Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen ollut sekä sossussa että työkkärissä töissä, ja olen huomannut että tukia kiristettäessä ihmiset vaan

Vierailija
17.10.2017 |

vetäytyy syvemmälle ja syvemmälle niihin omiin poteroihinsa. Ei puhettakaan, että tulisi jonkinlainen "minä näytän niille " tai "tästä ei voi nousta kuin ylöspäin"- asenne. Ei ollenkaan, ei minkäänlaista aktivointiumista tapahdu.

Otetaan esimerkki jo nähdyistä kiristyksistä: Suomeen otettiin suoraan Tanskasta hieno rangaistusmalli työttömille 5kk rangaistustyössäoloehto. Eli rahat poikki niin pitkäksi aikaa, että menee vaikka työkokeiluun tai tyhjänpäiväselle kurssille 5kk - taikka töihin. No, eihän tämä onnistunut niinkuin tanskassa.
Suomalainen työtön otti tämän ikuisuusrangaistuksena eikä tehnyt MITÄÄN sen eteen että rangaistus olisi poistunut! Siitä tuli ikuisuuskarenssi.

Sitten kun työkkärissä mokaneille laitetaan leikattu toimeentulotukea , tarkoituksena että "jokohan alkais työt maistuun, kun leikataan 20 - 40 %". Ei ala maistuun, nähty on. Ne vaan kaivautuu niihin omiin ympyröihinsä, kokevat että mikään ei onnistu ja päähän vaan potkitaan.

Eikä aktivoidu mihinkään yhtään sen enempää vaikka leikattais 40 % tukea. Ne vaan vähentää entisestään jostain kulutusta (yleensä ruuasta) ja toivoo, että tulispa joku ihme-haltijakummi ja veis karenssit ja leikkaukset pois.

Kutsen USA:ssa kävi: siellä laki tehtiin samalla asenteella että "jokohan alkais miettimimään tekosiaan" ja määrättiin että oli rikos mikä tahansa niin kolmas tuomio on sitten raskaimman päälle.
Eihän ihmiset alkaneet "miettimään tekosiaan " yhtään enemään. Niistä tuli vaan epätoivoisempia. Ne komannet rikokset tapahtui edelleen, mutta koska henkilö tiesi että tää on menoa sitten jos jää kiinni, niin teki vaan pahemipia ja enemmän sitten.

Että kun suunnittelette nyt näitä leikkauksia ja minimielintasoa kaikille ideologeille, persoonallisuuhäiriöisille, laiskoille ja kunnianhimottomille haahuilijoille.
Niin älkää nyt vaan kuvitelko, että mitä tiukemmalle tukiruuvia kiristetään, niin mukamas sitä ahkerammin ja sinnikkäämmin ne köyhät sieltä köyhyydestään alkais pyrkiä pois!
Nimenomaan niin ei tule taphatumaan!

En kyllä oikein usko noihin rikollisaaltoihinkaan. Ne on vaan joidenkin väkivaltahaaveilijoiden märkä uni.

Tavallinen köyhä suomalainen ei tee mitään, se lamaantuu ja vetäytyy jonnekin luolaansa.

Kommentit (362)

Vierailija
181/362 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimeentulotukea voi poikki laittaa

Vierailija
182/362 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tämä työttömyys on aiheuttanut sen ettei enää ole ystäviä. Täutän hakemuksia netissä ja istun kotona. Kävelen hakemaan ruokajonosta ruokaa ja istun betoniparvekkeellani tupakoimassa ja juomassa kahvia nälkääni. Rahaa menee busseihin, kun käyn haastatteluissa ja vien papereita liitteeksi milloin minnekkin. Nettiä on vain välillä (prepaid liittymä) varaa ottaa. Olin juuri alle kuukauden töissä sijaisena ja tuntuu, että se vain sotki asioita ja nyt on kaikki raha-asita sekaisin ja maksut myöhässä. Laskut laahaa ain perintään asti ja ei ole puheaikaa soittaa niille lisäaikaa. Kokoajan menen syvemmälle ja syvemmälle. En muista milloin olisin käyttänyt shamppoota tai kosteusvoidetta. pesen itseni 3l saippualla. Vaatteet on niin karseita, että viimeisimmän kerran ystävääni nähdessä hän huomautti takkini kunnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/362 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tämä työttömyys on aiheuttanut sen ettei enää ole ystäviä. Täutän hakemuksia netissä ja istun kotona. Kävelen hakemaan ruokajonosta ruokaa ja istun betoniparvekkeellani tupakoimassa ja juomassa kahvia nälkääni. Rahaa menee busseihin, kun käyn haastatteluissa ja vien papereita liitteeksi milloin minnekkin. Nettiä on vain välillä (prepaid liittymä) varaa ottaa. Olin juuri alle kuukauden töissä sijaisena ja tuntuu, että se vain sotki asioita ja nyt on kaikki raha-asita sekaisin ja maksut myöhässä. Laskut laahaa ain perintään asti ja ei ole puheaikaa soittaa niille lisäaikaa. Kokoajan menen syvemmälle ja syvemmälle. En muista milloin olisin käyttänyt shamppoota tai kosteusvoidetta. pesen itseni 3l saippualla. Vaatteet on niin karseita, että viimeisimmän kerran ystävääni nähdessä hän huomautti takkini kunnosta.

Minulla sama tilanne, jopa tuosta 3l saippuasta lähtien. Minulla on vielä ystäviä, mutta näen heitä todella harvoin. En viitsi kutsua heitä kylään kun ei ole edes kahvia tarjota ja jos he ottavat yhteyttä niin ehdotukset ovat baari, kahvila, keikka tms. joihin minulla ei ole rahaa. He tietävät että olen työtön, mutta jostain syystä eivät pysty käsittämään miten köyhä olen.

Minäkin haen töitä, mutta toisaalta on kamalaa jos pääsen työhaastatteluun. (Harvoin niinkään käy koska olen jo yli 40). Tiedän meneväni sinne vain kauhistuttamaan haastattelijat virttyneissä vaatteissani, kuivuneessa ihossani, kuukausikaupalla pelkällä saippualla pestyissä itse leikatuissa hiuksissani. Jos haastattelu sattuu pahimpaan korvaustenodotteluaikaan eikä ole ollut ruokaa hetkeen, ovat ne todella noloja tilanteita kun tuntuu ettei heikkona ymmärrä puhetta eikä osaa vastata kysymyksiin järkevästi. Ei kukaan voi ottaa kaltaistani töihin. Haastattelun jälkeen olo on entistä paskempi, koska bussilippuihin meni taas parin päivän ruokarahat ja liikkuminen vei energiaa ja toi nälän. Tuntuu että on aivan umpikujassa.

Vierailija
184/362 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväosaiset ja rikkaat paskamahat äänestää Kokoomusta.

Ja sitten jotkut naiivit köyhät, jotka kuvittelee äänellään saavansa palan varakkaiden kakusta. Paitsi että köyhälle tarjottava kakku on kuorrutettu paskanmarjoilla.

Hieman yksinkertaistettua näkemystä edustaa tämäkin. Köyhät saavat jo palansa varakkaiden kakusta. Tässä maassa huomattavasti enemmän kuin melkeinpä missään päin maailmaa. Nyt ollaan jo siinä tilanteessa, että viimeiseen 10 vuoteen ne verorahat eivät ole riittääneet ylläpitämään tätä järjestelmää. Hyvinvointivaltio pyörii lainarahalla, veronkanto ei riitä kattamaan kulurakennetta. Se syy miksi niistä tuista leikataan on tässä. Ei ole yksinkertaisesti varaa. Eikä tilanne merkittävästi tule jatkossakaan muuttumaan ainakaan parempaan suuntaan. Tietysti silloin jos valtion tarjoamista palveluista leikataan koskettaa se automaattisesti niitä jotka ovat riippuvaisimpia näistä palveluista.

Yksinkertainen ja populistinen vastaus on yleensä tarjota näitä kuuluisia rikkaiden veronkorotuksia. No ei riitä. Ei lähimainkaan. Kyllä Suomi on paljon enemmän köyhän paratiisi kuin työtätekevän paratiisi. Täällä on terveydenhuollot, koulutukset, asumiset ja rahaakin tupsahtaa säännöllisesti tilille.  Perusosa on ainakin yksinasuvalle sen suuruinen, että ei sillä nälkää pitäisi nähdä. Jos näkee niin hieman on kyllä myös peiliin katsomisen paikka. Tosin tuotahan ei koskaan saa sanoa. 

Vierailija
185/362 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen kyllä huomaa, että ihmissuhteet pyörii rahan voimalla. Pitää olla rahaa shoppailla, matkustella ja syödä ravintoloissa.Ei kiinnosta minkälainen olet ihmisenä, ainoastaan se mihin huvituksiin on varaa.

Vierailija
186/362 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vetäytyy syvemmälle ja syvemmälle niihin omiin poteroihinsa. Ei puhettakaan, että tulisi jonkinlainen "minä näytän niille " tai "tästä ei voi nousta kuin ylöspäin"- asenne. Ei ollenkaan, ei minkäänlaista aktivointiumista tapahdu.

Otetaan esimerkki jo nähdyistä kiristyksistä: Suomeen otettiin suoraan Tanskasta hieno rangaistusmalli työttömille 5kk rangaistustyössäoloehto. Eli rahat poikki niin pitkäksi aikaa, että menee vaikka työkokeiluun tai tyhjänpäiväselle kurssille 5kk - taikka töihin. No, eihän tämä onnistunut niinkuin tanskassa.

Suomalainen työtön otti tämän ikuisuusrangaistuksena eikä tehnyt MITÄÄN sen eteen että rangaistus olisi poistunut! Siitä tuli ikuisuuskarenssi.

Sitten kun työkkärissä mokaneille laitetaan leikattu toimeentulotukea , tarkoituksena että "jokohan alkais työt maistuun, kun leikataan 20 - 40 %". Ei ala maistuun, nähty on. Ne vaan kaivautuu niihin omiin ympyröihinsä, kokevat että mikään ei onnistu ja päähän vaan potkitaan.

Eikä aktivoidu mihinkään yhtään sen enempää vaikka leikattais 40 % tukea. Ne vaan vähentää entisestään jostain kulutusta (yleensä ruuasta) ja toivoo, että tulispa joku ihme-haltijakummi ja veis karenssit ja leikkaukset pois.

Kutsen USA:ssa kävi: siellä laki tehtiin samalla asenteella että "jokohan alkais miettimimään tekosiaan" ja määrättiin että oli rikos mikä tahansa niin kolmas tuomio on sitten raskaimman päälle.

Eihän ihmiset alkaneet "miettimään tekosiaan " yhtään enemään. Niistä tuli vaan epätoivoisempia. Ne komannet rikokset tapahtui edelleen, mutta koska henkilö tiesi että tää on menoa sitten jos jää kiinni, niin teki vaan pahemipia ja enemmän sitten.

Että kun suunnittelette nyt näitä leikkauksia ja minimielintasoa kaikille ideologeille, persoonallisuuhäiriöisille, laiskoille ja kunnianhimottomille haahuilijoille.

Niin älkää nyt vaan kuvitelko, että mitä tiukemmalle tukiruuvia kiristetään, niin mukamas sitä ahkerammin ja sinnikkäämmin ne köyhät sieltä köyhyydestään alkais pyrkiä pois!

En kyllä oikein usko noihin rikollisaaltoihinkaan. Ne on vaan joidenkin väkivaltahaaveilijoiden märkä uni.

Tavallinen köyhä suomalainen ei tee mitään, se lamaantuu ja vetäytyy jonnekin luolaansa.

Niimpä! haaveilua se vain on! mutta jos johonkin suomalainen pystyy, oli se kuinka lammas tahansa, niin alasajettuna puukottamaan sivullista vaikka toisen omalla kotipihalla ja se on varmaa se.  olkaamme siis varuillamme.

Vierailija
187/362 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeks vaan, mutta en usko hetkeäkään tekstisi perusteella että oot ollut aossussa ja työkkärissä töissä. Tai ehkä siivoojana? Ja nyt ilmeisesti työttömänä.

Vierailija
188/362 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun 15 vuotta on tarjottu pelkkää porkkanaa, niin eiköhä viimeinkin ole kepin paikka?

Mikähän tässä 15 vuoden porkkanassa on, kun se pelkälle riisille maistuu?

Vierailija
189/362 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 50v. työtön nainen. Ennen olin avoin ja ystävällinen ihminen. Olen muuttunut vihaiseksi ja sulkeutuneeksi ämmäksi. Vihaan nykyään ihmisiä ja yhteiskuntaamme. En jaksa ihmisiä enää yhtään. Minusta on tullut työttömyyden seurauksena vihamielinen erakko. Hermoni ovat riekaleina. Onneksi elän yksin.

Kuin minun kynästäni, ikä on mulla vain 30v.

Ei voi muuta sanoa, kuin että harvinaisen idioottimaista ja lyhyt näköistä on potkia ihmisiä päähän ja lyödä lyötyjä lopputtomasti pilkaten ja halveksien. Lopulta joku tai jotkut pillastuvat pahemman päiväisesti.

Ei ole ihmisillä minkään näköistä itsesuojeluvaistoa. Ei järjenhiventäkään.

Meidän pitäisi kokoontua yhteen ja purkaa näitä tunteitamme. Mutta missä ja miten, kun itse lopetin facebookinkin ihmisvihassani. T. Se 50v. ihmisvihaaja työtön nainen.

Niin minäkin olen jo aikaa sitten pistänyt facen pois =)

Ehkäpä tapaamme jossain pehmojäniksen pussailu kurssilla, jossa täyttelemme ristikoita ja leivomme valmistaikinasta pipareita.

Vierailija
190/362 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on aina kapinoitu, pulakapina, mäntsälän kapina, nuijasodat. Aletaampas vauvakapinaan!

Tsot tsot!

Kansankiihotusta! Syyllistyt rikokseen!

Vierailija
191/362 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväosaiset ja rikkaat paskamahat äänestää Kokoomusta.

Ja sitten jotkut naiivit köyhät, jotka kuvittelee äänellään saavansa palan varakkaiden kakusta. Paitsi että köyhälle tarjottava kakku on kuorrutettu paskanmarjoilla.

Hieman yksinkertaistettua näkemystä edustaa tämäkin. Köyhät saavat jo palansa varakkaiden kakusta. Tässä maassa huomattavasti enemmän kuin melkeinpä missään päin maailmaa. Nyt ollaan jo siinä tilanteessa, että viimeiseen 10 vuoteen ne verorahat eivät ole riittääneet ylläpitämään tätä järjestelmää. Hyvinvointivaltio pyörii lainarahalla, veronkanto ei riitä kattamaan kulurakennetta. Se syy miksi niistä tuista leikataan on tässä. Ei ole yksinkertaisesti varaa. Eikä tilanne merkittävästi tule jatkossakaan muuttumaan ainakaan parempaan suuntaan. Tietysti silloin jos valtion tarjoamista palveluista leikataan koskettaa se automaattisesti niitä jotka ovat riippuvaisimpia näistä palveluista.

Yksinkertainen ja populistinen vastaus on yleensä tarjota näitä kuuluisia rikkaiden veronkorotuksia. No ei riitä. Ei lähimainkaan. Kyllä Suomi on paljon enemmän köyhän paratiisi kuin työtätekevän paratiisi. Täällä on terveydenhuollot, koulutukset, asumiset ja rahaakin tupsahtaa säännöllisesti tilille.  Perusosa on ainakin yksinasuvalle sen suuruinen, että ei sillä nälkää pitäisi nähdä. Jos näkee niin hieman on kyllä myös peiliin katsomisen paikka. Tosin tuotahan ei koskaan saa sanoa. 

Eu:han on kritisoinut Suomea siitä, että meillä on liian alhainen sosiaaliturva. Samaa kritiikkiä sai myös mm. Armenia, Bulgaria, Georgia, Moldova, Montenegro ja Romania. Eli ei tämä todellakaan ole ihan sellainen köyhien paratiisi kuin suomalaiset haluaisivat kuvitella. Eipä silti, olet varmaan oikeassa siinä että ei Suomella ole varaa tähänkään vähään, ja putoamme oikeasti jonnekin banaanivaltioiden tasolle.

Vierailija
192/362 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

määkijä kirjoitti:

Enää ei kehtaa työtön edes hakea töitä,kun ei ole varaa siisteihin vaatteisiin,kenkiin ,parturiin,hammashuoltoon.Kakaratkin tarttis elättää,tulot vaan laskee ja laskee.Kolme hakemusta joka viikko ja ei vaan töitä löydy. Joka paikkaan on 300 hakijaa vähintään,myös osa-aikaisiin ja kolmen kuukauden sijaisuuksiin.Kuka enää ottaa työttömän,joka jo lähtökohtaisesti näyttää huonosti hoidetulta.(vaatteet,hampaat).ISO kiitos SIPILÄLLE  ja KUMPPANEILLE. Mielenterveyseläke TERVETULOA..!

Tämä. Johan se on selvä asia että työttömät myös näyttää ennen pitkää työttömältä!! Ei ole todellakaan edes ulkonäön perusteella mahdollista enää valikoitua töihin puhumattakaan kun siihen lisätään vielä tuo yhteiskunnan kiroama ikä, roskajäte se ihminen enää on.

Mikä ihme tätä sairasta tyhmää kansaa vaivaa, ettei se ymmärrä lapsenkin ymmärrykseen menevää yksinkertaista asiaa, että siisteys, puhtaus, ehjät vaatteet. Ihminen alkaa hävetä itseään kun sillä ei ole näihin varaa. Ihminen masentuu. Ei se ainakaan edesauta työn saantia!!! Samaan aikaan joka tuutista tulee lisää ulkonäkövaatimuksia ja paineita.

Olisiko paras räjäyttää koko ihmiskunta armosta avaruuteen ja rakentaa vain epäinhimillinen robotiikka tänne elitistien sekaan luihuilemaan. Iinhumillisyys on kaukainen käsite tämän maan kieroille päättäjille.

Vierailija
193/362 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vertaatko työttömyyttä rikollisuuteen josta tulee rangaista?

Tähän en voi edes vastata mitään,tsori. Et osaa lukea etkä ymmärrä lukemaasi ollenkaan, joten mistään vastauksesta ei ole sulle mitään hyötyä: Et vaan tajua.

Jotain tukiopetusta voisit koittaa hankkia. Jotain missä opetettaisiin luetun ymmärtämistä. Onnea siihen sulle.

Susta kyllä paistaa hyvin kirkkaasti se että olet ollut sossu. mutta joo, samaa mieltä olen aloituksesta. itse olen juuri se työtön masentuja

Vierailija
194/362 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yrittää väkisin motivoida elämäntapatyötöntä. Se on kuin ajaisi käärmettä pyssyyn. Nämä ovat kuitenkin niin marginaaliryhmä että heihin ei kannata suurinta huomiota keskittää.

Keskityttäisiin sen sijaan järjestämään työpaikkoja niille jotka ovat jo valmiiksi motivoituneita, heitä riittää kyllä!

Vierailija
195/362 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä puhu palturia. Tuet poistamalla ja velvoittamalla ihmisiä työhön saadaan nimenomaan ihmiset aktivoitua.

Vierailija
196/362 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mikä sitten auttaisi siihen kohderyhmään, josta puhut? Aktivoituisivatko ne persoonallisuushäiriöiset laiskat vai millä lailla heitä kuvasit yhtäön enempää esim perustulolla? Kun saisi rahaa tekemättä mitään. Mikä sitten auttaisi?

Aktivoitumiseen auttaa oikeat työpaikat. Leikkaaminen ei auta mitään, koska ei ole mitään, minne hakea töihin. 

Myös terveydenhuollon pitäisi parantua siten, että ne, joilla oikeasti on vakava persoonallisuushäiriö, saisivat työkyvyttömyyseläkkeen, mikäli hoito/terapia ei auta. 

No ei auta aina oikeat työpaikatkaan. Palkkatuella kun autetaan alkuun, niin luulisi, että ihminen siitä aktivoituu hakemaan lisää töitä. Yllättävän moni kuitenkin lepää laakereillaan sen puoli vuotta tai vuoden palkkatukityössä eikä hae mitään muuta. Odottavat vain pääsevänsä ansiosidonnaiselle uudestaan. Eivät työsuhteen aikana kehitä itseään millään tavalla eteenpäin tai aktiivisesti hae mahdollisuuksia kehittyä. Valitettavasti näitä näkee. Onneksi ei tietenkään kaikki ole tällaisia, vaan osa todella käyttää sen ponnahduslautana eteenpäin elämässä kuten se on ajateltukin.

Vierailija
197/362 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä puhu palturia. Tuet poistamalla ja velvoittamalla ihmisiä työhön saadaan nimenomaan ihmiset aktivoitua.

Ei ole onnistunut Briteissäkään. Sielläkin kiristykset vain passivoivat ihmisiä.

Vierailija
198/362 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tuet auta työllistymään eikä tukien poistotkaan niin parempi sitten on poistaa tuet. Kun ei niillä ei ole mitään vaikutusta mihinkään suuntaan niin ainakin rahaa säästyy.

Vierailija
199/362 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakohtainen kokemukseni auttaa muitakin, sillä sain lisää töitä kun olin hakenut ensin osa-aikatyöhön, sain niitä ehdottamalla 0 työsopparia, koska sehän ei rasita työnantajaa mitenkään, sitten kun oli soppari käsissä niin heti hain toisesta firmasta lisää työtunteja, vetoamalla siihen ettei nykyinen firma pysty työllistämään tarpeeksi (tuleva työnantajani tajusi että tässä on nyt ihan oikea työnhakija), ja nyt on töitä tarjolla niin maan perkeleesti, viikonloputkin saisin tehdä jos huvittais.

Jos ootte työttöminä niin joudutte useimmiten ylenkatsotuksi työnhaussa, mutta jos saatte uskoteltua olevanne töissä (vaikka ette olisikaan) niin heti työnantajaa kiinnostaa pyytää teitä työhaastatteluun, älkää milloinkaan tunnustako olevanne työttömyyskorvauksella tai kokonaan työttömänä, valehdelkaa vaikka olevanne osa-aikatöissä nollasopparilla.

Vierailija
200/362 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mikä sitten auttaisi siihen kohderyhmään, josta puhut? Aktivoituisivatko ne persoonallisuushäiriöiset laiskat vai millä lailla heitä kuvasit yhtäön enempää esim perustulolla? Kun saisi rahaa tekemättä mitään. Mikä sitten auttaisi?

Aktivoitumiseen auttaa oikeat työpaikat. Leikkaaminen ei auta mitään, koska ei ole mitään, minne hakea töihin. 

Myös terveydenhuollon pitäisi parantua siten, että ne, joilla oikeasti on vakava persoonallisuushäiriö, saisivat työkyvyttömyyseläkkeen, mikäli hoito/terapia ei auta. 

No ei auta aina oikeat työpaikatkaan. Palkkatuella kun autetaan alkuun, niin luulisi, että ihminen siitä aktivoituu hakemaan lisää töitä. Yllättävän moni kuitenkin lepää laakereillaan sen puoli vuotta tai vuoden palkkatukityössä eikä hae mitään muuta. Odottavat vain pääsevänsä ansiosidonnaiselle uudestaan. Eivät työsuhteen aikana kehitä itseään millään tavalla eteenpäin tai aktiivisesti hae mahdollisuuksia kehittyä. Valitettavasti näitä näkee. Onneksi ei tietenkään kaikki ole tällaisia, vaan osa todella käyttää sen ponnahduslautana eteenpäin elämässä kuten se on ajateltukin.

Minulla oli kanssa tuttava, joka vuosien työttömyyden jälkeen sai tukipaikan ja liittyi heti työttömyyskassaan, että pääsee sitten ansiosidonnaiselle. Mihinkään ei hakeutunut sen jälkeen ja kohta varmaan putoaa Kelan rahalle. Tuossa olis tosiaan ollut hyvä hetki hakea töitä tai koulutukseen, mutta ei kiinnostanut.