Olen ollut sekä sossussa että työkkärissä töissä, ja olen huomannut että tukia kiristettäessä ihmiset vaan
vetäytyy syvemmälle ja syvemmälle niihin omiin poteroihinsa. Ei puhettakaan, että tulisi jonkinlainen "minä näytän niille " tai "tästä ei voi nousta kuin ylöspäin"- asenne. Ei ollenkaan, ei minkäänlaista aktivointiumista tapahdu.
Otetaan esimerkki jo nähdyistä kiristyksistä: Suomeen otettiin suoraan Tanskasta hieno rangaistusmalli työttömille 5kk rangaistustyössäoloehto. Eli rahat poikki niin pitkäksi aikaa, että menee vaikka työkokeiluun tai tyhjänpäiväselle kurssille 5kk - taikka töihin. No, eihän tämä onnistunut niinkuin tanskassa.
Suomalainen työtön otti tämän ikuisuusrangaistuksena eikä tehnyt MITÄÄN sen eteen että rangaistus olisi poistunut! Siitä tuli ikuisuuskarenssi.
Sitten kun työkkärissä mokaneille laitetaan leikattu toimeentulotukea , tarkoituksena että "jokohan alkais työt maistuun, kun leikataan 20 - 40 %". Ei ala maistuun, nähty on. Ne vaan kaivautuu niihin omiin ympyröihinsä, kokevat että mikään ei onnistu ja päähän vaan potkitaan.
Eikä aktivoidu mihinkään yhtään sen enempää vaikka leikattais 40 % tukea. Ne vaan vähentää entisestään jostain kulutusta (yleensä ruuasta) ja toivoo, että tulispa joku ihme-haltijakummi ja veis karenssit ja leikkaukset pois.
Kutsen USA:ssa kävi: siellä laki tehtiin samalla asenteella että "jokohan alkais miettimimään tekosiaan" ja määrättiin että oli rikos mikä tahansa niin kolmas tuomio on sitten raskaimman päälle.
Eihän ihmiset alkaneet "miettimään tekosiaan " yhtään enemään. Niistä tuli vaan epätoivoisempia. Ne komannet rikokset tapahtui edelleen, mutta koska henkilö tiesi että tää on menoa sitten jos jää kiinni, niin teki vaan pahemipia ja enemmän sitten.
Että kun suunnittelette nyt näitä leikkauksia ja minimielintasoa kaikille ideologeille, persoonallisuuhäiriöisille, laiskoille ja kunnianhimottomille haahuilijoille.
Niin älkää nyt vaan kuvitelko, että mitä tiukemmalle tukiruuvia kiristetään, niin mukamas sitä ahkerammin ja sinnikkäämmin ne köyhät sieltä köyhyydestään alkais pyrkiä pois!
Nimenomaan niin ei tule taphatumaan!
En kyllä oikein usko noihin rikollisaaltoihinkaan. Ne on vaan joidenkin väkivaltahaaveilijoiden märkä uni.
Tavallinen köyhä suomalainen ei tee mitään, se lamaantuu ja vetäytyy jonnekin luolaansa.
Kommentit (362)
Vierailija kirjoitti:
Kehoitan lähettämään niitä hakemuksia eduskuntaan joka kuukausi.
Olen säästänyt itse tätä korttia siihen pakkohaku noottiin.
Tulen hakemaan johdonmukaisesti jokaisen kansanedustajan avustajaksi, juuri sillä vaatimustahdilla kuin osoitetaan.
Ihmeellisiä juttuja täällä. Työpaikkoja on auki, ja mamuja tuodaan ulkomailta koska on työvoimapula. Mitä ihmettä? Kuka juksaa?
Olen ollut työttömänä pitkiäkin ajanjaksoja, ja päällimmäinen tunne niissä on aina se, että vain suurin piirtein ajelehtii päivästä toiseen kuin jossakin epämääräisessä sumussa, vailla sen suurempia ambitioita tai päämääriä. Ei se ole mukavaa kenellekään, mutta jos voimia ollenkaan riittää enää, niin ehdottomasti on pyrittävä siitä ulos ja tehdä edes jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 50v. työtön nainen. Ennen olin avoin ja ystävällinen ihminen. Olen muuttunut vihaiseksi ja sulkeutuneeksi ämmäksi. Vihaan nykyään ihmisiä ja yhteiskuntaamme. En jaksa ihmisiä enää yhtään. Minusta on tullut työttömyyden seurauksena vihamielinen erakko. Hermoni ovat riekaleina. Onneksi elän yksin.
Kuin minun kynästäni, ikä on mulla vain 30v.
Ei voi muuta sanoa, kuin että harvinaisen idioottimaista ja lyhyt näköistä on potkia ihmisiä päähän ja lyödä lyötyjä lopputtomasti pilkaten ja halveksien. Lopulta joku tai jotkut pillastuvat pahemman päiväisesti.
Ei ole ihmisillä minkään näköistä itsesuojeluvaistoa. Ei järjenhiventäkään.
Meidän pitäisi kokoontua yhteen ja purkaa näitä tunteitamme. Mutta missä ja miten, kun itse lopetin facebookinkin ihmisvihassani. T. Se 50v. ihmisvihaaja työtön nainen.
Juuri tuumin jonkinmoisen av-kokoontumisen organisointia.. Tuntuu vaikealta. Kaikki tuntuu vaan vaikeammalta.
Jatkuva epätieto päivittäisestä toimeentulosta on u u v u t t a v a a.
T. Ties-kuinka-mones-jo-lähes-katkeroitunut-kolmekymppinen-pätkätyöläinen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä juttuja täällä. Työpaikkoja on auki, ja mamuja tuodaan ulkomailta koska on työvoimapula. Mitä ihmettä? Kuka juksaa?
Sipilä haluaa maahamme halpatyömarkkinat. Orjia ilmaiseksi töihin. Vertaa britannian työmarkkinat, jossa itäeurooppalaiset tekevät työt alipalkattuina, brittien ollessa työttöminä. Siksi Brexit.
Kauppakamari: Työvoimapula estää yritysten kasvua Uudellamaalla
HEIKKI JANTUNEN | 31.07.2017 | 10:43
Uudellamaalla ammattityövoiman puute estää entistä useamman yrityksen kasvua, varoittaa Helsingin seudun kauppakamari.
Teollisuuden ja rakentamisen yrityksistä 26 prosenttia ja palvelualojen yrityksistä 16 prosenttia pitää Uudellamaalla ammattityövoiman vähyyttä kasvun esteenä, käy ilmi Elinkeinoelämän keskusliiton tuoreesta suhdannekatsauksesta.
– Tähän on reagoitava nopeasti kehittämällä ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisyyttä sekä purkamalla työperäisen maahanmuuton esteitä, Helsingin seudun kauppakamarin toimitusjohtaja Heikki J. Perälä vaatii.
Uudellamaalla toimivat yritykset kertovat suhdannetilanteensa kohentuneen alkukesällä. Tämä ennakoi teollisuuden ja rakentamisen investointien kääntymistä kasvuun, ja palvelualoilla myynnin kasvun odotetaan kohentavan työllisyyttä.
– Yritysten suhdanneodotukset ovat kirkastuneet Uudellamaalla nopeasti. Odotukset niin teollisuudessa ja rakentamisessa kuin palvelualoillakin ovat koko maata myönteisemmät, Perälä kertoo.
Erityisesti teollisuuden ja rakentamisen näkymät paranivat huhti-kesäkuussa. Teollisuus- ja rakennusalan yrityksistä 18 prosenttia odottaa suhdanteiden paranevan, vain prosentti ennakoi heikkenemistä.
– Toisella vuosineljänneksellä tuotanto kasvoi yleisesti. Kapasiteetti on nyt täyskäytössä 86 prosentilla vastaajista, mikä ennakoi investointien kääntymistä kasvuun, Perälä uskoo.
Myös palvelualat arvioivat näkymänsä hyviksi. Joka neljäs yritys odottaa suhdanteiden vahvistuvan, vain neljä prosenttia ennakoi hiipumista.
– Palvelualojen myynnin kasvu kohentaa työllisyyttä, sillä Uudenmaan tuotantorakenne on hyvin palveluvaltainen, Perälä muistuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sipilä haluaa maahamme halpatyömarkkinat. Orjia ilmaiseksi töihin. Vertaa britannian työmarkkinat, jossa itäeurooppalaiset tekevät työt alipalkattuina, brittien ollessa työttöminä. Siksi Brexit.
Mutta tuohan tarkoittaisi piika-yhteiskunnan syntyä uudelleen. Ja juuri sitä vastustamaan vasemmistoliikeet ovat syntyneet.
Mitä tuolloin tapahtuisi kotoperäisille työttömille?
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkoja on auki, koska koetetaan saada porukkaa töihin ihan nälkäpalkalla. Siksi marjanpoimijat ovat Thaimaasta, Venäjältä ja Ukrainasta. Siellä suomalaisen riistokapitalistin antamat roposet riittävät edes johonkin..
Olen ollut työttömänä jo melko pitkän aikaa, enkä todennäköisesti tule enää varsinaisia palkallisia töitä saamaan muuta väylää kautta kuin koulutuksesta. Olen hyväksynyt tilanteen. Vihaa ja katkeruutta en enää jaksa sisimmässäni muita ihmisiä tai yhteiskuntaa kohtaan kantaa vaikka siihen olisikin varmaan aihetta, vaan pyrin nauttimaan niistä pienistä asioista, jotka etenkin monelta rahaa jahtaavalta työssäkäyvältä jäävät nykypäivänä huomaamatta. Mitä sitten, vaikken omista hienoa autoa, uusimpia merkkivaatteita ja tilavaa asuntoa? Materia ei enää määrittele, ohjaa eikä johdattele elämäni kulkua, josta olen äärimmäisen onnellinen.
Saahan niitä marjoja ja sieniä suomalaisetkin poimia ja myydä ostajille.
Ei työt oikeasti vaan kelpaa. Kukaan ei kehtaa sanoa ääneen, vaikka kaikki tämän tietävät. Siksi jopa hallituskin pakottaa maahanmuuttoa, mutta eihän se tule taloudellisesti kestävä ratkaisu olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei työt oikeasti vaan kelpaa. Kukaan ei kehtaa sanoa ääneen, vaikka kaikki tämän tietävät. Siksi jopa hallituskin pakottaa maahanmuuttoa, mutta eihän se tule taloudellisesti kestävä ratkaisu olemaan.
Mikä selitys sulla on sille, että monet kuitenkin työllistyvät? Jos työt ei kelpaisi, kukaan työtön ei menisi töihin. Mutkun moni menee ja myös niihin työkokeiluihinkin haetaan ihan vapaaehtoisesti toisinaan.
Toimeentulotuella on paljon parempi elää, kun saa rauhassa hakea ja elää puolipäivätöillä. Ei tarvitse ottaa vastaan kokopäivätyötä, kun ei pysty sitä tekemään. Voi iltapäivisin hoitaa kotitöitä ja kuskata lapsia kuntoutuksiin ja lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä selitys sulla on sille, että monet kuitenkin työllistyvät? Jos työt ei kelpaisi, kukaan työtön ei menisi töihin. Mutkun moni menee ja myös niihin työkokeiluihinkin haetaan ihan vapaaehtoisesti toisinaan.
Ja mikä on selitys sille, että aina sanotaan ettei suomalaiselle kelpaa siivoustyö mutta sitten kun hakee siivoojaksi niin ei pääse edes haastatteluun. Ja mulla on kokemusta siivoustyöstä nuoruudestani, ikää on vajaa 40, ei pitäisi senkään olla vielä este kun olen hyväkuntoinen. Mutta kun ei vaan pääse.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan turhaa lätinää että täällä rikollisuus kasvaisi jos sossupummeilta pistetään ilmaisen rahan hanat kiinni. Ei niistä ole siihen.
Itsekään en usko, että työttömät ja syrjäytyneet kääntyisivät rikollisuuden puoleen mikäli jossain hyvin epätodennäköisessä skenaariossa tukia lakattaisiinkin maksamasta. Se on lähinnä amerikkalainen ilmiö. Päinvastoin, uskon että moni poliittinen opportunisti näkisi tässä valtavassa työttömien, syrjäytyneiden ja hylättyjen joukossa kovin paljon potentiaalia saada heidät kääntymään poliittisten (ja miksei uskonnollistenkin) ääriliikkeiden puoleen suurilla lupauksilla ja vannomuksilla, mikä taas johtaisi demokraattisten yhteiskuntien hajoamiseen ja totalitarismin toiseen nousuun. Joka tapauksessa, kuka tahansa ihminen on ahtaan ajettuna ja sisäistä vihaa kantavana äärimmäisen vaarallinen ja arvaamaton.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollut itse koskaan työttömänä? Ja rupeaisitko itse poimimaan marjoja sillä palkalla, mitä siitä maksetaan?
Poika halusi joskus kokeilla mansikan poimintaa kesätyönä. Sanoin, että ensimmäisen päivän jälkeen on selkä paskana, ja sen jälkeen et saa poimittua kuin muutaman kilon päivässä. Työstä ei jäisi muuta käteen kuin paskaset rukkaset, niinkuin isäni sanoi noista nälkäpalkkaisista töistä. Löin pojalle kouraan sen summan, minkä korkeintaan olisi hankkinut ja sanoin, että pidä vaan kesälomaa.
Vierailija kirjoitti:
Esim. sairaalassa, kun tulee pari sairaanhoitajan virkaa auki, tulee n. 40 turhaa hakemusta, koska ne paikat annetaan kuitenkin pitkäaikaisille sijaisille. Vois jo etukäteen ilmoittaa, et turha hakea, paikat on jo sovittu tietyille hakijoille.
Samoin kouluissa, jos haet koulunkäyntiavustajaksi tai opettajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuella on paljon parempi elää, kun saa rauhassa hakea ja elää puolipäivätöillä. Ei tarvitse ottaa vastaan kokopäivätyötä, kun ei pysty sitä tekemään. Voi iltapäivisin hoitaa kotitöitä ja kuskata lapsia kuntoutuksiin ja lääkäriin.
Täällä työtön, 55v.nainen vapaana töihin. Jos maksat palkan, jolla pystyn maksamaan yksiöni asuntolainan, yhtiövastikkeen, laskuni sekä ruoan, sekä joskus ikäiseni tarvitsee shampoota, hammastahnaa, hiushoitoainetta yms. Olen valmis huomenna töihin.
Sain siivoustyötä - työaika 2 h. Eli 360 e/ kk netto.
Meidän pitäisi kokoontua yhteen ja purkaa näitä tunteitamme. Mutta missä ja miten, kun itse lopetin facebookinkin ihmisvihassani. T. Se 50v. ihmisvihaaja työtön nainen.