Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joidenkin täällä on niin mahdoton uskoa, että osa osaa elää tosi nuukasti ja rahaa jää säästöön

Vierailija
12.10.2017 |

Selasin just jotain vanhoja keskusteluja, joissa huudeltiin "provoa" ja "en usko" kun joku kertoi saaneensa säästöön 2000€/3 kk aikana.

Tuo ei ollut mun aloitus, mutta itsekin olen joskus kertonut täällä raha-asioistani, ja olen saanut epäuskoisia, herjaavia vastauksia. Miten voi olla niin vaikeaa uskoa että joku tosiaan voi elää halvasti?

Tässä nyt esimerkiksi mun viime kuun kirjanpidon yhteenvetona:
(alustukseksi, asun kolmistaan kahden lapseni kanssa, toinen ylä- ja toinen alakoululainen. Ovat puolet isällään, joten en saa enkä maksa elareita ja lapsilisä yh-korotuksella mulle tulee vain toisesta lapsesta, toisesta menee isälleen) mulla on auto ja asuntolaina.

Sain käteen (palkka + lapsilisä) viime kuussa vähän alle 1800 €. Muita tuloja/etuuksia ei siis ole.

Menoni viime kuulta: Asumiskulut (yhtiövastike, vesi, sähkö) 320 €. Asuntolaina 550 €. Bensaan 55 €. Ruokaan ja taloustarvikkeisiin 300 €. Toinen lapsi kävi elokuvissa, meni n. 15 € (lippu ja karkit) ja toinen parturissa, meni 33 €.

Säästöön jäi 527 €. Toki niinä kuukausina ei jää niin paljoa, kun tulee esim. vakuutuslasku, mutta tämäkin on kerrallaan noin satasen paikkeilla, kun on neljässä osassa ja olen keskittänyt kaikki vakuutukset samaan vakuutusyhtiöön. Eikä talouteni silti kaadu, koska rahaa on aina säästössä ja jää aina säästöön jos jotain oikeasti tarvitsee.

Tosin, olen kyllä hyvin nuukakin, nämä perinteiset säästökikat (ei lehtitilauksia, ruoka tavallista kotiruokaa, ei ulkomaanmatkoja, en käy itse kampaajalla/kauneushoidoissa, ostan kaikki vaatteeni kirpputorilta ja sieltäkin VAIN tarpeeseen, en tee heräteostoksia edes siellä.. Mulla on vanha luuri enkä harrasta mitään sisustamista, siisti koti riittää..) Näiden lisäksi olen löytänyt myös yhden uuden säästötavan, kun kauppa alkoi myydä viimeisen aukiolotunnin aikana jo alennetut tuotteet -60% alella..! Teen ruokaa sen mukaan mitä on alessa ollut ja hamstraan leivät ym pakkaseen.

Mutta siis, kyllä näin voi elää ja tämä on täyttä totta :)

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän menoja, 2 teiniä ja 2 aikuista:

Ruoka n. 700e/kk, vakuutukset 150e/kk, kiinteistövero 350e/vuosi, nuohous 150e/vuosi, jätemaksut 10e/kk, sähkö 150e/kk, lainan lyhennys + korko 950e/kk, vaatteet 250e/kk (keskimäärin, vaikea päästä alle), puhelimet 3x20e/kk, lääkkeet 20e/kk, harrastukset 150e/kk, autoverot 50e/kk, pysäköinti 50e/kk, bensa 300e/kk.

Nämä tuli ensin mieleen, ei meillä jää 500e kuukaudessa säästöön, ei mitenkään, ehkä sitten kun laina on maksettu pois. Aina tulee joku juttu, osta autoon pyyhkijänsulat, uudet renkaat, polttimoita, vie katsastukseen jne. Kotoa hajoaa peili, osta hehkulamppuja, lastaria, buranaa, sukkahousuja, nilkkasukkia, uusi reppu, kyniä kouluun, juomalaseja hajonneiden tilalle (halpoja Ikeasta), tankkaa taas auto että pääset töihin (ei julkisia), osta säkki vessapaperia, maksa leirikouluun 20e jne.

Hattua nostan ap:lle että selviät kuukaudessa pelkillä ruokakuluilla.

Näistä kuluidtasi tuli mieleen, että yleensä menot kuuluu suhteuttaa tuloihin.

- Mitkä autot teillä on, jos autovero on 600€/vuosi?

- Missä maksaa nuohous 150€/vuosi?

Helsingissä maksoi juuri äsken 40€.

- vakuutukset 1800€/vuosi, mitä kaikkea siihen sisältyy?

- kuka ja mitä teillä harrastetaan?

Kaikkea ei voi saada. Jos ei jää säästöön, niin yleensä kuluja tulee karsia. Oletko tehnyt kaiken jo sen eteen?

Vierailija
82/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi ERITTÄIN hyvä ja yksinkertainen (mutta aikaa ja vaivaa vaativa!) vinkki kaikille säästövinkkejä kaipaaville tähän kuitenkin:

Pitäkää vähintään kuukausi TARKKAA kirjanpitoa joka ikisestä eurosta joka on mennyt. Kauppakuitit talteen. Vihkoon ylös mahdolliset huoltsikalta ostetut take away-kahvit, heräteostoksena ostettu lehti, vaatekappaleet (ihan vaan se alelaarista löytynyt vitosenkin t-paita) yms yms.

Kuukauden lopulla ympyröi kaikki ne menot, jotka eivät olleet välttämättömiä. Kauppakuiteista myös esim. karkit, limsat, saunaoluet ja leivonnaiset. Laskekaa nämä yhteen.

Ja vielä toinenkin: Kilpailuttakaa vakuutukset! Eräs ystäväni säästi juuri 200€ tällä konstilla. Myös sähkö kannattaa kilpailuttaa! Kerrostaloasunnossa säästö on pienempi, itsellä esim n. 50€/ vuosi, mutta ok-asuvat säästävät enemmän.

Pankitkin voi kilpailuttaa! Vaihdoin s-pankkiin, koska se ei veloita mitään. Entinen pankkini veloitti yht. n. 60€/vuosi. Älkääkä väheksykö pieniä puroja, niistä tulee iso virta! ...pätee myös ostamiseen....

Ap

Sähköön noin 50€/vuosi. Kenkälaatikossako asut?

Uskoakseni ap tarkoitti, että kilpailuttamalla sähkön voi säästä 50€/vuosi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka n. 700e/kk, vakuutukset 150e/kk, kiinteistövero 350e/vuosi, nuohous 150e/vuosi, jätemaksut 10e/kk, sähkö 150e/kk, lainan lyhennys + korko 950e/kk, vaatteet 250e/kk (keskimäärin, vaikea päästä alle), puhelimet 3x20e/kk, lääkkeet 20e/kk, harrastukset 150e/kk, autoverot 50e/kk, pysäköinti 50e/kk, bensa 300e/kk.

Nämä tuli ensin mieleen, ei meillä jää 500e kuukaudessa säästöön, ei mitenkään, ehkä sitten kun laina on maksettu pois. Aina tulee joku juttu, osta autoon pyyhkijänsulat, uudet renkaat, polttimoita, vie katsastukseen jne. Kotoa hajoaa peili, osta hehkulamppuja, lastaria, buranaa, sukkahousuja, nilkkasukkia, uusi reppu, kyniä kouluun, juomalaseja hajonneiden tilalle (halpoja Ikeasta), tankkaa taas auto että pääset töihin (ei julkisia), osta säkki vessapaperia, maksa leirikouluun 20e jne.

Näistä kuluidtasi tuli mieleen, että yleensä menot kuuluu suhteuttaa tuloihin.

- Mitkä autot teillä on, jos autovero on 600€/vuosi?

- Missä maksaa nuohous 150€/vuosi?

Helsingissä maksoi juuri äsken 40€.

- vakuutukset 1800€/vuosi, mitä kaikkea siihen sisältyy?

- kuka ja mitä teillä harrastetaan?

Kaikkea ei voi saada. Jos ei jää säästöön, niin yleensä kuluja tulee karsia. Oletko tehnyt kaiken jo sen eteen?

- bensa ja diesel

-siellä missä on nuohottavana 12 hormia, katsos hinta riippuu hormien määrästä, ei paikkakunnasta

-koti- ja autovakuutukset, on kilpailutettu, kotivakuutukset laajat ja tapaturmat mukana

-harrastaa kaikki perheenjäsenet

Mä olen ihan tyytyväinen, lähinnä ihmettelen ap:n asennetta josta paistaa se että kun hän piheilee niin muidenkin pitäisi. Mieluummin mä asun kivasti, ostan rintsikkani uutena ja nautin kerran kuussa leivoksen kahvilassa.

Vierailija
84/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon kyllä ja hyvät sulle!

Itse haluan käyttää rahani perheen kanssa enkä nuukailla. Ostan kalliimpaa kaurapuuroa jos haluan. Puskurirahat on tietenkin ja säästötili on mutta sinne laitetaan maltillisesti. Sitten joskus laitetaan aina säästötili sileäksi ja lähdetään reissuun. Sitten aloitetaan säästöt alusta. Tämä sopii meille ja hyvät meille!

Vierailija
85/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selasin just jotain vanhoja keskusteluja, joissa huudeltiin "provoa" ja "en usko" kun joku kertoi saaneensa säästöön 2000€/3 kk aikana.

Tuo ei ollut mun aloitus, mutta itsekin olen joskus kertonut täällä raha-asioistani, ja olen saanut epäuskoisia, herjaavia vastauksia. Miten voi olla niin vaikeaa uskoa että joku tosiaan voi elää halvasti?

(alustukseksi, asun kolmistaan kahden lapseni kanssa, toinen ylä- ja toinen alakoululainen. Ovat puolet isällään, joten en saa enkä maksa elareita ja lapsilisä yh-korotuksella mulle tulee vain toisesta lapsesta, toisesta menee isälleen) mulla on auto ja asuntolaina.

Sain käteen (palkka + lapsilisä) viime kuussa vähän alle 1800 €. Muita tuloja/etuuksia ei siis ole.

Menoni viime kuulta: Asumiskulut (yhtiövastike, vesi, sähkö) 320 €. Asuntolaina 550 €. Bensaan 55 €. Ruokaan ja taloustarvikkeisiin 300 €. Toinen lapsi kävi elokuvissa, meni n. 15 € (lippu ja karkit) ja toinen parturissa, meni 33 €.

Säästöön jäi 527 €. Toki niinä kuukausina ei jää niin paljoa, kun tulee esim. vakuutuslasku, mutta tämäkin on kerrallaan noin satasen paikkeilla, kun on neljässä osassa ja olen keskittänyt kaikki vakuutukset samaan vakuutusyhtiöön. Eikä talouteni silti kaadu, koska rahaa on aina säästössä ja jää aina säästöön jos jotain oikeasti tarvitsee.

Tosin, olen kyllä hyvin nuukakin, nämä perinteiset säästökikat (ei lehtitilauksia, ruoka tavallista kotiruokaa, ei ulkomaanmatkoja, en käy itse kampaajalla/kauneushoidoissa, ostan kaikki vaatteeni kirpputorilta ja sieltäkin VAIN tarpeeseen, en tee heräteostoksia edes siellä.. Mulla on vanha luuri enkä harrasta mitään sisustamista, siisti koti riittää..) Näiden lisäksi olen löytänyt myös yhden uuden säästötavan, kun kauppa alkoi myydä viimeisen aukiolotunnin aikana jo alennetut tuotteet -60% alella..! Teen ruokaa sen mukaan mitä on alessa ollut ja hamstraan leivät ym pakkaseen.

Onko sinulla työvaatteet vai miten et joudu ostamaan vaatteita? Oletko varaatotyöntekijä tms jonka hiukset voivat hapsottaa eikä tarvitse näyttää huolitellulta?

Vierailija
86/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun pääsin vauhtiin niin jatkan: molemmille lapsille on ostettava talvikengät, en luota Tokmanni-laatuun joten kengät on n. 100e/pari. Isompi tarvitsee uuden toppatakin, vanha periytyy pienemmälle, jos selviän 60e niin olen onnellinen, molemmille parit uudet hanskat, menee vähintään 50e. Omat talvikengät on puhki, tarvitsen uudet, ne on pakko olla hyvät, joudun pitämään niitä paljon ja pitää olla edustuskelpoiset. Toivottavasti 80-100e riittää. Iso pino lakanoita on uusittava vuoden sisään, nyt käytössä olevista paistaa päivä läpi, samoin pussilakanoista. Halvin pussilakanasetti maksaa n. 20e + lakana 10e, tarvitaan kahdet eli menee rahaa 100e. Kummilapsella on marraskuussa synttärin, lahjaan 15e. Siskon poika täyttää joulukuussa 14v, lahjaan 20e.

Mies tarvitsee pari uutta työpaitaa, yksi maksaa vähintään 25e. Kaksi 50e. Toisen pojan koulussa on pullamyynti, leivon sinne, tarvikkeet 15e. Lapsi haluaa elokuviin, annan lippuun ja popcorniin 20e. Pojan pyörästä meni kumi, uusi maksaa 25e. Ostin viime viikolla uuden kahvinkeittimen, hinta 50e. Eteisestä pimahti valaisin kokonaan, olen katsellut torista kivaa käytettyä. Vaatteitakin ostan käytettynä mutta en millään löydä kaikkea enkä jaksa töiden jälkeen ravata kirppareilla tai arpoa netissä onko vaate sitä mitä luvataan.

Anna ap vinkkejä miten tuhlaan ja mistä alan karsimaan ilman että elämänlaatu kärsii. Perheessä on pakko olla 2 autoa töiden takia. Mies menee töihin itään ja minä länteen, julkiset ei kulje.

En ole ap, mutta onhan tuossa nyt aika montakin säästökohdetta. Aloitetaan noista kengistä. En ole varmaan ikinä ostanut itselle tai lapsille noin kalliita kenkiä ja lämpimänä on pysytty. On myös muita vaihtoehtoja kuin Tokmanni. Kyllä mä olen maks 50 eurolla löytänyt talvikenkiä ihan k-kengästä. Myös hanskoja saa noin kympillä Prismasta. Pussilakanoita ei tarvitse alvariinsa ostella, meillä kestää lakanat 10 vuotta. Uusi kumi maksaa kaupassa 5 euroa jos osaa itse vaihtaa. Kahvinkeitinkin kestää kyllä vuosia, valaisinta en ole koskaan saanut rikki, lamppuja pitää toki joskus vaihtaa mutta ne ei paljoa maksa.

Voihan sitä elää kuin sinä ja ostaa kaiken kalleimman kautta, itselle riittää vähempikin. Tulot eivät itselläni ole kummoiset, mutta kyllä saan yleensä säästöönkin jotain.

Vierailija
87/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet?lasten bussiliput/muu kulkeminen?puhelin laskut?auto laina tms autokulut esim vero?

Vierailija
88/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla työvaatteet vai miten et joudu ostamaan vaatteita? Oletko varaatotyöntekijä tms jonka hiukset voivat hapsottaa eikä tarvitse näyttää huolitellulta?

Ei kaikkia kiinnosta näyttää kovin huolitellulta. Mä teen asiakaspalvelutyötä eikä mun tarvitse näyttää miltään missiltä. Pitkät hiukset tasoitan pari kolme kertaa vuodessa, meikkaan päivittäin mutta halvoilla meikeillä. Ei ole bossin kauluspaitoja mulla, lähinnä h&m tasoa tai sitten kirpparilta. Mielestäni näytän ihan perussiistiltä, vaikka rahaa kampaajalle/vaatteisiin menee mulla ihan minimaalisesti rahaa.

En ole siis ap, mutta ihmetyttää vain tuommoinen ajattelutapa että ulkonäköön pitäisi käyttää hirveä summa rahaa tai muuten on variksenpelätin.

Vierailija
89/95 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkö osta muuta kuin ruokaa vai sisältyykö tuohon 300 e myös pyykinpesuaineet ja wc paprut yms.?

etkö osta itsellesi yhtään tavaraa?

Vierailija
90/95 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autostani mulla ei ole lainaa. Niin kauan kuljin pyörällä, kun sain käytettyyn autoon rahat säästettyä (noin 2 vuoden säästöt, auto maksoi 6000 €... Siis silloiset 2 v. säästöt.)

Lapsilla on koulu pyöräilymatkan päässä, ei siis bussilippuja.

Ja kyllä, siihen n. 300 euroon sisältyi myös pyykinpesuaineet ja shampoot (mutta näihinkin kelpaa ihan tavalliset kaupastasaatavat, shampoo ehkä 2,5 € ja pyykinpesuaine alle vitosen ja silläkin pesee kauemmin kuin kuukauden..)

Tukkani ei hapsota vaikka kampaajalla en käykään. Tukka on siististi kiinni. Työvaatteet mulla on.

Mitä tulee noihin vaateostoksiin ylipäätään, en ymmärrä tarvitseeko Oikeasti uusia vaatteita joka kuukausi??

Ap

Vierailija
91/95 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hyvin samankaltainen ajattelutapa rahan käytössä ja säästämisessä kuin ap:lla. Tosin en säästämisessä aivan niin äärimmäisyyksiin halua mennä kuin ap. En pystysikään hyödyntämään esim ruokakauppojen ilta-alea ja vaatteet ostan yleensä kaupasta alennusmyynnistä. Se, että näinä aikoina tulee toimeen pienillä tuloilla ja säästöönkin jää, tuo turvallisuuden tunnetta ja onnistumisen iloa.

Näinä aikoina, kun kulutetaan velkarahalla ja maksuhäiriöt kasvavat räjähtämällä valtakunnassa, niin keskustelu oman talouden hallinnasta on kyllä aiheellista. Surullisinta on, että lapset kasvaessaan omaksuvat vanhemmiltaan kuinka raha-asioita hoidetaan tai paremminkin jätetään hoitamatta.

Ap esitti aloituksessa yhden kuukauden säästön ja valottikin kirjoituksessaan, että säästöön jäävä rahasumma on laskuista ja muista kuluista riippuen yleensä pienempi, jopa vain satasen luokkaa. Esimerkkikuukauden säästösumman oli käsittääkseni tarkoitettu herättelemään ihmisiä, että kaikkea rahaa ei ole pakko kuluttaa heti, vaan yhtenä vaihtoehtona on laittaa säästöön ne rahat, mitä välttämättömistä menoista jää yli.

Vierailija
92/95 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on hyvin samankaltainen ajattelutapa rahan käytössä ja säästämisessä kuin ap:lla. Tosin en säästämisessä aivan niin äärimmäisyyksiin halua mennä kuin ap. En pystysikään hyödyntämään esim ruokakauppojen ilta-alea ja vaatteet ostan yleensä kaupasta alennusmyynnistä. Se, että näinä aikoina tulee toimeen pienillä tuloilla ja säästöönkin jää, tuo turvallisuuden tunnetta ja onnistumisen iloa.

Näinä aikoina, kun kulutetaan velkarahalla ja maksuhäiriöt kasvavat räjähtämällä valtakunnassa, niin keskustelu oman talouden hallinnasta on kyllä aiheellista. Surullisinta on, että lapset kasvaessaan omaksuvat vanhemmiltaan kuinka raha-asioita hoidetaan tai paremminkin jätetään hoitamatta.

Ap esitti aloituksessa yhden kuukauden säästön ja valottikin kirjoituksessaan, että säästöön jäävä rahasumma on laskuista ja muista kuluista riippuen yleensä pienempi, jopa vain satasen luokkaa. Esimerkkikuukauden säästösumman oli käsittääkseni tarkoitettu herättelemään ihmisiä, että kaikkea rahaa ei ole pakko kuluttaa heti, vaan yhtenä vaihtoehtona on laittaa säästöön ne rahat, mitä välttämättömistä menoista jää yli.

Ihanaa, juuri näin tämän tarkoitin! :)

Ap

Vierailija
93/95 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka käyttävät kuukausittain tasan sen verran kuin ansaitsevat. Se on suorastaan ihmeellinen yhteensattuma. Silloin tällöin kuitenkin tulee satunnaisia isompia menoeriä, joten säännöllisen kulutuksen on oltava tuloja pienempi. Kirjanpito ja säännöllisten menojen analysoiminen usein riittää selvittämään, mistä voi karsia. Toki tilanne voi olla, että tulot ovat niin pienet, ettei karsittavaa ole. Pikavipit ovat rahansyöjiä, esim. lehdet, kosmetiikka, vaatetus ja lomamatkat ovat helppoja säästökohteita.

Vierailija
94/95 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun pääsin vauhtiin niin jatkan: molemmille lapsille on ostettava talvikengät, en luota Tokmanni-laatuun joten kengät on n. 100e/pari. Isompi tarvitsee uuden toppatakin, vanha periytyy pienemmälle, jos selviän 60e niin olen onnellinen, molemmille parit uudet hanskat, menee vähintään 50e. Omat talvikengät on puhki, tarvitsen uudet, ne on pakko olla hyvät, joudun pitämään niitä paljon ja pitää olla edustuskelpoiset. Toivottavasti 80-100e riittää. Iso pino lakanoita on uusittava vuoden sisään, nyt käytössä olevista paistaa päivä läpi, samoin pussilakanoista. Halvin pussilakanasetti maksaa n. 20e + lakana 10e, tarvitaan kahdet eli menee rahaa 100e. Kummilapsella on marraskuussa synttärin, lahjaan 15e. Siskon poika täyttää joulukuussa 14v, lahjaan 20e.

Mies tarvitsee pari uutta työpaitaa, yksi maksaa vähintään 25e. Kaksi 50e. Toisen pojan koulussa on pullamyynti, leivon sinne, tarvikkeet 15e. Lapsi haluaa elokuviin, annan lippuun ja popcorniin 20e. Pojan pyörästä meni kumi, uusi maksaa 25e. Ostin viime viikolla uuden kahvinkeittimen, hinta 50e. Eteisestä pimahti valaisin kokonaan, olen katsellut torista kivaa käytettyä. Vaatteitakin ostan käytettynä mutta en millään löydä kaikkea enkä jaksa töiden jälkeen ravata kirppareilla tai arpoa netissä onko vaate sitä mitä luvataan.

Anna ap vinkkejä miten tuhlaan ja mistä alan karsimaan ilman että elämänlaatu kärsii. Perheessä on pakko olla 2 autoa töiden takia. Mies menee töihin itään ja minä länteen, julkiset ei kulje.

En ole ap, mutta onhan tuossa nyt aika montakin säästökohdetta. Aloitetaan noista kengistä. En ole varmaan ikinä ostanut itselle tai lapsille noin kalliita kenkiä ja lämpimänä on pysytty. On myös muita vaihtoehtoja kuin Tokmanni. Kyllä mä olen maks 50 eurolla löytänyt talvikenkiä ihan k-kengästä. Myös hanskoja saa noin kympillä Prismasta. Pussilakanoita ei tarvitse alvariinsa ostella, meillä kestää lakanat 10 vuotta. Uusi kumi maksaa kaupassa 5 euroa jos osaa itse vaihtaa. Kahvinkeitinkin kestää kyllä vuosia, valaisinta en ole koskaan saanut rikki, lamppuja pitää toki joskus vaihtaa mutta ne ei paljoa maksa.

Voihan sitä elää kuin sinä ja ostaa kaiken kalleimman kautta, itselle riittää vähempikin. Tulot eivät itselläni ole kummoiset, mutta kyllä saan yleensä säästöönkin jotain.

Ai teinille koossa 43 kengät 50 eurolla, kerro heti mistä saa. Jos ostan molemmille pojalle hanskat x2 eli neljä paria niin yhteensä 50e on summa josta on paha tinkiä kun pitää niiden olla lämpimät. Hanskoissa on eroja. Olen ostanut nämä pussilakanat joita käytetään 15 vuotta sitten, kauanko ne sulla kestää kun mulla on jo ihan risat. Katoin että talvikuntoista pyörän kumia ei saa vitosella. Kahvinkeitin joo ei uusita joka vuosi mutta kun sen uusii niin ei sitä hitto kyllä ilmaiseksi saa. Ja on se laskettava menoihin mukaan vaikka ostaisi keittimen kerran 20 vuodessa. Meillä meni valaisin rikki, ei toimi vaikka vaihdettiin uusi hehkulamppu. Ja vaikka ne lamput maksaa vähän niin maksaa ne silti.

Sä olet taas niitä joiden menot on 100e kuukaudessa mutta kun aletaan katsoa tarkemmin niin ups, onhan siellä ostoksia mutta kun ne oli niin halpoja tai meni vaan vähän.

Mulla meni touko-kesäkuussa pelkkään hammaslääkäriin 1000e ja halvalla pääsin.

Mä oikeasti haluaisin nähdä livenä ihmisen elämän joka ei käy koskaan hammaslääkärissä, ei osta mitään vaatetta uutena, jolla ei hajoa koskaan mikään kodinkone, sähkölaite tai auto. Jonka auto kulkee pyhällä hengellä ja teini kulkee kympin kengissä talvella. Miten te teette sen?

Vierailija
95/95 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun innoittaman aloin miettimään viime kuun menoja.

-ehkä 1000 euroa ruokaan ja vessapaperiin ja pesuaineisiin yms.

-700 euroa remonttilainaa (oli pakollinen putkiremontti, ei voinut siirtää)

-700 euroa nuoren läppäriinm(ostin vähän paremman, kun edellinen halpa hajosi ja teho ei riittänyt abittiin)

-500 lukiokirjoihin (kahdelle), kyniin ja  vihkoihin ja konsepteihin ja kalenterit

-270 puhelin nuorelle, kun hajosi edellinen

-400 Kuopus veti 10cm pituutta kesän aikana, joten vaatevarasto piti uusia kokonaan

Lisäksi perusmenot sähkö 120 e, jätemaksut ja vedet 100 e, kiinteistöveroa 250e

-200 euroa bensaa

-180 euroa bussikortit

Kyllähän tuota ihan kivasti meni. Tili oli aika tyhjillä ennen seuraavaa palkkaa. Mutta hyvin on silti toimeen tultu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi