#MeToo-kampanja tavallisen miehen perspektiivistä
Melko silmiäavaavaa lukea näitä #metoo-kommentteja. Seksuaalinen häirintä Ilmiönä on laaja ja surullinen.
Minä luulen et monesti kyse saattaa olla siitä, että jotkut miehet ei lainkaan ymmärrä koko hommaa, vaan kun heidän oma fantasia on istahtaa baarijakkaralle, tilata bisse ja odotella, että joku muikkeli tulisi vähän ehdottelemaan, että mikäs herkkupala se siinä ja vähän vielä lääppisi. Sille voisi antaa pakit ja vartin päästä tulisi joku toinen. Sitten illan mittaan valitsee sen hoteimman ja lähtee sen kanssa pan*maan.
Eli siis osa miehistä ei pysty samaistumaan tilanteeseen millään tavalla, kun itse jopa toivovat pääsevänsä vastaavanlaiseen tilanteeseen.
Olen törmännyt ainakin yhteen selkeään takamuksen puristetutapaukseen baarissa, enkä puuttunut asiaan, vaikka nainen oli selkeästi hämillään. Harmittaa jälkikäteen, olisi pitänyt mennä sanomaan sille miehelle että anna olla viimeinen kerta. Tässä meidän tavallisten miesten tulisi aina mennä tilanteeseen ja tarjota apua tai vähintään näyttää sille ahdistelijalle kaapin paikka ja opettaa, miten naisia kuuluu kohdella.
m30
Kommentit (368)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Baaritiskille menossa ollessani edelläni käveli mies ja hänen edessään nainen, jonka takapuolesta mies puristi, nainen kääntyi ja näytti hämmentyneeltä. Mies jatkoi matkaansa baaritiskille ihan kuin ei mitään. Otin kundia olkapäästä kiinni ja kysäisin, että mikä meininki. Siinä se piipitti jotain ja änkytti. Ei mikään iso kaveri, tollasen vois aamupalaksi pistää poskeen. No, oppi ehkä läksynsä vaikken väkivaltaa käyttänytkään. Noita limaisia jätkiä riittää, sivullisten on hyvä puuttua. Ap:lta hyvä teksti.
Sä ketään pistäisi poskees, säälittävää uhoamista surkimukselta :-D
Alkoiko pelottaa, että ensi kerralla kun baarissa lääpit naisia, niin joku isompi kundi tulee ja antaa sulle selkään? No, ehkä ihan syytäkin pelätä niin ei tule enää ahdisteltua :-)
Kannattaa yrittää, nautinnollista katsoa aina kun hymy muuttuu hädäksi urpolla, joka luuli olevansa se "isompi kundi" :-D
Nössykkä siellä yrittää näyttää kovalta samalla kun puolustelee seksuaalista häirintää. Mitä? Eikö heru muuten kuin pakolla? Vai miksi pitää vajaaälyisten perseilyä puolustella?
Ottaisko äiti vielä sut syykkyyn? https://www.hs.fi/elama/art-2000005414047.html
Mä olen se äiti. Pääset kyllä kainaloon jos halia tarvitset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta aloittajan ritaripuheet ovat hassuja. En tiedä onko nyt yhtään parempi, että nainen tarvitsee miespuolista suojelijaa julkisella paikalla kuin tulla ahdistelluksi. Ei se auta yhtään, että joku mies tulee näyttämään ahdistelijalle "kaapin paikan". Eikä suurin osa miehistä siihen edes kykene. Mieskin on aika heikko ja kyvytön, kun joku alkaa öykkäröidä. Tavallinen ihminen ei pärjää hyvin tilanteessa, missä joku ei noudata sääntöjä.
Minusta ahdistelijoihin tehoaa sama kuin varkaisiin. Tiedotetaan että varas on liikkeellä, laitetaan valot päälle ja pidetään tilannetta silmällä. Lähetetään varkaalle viesti: "Me näemme mitä teet." Juuri sen tämä kampanja tekee.
Voisin lisätä tähän oman muistelun nuoruudestani. Olimme teininä tanssimassa tyttöporukalla. Tytöt heiluivat tanssilattialla, pojat kiersivät ympyrää lavan reunassa tytöjen takana ja tilaisuuden tullen kouraisivat takapuolesta. Eikä ollut poikkeustilanne, noin se vain toimi. Tytöt yrittivät vetäytyä keskelle, jotkut mulkoilivat kiukkuisesti. Minä tarrasin ensimmäistä kourijaani kauluksesta ja tuijotin silmiin. Ilmeestäni toivottavasti välittyi kaikki viha mitä tunsin. Kourija luikki nolona pois.
Silloin häpesin hirveästi epänaisellista käytöstäni, nyt en enää.
Nuorena ja nättinä käytännössä jokaisen baari-illan aikana joku törppö kävi perseestä kouraisemassa. Mä tein niin, että nipistin oikein kunnolla perseestä takaisin. Miehet voivat väittää, että tykkäävät "jos nainen ahdistelee". Eivät tykkää. Kun nainen siinä kavereiden nähden kunnolla perseestä kouraisee ja alistaa omaksi nartuksi, niin hymy hyytyy.
1) Meikkaa itsesi nätiksi ja laita paljastavat vaatteet
2) Mene yökerhoon/baariin/paikkaan missä alkoholitarjoilua
3) Mene tanssilattialle heruttamaan
4) Ihmettele ja järkyty kun vastakkainen sukupuoli osoittaa kiinnostusta
5) Uhriudu
6) ????
7) Profit!
Ihmettelen ja järkytyn aina siitä, ettei vastakkainen sukupuoli osaa osoittaa kiinnostusta kuin käsiksi käymällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli keskustelun taso noin yleistetysti on tämä:
Naiset: seksuaalinen häirintä on ongelma ja monia naisia on seksuaalisesti häiritty
Miehet: naisten on niin huomionhakuisia että valittavat seksuaalista häirintää, kun liian köyhä/ruma mies kehtaa flirttailla heille baarissa, kehtaavatkin valittaa, kun joillain on todellisia ongelmia
Naiset: listaan tässä useamman tapauksen, joka on ollut aivan muuta kuin flirttailua baarissa, nämä ovat todellisia ongelmia
Miehet: valehtelet ja olet sitäpaitsi lihava ja ruma
Vedät vähän mutkat suoriksi nyt, vaikki ketjun kommentit ovatkin olleet ala-arvoisia ja käsittämättömiäkin joidenkin miesten osalta.
ap
Tahallani kärjistin, mutta kommenttini kattaa laajempaa somessa käytyä keskustelua aiheesta, ei pelkästään tätä ketjua. Tämä on vielä pysynyt hyvin verrattain maltillisena, ja silti ihan samat mielipiteet on täälläkin esitetty moneen kertaa: naiset joko liioittelevat tai valehtelevat puhuessaan seksuaalisesta häirinnästä, eikä siitä ylipäänsä pitäisi puhua, koska toisilla on vielä huonommin.
No ei ole kyllä ollut maltillista kommentointia aivan kokonaan, vaan suorastaan törkeää. Somessa törkyä piisaa, mutta se, että samaa tapahtuu ihan arkielämässä on itselleni yllättävää. Miksei näitä häiriköitä saada kuriin? Mitä mielestäsi se tavallinen mies voisi tehdä, joka kokee moisen törkeäksi ahdisteluksi, (vaikkei se itseen kohdistu)? Miten tehdään ilmapiirin muutos? Toisin sanoen: mitä minä voisin asialle tehdä? Siis mies, joka ei missään tilanteessa hyväksy seksuaalista ahdistelua alkaen perään viheltelystä aina kourimiseen asti?
ap
Puhukaa asiasta miesporukoissa! Mä luulen ettei ahdistelijat tajua että muut miehet tuomitsee ne eikä hyväksy käytöstä. Ne luulee olevansa "kovia panomiehiä".
Taasko se on miesten tehtävä pelastaa naiset. Huoh.
Miesten tehtävä on lopettaa ahdistelu. Se on osa machokulttuuria, joka leimaa kaikki miehet, myös ne, jotka hiljaisesti hyväksyvät sen.
Sillä, että miehet puhuvat naisten kanssa ahdistelusta, ei ole juurikaan merkitystä sen rinnalla, että miehet puhuisivat ahdistelusta toisten MIESTEN kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos aloittajalle kun valoit taas vähän uutta uskoa mieskuntaan näiden viime päivien ahdistelujuttujen ja miesten vähättelyn ja pilkan keskelle. <3
Aloituksesta kuitenkin näkee, miten ahdistelu on ap:lle vierasta, mikä on mahtavaa koska selvästikään hän ei ole ahdistelija itse. Omien kokemusteni mukaan tosi harvoin on kyse siitä että ahdistelija tekisi vain jotain, mitä toivoisi itselleenkin tehtävän. Eli että ahdistelu olisi jokin huono iskuyritys. Useimmiten se on halua nöyryyttää, häväistä, pelotella, ilkeillä, osoittaa valtaa jne. Jos nainen innostuisi yllättävästä kourimisesta ja sanoisi että lähdetäänpä p*nemaan, niin suurin osa näistä miehistä ei todellakaan olisi lähdössä. Osa luikkisi karkuun, osa nolostuisi ja alkaisi selittää ettei nyt oikeasti tarkoittanut ja on kotona tuo vaimokin, osa alkaisi häväistä naista lisää ja haukkua tätä huoraksi jota ei todellakaan halua panna ja ajatuskin oksettaa...
Itse olen joskus testaillut näitä reaktioita kun on turhautumiskynnys puristeluun ja törkypuheisiin ylittynyt. Ahdistelu ei oikeasti ole naisista tykkäämistä (joka tietysti saattaa saada kömpelöitäkin muotoja) vaan naisten vihaamista.
Jep, juuri näin. Vastaan tähän kun muuten tämä ketju on lähtenyt aivan raiteilitaan.
Ajattelen että kyse on enimmäkseen mielikuvista ja fantasiasta tässä baari-kontekstissa: moni mies, ja miksen myös itsekin, MIELESSÄÄN haaveilee tilanteesta, jossa voi istua baarijakkaralla ja nainen toisensa jälkeen lähestyy seksuaalisessä mielessä, voi heittää härskiä komenttia ja lääppiäkkin. Monelle miehelle tämä on se ultimaattinen fantasia. Sitä vaan kun ei juuri käytännössä tapahdy, niin ei miehet osaa suhtautua siihen negatiivisesti kun sitä itse niin haluaisi.
Itselläni on kuitenkin ollut teinistä asti paljon naispuolisia ystäviä ja molemmat siskot läheisiä ja vietämme paljon aikaa yhdessä ja biletämmekin aika usein baareissa, niin se turhautuminen ja ahdistuneisuus on aitoa näiden ystävieni ja siskojeni taholta, mitä tulee miesten tekemään ahdisteluun. Moni mies ei osaa nähdä näiden kahden välillä mitään eroa kun vaihdetaan ns. rooleja, ja se on minusta surullista ja asialle pitäisi tehdä jotain.
ap
Minulla on viisi vuotta nuorempi veli. Käymme hänen kanssaan paljon yhdessä baarissa ja tapahtumissa ja hänellä on paljon muitakin naisia kavereina. Veljeni on sanonut välillä ihan oikeasti ahdistuvansa baarissa kun näkee miten minua tai kavereita kohdellaan.
En jaksa edes laskea kertoja kun on tullut väliin tai käskenyt ahdistelija pois. Kyseessä tavallinen parikymppinen ruipelo. Ei koskaan ole saanut turpaansa ja yleensä ahdistelija ei edes sano hänelle takasin mitään.
Veljeni muistaa myös lapsuudesta asioita joita minä en. Esimerkiksi kertoi vasta aikuisena miksi ei suostu olemaan tekemisissä erään perhetutun kanssa, koska muistaa miten tämä oli kosketellut minua ja esittänyt epämääräisiä kysymyksiä. Ei veljeni siis silloin ymmärtänyt mistä kyse mutta hänelle jäi siitä ahdistunut olo.
Toinen on uimarannalla kun olen ollut ehkä juuri teini ja vahtnut veljeni. Siihen oli tullut miehiä puhumaan minulle seksitä.
Toinen mies elämässäni joka ymmärtää mistä on kyse on exäni. Hän on työssään joutunut ahdisteltavaksi.
Nykyisen mieheni kohdalla olin oikeastaan hämmentynyt kun hän ei tiennyt miten yleistä ja törkeää ahdistelu on. Kerran tulin lähes itkien baarista kotiin kun matkalla minuun oli käynyt käsiksi tuntematon mies. Puhumme siitä ja kerroin muita kokemuksia jotka minusta ovat hyvin yleisiä eikä mitenkään ihmeellistä.
Miehelleni oli vaikea tajuta että kyse ei ole minusta vaan se on normaalia lähes kaikille naisille että baarissa puristellaan tai keskellä kirkasta päivää saattaa joku yrittää ostaa seksiä, huutelusta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos aloittajalle kun valoit taas vähän uutta uskoa mieskuntaan näiden viime päivien ahdistelujuttujen ja miesten vähättelyn ja pilkan keskelle. <3
Aloituksesta kuitenkin näkee, miten ahdistelu on ap:lle vierasta, mikä on mahtavaa koska selvästikään hän ei ole ahdistelija itse. Omien kokemusteni mukaan tosi harvoin on kyse siitä että ahdistelija tekisi vain jotain, mitä toivoisi itselleenkin tehtävän. Eli että ahdistelu olisi jokin huono iskuyritys. Useimmiten se on halua nöyryyttää, häväistä, pelotella, ilkeillä, osoittaa valtaa jne. Jos nainen innostuisi yllättävästä kourimisesta ja sanoisi että lähdetäänpä p*nemaan, niin suurin osa näistä miehistä ei todellakaan olisi lähdössä. Osa luikkisi karkuun, osa nolostuisi ja alkaisi selittää ettei nyt oikeasti tarkoittanut ja on kotona tuo vaimokin, osa alkaisi häväistä naista lisää ja haukkua tätä huoraksi jota ei todellakaan halua panna ja ajatuskin oksettaa...
Itse olen joskus testaillut näitä reaktioita kun on turhautumiskynnys puristeluun ja törkypuheisiin ylittynyt. Ahdistelu ei oikeasti ole naisista tykkäämistä (joka tietysti saattaa saada kömpelöitäkin muotoja) vaan naisten vihaamista.
Jep, juuri näin. Vastaan tähän kun muuten tämä ketju on lähtenyt aivan raiteilitaan.
Ajattelen että kyse on enimmäkseen mielikuvista ja fantasiasta tässä baari-kontekstissa: moni mies, ja miksen myös itsekin, MIELESSÄÄN haaveilee tilanteesta, jossa voi istua baarijakkaralla ja nainen toisensa jälkeen lähestyy seksuaalisessä mielessä, voi heittää härskiä komenttia ja lääppiäkkin. Monelle miehelle tämä on se ultimaattinen fantasia. Sitä vaan kun ei juuri käytännössä tapahdy, niin ei miehet osaa suhtautua siihen negatiivisesti kun sitä itse niin haluaisi.
Itselläni on kuitenkin ollut teinistä asti paljon naispuolisia ystäviä ja molemmat siskot läheisiä ja vietämme paljon aikaa yhdessä ja biletämmekin aika usein baareissa, niin se turhautuminen ja ahdistuneisuus on aitoa näiden ystävieni ja siskojeni taholta, mitä tulee miesten tekemään ahdisteluun. Moni mies ei osaa nähdä näiden kahden välillä mitään eroa kun vaihdetaan ns. rooleja, ja se on minusta surullista ja asialle pitäisi tehdä jotain.
ap
Nykyisen mieheni kohdalla olin oikeastaan hämmentynyt kun hän ei tiennyt miten yleistä ja törkeää ahdistelu on. Kerran tulin lähes itkien baarista kotiin kun matkalla minuun oli käynyt käsiksi tuntematon mies. Puhumme siitä ja kerroin muita kokemuksia jotka minusta ovat hyvin yleisiä eikä mitenkään ihmeellistä.
Miehelleni oli vaikea tajuta että kyse ei ole minusta vaan se on normaalia lähes kaikille naisille että baarissa puristellaan tai keskellä kirkasta päivää saattaa joku yrittää ostaa seksiä, huutelusta puhumattakaan.
Mäkin puhuin kerran juuri miespuoleisen ystäväni kanssa kuinka yleistä tämä häirintä ja ulkonäön kommentointi on, hän vähätteli että ei voi todellakaan olla niin usein toistuvaa - koska ei ollut koskaan sellaista todistanut. Eikö juuri sillä hetkellä tullut paikalle humalainen mies, joka kysyi ensin olemmeko pariskunta, kun ystäväni kielsi, mies alkoi kommentoida todella imelästi ulkonäköäni. Tokaisin vaan ystävälleni että juuri tätä tämä on.
Sitten kuitenkin intti, että ei kai kehujen saaminen voi olla niin vastenmielistä. Koitin selittää että en minä kulje tuolla ulkona toivomassa kommentteja vierailta siitä, miltä minä heidän mielestään näytän. Haluan hoitaa asiani ihan rauhassa. Kysyin onko häntä koskaan ahdisteltu millään muotoa, huvittuneena kertoi että jossain pikkujouluissa pomon vaimo oli vähän kosketellut ja ehdotellut, "mutta ei se ollut ollenkaan ahdistavaa". Ei se varmaan ole, kun se tapahtuu kerran koko elämän aikana, silloin se voi olla hassu tapahtuma jonka voi ohittaa tuntematta pelkoa tai ahdistusta tai inhoa. Mutta kun sitä tapahtuu toistuvasti, erinäisissä yhteyksissä, pyytämättä ja tahtomatta, niin ei se enää erityisen huvittavaa ole, päinvastoin.
Ja miehet vaan olettaa, että me liioitellaan. Että ei näitä oikeasti tapahdu.
Miesten ahdistelu on tosiaan osa tätä machokulttuuria. Sehän muuttuu pahemmaksi sitä mukaa, mitä lähempänä vahvan machokulttuurin maita ollaan. Välimeren maat, Etelä-Amerikka ym.
Tässä kohtaa koko kulttuurisen painolastin purkaminen on todella isotöistä. Pitäisi lähteä siitä liikkeelle, että yliopistoissa olisi aidosti sukupuolentutkimusta - jossa myös miehet (muutkin kuin homot, bi-, trans- ja queermiehet) olisivat tutkimuksen kohteena. Mistä suomalainen maskuliinisuus koostuu? Mitkä ovat sitä ylläpitävät mekanismit? Miten se elää ja muuttuu ajassa? Millaisella puheella sitä on muutettu?
Julkisessa keskustelussa, kouluissa ja päiväkodeissa pitäisi puhua suomalaisena poikana olemisesta ja kasvamisesta. Mitä käsityksiä siihen liitetään, miten poikia kasvatetaan? Naistutkimus on tehnyt paljon hyvää, mutta on sivuuttanut poikana ja miehenä olemisen ja konstruoinut itselleen koko sukupuolentutkimuksen kentän, jolle miehet eivät mahdu. Feminismi parantaa joka päivä tyttöjen asemaa, se on toiminnallaan saanut aikaan tyttöjen kasvatustapojen, heihin liittyvien käsitysten ja koko tyttönä / naisena olemisen muuttumaan monipuolisempaan ja suvaitsevaisempaan suuntaan, mutta sama työ on kokonaan tekemättä poikien ja miesten suhteen.
Mieskuva on jäänyt sotien, urheilun, väkivaltakuvaston ja perinteisten seksuaaliroolien vangiksi. Miehiä kasvatetaan sellaisten tapojen ja käsitysten maailmassa, jotka ovat kokonaisen sukupolven jäljessä niistä tavoista ja käsityksistä, joilla naisia kasvatetaan.
Jos miehet uskaltaisivat olla erilaisia ja naiset _hyväksyisivät_ erilaisen miehenä olemisen tavat (ja myötävaikuttaisivat poikiensa mallioppimiseen niiden osalta), olisi homma hyvällä alulla. Jos miehet eivät muutu eivätkä naiset hyväksy miesten muutosta, ei ulospääsyä ole pitkälläkään aikajänteellä.
jou kirjoitti:
Joku stand up -koomikko (?) kiteytti hyvin säännön heteromiehille: Don't say anything to a woman, you wouldn't want a man to say to you in prison. Eli, älä sano mitään naisille, mitä et haluisi miehen sanovan sinulle vankilassa.
Ilman kontekstin järkevää suhteuttamista tuo neuvo ei ole kovinkaan oivaltava ja viisas.
Vankilassa ollaan ikävässä ympäristössä ja ikävien ihmisten kanssa, vaikka ympäristö olisi ikävä ilman niitä ihmisiäkin, jotka eivät edusta keskivertokansalaista. Toki vankilassa on monenlaisia ihmisiä, joista moni on vain tehnyt virheen ja osa siellä jopa syyttä, mutta lyhytjännitteiset ja kognitiivisesti alakynnessä olevat ovat yliedustettuna katukuvaan verrattuna.
Yökerho taas on jossain määrin seksuaalinen hauskanviettopaikka, missä sallitaan ja pyritään edesauttamaan kontaktien syntymistä. Tietysti kalibraatio ja oman käytöksen suhteuttaminen toisten ihmisten antamiin signaaleihin on tässäkin keskeistä.
Sen lisäksi, että homoseksuaalisuus on poikkeavaa käytöstä ja täysin epäintuitiivista useimmille ihmisille. Miehen lähestymisen rinnastaminen potentiaaliseen parafiliaan eli homoseksuaalisuuteen antaa sellaisen käsityksen, että tavallinen miehinen seksuaalisuus on suoraan rinnastettavissa poikkeavaan tai epätavalliseen seksuaalisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Tiedostat kai että se mies joka estoitta kourii naisia on sitä henkisesti sitä tasoa joka myös helposti mottaa toisten asioihin puuttuvaa miestä? Toki jos olet joku traktorin kokoinen lätkäjätkä niin siitä vaan menemään väliin, mutta itse arvostan enemmän omia hampaitani kuin jotain tuntemattoman naisen hetkellistä mielipahaa.
"Hetkellistä mielipahaa"?? Et selkeästikään TAJUA! joo..teko voi kestää sen hetken( sillä kertaa, mistäs tiiät) mutta niitä voi olla elämä täynnä..:( aina silloin tällöin..ettei pääse unohtumaan varmasti miks täällä ollaan.. ja kuinka arvokas onkaan..:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Baaritiskille menossa ollessani edelläni käveli mies ja hänen edessään nainen, jonka takapuolesta mies puristi, nainen kääntyi ja näytti hämmentyneeltä. Mies jatkoi matkaansa baaritiskille ihan kuin ei mitään. Otin kundia olkapäästä kiinni ja kysäisin, että mikä meininki. Siinä se piipitti jotain ja änkytti. Ei mikään iso kaveri, tollasen vois aamupalaksi pistää poskeen. No, oppi ehkä läksynsä vaikken väkivaltaa käyttänytkään. Noita limaisia jätkiä riittää, sivullisten on hyvä puuttua. Ap:lta hyvä teksti.
Sä ketään pistäisi poskees, säälittävää uhoamista surkimukselta :-D
Hieman yli 150cm naisena voin sanoa että ne ahdistelijat ovat yleensä henkisesti vähän säälittäviä. Olen usein mennyt väliin tai sanonut kun näe tuollaista puristelua kuten tuossa edellisessä. Aina ne vähän jotain epämääräistä sönköttää vaikka kuinka lihaksikas adonis olisi kyseessä. Eivät taida kestää sitä että heitä oikeasti sen toiminnan takia halveksitaan eikä pidetä minään kovina jätkinä.
Täytyy myöntää että yksinäisyyteen hitaasti kuolevana miehenä on hieman hankala samaistua.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy myöntää että yksinäisyyteen hitaasti kuolevana miehenä on hieman hankala samaistua.
Ei sun tarvi samaistua. Riittää kun olet omalta osaltasi, tilanteestasi huolimatta, toimimatta näin naisten keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Miesten ahdistelu on tosiaan osa tätä machokulttuuria. Sehän muuttuu pahemmaksi sitä mukaa, mitä lähempänä vahvan machokulttuurin maita ollaan. Välimeren maat, Etelä-Amerikka ym.
Tässä kohtaa koko kulttuurisen painolastin purkaminen on todella isotöistä. Pitäisi lähteä siitä liikkeelle, että yliopistoissa olisi aidosti sukupuolentutkimusta - jossa myös miehet (muutkin kuin homot, bi-, trans- ja queermiehet) olisivat tutkimuksen kohteena. Mistä suomalainen maskuliinisuus koostuu? Mitkä ovat sitä ylläpitävät mekanismit? Miten se elää ja muuttuu ajassa? Millaisella puheella sitä on muutettu?
Julkisessa keskustelussa, kouluissa ja päiväkodeissa pitäisi puhua suomalaisena poikana olemisesta ja kasvamisesta. Mitä käsityksiä siihen liitetään, miten poikia kasvatetaan? Naistutkimus on tehnyt paljon hyvää, mutta on sivuuttanut poikana ja miehenä olemisen ja konstruoinut itselleen koko sukupuolentutkimuksen kentän, jolle miehet eivät mahdu. Feminismi parantaa joka päivä tyttöjen asemaa, se on toiminnallaan saanut aikaan tyttöjen kasvatustapojen, heihin liittyvien käsitysten ja koko tyttönä / naisena olemisen muuttumaan monipuolisempaan ja suvaitsevaisempaan suuntaan, mutta sama työ on kokonaan tekemättä poikien ja miesten suhteen.
Mieskuva on jäänyt sotien, urheilun, väkivaltakuvaston ja perinteisten seksuaaliroolien vangiksi. Miehiä kasvatetaan sellaisten tapojen ja käsitysten maailmassa, jotka ovat kokonaisen sukupolven jäljessä niistä tavoista ja käsityksistä, joilla naisia kasvatetaan.
Jos miehet uskaltaisivat olla erilaisia ja naiset _hyväksyisivät_ erilaisen miehenä olemisen tavat (ja myötävaikuttaisivat poikiensa mallioppimiseen niiden osalta), olisi homma hyvällä alulla. Jos miehet eivät muutu eivätkä naiset hyväksy miesten muutosta, ei ulospääsyä ole pitkälläkään aikajänteellä.
Aamen! Luulen, että ongelmaksi tuolle mieheydentutkimukselle on muodostunut se, että sukupuolentutkimukseen hakeutuu niin valtavan suuri valtaosa naisia. Eivätkä naiset kehtaa tutkia mieheyttä, koska heillä ei ole siitä kokemusta. Intersektionaalisuuden ajatuksen mukaan se olisikin aika kornia jos naiset alkaisivat sankoin joukoin tutkia sitä mitä on olla mies suomessa. Eli MIEHET, KIINNOSTUKAA SUKUPUOLENTUTKIMUKSESTA!
Vierailija kirjoitti:
Yksinäisyys on kurjaa. Mutta mitä tekoa sillä on seksuaalisen ahdistelun kanssa? Ei seksuaalinen ahdistelu ainakaan vähennä yksinäisyyttä. Päin vastoin, pelottelee vain lisää ihmisiä pysymään turvassa kotona aina. Moni mies taatusti hyötyisi siitä että heitä kurssitettaisiin sosiaalisista- ja tunnetaidoista.
jou kirjoitti:
Joku stand up -koomikko (?) kiteytti hyvin säännön heteromiehille: Don't say anything to a woman, you wouldn't want a man to say to you in prison. Eli, älä sano mitään naisille, mitä et haluisi miehen sanovan sinulle vankilassa.
Joo, mutta sitten jos menet homobaariin, niin älä ihmettele, kirjoittele lehtiin ja uhriudu jos joku lähestyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sun tarvi samaistua. Riittää kun olet omalta osaltasi, tilanteestasi huolimatta, toimimatta näin naisten keskuudessa.
Ala nyt ihmeessä vielä moralisoida minua pelkän sukupuolen mukaan jostain mitä en ole tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala nyt ihmeessä vielä moralisoida minua pelkän sukupuolen mukaan jostain mitä en ole tehnyt.
Ahhaa, meillä on tässä ilmi elävä mielensäpahoittaja. Enhän minä moralisoinut millään tavalla enkä olettanut, että toimisit niin. Sitä vaan, että minulle naisena on aika yhdentekevää jos joku pahoittaa mielensä siitä, että ahdistelu ei kohdistu häneen sen sijaan, että osaisi kokea (kuten et osaa, sanoitkin) empatiaa, että se kohdistuu minuun, enkä sitä osakseni toivo. Minun ahdisteluni ei ole mitenkään sinulta pois.
Vierailija kirjoitti:
Sinä ajattelet, että lapsena raiskattu/kourittu nainen ajattelee, että enpähän ollut silloin yksin. Olet sairas.
Ahdistelu on väkivaltaa ja alistamista, siinä ei ole mitään hyvää, imartelevaa tai positiivista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli keskustelun taso noin yleistetysti on tämä:
Naiset: seksuaalinen häirintä on ongelma ja monia naisia on seksuaalisesti häiritty
Miehet: naisten on niin huomionhakuisia että valittavat seksuaalista häirintää, kun liian köyhä/ruma mies kehtaa flirttailla heille baarissa, kehtaavatkin valittaa, kun joillain on todellisia ongelmia
Naiset: listaan tässä useamman tapauksen, joka on ollut aivan muuta kuin flirttailua baarissa, nämä ovat todellisia ongelmia
Miehet: valehtelet ja olet sitäpaitsi lihava ja ruma
Vedät vähän mutkat suoriksi nyt, vaikki ketjun kommentit ovatkin olleet ala-arvoisia ja käsittämättömiäkin joidenkin miesten osalta.
ap
Tahallani kärjistin, mutta kommenttini kattaa laajempaa somessa käytyä keskustelua aiheesta, ei pelkästään tätä ketjua. Tämä on vielä pysynyt hyvin verrattain maltillisena, ja silti ihan samat mielipiteet on täälläkin esitetty moneen kertaa: naiset joko liioittelevat tai valehtelevat puhuessaan seksuaalisesta häirinnästä, eikä siitä ylipäänsä pitäisi puhua, koska toisilla on vielä huonommin.
No ei ole kyllä ollut maltillista kommentointia aivan kokonaan, vaan suorastaan törkeää. Somessa törkyä piisaa, mutta se, että samaa tapahtuu ihan arkielämässä on itselleni yllättävää. Miksei näitä häiriköitä saada kuriin? Mitä mielestäsi se tavallinen mies voisi tehdä, joka kokee moisen törkeäksi ahdisteluksi, (vaikkei se itseen kohdistu)? Miten tehdään ilmapiirin muutos? Toisin sanoen: mitä minä voisin asialle tehdä? Siis mies, joka ei missään tilanteessa hyväksy seksuaalista ahdistelua alkaen perään viheltelystä aina kourimiseen asti?
ap
Puhukaa asiasta miesporukoissa! Mä luulen ettei ahdistelijat tajua että muut miehet tuomitsee ne eikä hyväksy käytöstä. Ne luulee olevansa "kovia panomiehiä".
Taasko se on miesten tehtävä pelastaa naiset. Huoh.
Miesten tehtävä on lopettaa ahdistelu. Se on osa machokulttuuria, joka leimaa kaikki miehet, myös ne, jotka hiljaisesti hyväksyvät sen.
Sillä, että miehet puhuvat naisten kanssa ahdistelusta, ei ole juurikaan merkitystä sen rinnalla, että miehet puhuisivat ahdistelusta toisten MIESTEN kanssa.
En tunnista moista ilmiötä omassa kaveripiirissäni. Ei minulla ole ketään tuommoista tuttavaa, kenen kanssa tällaisesta tarvitsisi edes puhua. No työkaverilleni olen joskus huomauttanut, että hänen kaksimieliset ei ihan osu maaliinsa noiden nuorten naisten kanssa.
Kyllä minä baarissa näen naisiin epäkunnoittavasti suhtautuvia miehiä, mutta en todellakaan aio leimautua ahdistelijasukupuoleksi jonkun sosiaalisen rajatapauksen tai "kännissä Euroopan omistajan" takia, jolle naureskelemme valmiiksi jo kaikesta muustakin toilailusta. Se tässä vähän raavituttaa päätä, että luuleeko joku oikeasti, että fiksu ihminen kannustaisi kaveriaan käpälöintiin?
Machokulttuuri on Suomessa varsin vieras ilmiö. Idiootit ja alkoholi sen sijaan on tutumpi yhdistelmä. Täällä maalla ei sitä ehkä huomaa, mutta olen kuullut että kaupungeissa olisi nykyään jengiytymistä enemmän ja se, että pistetään yhteen kymmenen myöhäisteiniä, tuottaa kyllä takuuvarmasti joka sortin idiotismia ja ryhmäpainetta sen hyväksymiseen. Mutta tämä enempi spekulointia, kun en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä ajattelet, että lapsena raiskattu/kourittu nainen ajattelee, että enpähän ollut silloin yksin. Olet sairas.
Ahdistelu on väkivaltaa ja alistamista, siinä ei ole mitään hyvää, imartelevaa tai positiivista.
Olet niin mustavalkoinen. En minä vähättele tätä ongelmaa, olen mennyt joitakin kertoja väliinkin. Mutta tähän tunnutaan sotkevan aika eritasoisia kokemuksia. Kaikenlainen asiaton lähentely on tietenkin rikollista, mutta se että joku kuulee hieman epämieluisia kommentteja ei vielä riitä heilauttamaan minun empatioitani suuntaan eikä toiseen. Voitte peukutella alas ja taivastella tätä ihan rauhassa, ei kiinnosta.