#MeToo-kampanja tavallisen miehen perspektiivistä
Melko silmiäavaavaa lukea näitä #metoo-kommentteja. Seksuaalinen häirintä Ilmiönä on laaja ja surullinen.
Minä luulen et monesti kyse saattaa olla siitä, että jotkut miehet ei lainkaan ymmärrä koko hommaa, vaan kun heidän oma fantasia on istahtaa baarijakkaralle, tilata bisse ja odotella, että joku muikkeli tulisi vähän ehdottelemaan, että mikäs herkkupala se siinä ja vähän vielä lääppisi. Sille voisi antaa pakit ja vartin päästä tulisi joku toinen. Sitten illan mittaan valitsee sen hoteimman ja lähtee sen kanssa pan*maan.
Eli siis osa miehistä ei pysty samaistumaan tilanteeseen millään tavalla, kun itse jopa toivovat pääsevänsä vastaavanlaiseen tilanteeseen.
Olen törmännyt ainakin yhteen selkeään takamuksen puristetutapaukseen baarissa, enkä puuttunut asiaan, vaikka nainen oli selkeästi hämillään. Harmittaa jälkikäteen, olisi pitänyt mennä sanomaan sille miehelle että anna olla viimeinen kerta. Tässä meidän tavallisten miesten tulisi aina mennä tilanteeseen ja tarjota apua tai vähintään näyttää sille ahdistelijalle kaapin paikka ja opettaa, miten naisia kuuluu kohdella.
m30
Kommentit (368)
Sit on naisia, jotka ei välitä yhtään mistään ahdistelusta vaan tuntee sen huomionosoituksena. Voisko meitäkin vähän opettaa? :D
Moni noista naisista valinnut kuuluisuuden sen sijaan että ilmoittaa käytöksestä viranomaisille... Nyt kun joku uskaltautui onneksi vihdoin avautumaan Weinsteinista, moni lähtee mukaan kun ei ole enään pelkoa uran menetyksestä tältä taholta. En sit tiedä kuinka yleistä moinen käytös siellä on sillä hollywood on sairas paikka jossa pedofiliakin on luultua yleisempää :(
Kun olin ensimmäisellä luokalla ja tulin kotiin niin minua seurasi koulusta pihan ulkopuolella kyttäävä pedofiili. Onneksi poliisi sai tuon hurahtaneen ukon kiinni.
Sukulaistyttöjäni käytti hyväksi pedofiili varhaisteini-iässä 5 vuotta, jäi kiinni ja istuu linnassa. Onneksi.
Sukulaismiehen huomautus teini-iässä: "Oletpas naisistunut"..öö, mitä minun ulkönäköni kuuluu hänelle tai ulkonäön muutokset? Kyseessä on LAPSI.
Yliopistossa opiskelukollegoilta jatkuvaa kommentointia ulkonäöstä. Samalla molemmilta esimiehiltä aiheetta työpaikalla. Sama ensimmäisessä harjoittelupaikassa omalla alallani, jossa on johtavia "arvokkaita virkamiehiä" töissä. Kahvi tauko keskustelu keskellä kirkasta päivää: "Mitä jos p***sa katossa olis peili..höhhöö." Esimies asemassa oleva kollega (naimisissa) virkistyspäivänä: "Ei täällä työpaikalla ole hyvännäköisiä kuin se blondi..jo oot säkin aika..".
Lähtiessäni talostani takapihalle, takaani tuli mies, joka laittoi housut alas ja runkkasi spermat kerrostalomme lattialle. Lähdin pois. Miten tässä tilanteessa olisi voinut muuta tehdä? Ehtinyt sanoa, että soitan poliisin ja otan kuvan jos et lopeta? Sairas reppana.
Tapailemani mies, joka omistaa plastiikkakirurgia firman (toimitusjohtaja, tunnettu lääkäri) kävellessämme keskellä päivää Helsinkiä. "Halusin p**na sua jo, kun olit teini." Huumorilla tarkoitettuna letkautuksena, tietyst tämä sairas kommentti. "Sulla on niin isot tissit, että et pysyis lenkillä mun perässä.." jne.
Entinen mieheni jäi kiinni salakuvaamisesta ja huorissa käynnistä, jonka jälkeen jätin hänet. Huoritteli siksi puhelimessa, koska jätin tämän näiden (rikollisten tekojen takia).
Olen akateeminen, itsenäinen ja hyvinvoiva nuorinainen..mutta silti eikö kaikenlainen tuollainen asiaton kommentointi kerro miesten heikkodesta nähdä nainen tasavertaisena eikä alistettavana objektina, joka nähdään itsemäärittelemässä tilanteessa siinä valossa? Alistamita, huonoa itsetuntoa ja egon pönkitystä on tuo käytös.
Ja kyllä, olen reagoinut ja sanonut sopivan asiallisesti takaisin, enkä ole "feministi"..ja mitä sitten vaikka joku olisi feministi? Se ei tarkoita automaattisesti miesten haukkumista vaan tasa-arvon toteutumista. En pukeudu provosoivasti..ja mitä sitten jos joku pukeutuisi. Sekään ei tee oikeutta huudella, arvostella ja ehdotella.
Suomi on "muodollisesti" tasa-vertainen maa, käytännössä ei. Matkaa on vielä pitkä matka.
Kaiken tämän jälkeenkin voin sanoa, etten syyllistä miehiä. Ja miehet ovat mielestäni tasavertaisia, mutta mitä jos kohtelette naisia samalla ajatuksella? Syyksi ei riitä se, että "miehinen ajattelu" ottaa vallan tai "naiset ylireagoivat", "se oli huumoria", "älä ota sitä niin vakavasti".. Kysymys kuuluu, millä oikeudella tällaista osa harrastaa? Kyseessä on heikkous..ja valta-aseman haku nimenomaan heikoin keinoin. Ja nämä ahdistelijat kyllä: ne ovat kollegoja, opiskelukavereita, tavallisia tallaajia..
Ja vielä pettäjistä: laitetaan someen onnellisia perhekuvia..mm. isä ja äiti 17-v. tytön valmistujaisissa ja hymyillään tekohymyä. Sitten yöelämässä mennään, isketään itseä 20 v.nurempia ja petetään vaimoa niin että lapset kärsii ja aistivat kaiken. Tätäkin siis olen nähnyt ihmisiltä joita tiedän.
Normaali, fiksu, hyvän kasvatuksen saanut mies ei tee noin. Eriasia on että osa matkan varrella kieroutuu.
Aika monta etovaa kokemusta ihan tavalliselta naiseltakin löytyy! Että #metoo vaan.
Life is fucking hard! Lopettakaa poraaminen!
Ristiriitaiset fiilikset. Toisaalta tuo esiin oikeita väärinkäytöksiä joka on hyvä. Mutta sitten myös kamppanja on haarautunut aika monenlaisiin epäterveisiin suuntiin, pomo ei antanut palkankorotusta metoo, en naisena sanonut mitään mutta joku meni pieleen metoo, mies lähestyi väärin metoo.
Tämä me too on niin kaksinaamaista lynkkaamista kun sen perustaja tais alaikäistä vikitellä jos oikeen muistan? Opiskellessani Kainuussa naisvaltaisella alalla kymmenisen vuotta sitten niin se ulkonäöstä sanominen, ehdottelu, vähättely syrjintä, ahdistelu oli hyvin yleistä. Pata kattilaa soimaa koko touhu. Kattokaa peiliin ja hoitakaa omat mokat ennen kuin alatte hommata säälittävää huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Tämä me too on niin kaksinaamaista lynkkaamista kun sen perustaja tais alaikäistä vikitellä jos oikeen muistan? Opiskellessani Kainuussa naisvaltaisella alalla kymmenisen vuotta sitten niin se ulkonäöstä sanominen, ehdottelu, vähättely syrjintä, ahdistelu oli hyvin yleistä. Pata kattilaa soimaa koko touhu. Kattokaa peiliin ja hoitakaa omat mokat ennen kuin alatte hommata säälittävää huomiota.
Ai ahdisteluun ja seksuaaliseen häirintään ei kukaan saa puuttua ennen kuin on itse täydellinen? Sitten kun on täydellinen niin pitää odottaa vielä 1000 vuotta että muutkin alkaa jostain syystä olemaan? Päinvastoiin, yhdessä me se kulttuuri ja moraalikäsitykset luodaan. Suora puhe auttaa kummasti.
Julkisuuden henkiöiden kohdalla homma menee "lynkkaamiseksi", ihan siksi että laiskat toimittajat ei keksi muuta kirjoitettavaa kuin se mistä kilpailija jo jauhaa. Tavisten kohdalla maine kärsii, virheistä opitaan, jos opitaan, ja elämä jatkuu.
Raiskaajien yleisin puolustus on että "se halusi sitä".
Nyt kun luen tätäkin palstaa, tämä mentaliteetti näkyy monesti. Olen tiennyt valitettavasti jo pitkään ongelmasta. Kyllähän sen näkee jos sitä ongelmana pitää.
Nämä ihmiset ei tosiaan näe toisen koskemattomuuden viemistä tai väkivallan käyttöä vääränä.
Sylettää.