Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Ossi Nyman ei tee töitä ja sanoo, että työvoimatoimisto on ihmisoikeusloukkaus

Vierailija
13.10.2017 |

Helsinkiläinen Ossi Nyman ei mene töihin, koska ei halua tulla pakotetuksi vastenmielisiin hommiin. ”Suuri osa työstä on turhaa”, esikoiskirjailija sanoo.

- - Ossi Nyman, 39, on ideologisesti työtön. Hän ei halua mennä töihin, koska hän ei halua tehdä omasta mielestään typeriä hommia. Eikä hän kursaile yhtään kertoessaan ajatusmaailmastaan.

- - "Koko aikuisiän olen taistellut työkkärin kanssa ja yrittänyt pysyä poissa töistä, että saisin tehdä mitä itse haluan, mutta saisin silti työmarkkinatukea."

HS 13.10.2017

https://www.hs.fi/elama/art-2000005405564.html

Kommentit (578)

Vierailija
121/578 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei muuten ota huomioon että vaatihan sekin työtä että pysyy poissa työelämästä. Ja minusta vielä stressaavampaa kuin tavallinen työ koska tässä joutuu venkoilemaan eri ihmisten ja tahojen kanssa. Eli ei tuo mitään Karibian lomaa vastaa. Toisekseen artikkeli on ihan selvästi luotu sitä varten että tavalliset pulliaiset kääntävät katseensa pois oikeasta ongelmasta ja luulevat että tälläinen Ossi on koko yhteiskunnan tuhoaja.

Vierailija
122/578 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuu Etelä-Haagassa, käy kalliilla keikoilla ja rahaa riittää muuhunkin nautiskeluun, ja kaikki muka pelkällä työmarkkinatuella. Uskotaanhan me. Ei silti, onhan noita lusmuja olemassa, mutta tämä artikkeli kyllä haiskahtaa taas pahasti tietyn ison lobbarin toimistolta tulleelta. IS:n jutut ja toimituksellinen linja tiedetään.

Nymanin romaanin on julkaissut arvostettu kustantamo (Teos), kyllä hänelle siitä on ainakin jonkinlainen palkkio maksettu. Romaani on myös ehdolla Hesarin kirjallisuuspalkinnon saajaksi. Julkisuuden tuoman huomion ansiosta kirjaa ehkä myydään enemmän, joten hän saa sen myötä lisää tuloja. Mikään tyypillinen työtön tämä heppu ei takuulla ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/578 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoi kyllä niinkin, että meidän jotka pystymme tekemään paljon, velvollisuus on tehdä, koska suuri osa ei pysty.

Jonkun täytyy viedä maailmaa ja yhteiskuntaa eteenpäin. Siinä on paljon työtä, mutta kyllä siitä oikeasti maksetaankin hyvin. Siis jos pystyy vetämään asioita siihen suuntaan että siitä on työnantajalle paljon hyötyä.

Se Ossille plussaa, että jos ei ole kateellinen meille jotka on tehneet työt täysillä, ja saamme siitä pirun kovaa palkkaa.

Minäkin taidan veroillani rahoittaa pari Ossia joka kuukausi.

Hyvin sanottu. Ne tekee, joilla on terveyttä,  osaamista & motivaatiota. Useille työssä käyminen tuottaa iloa ja taloudellista vaurautta myös. Se aina unohtuu, kun moralisoidaan oman elämänsä Osseja. Moralisoinnin perusteena on outo ajatus, että jokainen haluaisi olla minimituella oleva työtön, että näiden ossien elämä on jotenkin liian hyvää ja kadehdittavaa. Totuus on toinen ja suurin osa haluaa saada enemmän rahaa ja erityisesti tuntea itsensä merkitykselliseksi työn kautta. Työttömyyteen liittyy usein masennusta ja puutetta kaikesta. Peruspäiväraha on harvalle valinta tahi juhlan paikka. Mielenkiintoinen työ on etuoikeus, joka antaa elämään sisältöä ja virtaa. Moni huomaa juuri esim. äitiyslomalla, kuinka masentavaa on olla kotona, vaikka silloin siellä oleminen on täyttä työtä ja merkityksellistä hoivaamista. Siitä huolimatta ilman työyhteisöä eläminen masentaa monia nuoria naisia.  

Toinen tarina sitten onkin, että nykyajan työelämä on monille kovaa ja epätasa-arvoista, alamme olla jonkin sortin luokkayhteiskunta jälleen.  Se on väärin. Jos näitä osseja kadehtii, niin silloin on oma elämä huonossa jamassa ja pitäisi löytää jostain paukkuja muuttaa sitä omaa elämää (vaikka sitten jäämällä pois töistä, kyllä tilalle tulijoita löytyy työttömissä, kovin harva on työtön halustaan)

(Olen tuon edellisen kirjoittaja)

Joo on haastava työ mielenkiintoista, vauhtia ja tilanteita kyllä riittää. Mutta tietysti jossain vaiheessa tämä "parin kolmen Ossin rahoittaminen" sitten loppuu.

Itse 50+ ja bruttotulot suuret, mutta jos aina vaan vaaditaan että perustuloa, työkkärikorvaukset ylös, julkisten alojen palkat ylös, etuja lisää niin ja näin - ja minun verojani aina vaan ylöspäin?

Niin, että minkä hemmetin takia minun vieläkin pitäisi vääntää perse ruvella, selvitellä hölmöjen alaisten välisiä riitoja, vääntää asiakkaiden ja alihankkijoiden kanssa hinnoista, nuokkua lentokenttien penkeillä, palkattomat ylityöt mukaan lukien?

Että Ossit saisi rahaa, minimipalkat korkeammaksi, työkkörikorvaukset paremmiksi, kansalaispalkka kaikille jne?

Mekin isopalkkaiset voidaan todeta että Ossilla on hyvä filosofia!

Soon moro, otan loparit ja lähden Portugaliin golfia pelaamaan, makselkaa verot ja rahoittakaa tuet keskenänne! Rahaa on minulle jo jäänyt säästöön, en kerkiä sitä edes loppuelämän aikana kaikkea tuhlaamaan, lapsillekin jää kyllä.

Ja kansainvälinen firma jossa olen töissä, ei taatusti palkkaa tilalleni ketään Suomeen, vaan johonkin aivan muualle.

Tämä siis siitä "yhteiskuntasopimuksesta", sitä voi irtisanoa monelta suunnalta, omalta osaltaan...

kommenttisi tiivistää erinomaisesti sen, miksi yhteiskunnan pienimmät riesat Ossit saavat niin paljon huomiota. Ylemmät keskiluokat eivät pidä elämästään, mutta laittavat syypukiksi väärät kulkijat. Kuka sun työt järjestää? Minnes ne firman verorahat valuvat, tänne vai jonnekin?

Ota hyvä ihminen ilo irti elämästäsi ja lähde kun tilaisuus on! Et ole onnellinen, miksi et muuta tilannetta? Selvää on ettei kukaan oikeasti minkään yhteiskuntavastuun vuoksi työssä käy, joten sinuna miettisin, miksi sinä käyt jos raha ei kerran ole syy? Jokainen päivä on ainutkertainen ja kuulostaa siltä että sun olisi hyvä vähän irrottaa. Kukaan ei pakota sua tuohon, jos olet onneton, tee muutos.

Itse käyn töissä vaan siksi etten vielä pääomilla pysty elämään. Mut pidän huolta omista rajoistani ja vapaa-ajastani, enkä koskaan anna tulla tilannetta jossa olisin korvaamaton, vapaus on tärkeempää.

Vierailija
124/578 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ossihan on ollut aikaa sitten jo aktivoinnin piirissä, eli ei saa enää vastikkeetonta rahaa, kuin korkeintaan neljänä päivänä viikossa. Yhtenä päivänä viikossa pitää mennä jollekin käsinukkekurssille kuntouttavaan tai karenssi paukkuu. Sinänsä pötypuhetta koko juttu.

Vierailija
125/578 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis mielenkiintoista tietää, onko Ossilla perhettä ja millaisessa asunnossa asuu, jos 518€ kuukaudessa riittää? Itse haluan matkustella, ostaa vaatteita, käydä ravintoloissa syömässä jne. niin joudun käymään töissä.

Vierailija
126/578 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan viitsisi kopioida tänne koko juttua?

Vierailija
127/578 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni koko työttömyydestä kohkaaminen on lähinnä silmänkääntötemppu, jolla yritetään pitää kansan katseet pois todellisista ongelmista.

Valtion hallinto on aivan liian hyvää pataa rajojen sisäpuolisesta toiminnasta - ja rajojen sisäpuolisista kustannuksista - tuottonsa saavien kanssa.

Median pitäisi herätä, esim. investoinnit laiminlyöty ainakin 10-15 vuotta, siihen on olemassa syy, se ei ole työttömät, vaan koko se toiminta joka pyrkii pumppaamaan kotimaassa kustannuksien avulla kansalta lompakon tyhjäksi, ja samalla siis laiminlyödään myös Suomen varallisuuden kehittäminen esim. ulkomaisina omistusosuuksina.

Vierailija
128/578 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo on haastava työ mielenkiintoista, vauhtia ja tilanteita kyllä riittää. Mutta tietysti jossain vaiheessa tämä "parin kolmen Ossin rahoittaminen" sitten loppuu.

Itse 50+ ja bruttotulot suuret, mutta jos aina vaan vaaditaan että perustuloa, työkkärikorvaukset ylös, julkisten alojen palkat ylös, etuja lisää niin ja näin - ja minun verojani aina vaan ylöspäin?

Niin, että minkä hemmetin takia minun vieläkin pitäisi vääntää perse ruvella, selvitellä hölmöjen alaisten välisiä riitoja, vääntää asiakkaiden ja alihankkijoiden kanssa hinnoista, nuokkua lentokenttien penkeillä, palkattomat ylityöt mukaan lukien?

Että Ossit saisi rahaa, minimipalkat korkeammaksi, työkkörikorvaukset paremmiksi, kansalaispalkka kaikille jne?

Mekin isopalkkaiset voidaan todeta että Ossilla on hyvä filosofia!

Soon moro, otan loparit ja lähden Portugaliin golfia pelaamaan, makselkaa verot ja rahoittakaa tuet keskenänne! Rahaa on minulle jo jäänyt säästöön, en kerkiä sitä edes loppuelämän aikana kaikkea tuhlaamaan, lapsillekin jää kyllä.

Ja kansainvälinen firma jossa olen töissä, ei taatusti palkkaa tilalleni ketään Suomeen, vaan johonkin aivan muualle.

Tämä siis siitä "yhteiskuntasopimuksesta", sitä voi irtisanoa monelta suunnalta, omalta osaltaan...

kommenttisi tiivistää erinomaisesti sen, miksi yhteiskunnan pienimmät riesat Ossit saavat niin paljon huomiota. Ylemmät keskiluokat eivät pidä elämästään, mutta laittavat syypukiksi väärät kulkijat. Kuka sun työt järjestää? Minnes ne firman verorahat valuvat, tänne vai jonnekin?

Ota hyvä ihminen ilo irti elämästäsi ja lähde kun tilaisuus on! Et ole onnellinen, miksi et muuta tilannetta? Selvää on ettei kukaan oikeasti minkään yhteiskuntavastuun vuoksi työssä käy, joten sinuna miettisin, miksi sinä käyt jos raha ei kerran ole syy? Jokainen päivä on ainutkertainen ja kuulostaa siltä että sun olisi hyvä vähän irrottaa. Kukaan ei pakota sua tuohon, jos olet onneton, tee muutos.

Itse käyn töissä vaan siksi etten vielä pääomilla pysty elämään. Mut pidän huolta omista rajoistani ja vapaa-ajastani, enkä koskaan anna tulla tilannetta jossa olisin korvaamaton, vapaus on tärkeempää.

Perhettä kun on, vaimo on nuorempi ja hänelläkin on hyvä työ (josta tykkää enemmän kuin minä omastani) ja lapset vielä koulussa. Ei haluta vielä lähteä.

Olen kyllä tutkiskellut joko pystyisin elämään pääomilla riittävän hyvin (tosin kyllähän sekin "työtä" vaatisi niitä hoitaa, tavallaan) mutta en ole uskaltanut vielä.

Muutama vuosi vielä olisi tarkoitus painaa. Hoh hoh. Mutta tarkoitus olisi että ei 65-vuotiaaksi.

Ensi viikko irrotetaan, All Inclusive Välimeren rannalla, ehkä se helpottaa... nyt nimittäin tosiaan vähän keittää yli.

Mutta tosiaan, ymmärrän Ossia, tavallaan! Vaikka en kateellinen ole todellakaan, mukavaa se on itsellä kun tiukan duunin vastapainoksi ei tarvitse kaupassa vertailla makkarapakettien hintoja, voi ottaa sitä mitä haluaa.

Toivottavasti Ossitkaan ei ole kateellisia meille. Jos ei ole, silloin periaatteessa kaikki hyvin, ja yhteiskunnassa rauha maassa.

Vierailija
129/578 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys edelliseen, että suomalainen firma on, ja maksaa veronsa Suomeen, kuten minä itsekin.

Mutta kyllähän se joskus mietityttää että jos tämä "suomalainen" firma valmistaa tavaraa vaikkapa Meksikossa ja myy niitä kamoja Filippiineille, tavarat ei koskaan Suomessa edes käy, vaikka minä olenkin töissä ehkä asiaa jotenkin järjestelemässä.

Jos firma tekee voittoa tällä Meksiko-Filippiinit -kuviolla ja maksaa minulle palkkaa tämän Meksiko-Filippiinit -kuvion hoitelemisesta, kuinka suuri osuus minulle maksetusta palkasta ja firman voitosta tässä tapauksessa kuuluu Suomen valtiolle?

Vierailija
130/578 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loukkaa lukijan älyä, että työvoiman ulkopuolella oleva henkilö saa työttömyyskorvausta. Eikö se työkkäri osaa potkia noita osseja pois riveistään?

No niinpä. Työttömyyskorvaus maksetaan sillä oletuksella että olet työkykyinen ja työhaluinen, mutta et ole löytänyt työtä.

Jos on työkykyinen ja ei halua työllistyä, niin työttömyyskorvaus PITÄISIKIN katkaista. Hakekoot toimeentulotukea joka on pienempi tai rahoittakoot muuten oman elämänsä.

Ja olen itsekin välillä ollut työtön ja työpaikkaa ei meinannut löytyä vaikka kuinka hain. Silti olen sitä mieltä että jos ei edes halua töitä niin ei työttömyyskorvausta pidä maksaa.

Vierailija
131/578 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhustyös esim kouluttamattomat töissä ja lähihoitajat työttömänä. Näin Suonenjoella ainakin. Niin yksityisel ja kaupungil

Vierailija
132/578 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko lehtijuttu Ossista taitaa kyllä olla kustantajan kanssa junailtu markkinointitempaus, että kirja saisi julkisuutta, Teoksen kustannussoppari taskussa kun ei ole työtön vaan itsensä työllistänyt...

Vierailija
133/578 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en usko koko juttuun. Kuka tukia nostava muka huutelee asioitaan tällä tavoin ääneen? Luulenpa että tyyppi vaan koittaa saada lukijoita kirjalleen.

markkinointitempauksestahan tässä on kyse. Todennäköisesti yhdessä Teoksen (Ossi Nymanin kustantaja) kanssa junailtu temppu.

Vierailija
134/578 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi tyyppi saattaa ihan oikeasti olla av:n työjankkaaja. Miten naiset ovat katalia ja ahneita kun vaativat, että miehen pitää käydä töissä.

Vierailija
135/578 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eliittihän se vasta tykkääkin, kun saadaan tällaisia yksittäistapauksia kohtuuttomasti korostamalla luotua tavallisen kansan keskuuteen epäluuloisuutta, vastakkainasettelua ja vihaa. Herätkää.

Vierailija
136/578 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä ja aktiivisesti uutta työtä hakevana suututtaa lukea tällaisia juttuja. Miten joku kehtaa? Mulle ei tulisi mieleenkään kehuskella sillä, että tässä nyt tukia nostelen ja vapaa-ajasta nautiskelen ja kovasti yritän keksiä keinoja, että en vaan vahingossakaan joutuisi menemään töihin. Kyllä tästä on nautinto kaukana, kun joka päivä takaraivossa kummittelee ajatus, että mitä jos en enää saakaan sitä seuraavaa työpaikkaa, jos mun työura olikin tässä.

Vierailija
137/578 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä ja aktiivisesti uutta työtä hakevana suututtaa lukea tällaisia juttuja. Miten joku kehtaa? Mulle ei tulisi mieleenkään kehuskella sillä, että tässä nyt tukia nostelen ja vapaa-ajasta nautiskelen ja kovasti yritän keksiä keinoja, että en vaan vahingossakaan joutuisi menemään töihin. Kyllä tästä on nautinto kaukana, kun joka päivä takaraivossa kummittelee ajatus, että mitä jos en enää saakaan sitä seuraavaa työpaikkaa, jos mun työura olikin tässä.

Kehtaa, koska joillakin se saattaa liittyä toivon ja jaksamisen totaaliseen hiipumiseen. Kun on ollut tietyn aikaa työttömänä, sinua ei todennäköisesti enää palkata uuteen työpaikkaan, josta syntyy hyödyttömyyden tunne ja turhautuminen.

Vierailija
138/578 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon jutun ainoa tarkoitus on syyllistää työttömiä ja pedata kaikkien sosiaalitukiden lopettamista, kun saadaan ihmiset uskomaan että tuille joutuu vain jos on laiska.

Tarkoitus on siis viedä köyhät saunan taakse. Suomessa kun ei voi elää talvella ilman asuntoa.

Kuvottavaa millainen uusliberalistinen pikkujenkkilä/venäjä tästä maasta on tullut viimeisen 25 vuoden aikana, kun kokoomus on ollut koko ajan hallituksessa.

Vierailija
139/578 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ossin tapauksessa on nyt jotain mätää. Työmarkkinatuella kun ei saa kirjoitella mitään kirjoja, eikä kukaan oikeasti ole niin tyhmä, että menisi kertomaan julkisesti käyttävänsä systeemiä hyväksi. Mistähän voisi tarkistaa, millä Ossi todellisuudessa elää?

Vierailija
140/578 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ossin tapauksessa on nyt jotain mätää. Työmarkkinatuella kun ei saa kirjoitella mitään kirjoja, eikä kukaan oikeasti ole niin tyhmä, että menisi kertomaan julkisesti käyttävänsä systeemiä hyväksi. Mistähän voisi tarkistaa, millä Ossi todellisuudessa elää?

Verottajalta.