Miten joidenkin täällä on niin mahdoton uskoa, että osa osaa elää tosi nuukasti ja rahaa jää säästöön
Selasin just jotain vanhoja keskusteluja, joissa huudeltiin "provoa" ja "en usko" kun joku kertoi saaneensa säästöön 2000€/3 kk aikana.
Tuo ei ollut mun aloitus, mutta itsekin olen joskus kertonut täällä raha-asioistani, ja olen saanut epäuskoisia, herjaavia vastauksia. Miten voi olla niin vaikeaa uskoa että joku tosiaan voi elää halvasti?
Tässä nyt esimerkiksi mun viime kuun kirjanpidon yhteenvetona:
(alustukseksi, asun kolmistaan kahden lapseni kanssa, toinen ylä- ja toinen alakoululainen. Ovat puolet isällään, joten en saa enkä maksa elareita ja lapsilisä yh-korotuksella mulle tulee vain toisesta lapsesta, toisesta menee isälleen) mulla on auto ja asuntolaina.
Sain käteen (palkka + lapsilisä) viime kuussa vähän alle 1800 €. Muita tuloja/etuuksia ei siis ole.
Menoni viime kuulta: Asumiskulut (yhtiövastike, vesi, sähkö) 320 €. Asuntolaina 550 €. Bensaan 55 €. Ruokaan ja taloustarvikkeisiin 300 €. Toinen lapsi kävi elokuvissa, meni n. 15 € (lippu ja karkit) ja toinen parturissa, meni 33 €.
Säästöön jäi 527 €. Toki niinä kuukausina ei jää niin paljoa, kun tulee esim. vakuutuslasku, mutta tämäkin on kerrallaan noin satasen paikkeilla, kun on neljässä osassa ja olen keskittänyt kaikki vakuutukset samaan vakuutusyhtiöön. Eikä talouteni silti kaadu, koska rahaa on aina säästössä ja jää aina säästöön jos jotain oikeasti tarvitsee.
Tosin, olen kyllä hyvin nuukakin, nämä perinteiset säästökikat (ei lehtitilauksia, ruoka tavallista kotiruokaa, ei ulkomaanmatkoja, en käy itse kampaajalla/kauneushoidoissa, ostan kaikki vaatteeni kirpputorilta ja sieltäkin VAIN tarpeeseen, en tee heräteostoksia edes siellä.. Mulla on vanha luuri enkä harrasta mitään sisustamista, siisti koti riittää..) Näiden lisäksi olen löytänyt myös yhden uuden säästötavan, kun kauppa alkoi myydä viimeisen aukiolotunnin aikana jo alennetut tuotteet -60% alella..! Teen ruokaa sen mukaan mitä on alessa ollut ja hamstraan leivät ym pakkaseen.
Mutta siis, kyllä näin voi elää ja tämä on täyttä totta :)
Kommentit (95)
Asian ydinhän tässä on alhaiset asumiskustannukset mikä aiheuttaa ap:lle tunteen, että kykenee säästämään omilla toimillaan erinomaisesti.
Eipä jäisi paljoa enää säästöön mikäli asuisitte esim. pk-seudulla vuokralla. Pelkästään oman yksiöni vuokra (vanha talo, ei halutulla alueella, neliöitä alle 30) maksaa kuussa miltei 700e. Enkä asu edes Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Lapset pois tuollaiselta. Huostaanotto! Säästät siinä ja lapset saavat perheen joka uskaltaa elää!
Mitä uskallusta siinä on, että haluaa elää käyttämällä kaiken rahan mitä tulee? - Eikö ole enempi uskallusta siinä, että oikeasti haluaa pyrkiä elämään vähemmän kuluttavasti. Hyvää elämää voi viettää muutenkin kuin (rahan)kulutuskulttuurin muodossa. Säästää voi paitsi pahan päivän varalle, kuten siltä varalta, että juuri nyt hajoaa hella tai pesukone. Mutta säästöön voi laittaa rahaa vaikka siksi, että seuraavalla lomalla voi sitten suunnata vaikka yhteiselle reissulle, tai valita seuraavalla kerralla vaateostoksilla, että ottaako sen halvemman vai kalliimman, eikä aina valita sitä halvinta, kun mihinkään muuhun ei ole varaa, kun ei ole kyennyt säästämään centtiäkään. - Minusta tuntuu monesti, että sellaisia tavaroita, joita varten olen joutunut hivenen säästämään ja suunnittelemaan niiden ostamista osaan arvostaa ja kunnioittaa enempi kuin sellaisia, jotka olen hankkinut tuon enempää miettimättä.
Vierailija kirjoitti:
olen löytänyt myös yhden uuden säästötavan, kun kauppa alkoi myydä viimeisen aukiolotunnin aikana jo alennetut tuotteet -60% alella..!
Tästä hieman nillitän, koska kaikki eivät pääse kauppaan viimeisillä tunneilla ja vaikka pääsisivät, ei niitä laputettuja ruokia riitä kaikille. Hyvä tietysti, että joillekin tuo on mahdollisuus säästämiseen.
Vierailija kirjoitti:
"Onneksi lapsetkin ovat järkeviä tämän asian suhteen.."
Tottakai ovat. Eivät uskalla muuta. Oikeasti häpeää köyhyyttä. Ei kehtaa pahoittaa äidin mieltä.
Kaikki lapset eivät halua merkkivaatteita tms. Ihan sillä kokemuksella että itse olin tällainen, vanhemmilla olisi kyllä ollut varaa hommata jos olisin halunnut. En tykännyt ohjatuista harrastuksistakaan.
2 aik + 2 lasta kirjoitti:
33e LAPSEN parturiin ja kutsut itseäsi säästeliääksi? :D Edes mun oma hiustenleikkuu ei maksa noin paljoa.
Mites puhelimet? Netti? Autoverot? Autonkorjaukset? Huollot? Lasten vaatteet ja kengät maksaa varmasti nekin vuosi-/ kuukausitasolla enemmän kuin yhdet talvikengät talvessa. Kulkeeko lapset aina pyörällä tai apostolin kyydillä? Mites harrastustarvikkeet, esim. luistimet talvella?
Nämä kaikki kuuluisi laskea vuosibudjettiin ja jakaa kuukausille, jotta saataisiin selville ne todelliset KUUKAUSITTAISET menot. Sama koskee niitä vakuutusmaksuja, ei ne lakkaa olemasta vaikka maksaisit ne vain 4x vuodessa. Eikä ne vaatteet ole sinulle ilmaisia vaikka ostat ne kirpputorilta. Kyllä ne lasketaan budjettiin mukaan.
Minullakin jää säästöön joka kuukausi, mutta tämä aloitus oli yhtä tyhjän kanssa koska todelliset menot jäi arvailuksi.
Etkö osaa lukea? Kerroin aloituksessa että kyseessä esimerkki viime kuulta, jolloin säästöön jäi se yli 500€. Ja mainitsin että toki niinä kuukausina, kun tulee esim vakuutuslasku, säästöön jää vähemmän rahaa. Luulin että tästä ymmärtäisi että toki sinäkin kuukautena, kun tulee esim autohuolto yms, jää vähemmän rahaa.
Mutta EI joka kuukausi AINA tule jotain yllättävää menoa (paitsi tuhlaavilla palstanammoilla...?) joten on useampi kuukausi kun jää tämän verran säästöön kuin nyt.
Tänä vuonna on ollut ainoastaan yksi kuukausi, kun jäi säästöön alle 100€, mutta tällöinkin siis rahat riittivät, ja tosiaan, jäi vielä säästöönkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä mä uskon, tuo onnistuu niin kauan kuin kukaan ei sairastu, mitään ei mene rikki, eikä taloyhtiössä tarvitse remontoida mitään.
Tai lapset halua harrastaa mitään tai tarvitse yhtä aikaa uusia vaatteita.
Mutta silloin tilanne voi helpostikin nyrjähtää täysin toisenlaiseksi.
Ja vähän toinen asia sitten on, kuka haluaa nuukailla noin kovasti.
Höps, onhan mulla vararahasto (joka karttuu joka kuukausi jollain summalla) näitä remontti- ym äkillisiä pakollisia kustannuksia varten.
Ja lapset harrastaa kyllä, tosin onneksi halpoja harrastuksia.. Itse ovat valinneet harrastuksensa ja ehkä olenkin "onnekas" että esim pienempi käy mielummin seurakunnan kokkikerhossa (10 €/vuosi!) ja silloin tällöin uimahallissa kavereiden kanssa, kuin että haluaisi harrastaa esim ratsastusta tms. Saisi kyllä harrastaa jos tahtoisi, ja toki rahaa jäisi sitten vähemmän, mutta kun EI halua sitä harrastaa. Eikä kaikkien tarvitsekaan. Halpakin harrastus on harrastus. Ja esim lukeminenkin, joka ei maksa mitään, on sekin kelpo harraste.
Ja jos tarvitsisivat vaatteita yhtäaikaa, no joo, talvikengät taidan joutua molemmille uusimaan ensi kuussa. Ne ostan kyllä uutena, enkä kirppikseltä (ellei löydy tosi hyväkuntoisia) mutta ihan kelvolliset talvikengät saan molemmille 100-160 €. Jää sinä kuukautena sit vaan tuon verran vähemmän säästöön...
Mutta, ei mikään katastrofi tule niistäkään ostoista.Ap
En minä väittänyt, etteikö sinulla ole vararahastoa.
Sanoin, että jos osuu yllättäviä menoja - useampia - niin eipä jääkään enää säästöön rahaa ja säästötkin saattaa mennä.
Esimerkiksi asunto-osakeyhtiöön tehdään iso remontti ja hups, sinä joko maksat 30 tonnia kerralla tai maksat useita satasia lisää joka kk.
Pesukone hajoaa yhtä aikaa.
Ehkä sairastut vakavasti ja joudut olemaan Kelan sairauspäivärahalla samaan aikaan kun makselet noita yllättäviä menoja JA isoja sairaalalaskua. Ei Suomessa ole täysin ilmaista edes julkinen sairaanhoito.
Itse katson sivusta ystäväni pyristelyä. Kaksi teiniä vielä kotona, ei lapsilisiä. Mies kuoli. Asuntoon tuli vakava vesivahinko, jonka korvaamisesta vakuutusyhtiö luisteli täysin käsittämättömällä tavalla etoon. Lasten lukiokirjat ja läppärit maksavat pari tonnia per lapsi, kodin korjaus makspi parikymmentä tuhatta.
Toisella kaverilla mies sairastui syöpään ja joutui sairaseläkkeelle. Heilläkin kaksi teiniä. Kaupungin vuokraneliöstä vuokra yli 900 euroa kuussa - kyllä stadissa on kova vuokrataso ja omistusasuntoon ei perheen tuloilla ole mitään ssiaa....
Eli my point: hyvä että sinulla on mahdollisuus nuukailla. Kaikilla se ei ole tahdosta tai taidoista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Asian ydinhän tässä on alhaiset asumiskustannukset mikä aiheuttaa ap:lle tunteen, että kykenee säästämään omilla toimillaan erinomaisesti.
Eipä jäisi paljoa enää säästöön mikäli asuisitte esim. pk-seudulla vuokralla. Pelkästään oman yksiöni vuokra (vanha talo, ei halutulla alueella, neliöitä alle 30) maksaa kuussa miltei 700e. Enkä asu edes Helsingissä.
No, sit mullon halvat asumiskulut, kun laina on maksettu. Nythän mulla menee asumiseen 870€/kk, vastike, laina, sähkö.
Ap
Meitä on viisihenkinen perhe. Menee kuukaudessa vain 1200 euroa talon kuluihin, ruokaan ja muuhun. En ymmärrä, miten ette saa säästöön. Me ollaan nuuka perhe ja syödään hyvin ja lapset kulkee hyvissä kamppeissa ja harrastaa.
Nooo, anoppi tuo ilmaiseksi vuoden puut aina metsästä ja mummi osti vaunut lapsille ja ostaa toppavaatteet ja isä toi puolikkaan hirven ja puolikkaan sian ja äiti maksaa tyttöjen balettiharrastukset.
Oi voi, en ymmärrä, miten te tuhlaatte ja valitatte, ettette pärjää suurillakaan tuloilla. Me osataan elää vaatimattomasti ja saadaan säästöön rahaa. Ihme tuhlareita olette.
Perus säästeliäs av-mamma rehentelee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä mä uskon, tuo onnistuu niin kauan kuin kukaan ei sairastu, mitään ei mene rikki, eikä taloyhtiössä tarvitse remontoida mitään.
Tai lapset halua harrastaa mitään tai tarvitse yhtä aikaa uusia vaatteita.
Mutta silloin tilanne voi helpostikin nyrjähtää täysin toisenlaiseksi.
Ja vähän toinen asia sitten on, kuka haluaa nuukailla noin kovasti.
Höps, onhan mulla vararahasto (joka karttuu joka kuukausi jollain summalla) näitä remontti- ym äkillisiä pakollisia kustannuksia varten.
Ja lapset harrastaa kyllä, tosin onneksi halpoja harrastuksia.. Itse ovat valinneet harrastuksensa ja ehkä olenkin "onnekas" että esim pienempi käy mielummin seurakunnan kokkikerhossa (10 €/vuosi!) ja silloin tällöin uimahallissa kavereiden kanssa, kuin että haluaisi harrastaa esim ratsastusta tms. Saisi kyllä harrastaa jos tahtoisi, ja toki rahaa jäisi sitten vähemmän, mutta kun EI halua sitä harrastaa. Eikä kaikkien tarvitsekaan. Halpakin harrastus on harrastus. Ja esim lukeminenkin, joka ei maksa mitään, on sekin kelpo harraste.
Ja jos tarvitsisivat vaatteita yhtäaikaa, no joo, talvikengät taidan joutua molemmille uusimaan ensi kuussa. Ne ostan kyllä uutena, enkä kirppikseltä (ellei löydy tosi hyväkuntoisia) mutta ihan kelvolliset talvikengät saan molemmille 100-160 €. Jää sinä kuukautena sit vaan tuon verran vähemmän säästöön...
Mutta, ei mikään katastrofi tule niistäkään ostoista.Ap
En minä väittänyt, etteikö sinulla ole vararahastoa.
Sanoin, että jos osuu yllättäviä menoja - useampia - niin eipä jääkään enää säästöön rahaa ja säästötkin saattaa mennä.
Esimerkiksi asunto-osakeyhtiöön tehdään iso remontti ja hups, sinä joko maksat 30 tonnia kerralla tai maksat useita satasia lisää joka kk.
Pesukone hajoaa yhtä aikaa.
Ehkä sairastut vakavasti ja joudut olemaan Kelan sairauspäivärahalla samaan aikaan kun makselet noita yllättäviä menoja JA isoja sairaalalaskua. Ei Suomessa ole täysin ilmaista edes julkinen sairaanhoito.
Itse katson sivusta ystäväni pyristelyä. Kaksi teiniä vielä kotona, ei lapsilisiä. Mies kuoli. Asuntoon tuli vakava vesivahinko, jonka korvaamisesta vakuutusyhtiö luisteli täysin käsittämättömällä tavalla etoon. Lasten lukiokirjat ja läppärit maksavat pari tonnia per lapsi, kodin korjaus makspi parikymmentä tuhatta.
Toisella kaverilla mies sairastui syöpään ja joutui sairaseläkkeelle. Heilläkin kaksi teiniä. Kaupungin vuokraneliöstä vuokra yli 900 euroa kuussa - kyllä stadissa on kova vuokrataso ja omistusasuntoon ei perheen tuloilla ole mitään ssiaa....
Eli my point: hyvä että sinulla on mahdollisuus nuukailla. Kaikilla se ei ole tahdosta tai taidoista kiinni.
Olen pahoillani tuttaviesi tilanteesta. Ja sinun "pointtisi" ymmärrän, mutta jäikö sinulta minun pointtini ymmärtämättä? Otsikossa se lukee... En syyllistänyt ketään, vaan kirjoitukseni pointti oli ihmetykseni siitä, etteivät jotkut tahdo millään uskoa, että joku VOI elää halvalla.
Ap (kaikella ystävyydellä, ei riitaa haastaen)
Oikesti mistähän ap:n lapset muka jäävät paitsi...Ei ihme että yli 90%palstalaisista on rahapulassa kun ei ymmärrä yhtään säästää. Ja ne jotka säästää ei muka elä.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on viisihenkinen perhe. Menee kuukaudessa vain 1200 euroa talon kuluihin, ruokaan ja muuhun. En ymmärrä, miten ette saa säästöön. Me ollaan nuuka perhe ja syödään hyvin ja lapset kulkee hyvissä kamppeissa ja harrastaa.
Nooo, anoppi tuo ilmaiseksi vuoden puut aina metsästä ja mummi osti vaunut lapsille ja ostaa toppavaatteet ja isä toi puolikkaan hirven ja puolikkaan sian ja äiti maksaa tyttöjen balettiharrastukset.
Oi voi, en ymmärrä, miten te tuhlaatte ja valitatte, ettette pärjää suurillakaan tuloilla. Me osataan elää vaatimattomasti ja saadaan säästöön rahaa. Ihme tuhlareita olette.
Perus säästeliäs av-mamma rehentelee
Niin ja en ymmärrä, miksi kaikki haluaa kaksi autoa pihaansa. Me ollaan ekolokisia ja kuljetaan pyörällä. Apen auto on nyt kyllä joskus lainassa, kun tarvitaan. Viimeksikin oli 8kuukautta, kun appi ei tarvinnut sitä, kun on jo eläkkeellä. Mutta opetelkaa pyöräilemään, niin säästätte rahaa. Meille on iso säästö, että olemme ekolokisia ja emme ole ostaneet autoja pihaan ja saastuta maailmaa
Köyhyys näkyy lapsissa. Köyhä lapsi häpeää tilannetta. Ei kehtaa haluta mitään
Tilanne on aivan eri sellaisella lapsella, joka ei ole joutunut nuukailemaan.
Ostaisin sinuna itsellesi jonkun uuden vaatteen, pihistäminen hyvä asia, mutta nuorena edes joskus jotain kivaa?
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin sinuna itsellesi jonkun uuden vaatteen, pihistäminen hyvä asia, mutta nuorena edes joskus jotain kivaa?
No oon mä nyt JOSKUS ostanut itselleni jonkun vaatteen ihan uutena (öö..viime vuonna..?)
Mutta mulle uuden vaatteen osto kaupasta ei tuo mitään järisyttävää iloa. Ilahdun aidosti, kun löydän jonkun tarvitsemani vaatteen kirppikseltä. Ekologisuus ja rahansäästö ilahduttaa :) ihan aidosti siis.
Ja muutenkin, elämääni koen saavani paljon iloa asioista, jotka eivät maksa välttämättä mitään. Hyvä kirja (kirjastosta), hyvä leffa/sarja. Kunnon juoksulenkki (endorfiinit!), lettukestit lasten kanssa... Yms yms.
Elän ihan hyvää elämää ja uskokaa tai älkää, saan iloa tästä säästäväisyydestäkin! Koen että hallitsen talouteni ja sitä kautta mulle kertyy vararahastoa, joka tuo mielenrauhaa ja turvaa.
(siis seKIN, toki muutkin asiat elämässä)
Ap
Vierailija kirjoitti:
33e LAPSEN parturiin ja kutsut itseäsi säästeliääksi? :D Edes mun oma hiustenleikkuu ei maksa noin paljoa.
Mites puhelimet? Netti? Autoverot? Autonkorjaukset? Huollot? Lasten vaatteet ja kengät maksaa varmasti nekin vuosi-/ kuukausitasolla enemmän kuin yhdet talvikengät talvessa. Kulkeeko lapset aina pyörällä tai apostolin kyydillä? Mites harrastustarvikkeet, esim. luistimet talvella?
Nämä kaikki kuuluisi laskea vuosibudjettiin ja jakaa kuukausille, jotta saataisiin selville ne todelliset KUUKAUSITTAISET menot. Sama koskee niitä vakuutusmaksuja, ei ne lakkaa olemasta vaikka maksaisit ne vain 4x vuodessa. Eikä ne vaatteet ole sinulle ilmaisia vaikka ostat ne kirpputorilta. Kyllä ne lasketaan budjettiin mukaan.
Minullakin jää säästöön joka kuukausi, mutta tämä aloitus oli yhtä tyhjän kanssa koska todelliset menot jäi arvailuksi.
Etkö osaa lukea? Kerroin aloituksessa että kyseessä esimerkki viime kuulta, jolloin säästöön jäi se yli 500€. Ja mainitsin että toki niinä kuukausina, kun tulee esim vakuutuslasku, säästöön jää vähemmän rahaa. Luulin että tästä ymmärtäisi että toki sinäkin kuukautena, kun tulee esim autohuolto yms, jää vähemmän rahaa.
Mutta EI joka kuukausi AINA tule jotain yllättävää menoa (paitsi tuhlaavilla palstanammoilla...?) joten on useampi kuukausi kun jää tämän verran säästöön kuin nyt.
Tänä vuonna on ollut ainoastaan yksi kuukausi, kun jäi säästöön alle 100€, mutta tällöinkin siis rahat riittivät, ja tosiaan, jäi vielä säästöönkin.
Ap
Osaan toki. Mutta ei me voida vertailla ihmisten tuloja ja menoja, jos yksi kertoo että "mulla menee kuukaudessa vain 700 e asumiseen ja 300 e ruokaan. JA mutta ainiin...... vakuutuksiin, vaatteisiin, lääkäriin ja remontteihin ja bussikorttiin ja ravintolakäyntiin ja kotimaan kesälomareissuun enemmänkin, mutta ne menot ei tule joka kuukausi".
Budjetoinnin perusta on se että on tiedossa kaikki menot vuositasolla ja ne jaetaan kuukausitasolle. Silloin voimme vertailla ootko oikeasti kuinka nuuka. Jos sinua hämmästyttää se ettei ihmisillä jää mitään säästöön, minua taas jaksaa aina yhä uudestaan ihmetyttää se kuinka huonosti ihmiset hallitsevat oman talouden budjetin.
Mihin säästät? Ymmärrän, että jokaiselle on hyväksi säästää jonkin verran ihan jo yllättäviä menoja varten, tai sitten hyvän päivän varalle, jotta voisi tehdä mukavia asioita. Mutta koska ette vaikuta tekevän mitään joka maksaa, niin mihin aiot käyttää säästösi? Vai säästätkö vain säästämisen vuoksi?
Omassa tuttavapiirissäni ne "köyhät" ostelee osamaksulla 500-700€ puhelimen, pitää olla merkkilaukku ja ehkä vaatteetkin.
Kun taas ne paremmin tienaavat, keskiluokkaiset, ostaa sen max. 200€ puhelimen,koska siinä on kaikki tarvittava. Vaatteista ja laukuista riittää se mikä on hyvä, ei se tuote missä merkkilisä on +100€.
Ja edellämainittu esimerkki sopii oikeasti moneen ihmiseen tuttavapiirissäni.
Myös pienistä tuloista voi todellakin säästää. Halvoista asioista voi oppia nauttimaan ja statuksen nostaminen jollain merkkivaatteella on naurettavaa.
Toisten ihmisten mielestä köyhänkin oikeus on päästä ulkomaille, vaatettaa lapset merkkivaatteilla ja vaihtaa puhelin kerran vuodessa. Miksi? Yleensä tulotaso vaikuttaa siihen mitä voi tehdä, ei mihinkään ole suoraan oikeutta.
Ja mitä oikeasti ovat ne yllättävät menot?
Ei ne kodinkoneet niin usein hajoa eikä ne lääkärikulutkaan yleensä niin isoja ole.
Meilläkin on yli 10 vuotta vanha pesukone. Vielä se toimii, mutta olen jo pikkuhiljaa varautunut sen hajoamiseen (koska on vanha), joten ei sekään ole mikään yllättävä meno sitten,vaan uuteen on rahat jo säästössä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Osaan toki. Mutta ei me voida vertailla ihmisten tuloja ja menoja, jos yksi kertoo että "mulla menee kuukaudessa vain 700 e asumiseen ja 300 e ruokaan. JA mutta ainiin...... vakuutuksiin, vaatteisiin, lääkäriin ja remontteihin ja bussikorttiin ja ravintolakäyntiin ja kotimaan kesälomareissuun enemmänkin, mutta ne menot ei tule joka kuukausi".
Budjetoinnin perusta on se että on tiedossa kaikki menot vuositasolla ja ne jaetaan kuukausitasolle. Silloin voimme vertailla ootko oikeasti kuinka nuuka. Jos sinua hämmästyttää se ettei ihmisillä jää mitään säästöön, minua taas jaksaa aina yhä uudestaan ihmetyttää se kuinka huonosti ihmiset hallitsevat oman talouden budjetin.
Ok. Haluan vielä vain kysyä, että ethän vihjannut minuun kun sanoit ihmetteleväsi "kuinka huonosti ihmiset hallitsevat oman talouden budjetin"...?
Jos, niin tsekkaapa uudelleen tuloni (joka kk sama) ja nuo kertomani asumiskulut ym. Ja vertaa näitä siihen, että sanoin minulle jääneen tänäkin vuonna useana kuukautena tämä n. 500€ säästöön. Toki joinain kuukausina jää vähemmän, mutta tiukimpanakin jäi kuitenkin SÄÄSTÖÖN noin 100 €. Miinukselle ei ole mennyt.
Että siis mielestäni osaan budjetoida ja olen nuuka/keskivertoa säästäväisempi.
Ap
On kahdenlaisia ihmisiä. Niitä jotka osaavat säästää ja niitä jotka osaavat elää.
"Onneksi lapsetkin ovat järkeviä tämän asian suhteen.."
Tottakai ovat. Eivät uskalla muuta. Oikeasti häpeää köyhyyttä. Ei kehtaa pahoittaa äidin mieltä.