Miten joidenkin täällä on niin mahdoton uskoa, että osa osaa elää tosi nuukasti ja rahaa jää säästöön
Selasin just jotain vanhoja keskusteluja, joissa huudeltiin "provoa" ja "en usko" kun joku kertoi saaneensa säästöön 2000€/3 kk aikana.
Tuo ei ollut mun aloitus, mutta itsekin olen joskus kertonut täällä raha-asioistani, ja olen saanut epäuskoisia, herjaavia vastauksia. Miten voi olla niin vaikeaa uskoa että joku tosiaan voi elää halvasti?
Tässä nyt esimerkiksi mun viime kuun kirjanpidon yhteenvetona:
(alustukseksi, asun kolmistaan kahden lapseni kanssa, toinen ylä- ja toinen alakoululainen. Ovat puolet isällään, joten en saa enkä maksa elareita ja lapsilisä yh-korotuksella mulle tulee vain toisesta lapsesta, toisesta menee isälleen) mulla on auto ja asuntolaina.
Sain käteen (palkka + lapsilisä) viime kuussa vähän alle 1800 €. Muita tuloja/etuuksia ei siis ole.
Menoni viime kuulta: Asumiskulut (yhtiövastike, vesi, sähkö) 320 €. Asuntolaina 550 €. Bensaan 55 €. Ruokaan ja taloustarvikkeisiin 300 €. Toinen lapsi kävi elokuvissa, meni n. 15 € (lippu ja karkit) ja toinen parturissa, meni 33 €.
Säästöön jäi 527 €. Toki niinä kuukausina ei jää niin paljoa, kun tulee esim. vakuutuslasku, mutta tämäkin on kerrallaan noin satasen paikkeilla, kun on neljässä osassa ja olen keskittänyt kaikki vakuutukset samaan vakuutusyhtiöön. Eikä talouteni silti kaadu, koska rahaa on aina säästössä ja jää aina säästöön jos jotain oikeasti tarvitsee.
Tosin, olen kyllä hyvin nuukakin, nämä perinteiset säästökikat (ei lehtitilauksia, ruoka tavallista kotiruokaa, ei ulkomaanmatkoja, en käy itse kampaajalla/kauneushoidoissa, ostan kaikki vaatteeni kirpputorilta ja sieltäkin VAIN tarpeeseen, en tee heräteostoksia edes siellä.. Mulla on vanha luuri enkä harrasta mitään sisustamista, siisti koti riittää..) Näiden lisäksi olen löytänyt myös yhden uuden säästötavan, kun kauppa alkoi myydä viimeisen aukiolotunnin aikana jo alennetut tuotteet -60% alella..! Teen ruokaa sen mukaan mitä on alessa ollut ja hamstraan leivät ym pakkaseen.
Mutta siis, kyllä näin voi elää ja tämä on täyttä totta :)
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Omassa tuttavapiirissäni ne "köyhät" ostelee osamaksulla 500-700€ puhelimen, pitää olla merkkilaukku ja ehkä vaatteetkin.
Kun taas ne paremmin tienaavat, keskiluokkaiset, ostaa sen max. 200€ puhelimen,koska siinä on kaikki tarvittava. Vaatteista ja laukuista riittää se mikä on hyvä, ei se tuote missä merkkilisä on +100€.Ja edellämainittu esimerkki sopii oikeasti moneen ihmiseen tuttavapiirissäni.
.
Tää on niin totta. Mun tuntemat "köyhät" ostaa paljon enemmän kalliimpia merkki/muotituotteita, kai se tuo jotain mielihyvää arkeen, mutta ovat sitten jatkuvassa osamaksukierteessä ja siitä taas ahdistuvat kun rahat ei riitä. Ostavat myös lapsilleen ensimmäisenä muotilelut ajattelematta yhtään sitä, että tarviiko jokaista hiivatin muovihärpäkettä olla jokaisella lapsella omana. Eivät kasvata lapsia ollenkaan pitkäjänteisyyteen tai odottamiseen tai tavaroiden arvostamiseen. Kaikki on vain tuhlattavaksi.
Pidän sinua viisaana. Itse olen elellyt samaan tapaan ja aion säästöilläni jäädä töistä pois jo ennen varsinaista eläkeikää. Ja paljon on ilmaisiakin tapahtumia sekä erittäin halpoja. Mm.museokortti on hyvä hankinta, kerralla kirpaisee n.60€ mutta siitä on pitkään iloa varsinkin pääkaupunkiseudulla tai muualla missä on paljon museoita. Eniten kuitenkin nautin siitä että pääsen ikävästä työpaikastani muutaman vuoden päästä kun moni ikätoveri vielä jatkaa töitään. Ja kaikkeen ei.voi varautua etukäteen. Jos mies kuolee niin silloin saa leskeneläkkeen tai lapset perhe-eläkettä. Sellaista toki en toivo kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys näkyy lapsissa. Köyhä lapsi häpeää tilannetta. Ei kehtaa haluta mitään
Tilanne on aivan eri sellaisella lapsella, joka ei ole joutunut nuukailemaan.
On luultavasti niin, että jos on kovin taloudellisesti tiukkaa, niin lapsi saattaa häveta tai surra tilannetta, erityisesti jos köyhyys aiheuttaa taloudellisen köyhyyden lisäksi myös henkistä köyhyyttä ja turvattomuutta. - Henkisyydellä viittaa nyt esimerkiksi vanhemmann tai vanhempien keskinäistä vuorovaikutusta, josta kuullaan ja huomataa lapsi "kokonaisena" Lasta ei vanhempin taholta esimerkiksi syjitä hänen mielipiteiden, ulkonäön tai muiden ominaiuukisen vuoksi. Lapsella on oikeus tavata ja viettää aikaa vanhempiensa kanssa. Lapsella on oikues omantunnon vapauteen. Lapsella on oikeus omiin ystäviin. Lapsella oikeus hankkia itseään kiinnostavaa tietoa esim. televisiosta, lehdistä tai rdiossta. Lapsella on oikeus elää väkivallattomassa ympäristössä, suojeltava välinpitämättömältä ja hyväksikäytöltä. Lapsellakin on oikeus kirjesalaisuuteen. Jne.
Häpeää lapsi voikin kokea myös jos tai kun vanhempien kulutustarpeet erovat niin, että ovat toista ääripäätä:; niin, että vanhemmat kuvittelevat tai luulevat voivansa ostaa lapsensa suosion itselleen lahjomalla lasta materiaalisesti. - Tai lapsen muut tarpeet saatetaan laiminlyödä, kun ajatellaan että kalliit tavarat korvaavat yhteiset kohtaamiset ja hetket iloineen ja suruineen tai vain sen toisinaan harmaan tylsän arjen.
Ap halusi nimenomaan kertoa että myös säästeliäästi voi elää. Ja nyt häntä vaan morkataan täällä.
Minusta kerrankin positiivinen aloitus täällä, voin niin samaistua moneen asiaan, esim juuri siihen että monet ilmaiset asiat tuottaa mielihyvää. Itsekin käytän kirjastoa ahkeraan ja hyödynnän Prisman 60 % ilta-alet. Menen kauppaan jo 20.30 jälkeen ja kerään parhaat päältä :) Mieheni mielestä olen hullu, mutta saan nautintoa säästämisestä eikä mua haittaa jos muutaman minuutin joutuu odottaa että kello lyö 21 ja pääsen kassalle.
Oma mieheni saa tässä kuussa palkkaa 4000 euroa nettona eikä kuulema jä mitään säästöön. Oma nettopalkkani on puolet pienempi ja saan säästöön yleensä 500 euroa kuussa. En kestäisi elämää jos kaikki raha menisi samantien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo, että et tee ulkomaanmatkoja ja että ostat vaatteet vain käytettynä säästää huomattavasti rahaa.
Itselläni on iso menoerä pakolliset reseptilääkkeet. Uskallan väittää, että isoilla lääkekuluilla voi hyvin suunniteltu budjetti mennä pilalle. Yhtenä vuotena tuli ns.hintakatto apteekissa vastaan, ja sain sen jälkeen lääkkeet halvemmalla. Mutta yleensä ei tule tarpeeksi lääkekuluja vuodessa tähän.
Eikö se hintakatto ole n. 600e vuodessa? Ap saisi siis reilun kuukauden säästöillä maksettua vuoden lääkkeet eli ei ne lääkkeet sentään taida vuodessa 5000-6000e maksaa (ap:n vuotuinen säästö).
Puoliksi oikein. Lääkekatto (=vuosiomavastuu) on 605,13 €, jonka jälkeen hinta on 2,50 € per hakukerta per lääke.
Se sitten, sattuuko lääke olemaan EK-lääke (= Ei-Korvattava) vaikuttaa aika radikaalisti asiaan. Jos lääke ei kuulu Kela-korvauksen piiriin, niin maksat sen itse alusta loppuun joka kerta. EK-lääkkeitäkin on meinaan aika paljon. 5000 € vuosikulut olisivat jo aika ennätykselliset, tuskin ihan siihen asti yltää ...toivottavasti.
Meidän menoja, 2 teiniä ja 2 aikuista:
Ruoka n. 700e/kk, vakuutukset 150e/kk, kiinteistövero 350e/vuosi, nuohous 150e/vuosi, jätemaksut 10e/kk, sähkö 150e/kk, lainan lyhennys + korko 950e/kk, vaatteet 250e/kk (keskimäärin, vaikea päästä alle), puhelimet 3x20e/kk, lääkkeet 20e/kk, harrastukset 150e/kk, autoverot 50e/kk, pysäköinti 50e/kk, bensa 300e/kk.
Nämä tuli ensin mieleen, ei meillä jää 500e kuukaudessa säästöön, ei mitenkään, ehkä sitten kun laina on maksettu pois. Aina tulee joku juttu, osta autoon pyyhkijänsulat, uudet renkaat, polttimoita, vie katsastukseen jne. Kotoa hajoaa peili, osta hehkulamppuja, lastaria, buranaa, sukkahousuja, nilkkasukkia, uusi reppu, kyniä kouluun, juomalaseja hajonneiden tilalle (halpoja Ikeasta), tankkaa taas auto että pääset töihin (ei julkisia), osta säkki vessapaperia, maksa leirikouluun 20e jne.
Hattua nostan ap:lle että selviät kuukaudessa pelkillä ruokakuluilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä mä uskon, tuo onnistuu niin kauan kuin kukaan ei sairastu, mitään ei mene rikki, eikä taloyhtiössä tarvitse remontoida mitään.
Tai lapset halua harrastaa mitään tai tarvitse yhtä aikaa uusia vaatteita.
Mutta silloin tilanne voi helpostikin nyrjähtää täysin toisenlaiseksi.
Ja vähän toinen asia sitten on, kuka haluaa nuukailla noin kovasti.
Höps, onhan mulla vararahasto (joka karttuu joka kuukausi jollain summalla) näitä remontti- ym äkillisiä pakollisia kustannuksia varten.
Ja lapset harrastaa kyllä, tosin onneksi halpoja harrastuksia.. Itse ovat valinneet harrastuksensa ja ehkä olenkin "onnekas" että esim pienempi käy mielummin seurakunnan kokkikerhossa (10 €/vuosi!) ja silloin tällöin uimahallissa kavereiden kanssa, kuin että haluaisi harrastaa esim ratsastusta tms. Saisi kyllä harrastaa jos tahtoisi, ja toki rahaa jäisi sitten vähemmän, mutta kun EI halua sitä harrastaa. Eikä kaikkien tarvitsekaan. Halpakin harrastus on harrastus. Ja esim lukeminenkin, joka ei maksa mitään, on sekin kelpo harraste.
Ja jos tarvitsisivat vaatteita yhtäaikaa, no joo, talvikengät taidan joutua molemmille uusimaan ensi kuussa. Ne ostan kyllä uutena, enkä kirppikseltä (ellei löydy tosi hyväkuntoisia) mutta ihan kelvolliset talvikengät saan molemmille 100-160 €. Jää sinä kuukautena sit vaan tuon verran vähemmän säästöön...
Mutta, ei mikään katastrofi tule niistäkään ostoista.Ap
En minä väittänyt, etteikö sinulla ole vararahastoa.
Sanoin, että jos osuu yllättäviä menoja - useampia - niin eipä jääkään enää säästöön rahaa ja säästötkin saattaa mennä.
Esimerkiksi asunto-osakeyhtiöön tehdään iso remontti ja hups, sinä joko maksat 30 tonnia kerralla tai maksat useita satasia lisää joka kk.
Pesukone hajoaa yhtä aikaa.
Ehkä sairastut vakavasti ja joudut olemaan Kelan sairauspäivärahalla samaan aikaan kun makselet noita yllättäviä menoja JA isoja sairaalalaskua. Ei Suomessa ole täysin ilmaista edes julkinen sairaanhoito.
Itse katson sivusta ystäväni pyristelyä. Kaksi teiniä vielä kotona, ei lapsilisiä. Mies kuoli. Asuntoon tuli vakava vesivahinko, jonka korvaamisesta vakuutusyhtiö luisteli täysin käsittämättömällä tavalla etoon. Lasten lukiokirjat ja läppärit maksavat pari tonnia per lapsi, kodin korjaus makspi parikymmentä tuhatta.
Toisella kaverilla mies sairastui syöpään ja joutui sairaseläkkeelle. Heilläkin kaksi teiniä. Kaupungin vuokraneliöstä vuokra yli 900 euroa kuussa - kyllä stadissa on kova vuokrataso ja omistusasuntoon ei perheen tuloilla ole mitään ssiaa....
Eli my point: hyvä että sinulla on mahdollisuus nuukailla. Kaikilla se ei ole tahdosta tai taidoista kiinni.
Olen pahoillani tuttaviesi tilanteesta. Ja sinun "pointtisi" ymmärrän, mutta jäikö sinulta minun pointtini ymmärtämättä? Otsikossa se lukee... En syyllistänyt ketään, vaan kirjoitukseni pointti oli ihmetykseni siitä, etteivät jotkut tahdo millään uskoa, että joku VOI elää halvalla.
Ap (kaikella ystävyydellä, ei riitaa haastaen)
Huokaus. Luepa se alkuperäinen kommenttini, jota vastaan SINÄ aloit inttää ja selitellä.
Minä sanoin vain faktan. Että totta kai uskon, että voit säästää niinä hyvinä kuukausina, jolloin sinulle EI osu yhtä aikaa yllättäviä menoja.
Nyt kerroin esimerkkejä niistä yllättävistä menoista, voisitko jumalavita vihdoin myöntää, että kyllä, juuri näin. Olet onnekas, ja siitä sopii olla iloinen.
Kukaan ei epäile, etteikö säästäminen onnistu, jos perusmenot ovat pienet ja tulot ovat kohtuulliset, eikä tule yllättäviä isoja kuluja.
Se on suorastaan niin itsestäänselvää, että vähän ihmettelen tarvettasi selitellä menojasi. Jos ei sitten - kuten epäilen, muttet sitä ikinä varmaan myönnä - kiillottaaksesi omaa "erinomaisuuttasi" ja väittääksesi rivien välistä, että koska SINÄ et ole köyhä ja kipeä, muutkin köyhät ovat "oikeasti" vaan tyhmiä ja tuhlareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö muka sulle tule puhelinlaskuja omasta ja lasten puhelimista? Lasten vaatteet ja harrastustarvikkeet? Lääkäri- ja lääkekulut? Etkö itse harrasta ihan mitään maksullista? Ette varmaan koskaan käy ulkona syömässä tms.
Kyllähän säästöön jää itse kenelläkin, jos ei tee elämässään ihan mitään, joka maksaa. Mutta millaista elämää sellainen on? Mitä teet niillä säästöilläsi?
Osaan saat vastauksen edelliselle kommentoimastani. Ja juu, tulee puhelinkulut mutta jäävät alle 30 euroon yhteensä, lisäksi lasten isä tietty maksaa joka toinen kuukausi lasten puhelinlaskun.
Ja ei, en harrasta ite mitään maksullista. Lenkkeilen ja luen (käyn ahkerasti kirjastossa, nytkin 5 kirjaa yöpöydällä :D ) ja työpaikan kuntosalia käytän satunnaisesti, siellä saa käydä ilmaiseksi. Arvostan.
Kyllähän lapsille vaatetta tarvii, mutta ihan oikeasti, kuinka monet housut ja hupparit lapsetkaan oikeasti tarvitsevat, ja onko niitä pakko saada joka kuukausi, entä onko niiden oltava välttämättä kallista merkkiä? Minun mielestäni EI. Onneksi lapsetkin ovat järkeviä tämän asian suhteen.. Siisteissä ja nykyaikaisissa vaatteissa kulkevat kyllä.
Ulkona syömässä käydään harvoin (ehkä joka toinen kk, mutta silloin se tuntuukin Juhlalta ;) ) kotona herkutellaan tekemällä lättyjä ja syödään mummon tekemän hillon kera. :) ja on karkkipäiväkin kerran viikossa, mutta riittää 1 karkkipussi per ipana.
Perusterveitä ollaan kyllä, lääkkeisiin/lääkekuluihin menee ehkä 30-100€/vuosi, riippuu onko angiinoita ja tarviiko mun maksaa päivystysmaksu (jos käyn vkonloppuna päivystyksessä esim)
Ap
Eikö teillä ole nettiä kotona? Vai jaatko puhelimesta netin esim. tablettiin/läppäriin? Vai etkö tarvitse kuin puhelimen kaikkeen netin käyttöön?
Eli paljon on yhteensä sun ja lasten puhelinkulut?
Kummasti näitä menoja tulee ap:lla ketjun myötä, joita aloitukseen on "unohdettu" laittaa.
On mullakin menot pienet, jos en laske kuin ruoan, taloustarvikeet ja hygienian, sekä vuokran ja sähkön. Muut laskut ja menot silleen sopivasti "unohtaa"...
Vierailija kirjoitti:
Ruoka n. 700e/kk, vakuutukset 150e/kk, kiinteistövero 350e/vuosi, nuohous 150e/vuosi, jätemaksut 10e/kk, sähkö 150e/kk, lainan lyhennys + korko 950e/kk, vaatteet 250e/kk (keskimäärin, vaikea päästä alle), puhelimet 3x20e/kk, lääkkeet 20e/kk, harrastukset 150e/kk, autoverot 50e/kk, pysäköinti 50e/kk, bensa 300e/kk.
Nämä tuli ensin mieleen, ei meillä jää 500e kuukaudessa säästöön, ei mitenkään, ehkä sitten kun laina on maksettu pois. Aina tulee joku juttu, osta autoon pyyhkijänsulat, uudet renkaat, polttimoita, vie katsastukseen jne. Kotoa hajoaa peili, osta hehkulamppuja, lastaria, buranaa, sukkahousuja, nilkkasukkia, uusi reppu, kyniä kouluun, juomalaseja hajonneiden tilalle (halpoja Ikeasta), tankkaa taas auto että pääset töihin (ei julkisia), osta säkki vessapaperia, maksa leirikouluun 20e jne.
Ja kun pääsin vauhtiin niin jatkan: molemmille lapsille on ostettava talvikengät, en luota Tokmanni-laatuun joten kengät on n. 100e/pari. Isompi tarvitsee uuden toppatakin, vanha periytyy pienemmälle, jos selviän 60e niin olen onnellinen, molemmille parit uudet hanskat, menee vähintään 50e. Omat talvikengät on puhki, tarvitsen uudet, ne on pakko olla hyvät, joudun pitämään niitä paljon ja pitää olla edustuskelpoiset. Toivottavasti 80-100e riittää. Iso pino lakanoita on uusittava vuoden sisään, nyt käytössä olevista paistaa päivä läpi, samoin pussilakanoista. Halvin pussilakanasetti maksaa n. 20e + lakana 10e, tarvitaan kahdet eli menee rahaa 100e. Kummilapsella on marraskuussa synttärin, lahjaan 15e. Siskon poika täyttää joulukuussa 14v, lahjaan 20e.
Mies tarvitsee pari uutta työpaitaa, yksi maksaa vähintään 25e. Kaksi 50e. Toisen pojan koulussa on pullamyynti, leivon sinne, tarvikkeet 15e. Lapsi haluaa elokuviin, annan lippuun ja popcorniin 20e. Pojan pyörästä meni kumi, uusi maksaa 25e. Ostin viime viikolla uuden kahvinkeittimen, hinta 50e. Eteisestä pimahti valaisin kokonaan, olen katsellut torista kivaa käytettyä. Vaatteitakin ostan käytettynä mutta en millään löydä kaikkea enkä jaksa töiden jälkeen ravata kirppareilla tai arpoa netissä onko vaate sitä mitä luvataan.
Anna ap vinkkejä miten tuhlaan ja mistä alan karsimaan ilman että elämänlaatu kärsii. Perheessä on pakko olla 2 autoa töiden takia. Mies menee töihin itään ja minä länteen, julkiset ei kulje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö muka sulle tule puhelinlaskuja omasta ja lasten puhelimista? Lasten vaatteet ja harrastustarvikkeet? Lääkäri- ja lääkekulut? Etkö itse harrasta ihan mitään maksullista? Ette varmaan koskaan käy ulkona syömässä tms.
Kyllähän säästöön jää itse kenelläkin, jos ei tee elämässään ihan mitään, joka maksaa. Mutta millaista elämää sellainen on? Mitä teet niillä säästöilläsi?
Osaan saat vastauksen edelliselle kommentoimastani. Ja juu, tulee puhelinkulut mutta jäävät alle 30 euroon yhteensä, lisäksi lasten isä tietty maksaa joka toinen kuukausi lasten puhelinlaskun.
Ja ei, en harrasta ite mitään maksullista. Lenkkeilen ja luen (käyn ahkerasti kirjastossa, nytkin 5 kirjaa yöpöydällä :D ) ja työpaikan kuntosalia käytän satunnaisesti, siellä saa käydä ilmaiseksi. Arvostan.
Kyllähän lapsille vaatetta tarvii, mutta ihan oikeasti, kuinka monet housut ja hupparit lapsetkaan oikeasti tarvitsevat, ja onko niitä pakko saada joka kuukausi, entä onko niiden oltava välttämättä kallista merkkiä? Minun mielestäni EI. Onneksi lapsetkin ovat järkeviä tämän asian suhteen.. Siisteissä ja nykyaikaisissa vaatteissa kulkevat kyllä.
Ulkona syömässä käydään harvoin (ehkä joka toinen kk, mutta silloin se tuntuukin Juhlalta ;) ) kotona herkutellaan tekemällä lättyjä ja syödään mummon tekemän hillon kera. :) ja on karkkipäiväkin kerran viikossa, mutta riittää 1 karkkipussi per ipana.
Perusterveitä ollaan kyllä, lääkkeisiin/lääkekuluihin menee ehkä 30-100€/vuosi, riippuu onko angiinoita ja tarviiko mun maksaa päivystysmaksu (jos käyn vkonloppuna päivystyksessä esim)
Ap
Eikö teillä ole nettiä kotona? Vai jaatko puhelimesta netin esim. tablettiin/läppäriin? Vai etkö tarvitse kuin puhelimen kaikkeen netin käyttöön?
Eli paljon on yhteensä sun ja lasten puhelinkulut?
Kummasti näitä menoja tulee ap:lla ketjun myötä, joita aloitukseen on "unohdettu" laittaa.
On mullakin menot pienet, jos en laske kuin ruoan, taloustarvikeet ja hygienian, sekä vuokran ja sähkön. Muut laskut ja menot silleen sopivasti "unohtaa"...
Ei oo muuta nettiä kuin kännyssä. Maksan laskut ym. Kännykällä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
PIhtarit pihtaa kaikkea: rahaa, tunteita ja pillua
Psykoanalyytikko Kaj J. Davidkinin mukaan pihiys, kateus ja ahneus liittyvät toisiinsa. Kitsastelun taustalla on huono itsetunto, joka johtuu suurelta osin varhaislapsuuden traumaattisista kokemuksista. Lapsi on jäänyt vaikeiden tunteidensa kanssa liian yksin.
"Pihi tuntee itsensä riittämättömäksi ja kadehtii toista, koska kokee tiedostamattaan, että toisen hyvä on hänen puutteensa. Tyydyttääkseen pohjatonta psyykkistä nälkäänsä pihi haalii itselleen monenlaista hyvää ja varjelee sitä vain itseään varten", Davidkin sanoo.
Äärimmäinen nuukuus näkyy myös tunneasioissa.
Turvattomaksi itsensä tunteva ihminen ei luota itseensä eikä muihin. Hän kitsastelee tunteissaan eikä ota huomioon toisen tarpeita ja tunteita – hänellä ei ole siihen varaa. Läheisyys ja sitoutuminen on vaikeaa, ja ihmisestä tulee eristäytynyt ja yksinäinen.Pihi - eikö se tarkoita ettei hanki paljon mitään? Edes itselleen.
Pitkälle mennyt pihiys on joskus suorastaan psyykkistä taistelua hengissä säilymisestä, suoja ahdistusta, ja avuttomuutta vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun pääsin vauhtiin niin jatkan: molemmille lapsille on ostettava talvikengät, en luota Tokmanni-laatuun joten kengät on n. 100e/pari. Isompi tarvitsee uuden toppatakin, vanha periytyy pienemmälle, jos selviän 60e niin olen onnellinen, molemmille parit uudet hanskat, menee vähintään 50e. Omat talvikengät on puhki, tarvitsen uudet, ne on pakko olla hyvät, joudun pitämään niitä paljon ja pitää olla edustuskelpoiset. Toivottavasti 80-100e riittää. Iso pino lakanoita on uusittava vuoden sisään, nyt käytössä olevista paistaa päivä läpi, samoin pussilakanoista. Halvin pussilakanasetti maksaa n. 20e + lakana 10e, tarvitaan kahdet eli menee rahaa 100e. Kummilapsella on marraskuussa synttärin, lahjaan 15e. Siskon poika täyttää joulukuussa 14v, lahjaan 20e.
Mies tarvitsee pari uutta työpaitaa, yksi maksaa vähintään 25e. Kaksi 50e. Toisen pojan koulussa on pullamyynti, leivon sinne, tarvikkeet 15e. Lapsi haluaa elokuviin, annan lippuun ja popcorniin 20e. Pojan pyörästä meni kumi, uusi maksaa 25e. Ostin viime viikolla uuden kahvinkeittimen, hinta 50e. Eteisestä pimahti valaisin kokonaan, olen katsellut torista kivaa käytettyä. Vaatteitakin ostan käytettynä mutta en millään löydä kaikkea enkä jaksa töiden jälkeen ravata kirppareilla tai arpoa netissä onko vaate sitä mitä luvataan.
Anna ap vinkkejä miten tuhlaan ja mistä alan karsimaan ilman että elämänlaatu kärsii. Perheessä on pakko olla 2 autoa töiden takia. Mies menee töihin itään ja minä länteen, julkiset ei kulje.
Jos ihan tosissasi haluat vinkkejä ja apua ja olet valmis tinkimään tietyistä asioista (ts. haastamaan oman ajatusmaailmasi, mikä on oikeasti tarpeellista ja mikä ei ja millä pärjää) niin autan mielelläni. Tämä olisi oikeasti haastavaa ja mielenkiintoista päästä perehtymään toisten tilanteisiin ja etsiä ne säästöpaikat!
Tänään en ehdi, mentävä kohta iltatoimille ja nukkumaan, mutta voin oikeasti yrittää auttaa, jos OIKEASTI sitä haluat?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän niin tunteen. Käydään kyllä kirjastossa eikä osteta kalliita vaatteita, laukkua en ole ostanut itselleni vuosi kausiin, en käy kampaajalla. Mutta kaikkeen pieneen ja tarpeelliseen menee joka kk satoja euroja. Me siirretään tilipäivänä rahaa laskutilille, autotilille ja joitain kymppejä säästötilille. Mistään satojen eurojen säästämisestä ei tällainen keskituloinen perhe voi kuin haaveilla.
Tietysti tuollainen elämä onnistuu ihan hyvin. Mutta mukavaa se ei ole, pikemminkin ankeaa ja kamalaa. Pärjäähän tuollakin tavalla, kun on pakko.
Itsekin saan kyllä rahaa hyvin säästöön joka kuukausi (useita satasia), mutta en onneksi joudu köyhäilemään enkä pihistämään matkoista, ruuista ja harrastuksista. Myönnän ihan avoimesti, että elämä oli tosi ankeaa kun rahatilanteeni oli nykyistä heikompi. Onneksi nykyään on asiat paremmin.
Sulla Ap jäi varmasti kertomatta kuinka paljon lasten isä kustantaa menoja.
Yksi ERITTÄIN hyvä ja yksinkertainen (mutta aikaa ja vaivaa vaativa!) vinkki kaikille säästövinkkejä kaipaaville tähän kuitenkin:
Pitäkää vähintään kuukausi TARKKAA kirjanpitoa joka ikisestä eurosta joka on mennyt. Kauppakuitit talteen. Vihkoon ylös mahdolliset huoltsikalta ostetut take away-kahvit, heräteostoksena ostettu lehti, vaatekappaleet (ihan vaan se alelaarista löytynyt vitosenkin t-paita) yms yms.
Kuukauden lopulla ympyröi kaikki ne menot, jotka eivät olleet välttämättömiä. Kauppakuiteista myös esim. karkit, limsat, saunaoluet ja leivonnaiset. Laskekaa nämä yhteen.
Ja vielä toinenkin: Kilpailuttakaa vakuutukset! Eräs ystäväni säästi juuri 200€ tällä konstilla. Myös sähkö kannattaa kilpailuttaa! Kerrostaloasunnossa säästö on pienempi, itsellä esim n. 50€/ vuosi, mutta ok-asuvat säästävät enemmän.
Pankitkin voi kilpailuttaa! Vaihdoin s-pankkiin, koska se ei veloita mitään. Entinen pankkini veloitti yht. n. 60€/vuosi. Älkääkä väheksykö pieniä puroja, niistä tulee iso virta! ...pätee myös ostamiseen....
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sulla Ap jäi varmasti kertomatta kuinka paljon lasten isä kustantaa menoja.
Puolet tietysti, koska lapset ovat puoliksi hänen ja puoliksi siellä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Yksi ERITTÄIN hyvä ja yksinkertainen (mutta aikaa ja vaivaa vaativa!) vinkki kaikille säästövinkkejä kaipaaville tähän kuitenkin:
Pitäkää vähintään kuukausi TARKKAA kirjanpitoa joka ikisestä eurosta joka on mennyt. Kauppakuitit talteen. Vihkoon ylös mahdolliset huoltsikalta ostetut take away-kahvit, heräteostoksena ostettu lehti, vaatekappaleet (ihan vaan se alelaarista löytynyt vitosenkin t-paita) yms yms.
Kuukauden lopulla ympyröi kaikki ne menot, jotka eivät olleet välttämättömiä. Kauppakuiteista myös esim. karkit, limsat, saunaoluet ja leivonnaiset. Laskekaa nämä yhteen.
Ja vielä toinenkin: Kilpailuttakaa vakuutukset! Eräs ystäväni säästi juuri 200€ tällä konstilla. Myös sähkö kannattaa kilpailuttaa! Kerrostaloasunnossa säästö on pienempi, itsellä esim n. 50€/ vuosi, mutta ok-asuvat säästävät enemmän.
Pankitkin voi kilpailuttaa! Vaihdoin s-pankkiin, koska se ei veloita mitään. Entinen pankkini veloitti yht. n. 60€/vuosi. Älkääkä väheksykö pieniä puroja, niistä tulee iso virta! ...pätee myös ostamiseen....
Ap
Sähköön noin 50€/vuosi. Kenkälaatikossako asut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihan tosissasi haluat vinkkejä ja apua ja olet valmis tinkimään tietyistä asioista (ts. haastamaan oman ajatusmaailmasi, mikä on oikeasti tarpeellista ja mikä ei ja millä pärjää) niin autan mielelläni. Tämä olisi oikeasti haastavaa ja mielenkiintoista päästä perehtymään toisten tilanteisiin ja etsiä ne säästöpaikat!
Tänään en ehdi, mentävä kohta iltatoimille ja nukkumaan, mutta voin oikeasti yrittää auttaa, jos OIKEASTI sitä haluat?
Ap
Kiitos tarjouksesta, en oikeasti kaipaa neuvoja. Sähkö on kilpailutettu, samoin vakuutukset, roskat jne. Ei saa mistään edullisemmin. Omakotitalossa haluamme asua ja rauhallisella seudulla. Mutta noin niin kuin vinkkinä sinulle laitoin että tavallisessa perheessä ei selvitä normaaliarjessa pelkillä ruoka- ja asumiskuluilla. Mutta upeaa että sinä selviät.
PIhtarit pihtaa kaikkea: rahaa, tunteita ja pillua
Psykoanalyytikko Kaj J. Davidkinin mukaan pihiys, kateus ja ahneus liittyvät toisiinsa. Kitsastelun taustalla on huono itsetunto, joka johtuu suurelta osin varhaislapsuuden traumaattisista kokemuksista. Lapsi on jäänyt vaikeiden tunteidensa kanssa liian yksin.
"Pihi tuntee itsensä riittämättömäksi ja kadehtii toista, koska kokee tiedostamattaan, että toisen hyvä on hänen puutteensa. Tyydyttääkseen pohjatonta psyykkistä nälkäänsä pihi haalii itselleen monenlaista hyvää ja varjelee sitä vain itseään varten", Davidkin sanoo.
Äärimmäinen nuukuus näkyy myös tunneasioissa.
Turvattomaksi itsensä tunteva ihminen ei luota itseensä eikä muihin. Hän kitsastelee tunteissaan eikä ota huomioon toisen tarpeita ja tunteita – hänellä ei ole siihen varaa. Läheisyys ja sitoutuminen on vaikeaa, ja ihmisestä tulee eristäytynyt ja yksinäinen.
Pitkälle mennyt pihiys on joskus suorastaan psyykkistä taistelua hengissä säilymisestä, suoja ahdistusta, ja avuttomuutta vastaan.