Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joidenkin täällä on niin mahdoton uskoa, että osa osaa elää tosi nuukasti ja rahaa jää säästöön

Vierailija
12.10.2017 |

Selasin just jotain vanhoja keskusteluja, joissa huudeltiin "provoa" ja "en usko" kun joku kertoi saaneensa säästöön 2000€/3 kk aikana.

Tuo ei ollut mun aloitus, mutta itsekin olen joskus kertonut täällä raha-asioistani, ja olen saanut epäuskoisia, herjaavia vastauksia. Miten voi olla niin vaikeaa uskoa että joku tosiaan voi elää halvasti?

Tässä nyt esimerkiksi mun viime kuun kirjanpidon yhteenvetona:
(alustukseksi, asun kolmistaan kahden lapseni kanssa, toinen ylä- ja toinen alakoululainen. Ovat puolet isällään, joten en saa enkä maksa elareita ja lapsilisä yh-korotuksella mulle tulee vain toisesta lapsesta, toisesta menee isälleen) mulla on auto ja asuntolaina.

Sain käteen (palkka + lapsilisä) viime kuussa vähän alle 1800 €. Muita tuloja/etuuksia ei siis ole.

Menoni viime kuulta: Asumiskulut (yhtiövastike, vesi, sähkö) 320 €. Asuntolaina 550 €. Bensaan 55 €. Ruokaan ja taloustarvikkeisiin 300 €. Toinen lapsi kävi elokuvissa, meni n. 15 € (lippu ja karkit) ja toinen parturissa, meni 33 €.

Säästöön jäi 527 €. Toki niinä kuukausina ei jää niin paljoa, kun tulee esim. vakuutuslasku, mutta tämäkin on kerrallaan noin satasen paikkeilla, kun on neljässä osassa ja olen keskittänyt kaikki vakuutukset samaan vakuutusyhtiöön. Eikä talouteni silti kaadu, koska rahaa on aina säästössä ja jää aina säästöön jos jotain oikeasti tarvitsee.

Tosin, olen kyllä hyvin nuukakin, nämä perinteiset säästökikat (ei lehtitilauksia, ruoka tavallista kotiruokaa, ei ulkomaanmatkoja, en käy itse kampaajalla/kauneushoidoissa, ostan kaikki vaatteeni kirpputorilta ja sieltäkin VAIN tarpeeseen, en tee heräteostoksia edes siellä.. Mulla on vanha luuri enkä harrasta mitään sisustamista, siisti koti riittää..) Näiden lisäksi olen löytänyt myös yhden uuden säästötavan, kun kauppa alkoi myydä viimeisen aukiolotunnin aikana jo alennetut tuotteet -60% alella..! Teen ruokaa sen mukaan mitä on alessa ollut ja hamstraan leivät ym pakkaseen.

Mutta siis, kyllä näin voi elää ja tämä on täyttä totta :)

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kyllä mä uskon, tuo onnistuu niin kauan kuin kukaan ei sairastu, mitään ei mene rikki, eikä taloyhtiössä tarvitse remontoida mitään.

Tai lapset halua harrastaa mitään tai tarvitse yhtä aikaa uusia vaatteita.

Mutta silloin tilanne voi helpostikin nyrjähtää täysin toisenlaiseksi.

Ja vähän toinen asia sitten on, kuka haluaa nuukailla noin kovasti.

Vierailija
2/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmät ihmiset ei osaa laskea. Säästäminen muuttuu vaikeaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se saa tuhlarit huonoon valoon. Itse sain opiskeluaikana melkein 20 000 euroa säästöön. Tein töitä juuri sen verran, että ei pitänyt maksaa tukikuukausia takaisin. Lainaa en nostanut ollenkaan

Vierailija
4/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se saa tuhlarit huonoon valoon. Itse sain opiskeluaikana melkein 20 000 euroa säästöön. Tein töitä juuri sen verran, että ei pitänyt maksaa tukikuukausia takaisin. Lainaa en nostanut ollenkaan

Tosi upea saavutus. Onneksi olkoon! Olisinpa minäkin ollut yhtä fiksu.

T. 18000 ulosotossa

Vierailija
5/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo, että et tee ulkomaanmatkoja ja että ostat vaatteet vain käytettynä säästää huomattavasti rahaa.

Itselläni on iso menoerä pakolliset reseptilääkkeet. Uskallan väittää, että isoilla lääkekuluilla voi hyvin suunniteltu budjetti mennä pilalle. Yhtenä vuotena tuli ns.hintakatto apteekissa vastaan, ja sain sen jälkeen lääkkeet halvemmalla. Mutta yleensä ei tule tarpeeksi lääkekuluja vuodessa tähän.

Vierailija
6/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika nuukaa on. Syöminen ja eläminen. Tulotkin kyllä pienet. Joskus ne lapset tarvii vaatteita ja jotain voisi harrastaakin

Vierailija
7/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, kyllä mä uskon, tuo onnistuu niin kauan kuin kukaan ei sairastu, mitään ei mene rikki, eikä taloyhtiössä tarvitse remontoida mitään.

Tai lapset halua harrastaa mitään tai tarvitse yhtä aikaa uusia vaatteita.

Mutta silloin tilanne voi helpostikin nyrjähtää täysin toisenlaiseksi.

Ja vähän toinen asia sitten on, kuka haluaa nuukailla noin kovasti.

Höps, onhan mulla vararahasto (joka karttuu joka kuukausi jollain summalla) näitä remontti- ym äkillisiä pakollisia kustannuksia varten.

Ja lapset harrastaa kyllä, tosin onneksi halpoja harrastuksia.. Itse ovat valinneet harrastuksensa ja ehkä olenkin "onnekas" että esim pienempi käy mielummin seurakunnan kokkikerhossa (10 €/vuosi!) ja silloin tällöin uimahallissa kavereiden kanssa, kuin että haluaisi harrastaa esim ratsastusta tms. Saisi kyllä harrastaa jos tahtoisi, ja toki rahaa jäisi sitten vähemmän, mutta kun EI halua sitä harrastaa. Eikä kaikkien tarvitsekaan. Halpakin harrastus on harrastus. Ja esim lukeminenkin, joka ei maksa mitään, on sekin kelpo harraste.

Ja jos tarvitsisivat vaatteita yhtäaikaa, no joo, talvikengät taidan joutua molemmille uusimaan ensi kuussa. Ne ostan kyllä uutena, enkä kirppikseltä (ellei löydy tosi hyväkuntoisia) mutta ihan kelvolliset talvikengät saan molemmille 100-160 €. Jää sinä kuukautena sit vaan tuon verran vähemmän säästöön...

Mutta, ei mikään katastrofi tule niistäkään ostoista.

Ap

Vierailija
8/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö muka sulle tule puhelinlaskuja omasta ja lasten puhelimista? Lasten vaatteet ja harrastustarvikkeet? Lääkäri- ja lääkekulut? Etkö itse harrasta ihan mitään maksullista? Ette varmaan koskaan käy ulkona syömässä tms.

Kyllähän säästöön jää itse kenelläkin, jos ei tee elämässään ihan mitään, joka maksaa. Mutta millaista elämää sellainen on? Mitä teet niillä säästöilläsi?

Vierailija
9/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ne lapset tarvitsee muutakin kuin halvat kengät. Kasvavat lapset yleensä tarvitsee.

Ja köyhäilijän lapsi ei "halua" mitään ettei äiti järkyty. Ei kehtaa kysyä mitään mihin menee rahaa

Vierailija
10/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten olen surullinen lasten puolesta, joilta jäävät elämän ilot näkemättä. Ei koskaan mitään spontaania, ei ikinä matkoja, ei ulkona syömistä, ei kulttuuria.

Vierailija
11/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset pois tuollaiselta. Huostaanotto! Säästät siinä ja lapset saavat perheen joka uskaltaa elää!

Vierailija
12/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon kyllä ja mikäs siinä, jos haluaa elää niin. Mulle elämässä monet muut asiat ovat merkityksellisempiä kuin se, että kuinka paljon pystyn kuukaudessa säästämään.

Vierailija
13/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kovin huolissaan tilanteestani. Tulee isot mätkyt. Mies on työttömänä. Lasten lukiot vie rahaa. Nettotulot vain 4000. Mitään ei tuhlailla. Mutta minulle jos jää vain 1000 tilille ennen tilipäivää, on kuin olisin aivan köyhä

En kyllä säästä ruuista tai lasten vaatteista tai harrastuksista. Matkoja on nyt tehty vähemmän

Vierailija
14/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kannattaa jalostaa tilannetta. Jaat ne vakuutukset, puhelinlaskut ym kuukausibudjettiin. Ei tule mitään eroja....

Vierailija
15/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö muka sulle tule puhelinlaskuja omasta ja lasten puhelimista? Lasten vaatteet ja harrastustarvikkeet? Lääkäri- ja lääkekulut? Etkö itse harrasta ihan mitään maksullista? Ette varmaan koskaan käy ulkona syömässä tms.

Kyllähän säästöön jää itse kenelläkin, jos ei tee elämässään ihan mitään, joka maksaa. Mutta millaista elämää sellainen on? Mitä teet niillä säästöilläsi?

Osaan saat vastauksen edelliselle kommentoimastani. Ja juu, tulee puhelinkulut mutta jäävät alle 30 euroon yhteensä, lisäksi lasten isä tietty maksaa joka toinen kuukausi lasten puhelinlaskun.

Ja ei, en harrasta ite mitään maksullista. Lenkkeilen ja luen (käyn ahkerasti kirjastossa, nytkin 5 kirjaa yöpöydällä :D ) ja työpaikan kuntosalia käytän satunnaisesti, siellä saa käydä ilmaiseksi. Arvostan.

Kyllähän lapsille vaatetta tarvii, mutta ihan oikeasti, kuinka monet housut ja hupparit lapsetkaan oikeasti tarvitsevat, ja onko niitä pakko saada joka kuukausi, entä onko niiden oltava välttämättä kallista merkkiä? Minun mielestäni EI. Onneksi lapsetkin ovat järkeviä tämän asian suhteen.. Siisteissä ja nykyaikaisissa vaatteissa kulkevat kyllä.

Ulkona syömässä käydään harvoin (ehkä joka toinen kk, mutta silloin se tuntuukin Juhlalta ;) ) kotona herkutellaan tekemällä lättyjä ja syödään mummon tekemän hillon kera. :) ja on karkkipäiväkin kerran viikossa, mutta riittää 1 karkkipussi per ipana.

Perusterveitä ollaan kyllä, lääkkeisiin/lääkekuluihin menee ehkä 30-100€/vuosi, riippuu onko angiinoita ja tarviiko mun maksaa päivystysmaksu (jos käyn vkonloppuna päivystyksessä esim)

Ap

Vierailija
16/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset vertaavat omaan elämäänsä. Jos joutuu pulittamaan pitkän pennin esim. asumisesta ja liikkumisesta, niin on vaikea uskoa että jollain voi mennä niihin tosi vähän rahaa. Sama ruuan kanssa, ei ole kerta eikä kaksi kun tälläkin palstalla joku on ihmetellyt miten ihmisillä voi mennä ruokaan niin paljon rahaa, ja lopulta paljastunut että ihmettelijällä on mahdollisuus kasvattaa itse ruokaa isolla kasvimaalla, joku perheenjäsen metsästää/kalastaa, marja- ja sienestysmahdollisuudet alkavat suunnilleen ovelta jne. Tavallisissa kulutustottumuksissa on myös todella isoja eroja, just esim. matkustelu, ulkona syöminen, tapahtumissa käynti, shoppailu, ja tietty ne harrastukset.

Aika moni on siinä tilanteessa että vaikka jossain asiassa on helppo pihistellä, niin joissain sitä rahaa palaa  eikä välttämättä tarvitse edes mitenkään törsätä.

Vierailija
17/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan enemmän tarvitte myös ruokaan rahaa. Ei tollanen köyhäily kannata

Vierailija
18/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa jää tonni kuussa säästöön, enkä ole joutunut luopumaan mistään – kirjaimellisesti, koska elin ennen toimeentulotuella. Halpa asunto ja kohtuulliset arkimenot ovat se salaisuus.

Vierailija
19/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

33e LAPSEN parturiin ja kutsut itseäsi säästeliääksi? :D Edes mun oma hiustenleikkuu ei maksa noin paljoa. 

Mites puhelimet? Netti? Autoverot? Autonkorjaukset? Huollot? Lasten vaatteet ja kengät maksaa varmasti nekin vuosi-/ kuukausitasolla enemmän kuin yhdet talvikengät talvessa. Kulkeeko lapset aina pyörällä tai apostolin kyydillä? Mites harrastustarvikkeet, esim. luistimet talvella? 

Nämä kaikki kuuluisi laskea vuosibudjettiin ja jakaa kuukausille, jotta saataisiin selville ne todelliset KUUKAUSITTAISET menot. Sama koskee niitä vakuutusmaksuja, ei ne lakkaa olemasta vaikka maksaisit ne vain 4x vuodessa. Eikä ne vaatteet ole sinulle ilmaisia vaikka ostat ne kirpputorilta. Kyllä ne lasketaan budjettiin mukaan. 

Minullakin jää säästöön joka kuukausi, mutta tämä aloitus oli yhtä tyhjän kanssa koska todelliset menot jäi arvailuksi. 

Vierailija
20/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

O

Vierailija kirjoitti:

Eniten olen surullinen lasten puolesta, joilta jäävät elämän ilot näkemättä. Ei koskaan mitään spontaania, ei ikinä matkoja, ei ulkona syömistä, ei kulttuuria.

Oivoi... Olet turhaan surullinen. Lapset harrastavat (ks. aiempi kommenttini), käydään ulkona syömässä (harvoin, mutta kuitenkin) ja kyllä kulttuuria löytyy, yllätysyllätys, jopa ILMAISEKSI! Kesällä käytiin useassa ilmaistapahtumassa. Ilmaiseksi. ;) ...tehtiin myös pieni kesälomareissu kotimaassa, mutta kustannukset siitäkin jäivät alle sen, mitä sain lomarahoja.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi