HS: Ossi Nyman ei tee töitä ja sanoo, että työvoimatoimisto on ihmisoikeusloukkaus
Helsinkiläinen Ossi Nyman ei mene töihin, koska ei halua tulla pakotetuksi vastenmielisiin hommiin. ”Suuri osa työstä on turhaa”, esikoiskirjailija sanoo.
- - Ossi Nyman, 39, on ideologisesti työtön. Hän ei halua mennä töihin, koska hän ei halua tehdä omasta mielestään typeriä hommia. Eikä hän kursaile yhtään kertoessaan ajatusmaailmastaan.
- - "Koko aikuisiän olen taistellut työkkärin kanssa ja yrittänyt pysyä poissa töistä, että saisin tehdä mitä itse haluan, mutta saisin silti työmarkkinatukea."
HS 13.10.2017
Kommentit (578)
Olen vankkumaton riittävän sosiaaliturvan kannattaja, mutta tässä menee raja. Joo, tästä saa vaikka miten laajan työmarkkinapoliittisen keskustelun, mutta kun herra suoraan kertoo olevansa työhaluton, on syy yksilössä eikä systeemissä.
Mua ei haittaa, jos joku haluaa loisia, mutta voisi toteuttaa sen muuten kuin sosiaalituen turvin.
Hallitusten itsevaltaisuudesta, hyvä esimerkki tullee olemaan myös Espanjan ja Katalonian välinen tilanne.
Julkisestihan asia esitetään että kyse on Espanjan hallituksen ja Katalonian hallituksen välisestä "kiistasta".
Mutta kun se ei ole Katalonian hallituksen mielipide, vaan se on Katalonian KANSALAISTEN mielipide josta on kysymys, ja siitä se ongelma tuleekin, kun Katalonian kansa ei ole yhtä mieltä Espanjan kanssa.
Tämä oli asian sivusta hiukan tarkoituksellisesti, herättelemään ajatuksia siitä, mihin hallituksella on valtaa ja mihin ei ole. Myöskään Suomessa ei hallitus voi alkaa väkivalloin käymään omaa kansaansa vastaan, jos kansa ei ole halukas tekemään esim. huonoja sopimuksia itselleen.
Suomen hallituksen homma on hoitaa toimintaympäristö, ja markkinat puolestaan huolehtii sopimiset ja sopimattajättämiset, markkinapöytiin hallituksella ei ole mitään asiaa, hallituksella on aivan riittävästi valtaa siinä kun sillä on täydellinen valta toimintaympäristöön nähden muutoin.
Hallitus voi päättää halutessaan vaikka siitä että rahayksikkönä olisi euron sijasta vaikka oravannahka tai kuusenkäpy, mutta markkinatoimijoiden sopimuspöytiin sillä ei siitä huolimatta ole mitään asiaa.
Tämä on eräänlaista taloudellisen vallan tasapainoa, jossa huolehditaan siitä että markkinoilla ja sopimisella on aina itselleen kuuluva valta, mutta monopoleihin voidaan silti puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siinä mitään, mutta sitten pitää sulkea kaikki rahahanat kokonaan tuollaisilta.
Tämä. Jos ihminen julkisesti ilmoittaa, ettei ole, eikä hänellä ole aikomustakaan olla työmarkkinoiden käytettävissä, niin otetaanpa sitten jokainen sentti tuesta pois.
Näinpä juuri. Jos henkilö on itse kirjallisesti ja julkisesti ilmoittanut, ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä, ei pidä työmarkkinatukeakaan maksaa. Elätteleepä sitten itsensä jotenkin muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille työtävieroksuville voisi perustaa asuntola/leirikeskuksen. On katto ja lämpöä, muonaa pari kertaa pv ja yhteisiä telkkareita ja tietokoneita. Siinä saa sitten miettiä, kiinnostaisiko oma tupa ja oma lupa.
Öö...siis että pitäisi laittaa mukavaan täysihoitoon ilman työntekovelvollisuutta tai muuta vastiketta ylläpidosta? Mikä järki tuollaisessa hyysäyksessä olisi?
Pikemminkin tuolla leirillä pitäisi itse hankkia toimeentulonsa. Kämppä ei lämpiäisi eikä ruokaa tulisi eteen ilman omia ponnisteluja.
No itse saisivat kokata ruokansa niistä lantuista ja perunoista ja siankyljestä, mitä sinne toimitettaisiin ja huoneessa olisi kaksi kerrossänkyä ja yksi telkkari ja tietokone per 40 hlö.
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt tämänkin paskamyrskyn jälkeen ihmiset sitä mieltä että kaikki 550 000 ihmistä ovat työttöminä ihan tahallaan ja laiskuuttaan kun tämä kyseinen henkilö on marginaalissa työttömien määrästä, tuntuukin että nämä nykyiset asennevammaiset uutisoinnit nostavat tahallaan tällaisia keissejä eetteriin jotta saataisiin syyllistäviä kannanottoja massatyöttömyyden riivaamaan Suomeen.
Poliitikkojen asennemuokkaus onnistuu jos ihmisillä ei ole medianlukutaitoa ja kykyä itsenäiseen ajatteluun ja sitäpaitsi toimittajatkin usein kuuluvat hyvätuloiseen ryhmään joten en ihmettele että uutisoinnit ovat tätä luokkaa ja samalla uutisiin ei enää luoteta Pravdaa enempää.
Jokainen syyllistäjä voi itse kokeilla työttömyyttä ja elellä päivärahoilla ja tulla vaikka 3 vuoden päästä kertomaan kokemuksistaan, itse voin tulla tekemään vaikka kyseisen henkilön työt ja kouluttautua siihen työhön vaikka heti oppisopimuksella, käykö?
Aika naiivilta kuulostaa, jos luulet, ettei kellään 'syyllistäjällä' ole kokemusta työttömyydestä.
Yhtä naiivilta kuulostaa, että voit tulla oppisopimuksella kenen tahansa työt.
Osa työttömistä haluaa töihin ja he hankkivat työttömyysaikana myös valmiuksia, joista on hyötyä työnhaussa ja töissä.
Mutta sitten on näitä osseja, jotka haluavat kaiken ilmaiseksi muiden maksamina.
50 v joka oli puoli vuotta työtyömänä viime vuonna. Ja joka sai töitä, vaikkei kuulemma 5-kymppisen naisen kuuluisi kuulemma enää onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Näiden "Ossien"takia työttömiä vihataan ja samaa vihaa joutuu kokemaan (aiheetta) ne jotka yrittää.
Eikö nyt jokaisen jolla on vähänkään järkeä päässä luulis tajuavan, että työttömät ei oo mikään yhtenäinen ryhmä. Toisaalta yleistäähän jotkut yhtä näppärästi 1,5 miljardia muslimiakin samaan nippuun joten ehkä niinkin urpoja tosiaan on. Mun berse veronmaksajana kyllä kestää muutaman Ossin, he ovat kuitenkin aika pieni ryhmä kokonaisuudesta. Enemmän huolettaa se suuri massa joka haluaa kunnon töitä muttei saa.
Vierailija kirjoitti:
Olen vankkumaton riittävän sosiaaliturvan kannattaja, mutta tässä menee raja. Joo, tästä saa vaikka miten laajan työmarkkinapoliittisen keskustelun, mutta kun herra suoraan kertoo olevansa työhaluton, on syy yksilössä eikä systeemissä.
Mua ei haittaa, jos joku haluaa loisia, mutta voisi toteuttaa sen muuten kuin sosiaalituen turvin.
Joo, eihän palkkatöihin ole tietenkään kenenkään pakko mennä, eikä ketään pakotetakaan menemään. Jos löytää jonkun vapaaehtoisen elättäjän, niin siitä sitten vaan loisimaan sen tuella. Mutta työmarkkinatuki on tarkoitettu vain työnhakijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille työtävieroksuville voisi perustaa asuntola/leirikeskuksen. On katto ja lämpöä, muonaa pari kertaa pv ja yhteisiä telkkareita ja tietokoneita. Siinä saa sitten miettiä, kiinnostaisiko oma tupa ja oma lupa.
Öö...siis että pitäisi laittaa mukavaan täysihoitoon ilman työntekovelvollisuutta tai muuta vastiketta ylläpidosta? Mikä järki tuollaisessa hyysäyksessä olisi?
Pikemminkin tuolla leirillä pitäisi itse hankkia toimeentulonsa. Kämppä ei lämpiäisi eikä ruokaa tulisi eteen ilman omia ponnisteluja.
No itse saisivat kokata ruokansa niistä lantuista ja perunoista ja siankyljestä, mitä sinne toimitettaisiin ja huoneessa olisi kaksi kerrossänkyä ja yksi telkkari ja tietokone per 40 hlö.
Ei kun ne lantut ja perunat ja siat pitäisi itse kasvattaa. Sen jälkeen sopii syödä niin paljon kuin riittää. Telkkarit ja tietokoneet tulee itse hankkia. Ei niitä työssä käyvillekään kukaan ilmaiseksi tule tuomaan eikä liittymämaksuja maksele.
Jos Ossi asuu omavaraistaloudessa eikä nosta senttiäkään mitään tuki, niin no problem. Mutta jos hän asettuu Saarioisten äitien yläpuolelle ja kuvittelee, ettei hänen Suurena Kirjailijana tarvitse tehdä sellaisia paskatöitä saati istua lähikaupan kassalla viittä vaille yhdeksän illalla, kun Ossi tulee ostamaan keskioluensa, joiden eteen lukemattomat ihmiset ovat tehneet paskapalkalla töitä, niin eipä riitä ymmärrystä Ossille.
Toivottavasti tulee etuuksien takaisinperintä, kun käy ilmi, ettei olekaan ollut työmarkkinoiden käytettävissä vaan kirjoittanut kirjaa, ja sen jälkeen työhönosoituksia ja niistä kieltäytymisen jälkeen tt-tuki pienennetään ensin 20 % ja sen jälkeen 40 %.
Olisin taipuvainen ajattelemaan että tuo Ossi haluaa huomiota raflaavilla puheilla ja siten myös kirjalle lukijoita tai jopa ostajia.
Pisti tuossa silmään tuo arvosanajuttu, josta tuli vaikutelma, että on luovutettu heti kun ei ole joskus aikoinaan päässyt johonkin kouluun, vaikka ainakin nykyään vaihtoehtoja on aika paljon jos joku ala todella kiinnostaa.
Jos ajatellaan sen työn olevan itseisarvo, minusta tuollainen ihminen tarvitsisi jonkinlaista mentoria ja kannustavia ihmisiä ympärilleen, mitä ei näköalattomissa piireissä monestikaan ole tarjolla. Näköalattomuus voi olla perhepiirissä tai koko pikkupitäjää koskeva yleinen tunnelma ja tuollainen laskee suupieliä ja saa näkemään asiat ikävässä valossa.
Jos mikään työ tai tekeminen ei kiinnosta, viittaa se sitten jo masennukseen ja työkyvyttömyyteenkin ainakin joillakin kriteereillä. Tuossa tilanteessa ihminen on vaikeassa paikassa, kun eläkettä tai hoitoa ei saa, mutta pitää kuitenkin yrittää hakea päätoimisia töitä ja vaikka yrittäisikin oikeasti, niin se paha olo syvällä sisällä näkyy jotenkin läpi ja työ jää joka tapauksessa saamatta. Sama ilmiö on myös yhdistystoiminnassa; tietynlaiselle ihmiselle ei haluta antaa tekemistä ja vastuuta.
Nämä ideologisesti työttömät ja tieten tahtoen tuilla elävät Ossit ja Tatut helposti leimaavat joidenkuiden silmissä kaikkia työttömiä ja niitä, jotka elävät yhteiskunnan tuilla – myös niitä, joille se ei ole ollut valinta. Ikävä kyllä.
Sikäli ymmärrän näitä tämän tyyppisiä lehtijuttuja ja henkilöhaastatteluja, että niiden kautta tiedostusvälineen on mahdollista esittää nykyisen järjestelmän syväkritiikkiä konkreettisesti ja tunteitakin herättävästi.
Vierailija kirjoitti:
... ettei hänen Suurena Kirjailijana tarvitse tehdä sellaisia paskatöitä saati istua lähikaupan kassalla viittä vaille yhdeksän illalla, kun Ossi tulee ostamaan keskioluensa, joiden eteen lukemattomat ihmiset ovat tehneet paskapalkalla töitä, niin eipä riitä ymmärrystä Ossille.
Ne on käsittämättömästi usein samat ihmiset joiden mielestä pitäisi olla pienet verot, keskioluen halpaa, pienituloisten palkat tuplaksi ja kaikille pitkät lomat. Ja mieluummin kaupat aina auki. Kun rahaa tulee seinästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku sanoi kyllä niinkin, että meidän jotka pystymme tekemään paljon, velvollisuus on tehdä, koska suuri osa ei pysty.
Jonkun täytyy viedä maailmaa ja yhteiskuntaa eteenpäin. Siinä on paljon työtä, mutta kyllä siitä oikeasti maksetaankin hyvin. Siis jos pystyy vetämään asioita siihen suuntaan että siitä on työnantajalle paljon hyötyä.
Se Ossille plussaa, että jos ei ole kateellinen meille jotka on tehneet työt täysillä, ja saamme siitä pirun kovaa palkkaa.
Minäkin taidan veroillani rahoittaa pari Ossia joka kuukausi.Hyvin sanottu. Ne tekee, joilla on terveyttä, osaamista & motivaatiota. Useille työssä käyminen tuottaa iloa ja taloudellista vaurautta myös. Se aina unohtuu, kun moralisoidaan oman elämänsä Osseja. Moralisoinnin perusteena on outo ajatus, että jokainen haluaisi olla minimituella oleva työtön, että näiden ossien elämä on jotenkin liian hyvää ja kadehdittavaa. Totuus on toinen ja suurin osa haluaa saada enemmän rahaa ja erityisesti tuntea itsensä merkitykselliseksi työn kautta. Työttömyyteen liittyy usein masennusta ja puutetta kaikesta. Peruspäiväraha on harvalle valinta tahi juhlan paikka. Mielenkiintoinen työ on etuoikeus, joka antaa elämään sisältöä ja virtaa. Moni huomaa juuri esim. äitiyslomalla, kuinka masentavaa on olla kotona, vaikka silloin siellä oleminen on täyttä työtä ja merkityksellistä hoivaamista. Siitä huolimatta ilman työyhteisöä eläminen masentaa monia nuoria naisia.
Toinen tarina sitten onkin, että nykyajan työelämä on monille kovaa ja epätasa-arvoista, alamme olla jonkin sortin luokkayhteiskunta jälleen. Se on väärin. Jos näitä osseja kadehtii, niin silloin on oma elämä huonossa jamassa ja pitäisi löytää jostain paukkuja muuttaa sitä omaa elämää (vaikka sitten jäämällä pois töistä, kyllä tilalle tulijoita löytyy työttömissä, kovin harva on työtön halustaan)
(Olen tuon edellisen kirjoittaja)
Joo on haastava työ mielenkiintoista, vauhtia ja tilanteita kyllä riittää. Mutta tietysti jossain vaiheessa tämä "parin kolmen Ossin rahoittaminen" sitten loppuu.
Itse 50+ ja bruttotulot suuret, mutta jos aina vaan vaaditaan että perustuloa, työkkärikorvaukset ylös, julkisten alojen palkat ylös, etuja lisää niin ja näin - ja minun verojani aina vaan ylöspäin? --
Tämä siis siitä "yhteiskuntasopimuksesta", sitä voi irtisanoa monelta suunnalta, omalta osaltaan...
Ihan rehellisesti, en usko, että olet tuohon hommaan ryhtynyt yhteiskuntavastuun takia alun perinkään.
Köyhäläinen kirjoitti:
Mitkään tuet EIVÄT ole vastikkeettomia, kaikista niistä on maksettu pitkä penni veroa, myös asiansa hoitavat työttömät osallistuvat tähän verojen maksuun. Jos brutto/nettoveronmaksu mietityttää, valita siitä vaikka verottajalle, se ei kuulu tähän keskusteluun. Brutto/nettoveronmaksajien määrät on muutenkin verottajan valinnoilla ohjattavissa juttu, joten siitä ei kannata vastuuta yrittää siirtää muualle.
Sinulla on vastikkeellisuuden käsite vähän hukassa. Verot eivät ole vastike esim palkasta vaan tehty työ. Teet töitä ja saat palkkaa. Työttömän vähimmäisvastike korvaukselle on työn hakeminen tai työvoimapoliittisiin toimiin osallistuminen. Se ei Ossia kiinnosta.
Työttömyysturvan määrää pitäisi pienentää verojen verran ja tehdä sitten maksettavasta tuesta verotonta. Käteen jäisi siis sama määrä, mutta loppuisi tämä typerä "työttömätkin maksaa veroja" höpinä. Työtön saa itselleen toisten maksamia verorahoja ja palauttaa sitten niistä osan verottajalle. Aivan turhaa rahojen kierrätystä.
Työllisyys ei ole suinkaan kansan, työllisten eikä työttömien valinta.
Kyse on pitkälti valtion hallituksen ohjaamistoimista, toki oma efektinsä tulee myös maailmanmarkkinoilta, mutta hallituksen on kuitenkin aina sopeuduttava siihen, ilman että esim. markkinoihin, sopimusvapauksiin yms. aletaan puuttumaan.
Se puolestaan, jos olet työtön siksi että et saa työtäsi asianmukaiseen hintaan kaupaksi, on MARKKINOIDEN valinta. Siihen asiaan ei hallituksella yhtikäs mitään asiaa, mutta hallituksella on toki mahdollisuus säätää lakeja ja verotusta niin, että markkinoilla alkaa muodostumaan kysyntää em. työlle.
Kannattaisi jo suosiolla lopetella ne huutelut työttömiä vastaan, kyse on markkinoiden toiminnasta, ja markkinoilla kun toimitaan, sopimiset määrittää siellä asioita, ja jos kannattavuutta ei ole, sitten ei ole sopimuksiakaan -> lopputulos esim. työttömyys.
Jokaisella on tässä maassa ihan yhtäläiset oikeudet tehdä valintoja sopimuksissaan, sitä ei työmarkkinajärjestöt eikä hallitus yksinään päätä, vaan ne kuuluu koko kansalle perustuslainkin puitteissa.
Ideologiseen työttömyyteen en puutu, ihan yhtälailla voisi puuttua siihen ideologiaan että ihmiset yrittää kerätä pääomia jotta ei tarvitsisi tehdä töitä. Eli ihan yhtälailla työttömiä nekin on jotka ovat saaneet kepuloitua itselleen mukavat omaisuudet, ruokakauppoja ja vuokrattavia asuntoja, joilla pääsee kuppaamaan naapurikansalaisen lompakkoa erilaisia kustannuksia nostamalla.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläinen Ossi Nyman ei mene töihin, koska ei halua tulla pakotetuksi vastenmielisiin hommiin. ”Suuri osa työstä on turhaa”, esikoiskirjailija sanoo.
- - Ossi Nyman, 39, on ideologisesti työtön. Hän ei halua mennä töihin, koska hän ei halua tehdä omasta mielestään typeriä hommia. Eikä hän kursaile yhtään kertoessaan ajatusmaailmastaan.
- - "Koko aikuisiän olen taistellut työkkärin kanssa ja yrittänyt pysyä poissa töistä, että saisin tehdä mitä itse haluan, mutta saisin silti työmarkkinatukea."
HS 13.10.2017
Minulla meinasi mennä lounaat väärään kurkkuun lukiessani tämän. Miten joillakin ihmisillä on edes pokkaa myöntää olevansa törkeä yhteiskunnan loinen? En ymmärrä.
Luulenpa, että tuo tulee myös pysymään työttömänä loppuelämänsä, koska kukaan tervejärkinen työnantaja ei varmana ottaisi töihin ihmistä, joka ei ole tehnyt työtä vuosikausiin ja joka vielä kaiken lisäksi välttää työntekoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tosi vasemmistolainen, mutta naurattaa & ärsyttää tällaisten tyyppien muka-filosofiset perustelut käytökselleen. Olisivat edes rehellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Köyhäläinen kirjoitti:
Mitkään tuet EIVÄT ole vastikkeettomia, kaikista niistä on maksettu pitkä penni veroa, myös asiansa hoitavat työttömät osallistuvat tähän verojen maksuun. Jos brutto/nettoveronmaksu mietityttää, valita siitä vaikka verottajalle, se ei kuulu tähän keskusteluun. Brutto/nettoveronmaksajien määrät on muutenkin verottajan valinnoilla ohjattavissa juttu, joten siitä ei kannata vastuuta yrittää siirtää muualle.
Sinulla on vastikkeellisuuden käsite vähän hukassa. Verot eivät ole vastike esim palkasta vaan tehty työ. Teet töitä ja saat palkkaa. Työttömän vähimmäisvastike korvaukselle on työn hakeminen tai työvoimapoliittisiin toimiin osallistuminen. Se ei Ossia kiinnosta.
Työttömyysturvan määrää pitäisi pienentää verojen verran ja tehdä sitten maksettavasta tuesta verotonta. Käteen jäisi siis sama määrä, mutta loppuisi tämä typerä "työttömätkin maksaa veroja" höpinä. Työtön saa itselleen toisten maksamia verorahoja ja palauttaa sitten niistä osan verottajalle. Aivan turhaa rahojen kierrätystä.
Niin, kuten sanoin jo, meillä ei ole tässä maassa sellaista systeemiä, että hallitus ja työmarkkinajärjestöt keskenään huutelee itselleen aina vain enemmän, aiheuttaen heidän joukkoihinsa kuulumattomille aina vain huonomman ja huonomman työn kysynnän (kustannusten yms. nousun kautta).
Ei varsinkaan sillä tavalla, että aletaan huutelemaan jo ilmaisten töidenkin perään, eli kyllä se asia menee juuri näin päin, että mitä enemmän työmarkkinajärjestöt ja hallitus keskenään kikkailee itselleen suurempaa osuutta kansantuotteesta, sitä enemmän pitää nostaa myös työttömyydestä johtuvia tulonsiirtoja.
Näin pidetään siis eräänlainen "takalaita" valtiossa ahneutta vastaan, jonka lopputulos voisi muutoin helposti johtaa kansanmurhiin ja muuhun oikeistolähtöiseen rikollisuuteen, natsit yms.
Näin se vaan menee, että heikoimmallakin lenkillä tässä maassa on oma sanansa sanottavana, ja sitä sanaa ei voida hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen puheilla ohittaa.
Itse kannattaisin koko työttömyyskorvauksen poistamista kokonaan koko systeemistä, ja siirrytään suoraan jonkinlaiseen kansalaispalkkaan, joka olisi käytännössä suuruudeltaan jotakin nykyisten toimeentulotukien luokkaa. Ainoa muutos pitäisi käytännössä olla se että erilaiset työmarkkinajärjestöjen kikkailemat esteet työllistymiseksi poistetaan kokonaan, ja että jokaisella on sen jälkeen täysi vapaus tarjota työtänsä markkinoille kuinka vain parhaaksi näkee, eikä työmarkkinajärjestöillä ole enää sen jälkeen mahdollisuutta hankaloittaa tätä toimintaa.
Oikeastaan koko luokittelu "työttömyys" pitäisi poistaa myös kokonaan, ei meillä oikeasti pitäisi olla muita kuin työmarkkinoilla olevia kansalaisia ja sitten eläkeläisiä. Lisäksi sana "työttömyys" pitäisi vaihtaa sanaksi "tulottomuus", eli eihän se työn olemassaolo ole se taloutta ratkaiseva tekijä, vaan riittävien tulojen olemassaolo. Koko sanavalinta on vain yhtä kikkailua, kun puhumalla työstä, sivuutetaan kokonaan työn arvo, eli mukamas miten halpa työ tahansa olisi haluttua työtä, ja lisäksi osaa kansasta yritetään väkipakolla saada tekemään tällaisia alehintatöitä.
Mielestäni myös rikoslakia tulisi säätää hieman eteenpäin, eli askeleita siihen suuntaan että jos joku yrittää väkisin joko fyysisesti tai taloudellisin vaikuttimin pakottaa toisen tekemään työtä, siitä tulisi vankeusrangaistus. Asian voi rinnastaa suoraan esim. ryöstämiseen. Markkinoiden toimintaan ei pidä puuttua, vaikka se kuinka sinun mielestäsi olisikin oikein.
*kannustinloukkuja