Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nro 6,miten työhistorian aukkoja voi oikeasti peittää? Jos ei ole työtodistusta olemattomasta työstä - värentäjäksikö sitä pitäisi alkaa? vai eikö niitä työtodistuksia muka koskaan pyydetä?
Todistuksia kysytään äärimmäisen harvoin. Nykyisen työpaikan todistusta ei tietenkään edes ole, joten vaikka olisi saanut kenkää, kannattaa valehdella työn edelleen jatkuvan: kukaan ei koskaan tule pyytämään työtodistusta jälkikäteen. Ainoa poikkeus on tessien kokemuslisät, joissa kokemus täytyy osoittaa. Tällöinkin asian hoitaa yleensä joku sihteeri tai vastaava, joka ei tiedä mitä olet haastattelussa sepitellyt.
Väärentäjiäkin on varmasti liikkeellä.
Röyhkeimmät saavat paikat. Viidakon laki on ainoa laki työnhaussa.
Jumalaare, miten sä voit antaa tuollaisia ohjeita! Mä olen rekrytoiva esimies ja valheesta jää aina kiinni. Mä tarkastan kaikkien haastateltavien työtodistukset ja historian ja jos on suosittelija niin soitan jonkun suosittelijan. Meillä ei ole edes mahdollista palkata ilman todistuksen tarkastamista. Työtön pääsee töihin jos rehellisesti pystyy sen avaamaan. Rehellisyys on ainakin meille ainoa tapa päästä töihin. Jos valhe paljastuisi palkkamisen jälkeen irtisanomisin valehtelijan koeajan puitteissa. Ottaa vihaksi tuollainen ketkuilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on just näin. Pitää olla hyvä hakemus, joka erottuu ja hyvä asenne työhön. Aluksi pitää ottaa mitä tahansa työtä vastaan, että voi joskus päästä mieluisiin töihin. Olen päässyt paikkoihin, missä 80-100 hakijaa. Miksi? Hyvä hakemus, mikä huomataan ja hyvä asenne haastattelussa ja hakemuksessa.
Jos et erotu, on melko mahdoton päästä töihin sadan muun joukosta. Ei sinun tarvitse olla paras kaikista, riittää, kun sinun hakemus huomataan ja sinulla on hyvä asenne tehdä töitä ja sovit uuteen työhösi uusien työkaverien joukkoon.
Koita nyt tahvo vihdoinkin tajuta, että et pääse koulutustasi vastaaviin asiantuntijatehtäviin yhtään sen paremmin jos otat mitä tahansa työtä vastaan. Voi ottaa vastaan pätkiä, keikkaa ja hieman tuota hakemaasi tehtävää sivuavaa ja jopa hieman vaatimattomampaa saman alan hommaa mutta muusta ei ole mitään hyötyä muulle kuin ehkä kukkarolle. Mieluummin vaikka lisäkoulutusta. Vaikka tahkoaisit 10 vuotta siivoamassa tai iltakassana (sinänsä tarpeellista työtä) ei pätevöidy yhtään niihin itselleen mieluisiin töihin joihin olet opiskellut.
Kivat sulle että olet päässyt sadan hakijan joukosta töihin. Väitätkö vakavalla naamalla, että noilla muilla on kaikilla surkea hakemus ja huono asenne?
Minä ainakin palkkaisin mieluummin asiantuntijatehtäviin sen, joka on elättänyt itsensä tekemällä töitä kuin tukien varassa himassa istuskelleen. Uskoisin aika monen yrittäjän ajattelevan samoin.
Minä palkkaisin sen, joka on kehittänyt ammattitaitoaan kyseistä tehtävää tai ammattia silmälläpitäen. Työnantajan on ajateltava työntekijän tuomaa lisäarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole työtön mutta olen ollut niin tiedän mitä se on. Syy on varmaan se että työttömiä on moninkertainen määrä avoimiin paikkoihin verrattuna eli työpaikkoja ei yksinkertaisesti riitä kaikille. Niihin paikkoihin on muitakin hakijoita.
Tilastoja kaunistellaan mutta totuus on tuo.
Paska tekosyy. "MINÄ en saa töitä, koska tilastollisesti ei riitä kaikille." Jos SINUSSA ei ole mitään vikaa, niin kyllä sinä töihin pääset, jos lasket rimaa ja kelpuutat kaikki normipalkkaiset kokoaikaduunit. Työttömänä roikkuu myös paljon työkyvytöntä sakkia, masentuneita ja muita mt-ongelmaisia, yms. porukkaa, jotka oikeasti kuuluisivat eläkkeelle.
Minä olen suostunut tekemään kolmessa viimeisimmässä työssäni ensimmäiset kuukaudet jopa täysin palkattomasti, ihan vain saadakseni töitä (muutoin näitä paikkoja ei olisi hertunut), ja silti olen toistuvasti työttömänä, tälläkin hetkellä.
Jokaisesta työpaikastani olen saanut erinomaisen työtodistuksen eikä kyse ole ollut mistään "tavan vuoksi" kehumisesta - esimieheni ovat oma-aloitteisesti tarjoutuneet suosittelijoikseni. Koulutusta minulla on vaikka muille jakaa, enkä ole koskaan ollut napin vastakkain työnantajani tai kollegoiden kanssa asenneongelmien tai minkään takia. En ole tuppisuu, tyhmä tai saamaton. Hommat ovat joka kerralla loppuneet työnantajan kuraiseen taloustilanteeseen, joka on iskenyt aina mahdollisimman huonoon aikaan minun jatkoni kannalta. Jälkiviisaasti totta kai voi sanoa, että MINUSSA on ollut vikaa, koska en ole kristallipallosta älynnyt katsoa, minkälaiset näkymät näissä firmoissa on puolen vuoden tai vuoden päästä.
Olen hyvinkin tietoinen, että potentiaalinen työnantaja katsoo CV:täni ajatellen "salama ei voi iskeä montaa kertaa samaan paikkaan", ts. että vika on minussa eikä huonossa tuurissa. Mutta välillä käy näin. En ole luovuttanut. Vaikka kävisi paska säkä, voi yhtä hyvin seuraavalla kerralla käydä parempi säkä. Ikää vain alkaa jo olla suhteellisen paljon, koulutusta "epäilyttävän paljon" suhteessa työkokemukseen jne. Mutta kuten sanottua, pitää vain yrittää eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on just näin. Pitää olla hyvä hakemus, joka erottuu ja hyvä asenne työhön. Aluksi pitää ottaa mitä tahansa työtä vastaan, että voi joskus päästä mieluisiin töihin. Olen päässyt paikkoihin, missä 80-100 hakijaa. Miksi? Hyvä hakemus, mikä huomataan ja hyvä asenne haastattelussa ja hakemuksessa.
Jos et erotu, on melko mahdoton päästä töihin sadan muun joukosta. Ei sinun tarvitse olla paras kaikista, riittää, kun sinun hakemus huomataan ja sinulla on hyvä asenne tehdä töitä ja sovit uuteen työhösi uusien työkaverien joukkoon.
Koita nyt tahvo vihdoinkin tajuta, että et pääse koulutustasi vastaaviin asiantuntijatehtäviin yhtään sen paremmin jos otat mitä tahansa työtä vastaan. Voi ottaa vastaan pätkiä, keikkaa ja hieman tuota hakemaasi tehtävää sivuavaa ja jopa hieman vaatimattomampaa saman alan hommaa mutta muusta ei ole mitään hyötyä muulle kuin ehkä kukkarolle. Mieluummin vaikka lisäkoulutusta. Vaikka tahkoaisit 10 vuotta siivoamassa tai iltakassana (sinänsä tarpeellista työtä) ei pätevöidy yhtään niihin itselleen mieluisiin töihin joihin olet opiskellut.
Kivat sulle että olet päässyt sadan hakijan joukosta töihin. Väitätkö vakavalla naamalla, että noilla muilla on kaikilla surkea hakemus ja huono asenne?
Minä ainakin palkkaisin mieluummin asiantuntijatehtäviin sen, joka on elättänyt itsensä tekemällä töitä kuin tukien varassa himassa istuskelleen. Uskoisin aika monen yrittäjän ajattelevan samoin.
Niin että valmiiksi rättiväsynyt lomaa odottava työntekijä on aina parempi kuin hyvin levännyt ja joutenoloon turhautunut työtön? Erikoinen asenne, mutta eihän yrittäjät yleensä arvostakaan työntekijän jaksamista vaan haluavat repiä irti kaiken tehon. Outo kuvitelma myöskin että työttömänä kotona vaan istuskellaan. Totuus on useimmiten ihan päinvastoin että se työtä tekevä istuskelee illat ja yrittää toipua ylikuormituksestaan ja työtön vetää lenkkiä iloisella mielellä. Kateushan se tässäkin on takana, yrittäjä kun ei pääse lomailemaan ja lepäilemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilemättä, ja ymmärrettävästi, näin.
Onnistuneessa rekryssä on kuitenkin kyse siitä, että löydetään sopivin hakija tehtävään. Tämä tarkoittaa hakijaa, jolta toivotaan löytyvän tehtävässä menestymisen kannalta relevanttia kokemusta, koulutusta, osaamista ja/tai muita tärkeäksi katsottuja avuja.
Uskallan väittää, että tilanne, jossa kymmenien hakijoiden joukosta kalkkiviivoille selviytyy kaksi täysin tasaveroista hakijaa, joiden ainoana erottavana meriittinä on CV:ssä komeilevat hanttihommat, ei ole kovinkaan yleinen. Ainakaan itse en ole tällaisessa hakuprosessissa ollut urallani mukana. Toisaalta hanttihomma CV:ssä on parempi kuin selittämätön aukko, mutta harvoin - jos koskaan - valinnassa ratkaiseva tekijä, ainakaan asiantuntijatehtäviin.
Terv. HR-päällikkö, pk-sektori
Liian iso aukko cv:ssä.
Ihmettelen, miksi esim ikäsyrjinnästä puhutaan paljon, mutta kukaan ei välitä syrjinnästä, joka kohdistuu yli vuoden työttömänä olleisiin?
Vierailija kirjoitti:
Liian iso aukko cv:ssä.
Ihmettelen, miksi esim ikäsyrjinnästä puhutaan paljon, mutta kukaan ei välitä syrjinnästä, joka kohdistuu yli vuoden työttömänä olleisiin?
Edellisessä työpaikassani erittäin fiksuna pitämäni (toisen tiimin) esimies avautui pikkujoulureissun bussimatkalla asiasta. Hänen mielestään MIKÄÄN muu kuin hakijan oma syy EI VOI selittää yli vuoden työttömyyttä. Olin todella yllättynyt kommentista, jota aluksi epäilin provoiluksi, koska kyseinen tyyppi oli vaikuttanut hyvinkin avarakatseiselta ja elämää nähneeltä aiemmissa kahvihuonekeskusteluissa.
Onneksi juuri sillä hetkellä bussi pysähtyi taukopaikalle ja keskustelu tyrehtyi, ennen kuin meni nyrkkitappeluksi. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minä ainakin palkkaisin"
Yrittäkää edes joskus lukea edellisiä kommentteja, ennen kuin tulette paasaamaan tuota fantasiaa. Sinäkään et todennäköisesti ole asemassa, jossa palkataan ketään.
Varsinaisella alallani on ollut pitkään raju työpaikkapula. Meitä on ollut jonottamassa työpaikkaa valtava joukko, joka on viime vuosien aikana vain kasvanut. Olen hakenut töitä jatkuvasti ja rakentanut listaa alani työpaikoista, sekä työpaikoista, jotka ovat lähellä ammattiosaamistani. Mutta koskaan ei tärpännyt. Tein jopa liiketoimintasuunnitelman yms. oman yritykseni perustamiseksi, mutta markkinatilanne on niin surkea, että ennuste oli yrityskonsultin mukaan sitä luokkaa, ettei kannata lähteä taistelemaan tuulimyllyjä vastaan. Tämän jälkeen kouluttauduin uuteen ammattiin ja pääsin jonottamaan toisen alan työpaikkaa, eikä tärpännyt tälläkään kertaa. Tälläkin alalla jono on pitkä. Vuosia vieri ja lopulta minulta loppui usko ja sitten motivaatio, ja sitten pettymyksien ja työttömyyttä seuraavien ikävien elämänmuutosten kautta uuvuin ja masennuin. Nyt en ole nää työkykyinen. Työttömyys itsessään on jo todella kuluttavaa, ja kun tähän lisätään päälle työttömiin kohdistuvat sosiaaliset paineet, halveksinta, byrokratia, leikkaukset jne., niin mitä ihmisestä jää jäljelle sellaisen jälkeen?
Suomessa on 500 000 työtöntä. Ei paljoa tarvitse asiaa tutkia. Löytyy tieto ihan virallisesta paikasta. Sen takia en saa työtä.
Vierailija kirjoitti:
miksi koulutusta vastaamaton työ tarkoittaa aina koulutustason alapuolella olevaa työtä, vai tarkoittaako?
Hyvä kysymys. Pohjalla on vanha jäänne, herraviha, joka puskee pintaan geneettisenä muistijälkenä aina kun rahvas tuntee olevansa vahvoilla.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on 500 000 työtöntä. Ei paljoa tarvitse asiaa tutkia. Löytyy tieto ihan virallisesta paikasta. Sen takia en saa työtä.
Sekin tieto saadaan todnäk muunnteltua uudella aktiivimallilla (Työ-SIB -projekti). Sipilän porukan tempputyöllistäminen on meille tuttu termi ja se oli mm. sitä, että ns. aktivoinnilla pistettiin työttömät uhkauksien kera ilmaistöihin, eli "työharjotteluun", "sopeuttavaan työhön" jne. Nämä "työllistetyt" sitten laskettiin työllisyysasteeseen, ja samalla pois työttömyysasteesta, jonka tuloksena saatiin se "70/7" hype, jota Sipiläkin vuolaasti kehui. Että mahdollisesti kohta on taas tilanne, että kun puhutaan puolesta miljoonasta työttömästä, niin haukutaan taas "persuksi", joka lietsoo pelkoja ja levittää väärää tietoa. Mutta palkaton/työtön on kuitenkin edelleen sitä itseään, vaikka kuinka yritetään kategorioida johonkin ryhmään "työtön työnhakija" kategorian ulkopuolelle.
julla-liinna kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole työtön mutta olen ollut niin tiedän mitä se on. Syy on varmaan se että työttömiä on moninkertainen määrä avoimiin paikkoihin verrattuna eli työpaikkoja ei yksinkertaisesti riitä kaikille. Niihin paikkoihin on muitakin hakijoita.
Tilastoja kaunistellaan mutta totuus on tuo.
Suomessa täytetään puoli miljoonaa työpaikkaa vuodessa. Syy, miksi juuri sinä olet työtön, ei ole työpaikkojen määrässä.
Työpaikkojen määrä on syy, koska se tarkoittaa sitä että palkanmaksuhalua ei riitä kaikille kyvykkäille.
Tämä puolestaan johtaa tilanteeseen, jossa työtä yritetään teetättää alle torihintojen, ja tietenkin siitä syntyy automaattisesti riita. Mitä enemmän puuttuvia palkanmaksuhaluja on, sitä suurempi riita.
Kenenkään meistä ei tarvitse työtä tehdä, jos työstä ei ole saatavissa aikaan asianmukaisia sopimuksia, asiallisine palkkoineen. Palkan taso ja ehdot kuuluu lakisääteisesti olla syrjimättömät, mutta arvaatkin jo, kuinka käy, kun ay-liike ja elinkeinoelämä alkavat käyttämään koko Suomea ja kaikkia suomalaisia omien työmarkkinakartelliensa vallankäytön kohteena.
Vain sinun kaltaisesi yksinkertaiset ihmiset uskoo siihen että työttömien vastainen toiminta ja kommentointi olisi edes oikeutettua. Työttömät itse tekee näistä asioista päätökset, se kuuluu perustuslaillisiin vapauksiin, jos sopimusta ei löydy eikä haluta tehdä, sitten sopimusta ei tehdä ja sitten käytetään sosiaaliturvaa. Ay-liikkeessä ja elinkeinoelämässä mukana olevat toki ruikuttaa kun heidän tahtonsa ilmaistyövoimasta naapurikansalaisten toimesta ei onnistunutkaan, mutta voivat syytellä lopulta vain itseään koska eivät suostu omissa sopimuspöydissään lisäämään Suomessa investointimääriä ja suomalaisen työn kysyntää.
Systeemi on ihan tarkoituksellisesti tehty näin päin, jotta voidaan suojella KANSAA tällaisten valtaryhmien (ay-liike, elinkeinoelämä) toimintaa vastaan, koska heidän toiminta luultavasti suurimman osan ajasta ainoastaan tuhoaa palkkatyöpaikkoja muilta. Maan hallituksen tehtävä puolestaan on toimia täysin päinvastaiseen suuntaan kuin ay-liike/elinkeinoelämä yhteisillä päätöksillään toimivat (eli hallituksen/eduskunnan on toimittava palkkatyöpaikkojen määriä LISÄÄVÄSTI)
Vierailija kirjoitti:
Minä työttömänä puolestaan kiinnitän erityisen tarkasti huomiota siihen, mitä asioita työnantaja arvostaa, ja miten paljon painoarvoa on ennakkoluuloissa. Jos on työttömyyteen kovat ennakkoasenteet, en suuremmin moiseen työnantajaan panosta koska fokus sellaisella jo lähtökohtaisestikin väärissä asioissa.
Jos itse olisin yrityksen vetäjä, kiinnostaa eniten se, millaista osaamista työnhakijalla on ja onko näyttöä että kykenee tekemään. Työttömyys on nykyisin (tai oikeastaan ollut aina?) vain erilaisten eturyhmien toiminnan seurauksena tapahtuva asia joka kasvaa valtakunnallisesti ainakin siihen asti kunnes rakenteellisia toimia ja muita korjaustoimia tehdään.
Lamojen jälkeen tilanne korjataan aina hetkeksi, mutta sitten lähtee vanha tuttu ralli aina uudelleen käyntiin, ay-liike indeksikorottaa ja elinkeinoelämä tehostaa, sen lopputuloksena syntyy automaattisesti aina massatyöttömyys kun riittävän monta vuotta jatketaan.
Älykäs työnantaja kuitenkin tajuaa, että em. massatyöttömyys ei suinkaan tule automaattisesti niin että työttömät on ne huonoimmat työntekijät. Syy tähän on se, että yritykset irtisanoo tyypillisesti ensin irti esim. kehitystehtävistä ja muista kilpailulle alttiista aloista ihmisiä ulos, ja ne tyypit harvemmin on näitä stereotypioissa toisteltuja alkoholistityöttömiä sohvaanpiereksijöitä.
Asia on todistettavissakin monin eri tavoin, valtakunnallisesti mm. Suomesta on OECD todennut että tässä maassa alisuoritetaan, eli käytännössä jotain sen suuntaista että kotimarkkinoilla valtaapitävät ryhmät (jotka ei yleensä vientiä tee) ovat ottaneet vallan, ja kasvattavat vain omia etujaan kunnes koko systeemi joutuu johonkin kaaokseen jonka seurauksena on korjausliikkeet tehtävä (jälleen kerran) pakolla.
Mutta onnea vaan kaikille jotka luulee olevansa näistä asioista oikeassa :-)
Vierailija kirjoitti:
Useat työttömät vaativat kovaa palkkaa vaatimattomaan duuniin.
Kuinka paljon esim. ilmaistyöhön suostuessaan on euromääräisesti vaatinut työnantajalta liikaa?
Kannattaa myös muistaa, että liian alhainen palkkatoive voi VÄHENTÄÄ työnsaantimahdollisuuksia, koska se kielii siitä, että et itsekään usko osaamiseesi.
Jos ei ole niin pienet piirit, että kaikki tietävät sinun olleen kehityspäällikkönä niin eihän sitä ole mikään pakko kertoa työhakemuksessa, jos se kerran on este töihin pääsylle.
En minäkään yleensä töihin hakiessa kerro olleeni Green Peacella töissä.