu tyhjässä bussissa viereiselle penkille istumaan, hivelemään reittäni ja huohottamaan kun olin 14 ja esitelty puukkoa samalla lähennellen sekä seksiä ehdotellen kun olin 18. Listaa voisi jatkaa erinäisillä tapauksilla ihan näihin päiviin saakka ja kyllähän tämän moninaisen jengin joukkoon ulkomaalaisiakin lähentelijöitä mahtuu. Maahanmuuttajien yliedustus raiskaustilastoissa on ongelma, mutta se ei poista sitä faktaa, että Suomessa spedeilevät ja ovat aina spedeilleet ennen kaikkea ihan suomalaiset. Olisi siis kiva, jos jokainen voisi omalla tahollaan vilkaista sinne peiliin ja jos ei mihinkään muuhun kykene, niin ainakin olla vähättelemättä ongelmaa, joka on ihan selvästi olemassa.

Vierailija
339/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on niin helvetinmoiset kriteerit ja luulet että se tuntemattoman lähestyminen ja itsensä peliin laittaminen on niin helppoa, niin meneppä itse reippaana tekemään vastedes se aloite. 

Jos tuossa annetut neuvot ovat sinulle ylivoimaisen vaikeata niin todella toivon että voisit itsesi ja muiden ahdistelijoiden puolesta luvata että lopetatte.

Vierailija
340/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, maailma on varmaan muuttunut sitten mun tyttövuosien (duh). Olen syntynyt -71 enkä muista, että ikinä olisi ollut mitään kourimisia tai ehdotteluja. Kerran Oulussa mies ajoi polkupyörällä, hidasti kohdallani ja kaiveli vehkeen esille. Puskin pyörän ja äijän nurin. En tiedä, olisiko tuosta sitten pitänyt jotain traumaa kehrätä.

Puolustakaa naiset itseänne. Sanallisesti ollaan joka tapauksessa ylivertaisia, ja voimakin on tekniikkalaji.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi