Antakaa naiset esimerkkejä arjessa kohtaamastanne seksuaalisesta häirinnästä?
Puolituttu feministi sanoi kerran kohtaavansa tuollaista satoja kertoja päivässä! En tuolloin kysynyt asiasta tarkemmin, mutta nyt te voisitte sivistää mua aiheesta! Eli antakaa esimerkkejä juuri teihin kohdistuneesta häirinnästä? Ja mistä te päättelitte asian olevan seksuaalista?
Kommentit (501)
15-vuotiaana (olin ihan lapsen näköinen silloin) kolmekymppinen mies lähtee pyörällä perääni, kertoo, kuinka "halusi vähän vilkaista toistekin" ja ehdottaa kahdenkeskistä tapaamista.
Joskus juuri 18 vuotta täyttäneenä baarissa ollessani joku kouraisi ohimennen perseestä.
Parikin naapuria on ehdottanut, että mennään panemaan, saat kyllä rahaa.
Vanhat, alkoholisoituneet ukot ehdottelee jotain aina silloin tällöin, tästä on kokemusta varmaan kaikilla. "Lähdetään panemaan", ja kun kieltäydyn, saan kuulla olevani paha ihminen. "Näytät siltä, että lähtisit kenen tahansa mukaan."
462 jatkaa.
No vastaan kuitenkin.
Minua on seksuaalisesti hyväksikäytetty ( miehen ) toimesta lapsena.
Pari naispuolista esimiestäni on nuollut vartaloaani ( ottanut siis paidan pois ), puristellut takapuoltani ja haaroväliäni, halunnut harrastaa seksiä ja jatkuvasti puhunut ulkonäöstäni - positiivisesti sinänsä.
Baareissa tosiaan puristelut jne.. useinkin. Molemmilta/kaikilta sukupuolilta.
Kaksi ensimmäistä esimerkkiä ovat toki jättäneet jälkensä. Näiden kokemuksieni kautta olen miettinyt asiaa paljonkin - lähinnä naisten kannalta.
Vierailija kirjoitti:
"generalissue kirjoitti:
Anteeksi offtopic mutta jos miehenä kävelen vaikka kadulla ja näen jonkun naisen joka on minusta tosi nätti tai sillä on vaikka joku vaate mikä sopii sille hienosti niin:
Voiko sitä kehua? Olin aina ajatellut että jos hymyillen ohi mennessä vaikka sanoo että: "nuo sopii sinulle tosi hyvin" mutta ei jää siitä sen enempää jutustelemaan vaan jatkaa matkaansa niin onko se ahdistavaa?
Kun olen joskus näin tehnyt ja ajatellut että siitä tulisi toiselle hyvä mieli mutta nyt en enää tiedä...
Olenko minäkin ollut ahdistelija :("
Minkä ihmeen takia sinulla on tarve kehua tuntemattomia naisia tai miksi edes oletat, että ketään kiinnostaisi mielipiteesi? Minä en ainakaan kaipaa yhdenkään tuntemattoman miehen kommentteja mistään minuun liittyvästä. Mistä voit tietää, onko kyseiselle naiselle käyneet edellisenä iltana ravintolassa miehet huutelemassa samaa viatonta "tuo paita sopi sulle tosi hyvin, mutta ilman olisit nätimpi" -ällötystään. Entäs jos huutelet kommenttejasi alaikäiselle, joka näyttää ikäistään vanhemmalta?
Facebookissa kiersi teille miehille aika hyvä meemi. Siinä luki jotain, että tee ja sano tuntemattomalle naiselle samoja asioita kuin tykkäisit toisen miehen tekevän sinulle vankilassa.
Niinhän minä teenkin.
Olen nainen, jota toinen nainen puristi takapuolesta kun olin vapaaehtoistyössä erään järjestön tapahtumassa. Hän siis oli samassa talkooporukassa oleva puolituttu ja ilmaisi kiinnostuksensa minuun tuolla tavoin ruokajonossa.
Täytyy sanoa, että kauhistuin moninkertaisesti verrattuna miesten lähentelyihin joita olin kokenut. Totuin jo lapsuudessa siihen, että miehet kohtelevat naisia miten sattuu. Olin aina ajatellut, että naiset ovat turvallisia siinä mielessä, että eivät harrasta seksuaalista häirintää. Siinä meni se luottamus.
Ei tule mieleen yhtäkään minuun kohdistunutta seksuaalista häirintää. On kyllä kadulla kommentoitu jotain, vihellelty ja katseltu, mutta en ole ottanut sitä häirintänä. Riippuu varmaan ihmisestä miten mihinki reagoi.
Nuorena kadulla kulkiessani yhtäkkiä joku tuntematon mies kouraisi minua alapäästä. Toisen kerran joku juoksi paikalle yllättäen sivusta ja puristi kaksin käsin rinnoista. Kerran vanhempi mies lähti seuraamaan yöllä ja loulta juoksi perässäni yrittäen päästä sisään kotini ovesta, onneksi ehdin vetää sen kiinni. Itsensäpaljastelijat busseissa ratikoissa ja puistoissa. Hinnan kysyminen kadulla. Sähköpostissa tuntemattomien lähettämät kuvat elimistään. Kaksi kertaa on yritetty raiskata, kerran laivalla. Kerran etelässä, tekijällä oli mukana myös veitsi, onneksi paikalle tuli juuri silloin seurueeni miehiä. Viimeksi kotimatkalla töistä yöllä autiolla bussipysäkillä mies aökoi seurata minua ja vaikka vihaisesti kielsin lähestymästä, seurasi vaan ja kuljimme outoa ympyrää pysäkin ympäri. Hänellä oli todella outo ilme. Olin juuri soittamassa 112 kun bussi tuli. Kaikki nämä ovat olleet kantasuomalaisia miehiä eikä maahanmuuttajia, paitsi siellä etelässä oli tietty paikallinen mies.
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen, jota toinen nainen puristi takapuolesta kun olin vapaaehtoistyössä erään järjestön tapahtumassa. Hän siis oli samassa talkooporukassa oleva puolituttu ja ilmaisi kiinnostuksensa minuun tuolla tavoin ruokajonossa.
Täytyy sanoa, että kauhistuin moninkertaisesti verrattuna miesten lähentelyihin joita olin kokenut. Totuin jo lapsuudessa siihen, että miehet kohtelevat naisia miten sattuu. Olin aina ajatellut, että naiset ovat turvallisia siinä mielessä, että eivät harrasta seksuaalista häirintää. Siinä meni se luottamus.
Tervetuloa elämään. Kakkijuttuja tapahtuu siitä huolimatta, mitkä vehkeet toisen haaroissa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa vaikenee. Miksi?
Miksette huuda, potki, kerro kaikille? Miksi?
Nämä vaikeneminen ja kertominen ovat jänniä juttuja. Kaikki eivät vaikene, mutta kokemuksistaan puhuvat saavat monenlaista vähättelyä osakseen. Näkyyhän tuo jo näissä ketjuissakin.
Minä korjoitin facebookiin yhdestä pelottavasta ja uhkaavasta häirinnästä vuosi sitten. Silloin (suomalainen) mies alkoi seurata minua yöllä kotimatkalla . Ei lopettanut vaikka käskin ja vaikka uhkasin soittaa poliisille. Lopulta jouduin juoksemaan kotiin. Ketjuun tuli valtavasti kommentteja miehiltä. He kirjoittivat siihen erittäin aggressiiviseen tyyliin, että säikähdin ihan turhasta ja että lylläpä minulla pipo kiristää, kun siitä mieleni pahoitin ja ettei se niin vakavaa ollut.
Ei ole kokemuksia ahdistelusta. Olen 30-vuotias, Helsingissä asuva nainen. Ei ole kukaan koskaan kourinut tms. sopimatonta. Olen yllättynyt siitä, miten laajaksi ilmiöksi ahdistelu on kampanjan aikana ilmennyt, koska itse en ole sellaista kokenut ikinä.
Se, että joku on pyytänyt kahville, kehunut ulkonäköäni kadulla tai lähestynyt baarissa juttelemalla normaaleja ei tietenkään ole ahdistelua vaan normaalia ihmisten välistä kanssakäymistä.
Vierailija kirjoitti:
"generalissue kirjoitti:
Anteeksi offtopic mutta jos miehenä kävelen vaikka kadulla ja näen jonkun naisen joka on minusta tosi nätti tai sillä on vaikka joku vaate mikä sopii sille hienosti niin:
Voiko sitä kehua? Olin aina ajatellut että jos hymyillen ohi mennessä vaikka sanoo että: "nuo sopii sinulle tosi hyvin" mutta ei jää siitä sen enempää jutustelemaan vaan jatkaa matkaansa niin onko se ahdistavaa?
Kun olen joskus näin tehnyt ja ajatellut että siitä tulisi toiselle hyvä mieli mutta nyt en enää tiedä...
Minkä ihmeen takia sinulla on tarve kehua tuntemattomia naisia tai miksi edes oletat, että ketään kiinnostaisi mielipiteesi? Minä en ainakaan kaipaa yhdenkään tuntemattoman miehen kommentteja mistään minuun liittyvästä. Mistä voit tietää, onko kyseiselle naiselle käyneet edellisenä iltana ravintolassa miehet huutelemassa samaa viatonta "tuo paita sopi sulle tosi hyvin, mutta ilman olisit nätimpi" -ällötystään. Entäs jos huutelet kommenttejasi alaikäiselle, joka näyttää ikäistään vanhemmalta?
Facebookissa kiersi teille miehille aika hyvä meemi. Siinä luki jotain, että tee ja sano tuntemattomalle naiselle samoja asioita kuin tykkäisit toisen miehen tekevän sinulle vankilassa.
En jaksanut tuohon aikaisemmin vastata eikä minun mielipiteeni ole sen parempi kuin sinun.
Mutta kun olen saanut esimerkkisi kaltaista huutelua tai muuta tökeröä kommentointia koskien ulkonäköäni niin tuollainen kehuminen missä ei mennä minuun henkilökohtaisesti vaan kyse on juuri paidasta on tervetullutta.
Juuri se seksuaalissävytteinen tai suoraan alentava ja esineellistävä kommentointi laskee itsetuntoa. Sitten tulee joku joka kehuu vilpittömästä jotain muuta kun vartaloani antaa taas sen kuva että olen ihan yhtä arvostettava ihminen kuin kaikki muut enkä pelkästään vartalo jota voi käyttää seksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä vaikeneminen ja kertominen ovat jänniä juttuja. Kaikki eivät vaikene, mutta kokemuksistaan puhuvat saavat monenlaista vähättelyä osakseen. Näkyyhän tuo jo näissä ketjuissakin.
Minä korjoitin facebookiin yhdestä pelottavasta ja uhkaavasta häirinnästä vuosi sitten. Silloin (suomalainen) mies alkoi seurata minua yöllä kotimatkalla . Ei lopettanut vaikka käskin ja vaikka uhkasin soittaa poliisille. Lopulta jouduin juoksemaan kotiin. Ketjuun tuli valtavasti kommentteja miehiltä. He kirjoittivat siihen erittäin aggressiiviseen tyyliin, että säikähdin ihan turhasta ja että lylläpä minulla pipo kiristää, kun siitä mieleni pahoitin ja ettei se niin vakavaa ollut.
Olen jo nelikymppinen siis ja kielsin häirikköä topakasti, muttei auttanut. Parasta - kun pääsin kotiin, kerroin tapauksesta tietysti heti aviomiehelleni. Arvatkaapa hänen reaktionsa? Se oli: "Ei se takuulla noin vakavaa ollut, ihan turhaan pelkäsit".
Lapsuudenystäväni ex-mies teki joka kerta "panoliikettä" minua halatessaan, kun tapasimme. Siis, niin ällöttävää, enkä kyennyt sanomaan, että "LOPETA!" Lopetinkin jossain vaiheessa kokonaan heidän tapaamisensa ihan tuon kajahtaneen miehen takia.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, miten ketjusta poistetaan viestit ulkomaalaisten miesten ahdistelemiksi joutuneista naisista. Miksi? Oma kokemukseni poistui. Vain suomalaiset miehet ahdistelevat?
Olen myös joutunut usean maahamme tulleen miehen ahdistelun kohteeksi kuluvana vuonna. Ilmeisesti näitä ei lasketa? Yksikään suomalainen mies ei ole minua ahdistellut.
N47 kirjoitti:
Lapsuudenystäväni ex-mies teki joka kerta "panoliikettä" minua halatessaan, kun tapasimme. Siis, niin ällöttävää, enkä kyennyt sanomaan, että "LOPETA!" Lopetinkin jossain vaiheessa kokonaan heidän tapaamisensa ihan tuon kajahtaneen miehen takia.
Ihan oikein, olisi kaiffari ansainnut kunnon litsarit poskelle. Paitsi ehkä olisi alkanut pillittämään ja vetänyt sinut syyteeseen pahoinpitelystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tosi ikävää. Tuntuu pahalta, kun ns. normaalit ja kunnolliset miehet vähättelevät asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tosi ikävää. Tuntuu pahalta, kun ns. normaalit ja kunnolliset miehet vähättelevät asiaa.
Totta. Normaalien ja kunnollisten miesten pitäisi siksi avata suu ja tuomita ahdistelu. Silloin siltä häviäisi hiljainen ymmärrys, jonka sairaat tyypit kokevat hyväksynnäksi.
Minulla on itselläni poikalapsi enkä toivoisi, että hänen aikuistutyuaan naiset pelkäisivät häntä ja pitäisivät ahdistelijana vain sukupuolensa vuoksi. Paras keino olisi juuri se, että kaikki normaalit miehet tuomitsidivat ahdistelun eivätkä leimaisi siitä puhumista tiukkapipoisuutena.
Ps. Enemmän minua harmitti se, että oma aviomieheni vähätteli tapahtunutta, kun tulin kotiin ja kerroin siitä järkyttyneenä. Laittaa miettimän, onko hän sittenkään normaali ja kunnollinen mies.
Vierailija kirjoitti:
Edellinen jatkaa...
- Etenkin sellaisissa pubityyppisissä baareissa (ei missään räkälöissä, vaan myös nuorison suosimissa siisteissä paikoissa) on ihan tuikitavallista, että jossain vaiheessa iltaa joku känninen 30-60-vuotias mies haluaa liittyä seuraan. Käytännössä siis istahtaa samaan pöytään täysin yllättäen ja pyytämättä, ja aloittaa kyselynsä/puhelunsa liian usein juurikin seksiin, ulkonäköön, poikaystäviin tms. liittyvistä aiheista. En vaan voi ymmärtää, miten joku kehtaa ja mitä tälläisella käytöksellä yritetään saavuttaa.
Erikoinen katsantokanta. Pub eli public house on nimensä mukaisesti yleinen "kaiken kansan olohuone", jossa perinteisesti jätetään tittelit ja karsinoinnit narikkaan, ja sosiaalinen kanssakäyminen on jopa toivottua. Tietty on hyvinkin tökeröä aloittaa heti seksistä, mutta mielestäni on vain hyvä, jos heti alkuun selvittää esimerkiksi tuon poikaystäväasian, ettei tule tehtyä vääriä oletuksia toisen osapuolen suhteen, sikäli mikäli juttu luistaa ja lähempikin tuttavuus alkaisi kiinnostaa. Vaikea nähdä, miksi ainakaan kolmekymppinen olisi liian vanha siinäkään mielessä lähestymään ketä tahansa pubissa kävijää, reippaasti täysi-ikäisiähän siellä ylipäätään ollaan.
Tässä on aivan täydellinen kuvaus siitä, miltä tuntuu kulkea naisena julkisella paikalla. Varsinkin teini-iässä ja nuorena aikuisena. Samaistun täysin.
Lyhyesti sanottuna jatkuva miesten huomion kohteena oleminen ja satunnaiset vaaratilanteet ovat kuin tilanne, jossa julkiset tilat ovat täynnä kerjäläisiä. Rahaa pyydettäisiin jatkuvasti joka paikassa ja mietit kuinka sairaan VÄSYTTÄVÄÄ joutua koko ajan kerjäämisen kohteeksi. Joudut keksimään tekosyitä miksei ole heittää lanttia, arvioimaan josko tämä tapaus kantaa puukkoa ja miettimään miten olisit taas voinut käyttäytyä toisin, jotta olisit päässyt tilanteesta sujuvammin.
https://www.reddit.com/r/AskMen/comments/76qkdd/what_is_your_opinion_of…
Huorittelua, fyysistä päällekäymistä. "Kohteliain" seksuaalinen ahdistelu mitä olen kokenut oli kun eräs tuntematon mies tuli kadulla viereen ja hoki uudestaan ja uudestaan kuinka olen seksikäs ja hyvännäköinen. Koin ahdisteluna, koska kulki perässä eikä lopettanut vaikka pyysin.
Ja en nyt tiedä miten tämän luokittelisi, mutta kerran eräs tuttu kysyi että pannaanko ja minä sanoin että ei kiitos, koska luulin vitsiksi (muutoin olisin poistunut paikalta sanomatta sanaakaan) ja kiitokseksi sain tuopin päähän.
Lapsena vanhat sedät kommentoivat vartaloani ja erityisesti rintojeni kokoa vapaasti. Olin vasta 11-12v.
"generalissue kirjoitti: