Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön! Miksi et saa töitä?

Vierailija
11.10.2017 |

Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.

Kommentit (2374)

Vierailija
1741/2374 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei oo vammasille töitä. Ja työpajaan EN SUOSTU

Vierailija
1742/2374 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Sipilä vei leivän pöydästä ja vääns paskat vakuutuskuoreen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1743/2374 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain vajaaälyiset tekevät palkatonta työtä.

Totta. Rehellisesti sanottuna, mieluummin olisin ollut vaikka työttömänä. Tosin sitten olisi kyllä tullut aika pian avioero, jos olisin loputtomiin jatkanut kotona makoilua. Toisaalta ehkä vajaaälyiselle avioero olisi ollut ihan oikein.

Vierailija
1744/2374 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi koulutusta vastaamaton työ tarkoittaa aina koulutustason alapuolella olevaa työtä, vai tarkoittaako?

Eikö tuo ole ihan päivänselvä asia? Jos ihmisiä käsketään hakemaan koulutustaan vastaamatonta työtä, niin ei sillä tarkoiteta, että assistentin pitäisi hakea oman esimiehensä työtä, tai putkimiehen pitäisi hakea kukkakauppiaaksi. Suomessa ollaan tosi tiukkapipoisia siitä, että koulutuksen pitää vastata työtä. Alojen välillä ei niin vain vaihdella. Lähestulkoon ainoa vaihtoehto on siis omaa alaa liippaava, mutta vähempiarvoinen työ.

Valitettavasti sinnekään ei usein pääse, koska ennakkoluulot entisestä johtajasta nykyisenä sihteerinä ovat niin suuria. Ei uskota, että ex-johtaja viihtyy alemmalla tasolla.  

Vierailija
1745/2374 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei uskota, että ex-johtaja viihtyy alemmalla tasolla.  

Juu, pelkkää ennakkoluuloisuutta eikä oletus perustu ollenkaan esim. terveeseen järkeen. ;)

Vierailija
1746/2374 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minä olen asperger.

Vierailija
1747/2374 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on muutama työkykyä heikentävä asia.Lisäksi lapset alakoulussa.

Keskityn nyt itseni kehittämiseen ja hoitamiseen.Sain niin pitkään pas.. palautetta tekemisistäni et työelämä ei nyt keski iässä vaan pätkääkään kiinnosta.On minulla pientä tuloa ja pärjään ihan mukavasti.Aion kyl jossainvaiheessa työllistyä johonkin, mitä jaksan tehdä kunnolla.Osa-aika työ olis mulle ok.

Vierailija
1748/2374 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyl mä ajattelin kesämökkiä kesäl ellei töitä tuu

Vierailija
1749/2374 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian iso aukko cv:ssä.

Ihmettelen, miksi esim ikäsyrjinnästä puhutaan paljon, mutta kukaan ei välitä syrjinnästä, joka kohdistuu yli vuoden työttömänä olleisiin?

Laita 25 000 euroa pöydälle (laita nyt oikeasti, jos ei ole, niin hae pankista laitaa, panttaa vaikka talosi). Sitten juttele jonkun sinulle tuntemattoman ihmisen kanssa kaksi tuntia. Koita päätellä, onko tämä ihminen terve vai MT-ongelmainen/juoppo, jolla sattuu olevaan parempi/selvempi kausi menossa. Et saa kysyä terveydentilasta, perheestä, harrastuksista mitään, etkä myöskään selvittää ihmisen taustoja millään tavalla. Jos arvasit, että "ei ole MT-ongelmainen tai juoppo" ja arvaus meni väärin, niin laita se 25 tonnia silppuriin.

Tätä on rekrytointi yrittäjän näkökulmasta.

Rationaalinen ihminen hylkää kaikki hakijat, joilla on indikaatio riskistä, esim. aukko CV:ssä tai pitkä työttömyys.

Ja kyllä, tietenkin töissä oleva voi olla juoppo ja työtön ei, mutta kyse on siitä, millä todennäköisyydellä.

Vierailija
1750/2374 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, pelkkää ennakkoluuloisuutta eikä oletus perustu ollenkaan esim. terveeseen järkeen. ;)

Minä tarkoitin lähinnä niitä, jotka ihan aidosti haluavat helpompiin ja yksinkertaisempiin töihin. Onhan heitä olemassa, siis ihmisiä, jotka potkujen jälkeen (tai muutenkin) tajuavat, ettei elämän tarvitse olla yhtä hektistä kuin ennen. Downshiftaajat nyt ainakin. 

Ei ole kovinkaan helppoa heillä vakuuttaa työnantajat, että kyllä vain, helpompi työ kelpaa. 

Vierailija
1751/2374 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tarkoitin lähinnä niitä, jotka ihan aidosti haluavat helpompiin ja yksinkertaisempiin töihin. Onhan heitä olemassa, siis ihmisiä, jotka potkujen jälkeen (tai muutenkin) tajuavat, ettei elämän tarvitse olla yhtä hektistä kuin ennen. Downshiftaajat nyt ainakin. 

Ei ole kovinkaan helppoa heillä vakuuttaa työnantajat, että kyllä vain, helpompi työ kelpaa. 

Toki heitä on, mutta aika iso riskihän se rekryäjän näkökulmasta on, että mahtaakohan kuitenkaan viihtyä eikä klampsi muualle.

Vierailija
1752/2374 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rationaalinen ihminen hylkää kaikki hakijat, joilla on indikaatio riskistä, esim. aukko CV:ssä tai pitkä työttömyys.

Ja kyllä, tietenkin töissä oleva voi olla juoppo ja työtön ei, mutta kyse on siitä, millä todennäköisyydellä.

Työnantajan on turha valittaa, että työtön on työtön, jos itse osallistuu siihen työttömyyden ylläpitämiseen. Miksei tällainen yrittäjä palkannut ihmistä, joka haki työtä siinä vaiheessa, kun irtisanomisaika oli kesken tai juuri päättynyt?  

Vierailija
1753/2374 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan on turha valittaa, että työtön on työtön, jos itse osallistuu siihen työttömyyden ylläpitämiseen. Miksei tällainen yrittäjä palkannut ihmistä, joka haki työtä siinä vaiheessa, kun irtisanomisaika oli kesken tai juuri päättynyt?  

Niin tämä yrittäjä tietenkin tekeekin, jos on valittava irtisanomisajalla olevan ja pitkään työttömänä olleen välillä.

Eihän tämä oikein ole ja reilua, mutta työttömän  kannattaa ymmärtää, mikä rekrytoijan tilanne on ja esim. miettiä, miten vakuuttaa työnanjaja, että omalla kohdalla näitä mahdollisia riskejä ei ole.

Vierailija
1754/2374 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaistyöttömät ei kelpaa mihinkään muuhun kuin 9e/pvä orjatöihin, kerron tämän omasta kokemuksesta. Ja sitten sopimuksen loputtua käsketään taas hakeutumaan työttömyyskortistoon, ei puhettakaan palkkaamisesta edes osa-aikaiseksi.

Vierailija
1755/2374 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki heitä on, mutta aika iso riskihän se rekryäjän näkökulmasta on, että mahtaakohan kuitenkaan viihtyä eikä klampsi muualle.

Aina on riski. Kenestäkään et tiedä. Mutta mieti nyt vähän, jos hakijana on henkilö, jolla on jo työttömyyttä takana joitakin kuukausia tai jopa vuosia, ja häntä on alusta asti kohdeltu tuolla asenteella ("emme huoli, koska olet ollut paremmissa töissä"), niin mitkä hänen mahdollisuutensa oikeasti ovat? Oman alan töitä ei ole, muihin ei pääse. 

Lisäksi on työpaikkoja, joissa vaihtuvuus on muutenkin suurta: siivoojat ja kaupan kassat nyt ainakin. Kaikki tietävät, että niihin pyrkivät opiskelijat, jotka lähtevät pian pois. Jostain syystä se hyväksytään. Miksi ei hyväksytä sitä, että osastonpäällikkö viihtyy kassana vain puoli vuotta? Miksi hän on mukamas enemmän riski kuin se opiskelija?

Ja vielä sekin asia, että jos tämä päällikkö on ehtinyt olla kaksi vuotta työttömänä, niin kuinka todennäköistä enää on, että hän pääsee oman alan töihin vaikka hakisi? Paljon todennäköisempää on saada pitkäaikainen työntekijä henkilöstä, joka on jo paarialuokkaa omalla alallaan. Ei hän pääse enää sieltä kaupan kassalta pois ennen eläkettä. 

Mutta sinun kaltaiset ihmiset eivät tätä tajua tai teistä on vain niin kiva syyllistää työttömiä. 

Vierailija
1756/2374 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[

Eihän tämä oikein ole ja reilua, mutta työttömän  kannattaa ymmärtää, mikä rekrytoijan tilanne on ja esim. miettiä, miten vakuuttaa työnanjaja, että omalla kohdalla näitä mahdollisia riskejä ei ole.

Aika vaikea vakutella, jos CV:n perusteella hakemuslomake karsinoidaan lukematta mappi Ö:hön.

Niillä harvoilla kerroilla, kun olen päässyt kasvotusten keskustelemaan, asiat ovatkin sujuneet huomattavasti paremmin. Valitettavasti kynnys päästä tähän vaiheeseen asti on korkea. 

Vierailija
1757/2374 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän pitäisi luoda itselleen se työpaikka. Ei odottaa, että joku antaa sen.

Eli kaikkien työttömien pitäisi ruveta yrittäjäksi, siis yrittäjäksi suomessa. Sanat yrittäjä ja suomi ei kuulu samaan lauseeseen.

Vierailija
1758/2374 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen törmännyt tuohon. Nykyisin on yhä harvemmassa virkoja, jollainen minulla oli yliopistolla, joten olen jo vuosia pyrkinyt opettamaan peruskouluun, lukioon ja eritasoisiin ammattioppilaitoksiin, joissa työskentelisin ihan mielelläni urani viimeiset viisitoista vuotta. Minua ei kuitenkaan otettu edes sijaiseksi, ei edes haastatteluun. En oikein keksi muuta syytä kuin sen, että minun uskotaan häipyvän heti, kun entisenlaista työtä löytyy. Sama koskee niitä muutamaa sataa konttori- yms. duunia, joita olen henkeni pitimiksi hakenut.

Toinen syy onkin ihan selvä, muttei selitä sitä, etten pääse edes lyhytaikaisiin työpätkiin. Olen tämänikäisenä niin kallis, että tuoreempi opettaja kävisi viidentoista vuoden aikana kymmeniätuhansia euroja halvemmaksi. Kun palkka katsotaan taulukosta, ei voi myydä itseään edes alennuksella. Siihenkin olisin valmis.

Vierailija
1759/2374 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömän pitäisi luoda itselleen se työpaikka. Ei odottaa, että joku antaa sen.

Sinä et varmasti ole lähtenyt pakon edessä yrittäjäksi. Minä olen.

Työpaikka on aina kaksisuuntainen hyötymissuhde. Työnantajalla on tehtäviä, joita hoitamaan hän tarvitse jonkun, ja työnhakija myy aikaansa ja taitojaan. On toki olemassa työpaikkoja, joita annetaan, mutta niitä saa vain suhteilla tai poliittisin syin.

Vierailija
1760/2374 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon saanut useinkin töitä mut en pysty työskentelemään koska ylikuormitun niin että kroppa alkaa valittaa ja pienikin häiriöääni ym saa raivon partaalle. Ei kuulemma ole adhd vaikka työkkäri haluaisi passittaa mut uudelleen niihin tutkimuksiin, mistä en saanut diagnoosia ekalla kerralla. Veikkaan, että vaan nauravat ettei ole varaa testata yhteiskunnan rahoilla, jos pyydän sitä uudelleen. Ja muutenkin epäilyttävää olisi yrittää saada sitä sieltä väkisin. Olisi hiton kiva pystyä työhön, mutta koen etten saa mistään apua.

Kuntoutusselvitys tehtiin ja siellä lähinnä vaan puhuttiin kauniita ilman mitään konkreettista suunnitelmaa, ja suunnitelmassakin lukee, ettei mihinkään lopputulokseen päästy ammatti-ihmisistä huolimatta.

Kuntouttavassa työtoiminnassa olin vuoden, mutta kun se loppui, niin mitään järkevää jatkoa ei ole, koska ongelma ei ole poistunut mihinkään.

Opiskelemaan periaatteessa pystyisin jopa yliopistotasolla, kunhan vaan "pystyisin".

Terveyskeskuksessa olen rampannut, mutta niillä ei tunnu olevan koskaan aikaa edes kuunnella. Eikä sieltä mitään ratkaisuja voisi olettaakaan saavansa. Alkoholia en käytä, huumeita en käytä, masennusta ei ole, mitään outoa en tee. En vaan pysty mihinkään.