Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

#MeToo-kampanja tavallisen miehen perspektiivistä

Vierailija
18.10.2017 |

Melko silmiäavaavaa lukea näitä #metoo-kommentteja. Seksuaalinen häirintä Ilmiönä on laaja ja surullinen.

Minä luulen et monesti kyse saattaa olla siitä, että jotkut miehet ei lainkaan ymmärrä koko hommaa, vaan kun heidän oma fantasia on istahtaa baarijakkaralle, tilata bisse ja odotella, että joku muikkeli tulisi vähän ehdottelemaan, että mikäs herkkupala se siinä ja vähän vielä lääppisi. Sille voisi antaa pakit ja vartin päästä tulisi joku toinen. Sitten illan mittaan valitsee sen hoteimman ja lähtee sen kanssa pan*maan.

Eli siis osa miehistä ei pysty samaistumaan tilanteeseen millään tavalla, kun itse jopa toivovat pääsevänsä vastaavanlaiseen tilanteeseen.

Olen törmännyt ainakin yhteen selkeään takamuksen puristetutapaukseen baarissa, enkä puuttunut asiaan, vaikka nainen oli selkeästi hämillään. Harmittaa jälkikäteen, olisi pitänyt mennä sanomaan sille miehelle että anna olla viimeinen kerta. Tässä meidän tavallisten miesten tulisi aina mennä tilanteeseen ja tarjota apua tai vähintään näyttää sille ahdistelijalle kaapin paikka ja opettaa, miten naisia kuuluu kohdella.

m30

Kommentit (368)

Vierailija
281/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisin kysymys kampanjasta miehillä on, että miten noihin tyttöystävän/avovaimon facepäivityksiin pitäisi suhtautua? Olisi kiva jos niihin hieman yksilöitäisiin, että koska on tapahtunut, ettei tule kellekään naisen sukulaiselle tms tule mielikuvaa, että se uusi mies onkin semmoinen sika. Tai että edes se eksä ei saisi turhaan syitä niskoilleen "aa se varmaan tuon takia erosi siitä miehestä!"

Toinen itseä ihmetyttänyt asia on Facebookissa naisten ketjuihin ilmaantuvat "yllyttäjät". Jos joku esimerkiksi sanoo, ettei ole kohdannut tuollaista, niin naisia alkaa käydä paasaamassa, että kyllä se humalainen katse pikkujouluissakin on sitä! Ikään kuin petturiin suhtaudutaan.

Itsellä on aikuisiällä yksinäisessä tenttitilanteessa naisopettaja kourinut perseestä, kun jouduin kumartumaan pöydän alle laittamaan näytön liittimen takaisin paikalleen. Opettaja ei ollut todellakaan viehättävä nuori nutturapää. Nuoruudessa useamman kerran tanssilattialla hitaiden tanssiminen päättyi niin, että nainen on kouraissut haarovälistä. Itse olen juuri nuo kouraisut kokenut epämiellyttäväksi, kun se tulee varoittamatta.

Tämä tämmöisenä semikriittisenä näkemyksenä kampanjaan. Toki tiedän hyvin, että todella rankkojakin kokemuksia on naisilla: itseasiassa itseäni se on viime vuosina yllättänyt, kuinka monella naisella on todella dramaattisiakin juttuja taustalla. Mutta että sinänsä tärkeä kampanja saisi sympatiat, niin sitä ei kannattaisi kovin jyrkillä jakolinjoilla naistenkaan pilata.

Vierailija
282/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisin kysymys kampanjasta miehillä on, että miten noihin tyttöystävän/avovaimon facepäivityksiin pitäisi suhtautua? Olisi kiva jos niihin hieman yksilöitäisiin, että koska on tapahtunut, ettei tule kellekään naisen sukulaiselle tms tule mielikuvaa, että se uusi mies onkin semmoinen sika. Tai että edes se eksä ei saisi turhaan syitä niskoilleen "aa se varmaan tuon takia erosi siitä miehestä!"

Toinen itseä ihmetyttänyt asia on Facebookissa naisten ketjuihin ilmaantuvat "yllyttäjät". Jos joku esimerkiksi sanoo, ettei ole kohdannut tuollaista, niin naisia alkaa käydä paasaamassa, että kyllä se humalainen katse pikkujouluissakin on sitä! Ikään kuin petturiin suhtaudutaan.

Itsellä on aikuisiällä yksinäisessä tenttitilanteessa naisopettaja kourinut perseestä, kun jouduin kumartumaan pöydän alle laittamaan näytön liittimen takaisin paikalleen. Opettaja ei ollut todellakaan viehättävä nuori nutturapää. Nuoruudessa useamman kerran tanssilattialla hitaiden tanssiminen päättyi niin, että nainen on kouraissut haarovälistä. Itse olen juuri nuo kouraisut kokenut epämiellyttäväksi, kun se tulee varoittamatta.

Tämä tämmöisenä semikriittisenä näkemyksenä kampanjaan. Toki tiedän hyvin, että todella rankkojakin kokemuksia on naisilla: itseasiassa itseäni se on viime vuosina yllättänyt, kuinka monella naisella on todella dramaattisiakin juttuja taustalla. Mutta että sinänsä tärkeä kampanja saisi sympatiat, niin sitä ei kannattaisi kovin jyrkillä jakolinjoilla naistenkaan pilata.

Ei herran jumala. Meitä on seksuaalisesti häiritty, ja nyt olemme vielä maailmalle velkaa koko tarinan??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä taas sen tason myrsky vesilasissa tämäkin että hohhoijaa.

Aikuiset ihmiset lähtee mukaan teinien somehypetyksiin ja tekee niillä itsestään oman elämänsä sankarin tangentin kautta parilla hiiren kliksautuksella... voi lol. Ja huomenna sitten koko juttu on unohtunut ja tilalla on joku "villihevosilla on oikeus elää niiden alkuperäisellä maaperällä"-juttu josta kukaan tykkää-kliksuttaja ei tiedä yhtään mitään, mutta pakkohan sen on olla oikein kun intter netissä joku niin sanoo.

Vierailija
284/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

m30

Ei se sinusta miestä tee, että väität otsikossa olevasi mies ja käytät nimimerkki m30.

Vierailija
285/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä siinä kampanjassa sitten tehdään kun kaikki ovat saaneet kerrottua ahdistelusta? Ollaan yhdessä ahdistuneita ja vihaisia kun on saatu kaivettua kaikki pahimmat muistot pintaan? Onko tarkoitus ottaa käyttöön toimintatapoja, joilla ahdistelu saadaan vähenemään?  

Kampanjan tarkoitus on nostaa yleiseen tietoisuuteen se miten yleistä tuo on. Ja osoittaa uhreille etteivät he ole yksin.

Ja että maapallo on pyöreä.

Nyt siis myönnät että ahdistelu on yleinen ongelma? Huh! Mä jo luulin ettet koskaan tajua!

Vierailija
286/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta aloittajan ritaripuheet ovat hassuja. En tiedä onko nyt yhtään parempi, että nainen tarvitsee miespuolista suojelijaa julkisella paikalla kuin tulla ahdistelluksi. Ei se auta yhtään, että joku mies tulee näyttämään ahdistelijalle "kaapin paikan". Eikä suurin osa miehistä siihen edes kykene. Mieskin on aika heikko ja kyvytön, kun joku alkaa öykkäröidä. Tavallinen ihminen ei pärjää hyvin tilanteessa, missä joku ei noudata sääntöjä.

Minusta ahdistelijoihin tehoaa sama kuin varkaisiin. Tiedotetaan että varas on liikkeellä, laitetaan valot päälle ja pidetään tilannetta silmällä. Lähetetään varkaalle viesti: "Me näemme mitä teet." Juuri sen tämä kampanja tekee.

Voisin lisätä tähän oman muistelun nuoruudestani. Olimme teininä tanssimassa tyttöporukalla. Tytöt heiluivat tanssilattialla, pojat kiersivät ympyrää lavan reunassa tytöjen takana ja tilaisuuden tullen kouraisivat takapuolesta. Eikä ollut poikkeustilanne, noin se vain toimi. Tytöt yrittivät vetäytyä keskelle, jotkut mulkoilivat kiukkuisesti. Minä tarrasin ensimmäistä kourijaani kauluksesta ja tuijotin silmiin. Ilmeestäni toivottavasti välittyi kaikki viha mitä tunsin. Kourija luikki nolona pois.

Silloin häpesin hirveästi epänaisellista käytöstäni, nyt en enää.

Nuorena ja nättinä käytännössä jokaisen baari-illan aikana joku törppö kävi perseestä kouraisemassa. Mä tein niin, että nipistin oikein kunnolla perseestä takaisin. Miehet voivat väittää, että tykkäävät "jos nainen ahdistelee". Eivät tykkää. Kun nainen siinä kavereiden nähden kunnolla perseestä kouraisee ja alistaa omaksi nartuksi, niin hymy hyytyy.

Vierailija
287/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedostat kai että se mies joka estoitta kourii naisia on sitä henkisesti sitä tasoa joka myös helposti mottaa toisten asioihin puuttuvaa miestä? Toki jos olet joku traktorin kokoinen lätkäjätkä niin siitä vaan menemään väliin, mutta itse arvostan enemmän omia hampaitani kuin jotain tuntemattoman naisen hetkellistä mielipahaa.

Mies taas spleinaa. Kun naiset kertoo, että valtaosa meistä on kokenut kourintaa, häirintää, asiatonta kommentointia useiden eri miesten taholta, ihan tavallisten miesten, perhetuttujen, opiskelutovereiden, opettajien, ohjaajien, kavereiden, vieraiden, bisnesmiesten jne. jne. jne. taholta, niin mies tulee ja kertoo, että ne miehet on "henkisesti sitä tasoa, joka...". Väärin. Ne ovat todellakin ihan tavallisia miehiä, jotka eivät näe mitään väärää siinä ajatuksessa, että naista siellä baarissa tai kadulla voi kouria ja kommentoida ja ohittaa tilanteen jälleen yhtenä mukavana kohtaamisena, vaikka sille naiselle se olisi kuinka ahdistava ja pelkoa aiheuttava hetki.

Eli ne miehet, jotka kourii ja samalla todennäköisyydellä mielestäsi mottaa väliin puuttujaa, on niitä ihan tavallisia perheenisiä ja futiskavereita. Sitä miehet just ei tajua. Ei ne ole mitään erikoisia ihmisiä, ne on miehiä. Not all men, ja onneksi näin, mutta ihan yhtä iso riski sun on tulla näiden miesten taholta muutenkin motatuksi, jos sitä pelkäät. Eli luultavasti eivät mottaa sua, mutta luultavasti ne silti tarjoilee naisille epätoivottuja lähestymisyrityksiä. Koittakaa tajuta tää.

Minä olen tajunnut asiasta ihan toisen puolen.

Olen niitä, jotka ovat menneet väliin ja saaneet turpiin humalaiselta mieheltä, joka on ahdistellut naista.

Ei kerran, vaan kahdesti. Toisella kerralla annoin takaa-ajetun naisen mennä autooni ja kielsin takaa-ajanutta (kännistä) miestä jatkamasta toimintaa. Mies puristi minua kurkusta, niin etten meinannut saada henkeä.

Toisen kerran opiskelijabileissä näin kourimistapauksen vierestä. Menin väliin, ja - yllätys yllätys - sain taas kaapin kokoisen jätkän kimppuuni. Hetken kuluttua makasin kuralätäkössä, johon mies yritti minua potkia, mutta onneksi muita sivullisia tuli väliin. Nainen oletettavasti ehätti karkuun.

En ole mikään ritari, enkä sellaiseksi pyrikään. Vastedes tyydyn ilmoittamaan baarin henkilökunnalle tai tarpeen vaatiessa poliisille ahdistelutapauksesta, mutta en aio puuttua tilanteeseen millään tavalla - en sanallisesti, en väliin menemällä, en paheksuvilla ilmeillä.

Vierailija
288/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta aloittajan ritaripuheet ovat hassuja. En tiedä onko nyt yhtään parempi, että nainen tarvitsee miespuolista suojelijaa julkisella paikalla kuin tulla ahdistelluksi. Ei se auta yhtään, että joku mies tulee näyttämään ahdistelijalle "kaapin paikan". Eikä suurin osa miehistä siihen edes kykene. Mieskin on aika heikko ja kyvytön, kun joku alkaa öykkäröidä. Tavallinen ihminen ei pärjää hyvin tilanteessa, missä joku ei noudata sääntöjä.

Minusta ahdistelijoihin tehoaa sama kuin varkaisiin. Tiedotetaan että varas on liikkeellä, laitetaan valot päälle ja pidetään tilannetta silmällä. Lähetetään varkaalle viesti: "Me näemme mitä teet." Juuri sen tämä kampanja tekee.

Voisin lisätä tähän oman muistelun nuoruudestani. Olimme teininä tanssimassa tyttöporukalla. Tytöt heiluivat tanssilattialla, pojat kiersivät ympyrää lavan reunassa tytöjen takana ja tilaisuuden tullen kouraisivat takapuolesta. Eikä ollut poikkeustilanne, noin se vain toimi. Tytöt yrittivät vetäytyä keskelle, jotkut mulkoilivat kiukkuisesti. Minä tarrasin ensimmäistä kourijaani kauluksesta ja tuijotin silmiin. Ilmeestäni toivottavasti välittyi kaikki viha mitä tunsin. Kourija luikki nolona pois.

Nuorena ja nättinä käytännössä jokaisen baari-illan aikana joku törppö kävi perseestä kouraisemassa. Mä tein niin, että nipistin oikein kunnolla perseestä takaisin. Miehet voivat väittää, että tykkäävät "jos nainen ahdistelee". Eivät tykkää. Kun nainen siinä kavereiden nähden kunnolla perseestä kouraisee ja alistaa omaksi nartuksi, niin hymy hyytyy.

1) Meikkaa itsesi nätiksi ja laita paljastavat vaatteet

2) Mene yökerhoon/baariin/paikkaan missä alkoholitarjoilua

3) Mene tanssilattialle heruttamaan

4) Ihmettele ja järkyty kun vastakkainen sukupuoli osoittaa kiinnostusta

5) Uhriudu

6) ????

7) Profit!

Vierailija
289/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai esimerkiksi esimies aseman väärinkäyttö ja kouriminen sekä rintojen kommentointi on jotain, mitä normaali mies ei ymmärrä? Kun yritin kaikkeni töissä edetä ja tehdä vaikutuksen olemalla joustava ja ahkera niin tämä oli siitä "kiitos".

Aloittaja ei taida oikein ymmärtää mitä se ahdistelu on.

Sittemmin vaihdoin työpaikkaa eikä vastaavaa ongelmaa enää ole.

Olet ihan oikeassa.

Tätä se ahdistelu on.

Isä.

Vierailija
290/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

#metoo

Toissa viikonloppuna noin 35- vuotias pyylevä naishenkilö puristi varoittamatta vasenta pakaraani. Ahdistelu sattui työpaikallani lauantaiyönä normaalia työnkuvaani suorittaessa (järjestyksenvalvoja). Kotiinpalattuani väsyneenä ja järkyttyneenä en pystynyt vielä käsittelemään tapahtunutta. Vasta seuraavana aamuna ymmärsin joutuneeni ahdistelun kohteeksi.

Vauva.fi av:n vertaistuen ja henkilökohtaisen tukiverkoston avulla olen pystynyt jatkamaan töitä normaalisti. #yksikinpuristusoliliikaa

Vierailija
291/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baaritiskille menossa ollessani edelläni käveli mies ja hänen edessään nainen, jonka takapuolesta mies puristi, nainen kääntyi ja näytti hämmentyneeltä. Mies jatkoi matkaansa baaritiskille ihan kuin ei mitään. Otin kundia olkapäästä kiinni ja kysäisin, että mikä meininki. Siinä se piipitti jotain ja änkytti. Ei mikään iso kaveri, tollasen vois aamupalaksi pistää poskeen. No, oppi ehkä läksynsä vaikken väkivaltaa käyttänytkään. Noita limaisia jätkiä riittää, sivullisten on hyvä puuttua. Ap:lta hyvä teksti.

Vierailija
292/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Baaritiskille menossa ollessani edelläni käveli mies ja hänen edessään nainen, jonka takapuolesta mies puristi, nainen kääntyi ja näytti hämmentyneeltä. Mies jatkoi matkaansa baaritiskille ihan kuin ei mitään. Otin kundia olkapäästä kiinni ja kysäisin, että mikä meininki. Siinä se piipitti jotain ja änkytti. Ei mikään iso kaveri, tollasen vois aamupalaksi pistää poskeen. No, oppi ehkä läksynsä vaikken väkivaltaa käyttänytkään. Noita limaisia jätkiä riittää, sivullisten on hyvä puuttua. Ap:lta hyvä teksti.

Sä ketään pistäisi poskees, säälittävää uhoamista surkimukselta :-D

Vierailija
293/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5) Uhriudu

6) ????

7) Profit!

Nyt ollaan asian ytimessä. Siis se että näytän juhliessani nätiltä oikeuttaa sua käyttäytymään mua kohtaan seksuaalisesti uhkaavasti? Miksi? Olenko sinulle velkaa yhden kourinnan siksi että näytän mielestäsi hyvältä? Oikeuttaako paljastavat vaatteet raiskauksen?

Vierailija
294/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoiko pelottaa, että ensi kerralla kun baarissa lääpit naisia, niin joku isompi kundi tulee ja antaa sulle selkään? No, ehkä ihan syytäkin pelätä niin ei tule enää ahdisteltua :-)

Vierailija
295/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5) Uhriudu

6) ????

7) Profit!

Nyt ollaan asian ytimessä. Siis se että näytän juhliessani nätiltä oikeuttaa sua käyttäytymään mua kohtaan seksuaalisesti uhkaavasti? Miksi? Olenko sinulle velkaa yhden kourinnan siksi että näytän mielestäsi hyvältä? Oikeuttaako paljastavat vaatteet raiskauksen?

Miehet ovat kuin eläimet - täysin viettien vietävissä, ja erityisesti kun näkökenttään osaa kaunis ja seksikäs nainen, niin vastustaminen on mahdotonta ja raiskaamiseksihan se menee. Sitten on nämä sivistyksessä elävät miehet, jotka ovat jo oppineet lukemaan ja kirjoittamaan, käyttäytymään ja toimimaan kuin ihmiset toimivat. Jostain näitä luolamiehiä kuitenkin vielä sikiää. Toivottavasti aika tekee tehtävänsä. Ovat nyt jo vähemmistössä.

Vierailija
296/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoiko pelottaa, että ensi kerralla kun baarissa lääpit naisia, niin joku isompi kundi tulee ja antaa sulle selkään? No, ehkä ihan syytäkin pelätä niin ei tule enää ahdisteltua :-)

Kannattaa yrittää, nautinnollista katsoa aina kun hymy muuttuu hädäksi urpolla, joka luuli olevansa se "isompi kundi" :-D

Vierailija
297/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa yrittää, nautinnollista katsoa aina kun hymy muuttuu hädäksi urpolla, joka luuli olevansa se "isompi kundi" :-D

Nössykkä siellä yrittää näyttää kovalta samalla kun puolustelee seksuaalista häirintää. Mitä? Eikö heru muuten kuin pakolla? Vai miksi pitää vajaaälyisten perseilyä puolustella?

Ottaisko äiti vielä sut syykkyyn? https://www.hs.fi/elama/art-2000005414047.html

Vierailija
298/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedostat kai että se mies joka estoitta kourii naisia on sitä henkisesti sitä tasoa joka myös helposti mottaa toisten asioihin puuttuvaa miestä? Toki jos olet joku traktorin kokoinen lätkäjätkä niin siitä vaan menemään väliin, mutta itse arvostan enemmän omia hampaitani kuin jotain tuntemattoman naisen hetkellistä mielipahaa.

Mies taas spleinaa. Kun naiset kertoo, että valtaosa meistä on kokenut kourintaa, häirintää, asiatonta kommentointia useiden eri miesten taholta, ihan tavallisten miesten, perhetuttujen, opiskelutovereiden, opettajien, ohjaajien, kavereiden, vieraiden, bisnesmiesten jne. jne. jne. taholta, niin mies tulee ja kertoo, että ne miehet on "henkisesti sitä tasoa, joka...". Väärin. Ne ovat todellakin ihan tavallisia miehiä, jotka eivät näe mitään väärää siinä ajatuksessa, että naista siellä baarissa tai kadulla voi kouria ja kommentoida ja ohittaa tilanteen jälleen yhtenä mukavana kohtaamisena, vaikka sille naiselle se olisi kuinka ahdistava ja pelkoa aiheuttava hetki.

Eli ne miehet, jotka kourii ja samalla todennäköisyydellä mielestäsi mottaa väliin puuttujaa, on niitä ihan tavallisia perheenisiä ja futiskavereita. Sitä miehet just ei tajua. Ei ne ole mitään erikoisia ihmisiä, ne on miehiä. Not all men, ja onneksi näin, mutta ihan yhtä iso riski sun on tulla näiden miesten taholta muutenkin motatuksi, jos sitä pelkäät. Eli luultavasti eivät mottaa sua, mutta luultavasti ne silti tarjoilee naisille epätoivottuja lähestymisyrityksiä. Koittakaa tajuta tää.

Ei todellakaan omassa kaveripiirissäni kähmitä eukkoja noinvain. Jos oikeasti "tavalliset ihmiset" tekee sitä, mitä kerroit, niin sitten joko a) valehtelet b)ne ihmiset, joiden ympärillä pyörit, ei ole tavallisia.

Heh. Mua on 12-16v kähmineet mm. naapurin setä, äidin ystävän mies ja isän lapsuudenkaveri. En koskaan kertonut näistä vanhemmilleni, hävetti liikaa. Ja mulla oli ihan keskiluokkainen tavallinen rivitalolähiö kotipaikkana ja tavalliset työssä käyvät fiksut vanhemmat ja näiden kaveripiiri koostui tavallisista työssäkäyvistä fiksuista ihmisistä. Olen miettinyt mitä tapahtuisi jos nyt aikuisena alkaisin nimiä tiputella. Ja tämä minun kokemani on pientä. Luulen, että ne enojen, isäpuolien ja valmentajien nuorena raiskaamat eivät huutele että #MeToo, he pitävät nyt somepimentoa ettei PTSD käy liian pahaksi.

Totta, en ole itsekkään päivittänyt tuota #metoo:ta. Ei vaan pää kestä alkaa edes puhumaan asiasta saati että pystyisin ottamaan vastaan mitään "itse sitä kerjäsit" kommentteja.

Mietin pitkään laitanko. En laittanut. Minut on raiskattu mitä vanhempani eivät tiedä, eikä minusta tarvitsekaan, siitä on kauan. Mutta en halua että se tulee edes puheeksi heidän edessään tai niiden muiden joka eivät ole tietoisia.

Vierailija
299/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5) Uhriudu

6) ????

7) Profit!

Näköjään ahdistelija ilmoittautuu. Et siis osaa ilmaista kiinnostustasi kuin esim. tarraamalla perseestä tai menemällä sanomaan jotain rivoa?

Vierailija
300/368 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5) Uhriudu

6) ????

7) Profit!

Miksi postailet tänne kesken koulupäivän?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi