Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Vierailija kirjoitti:
Ikä 43 vuotta, it-alan koulutus ja työkokemus. Ei mitään toivoa töistä. Ottavat junioreita vaan.
Olen ihan varma, että sulla ei ole yhtään ainutta moderneilla välineillä tehtyä työnäytettä githubissa.
Ite oon 49 ja hommia on ihan pirusti. Teen oman firman kautta, mutta ihan työsuhteeseenkin kysellään kyllä vähän väliä. Ero on varmaan siinä, että mun osaaminen on ajan tasalla.
En ole työtön mutta olen ollut niin tiedän mitä se on. Syy on varmaan se että työttömiä on moninkertainen määrä avoimiin paikkoihin verrattuna eli työpaikkoja ei yksinkertaisesti riitä kaikille. Niihin paikkoihin on muitakin hakijoita.
Tilastoja kaunistellaan mutta totuus on tuo.
Vierailija kirjoitti:
En ole työtön mutta olen ollut niin tiedän mitä se on. Syy on varmaan se että työttömiä on moninkertainen määrä avoimiin paikkoihin verrattuna eli työpaikkoja ei yksinkertaisesti riitä kaikille. Niihin paikkoihin on muitakin hakijoita.
Suomessa täytetään puoli miljoonaa työpaikkaa vuodessa. Syy, miksi juuri sinä olet työtön, ei ole työpaikkojen määrässä.
Se on just näin. Pitää olla hyvä hakemus, joka erottuu ja hyvä asenne työhön. Aluksi pitää ottaa mitä tahansa työtä vastaan, että voi joskus päästä mieluisiin töihin. Olen päässyt paikkoihin, missä 80-100 hakijaa. Miksi? Hyvä hakemus, mikä huomataan ja hyvä asenne haastattelussa ja hakemuksessa.
Jos et erotu, on melko mahdoton päästä töihin sadan muun joukosta. Ei sinun tarvitse olla paras kaikista, riittää, kun sinun hakemus huomataan ja sinulla on hyvä asenne tehdä töitä ja sovit uuteen työhösi uusien työkaverien joukkoon.
julla-liinna kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa täytetään puoli miljoonaa työpaikkaa vuodessa. Syy, miksi juuri sinä olet työtön, ei ole työpaikkojen määrässä.
Ei vika ole aina työttömässä. Turha syyllistää. Joskus elämä heittää huonot kortit. Voi tulla omaishoitoa, kroonisia työkykyä alentavia sairauksia jne.
julla-liinna kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
USA:ssa tulee joka viikko miljoona uutta työtöntä ja tätä on jatkunut viime maaliskuusta saakka.
Mitenkähän siellä handlataan tämä asia?
Vierailija kirjoitti:
julla-liinna kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
USA:ssa tulee joka viikko miljoona uutta työtöntä ja tätä on jatkunut viime maaliskuusta saakka.
Ihan hyvin:
Työttömänä ei varaa pitää autoa, joten kulkeminen julkisten varassa. Kuinkahan moni Suomessa on vakituisessa koko-aikatyössä? Osa-aikainenkin nostaa tukia elääkseen!
Vierailija kirjoitti:
Varmin "bumerangi" tulee kun yrittää hakea jotain assistentin tai toimistosihteerin paikkaa.
Ja syy on sun iässä, eikä esim. siinä, että koko ala (assistentit ja sihteerit) on tietotekniikan kehityksen ja työntekokulttuurin muutoksen myötä kadonnut lähes kokonaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meillä kun oli yt:t ja irtisanottiin niin oli pakko työskennellä irtisanomisajan loppuun saakka
isosiskolla sama tilanne mutta pääsivät irtisamishetken jälkeen 6kk kotiin, hän saikin heti työtä kun säilyi tuo työssä käyvän status, itsellä meni 54 viikkoa kun status muuttui työttömäksi
tässä siis todella paljon myös työnantajien asenne vaikuttavana tekijänä
Olen aina ihmetellyt miten voi olla näin eri säännöt ja ikään kuin eri lait riippuen missä sattuu olemaan töissä, ihan kuin olisi toisessa maassa töissä kun on eri alalla?
Jotenkin pitäisi saada samat lait ja säännöt kaikille aloista riippumatta, meilläkin tulee aina 1 päivä palkatonta jos sairastuu ja moni tuttuni luuli että tällainen on suomessa laitointa, vaan eipä ole.
Minimipalkatkin voi nollata vaikka provisiopalkalla ja oli niitä muitakin keinoja nollata tuokin "laki".
Jne..
No näissä asioissa vaikuttavat lakien lisäksi työehtosopimukset ja työnantajan tekemät päätökset. Joku firma voi tarjota tiettyjä etuja henkilöstölleen esim. irtisanomistilanteissa ja toinen firma taas ajatella, että pas*at ne mitään tarvitse.
Itse olin sellaisessa isossa konsernissa, jossa myös irtisanotuista pidettiin huolta ja siitä jäi kyllä lämmin tunne sydänalaan muuten vaikeassa tilanteessa. Tarjottiin eri vaihtoehtoja ja vastattiin kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin. Myös keskustelutukea oli saatavilla niin esimiehiltä kuin työterveydestä. Mallikkaasti hoidettu.
jjjjjjjjjjjj8 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä 43 vuotta, it-alan koulutus ja työkokemus. Ei mitään toivoa töistä. Ottavat junioreita vaan.
Olen ihan varma, että sulla ei ole yhtään ainutta moderneilla välineillä tehtyä työnäytettä githubissa.
Ite oon 49 ja hommia on ihan pirusti. Teen oman firman kautta, mutta ihan työsuhteeseenkin kysellään kyllä vähän väliä. Ero on varmaan siinä, että mun osaaminen on ajan tasalla.
Ehkä insinööreillä näin. It-maailmassa on - ja siellä tarvitaan - myös muun taustaisia tekijöitä (generalisteja ja ihmistieteilijöitä, bisnesväkeä, viestintä-/markkinointi-ihmisiä jne.)
Tokihan minä voin huumorimiehenä linkata hakemuksessani Githubiin readme'hen, josta löytyy ansioluetteloni!
Itse olin vuoden verran kehityspäällikkönä it-alan hommissa, mihin pääsin melkoisen onnenkantamoisen kautta ja erityisesti, koska suostuin aluksi palkattomaan "harjoitteluun". Nyt ongelmani on, että kaikkiin avoimessa haussa oleviin vastaaviin positioihin haetaan vuosikausien työkokemuksen hankkinutta senioria, kun taas junioripaikkoihin ei mielellään otetaan entistä päälikkötason generalistia, jolla ei ole substanssiosaamista joltain suht tarkkaan rajatulta tekniseltä alueelta (vaikkapa nyt jokin ohjelmointikieli).
Vierailija kirjoitti:
Se on just näin. Pitää olla hyvä hakemus, joka erottuu ja hyvä asenne työhön. Aluksi pitää ottaa mitä tahansa työtä vastaan, että voi joskus päästä mieluisiin töihin. Olen päässyt paikkoihin, missä 80-100 hakijaa. Miksi? Hyvä hakemus, mikä huomataan ja hyvä asenne haastattelussa ja hakemuksessa.
Jos et erotu, on melko mahdoton päästä töihin sadan muun joukosta. Ei sinun tarvitse olla paras kaikista, riittää, kun sinun hakemus huomataan ja sinulla on hyvä asenne tehdä töitä ja sovit uuteen työhösi uusien työkaverien joukkoon.
Koita nyt tahvo vihdoinkin tajuta, että et pääse koulutustasi vastaaviin asiantuntijatehtäviin yhtään sen paremmin jos otat mitä tahansa työtä vastaan. Voi ottaa vastaan pätkiä, keikkaa ja hieman tuota hakemaasi tehtävää sivuavaa ja jopa hieman vaatimattomampaa saman alan hommaa mutta muusta ei ole mitään hyötyä muulle kuin ehkä kukkarolle. Mieluummin vaikka lisäkoulutusta. Vaikka tahkoaisit 10 vuotta siivoamassa tai iltakassana (sinänsä tarpeellista työtä) ei pätevöidy yhtään niihin itselleen mieluisiin töihin joihin olet opiskellut.
Kivat sulle että olet päässyt sadan hakijan joukosta töihin. Väitätkö vakavalla naamalla, että noilla muilla on kaikilla surkea hakemus ja huono asenne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta joo, aion hakea myös muita kuin it-alan töitä, ihan siivouksesta ja Alepan kassasta alkaen. Toivon että edes niitä hommia löytyy, kun kuitenkin eläkeikään olisi vielä parikymmentä vuotta.
Ei kuule, ei voi olla. Olet käsittänyt väärin. Suomessa on it-osaajista huutava pula. Etkö lue lehtiä? Et voi olla työtön. Tässä tosiaankin on joku väärinkäsitys. Ehkä sä olet vaan luullut että olet työtön eikä kukaan ole huomannut ettet enää käy töissäsi.
Koska, kuten sanottua, Suomessa tarvitaan paaaaaljon lisää it-osaajia... Häh? Ai että oot silti ihan oikeasti työtön... Hmm, tämäpä outoa... Ainahan lehdissä ja jopa TE-toimistoissa paasataan että it-alalle kannattaa hakeutua.
Ai niin joo, johan Nokia yksistään pykäsi varmaan 50 000 uutta työtöntä. Tieto, tuo reisillekustujen projektien ja känniapinatasoisen johtamisen mallikappale puolestaan potkii varmaan useita tuhansia vuodessa ihan vaan että tuntuma säilyisi ja että jäljellejääneitä olisi helpompi hallita pelolla.
Niin. Saatoin erehtyä. Alallahan on kuin onkin koko ajan paheneva suurtyöttömyys. Kuten melkein kaikilla aloilla.
Suomi on rikki.
Tieto on kasvanut yritysostoilla ja sen vuoksi sen nimikin on nyt TietoEvry. Lähes jokaisesta yritysostosta seuraa päällekkäisiä toimintoja, joista aiheutuu turhia kustannuksia. Erityisesti keskijohtoa kertyy konserniin, kun pieniä ja keskikokoisia yrityksiä ostetaan. On myös työntekijöiden edun mukaista karsia päällekkäisiä tehtäviä ja erityisesti tarpeetonta keskijohtoa.
Projektien onnistumiseen taas vaikuttaa vahvasti myös tilaajan johdonmukaisuus vaatimuksissa, hankkeiden johtamistaito ja osto-osaaminen. IT-firmat eivät kommentoi julkisuudessa asiakkaidensa arvaamattomuutta ja osaamattomuutta, vaikka aihetta olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
julla-liinna kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin:
Katsoitko itse tuota videota, ennen kuin linkitit sen tänne?
Video kertoo kodittomista eikä työttömistä ja siinä kerrotaan aivan selkeästi, että kodittomien määrä USA:ssa on pienentynyt viimeisen 10 vuoden ajan. Los Angelesissa määrä on kasvanut ja sen kerrotaan johtuvan poliittisten päättäjien tietoisista toimenpiteistä. Ei ole mikään ihme, että hyvin toimeentulevat ovat alkaneet muuttaa pois Kaliforniasta.
Töitä olis vaikka hurre mykket, ei vaan kiinnosta paskan vertaakaan12- 13e tunti, sillä et mitään saa suomessa ( 2 lasta ).
Vielä 9 kk sossurottailua, ja sitten alkaa korkeakoulu.
Ei elämän kuulu olla posketonta raatamista, ja jatkuvaa sniiduilua.
Perustyöllä, ei näinä aikoina enään elä.
1. En ole hakenut. 2. Neurologinen piirre hidasteena työmarkkinoilla. 3. Minulla on ollut jotain muuta palvelua (työkokeilut, kuntouttava työtoiminta, ammatilliset kuntoutukset jne). Sentään tajusin viimein mille alalle haluan mennä opiskelemaan. Eli kouluun siis!
Vierailija kirjoitti:
Kivat sulle että olet päässyt sadan hakijan joukosta töihin. Väitätkö vakavalla naamalla, että noilla muilla on kaikilla surkea hakemus ja huono asenne?
Tyhmiä ne ainakin on, eihän ole mitään järkeä lähettää sitä sadatta hakemusta. Suhteilla ja maineella ne työpaikat saadaan. Suhteiden ja maineen rakentaminen näin internet-aikakaudella on helpompaa kuin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Paska tekosyy. "MINÄ en saa töitä, koska tilastollisesti ei riitä kaikille." Jos SINUSSA ei ole mitään vikaa, niin kyllä sinä töihin pääset, jos lasket rimaa ja kelpuutat kaikki normipalkkaiset kokoaikaduunit. Työttömänä roikkuu myös paljon työkyvytöntä sakkia, masentuneita ja muita mt-ongelmaisia, yms. porukkaa, jotka oikeasti kuuluisivat eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koita nyt tahvo vihdoinkin tajuta, että et pääse koulutustasi vastaaviin asiantuntijatehtäviin yhtään sen paremmin jos otat mitä tahansa työtä vastaan. Voi ottaa vastaan pätkiä, keikkaa ja hieman tuota hakemaasi tehtävää sivuavaa ja jopa hieman vaatimattomampaa saman alan hommaa mutta muusta ei ole mitään hyötyä muulle kuin ehkä kukkarolle. Mieluummin vaikka lisäkoulutusta. Vaikka tahkoaisit 10 vuotta siivoamassa tai iltakassana (sinänsä tarpeellista työtä) ei pätevöidy yhtään niihin itselleen mieluisiin töihin joihin olet opiskellut.
Minä ainakin palkkaisin mieluummin asiantuntijatehtäviin sen, joka on elättänyt itsensä tekemällä töitä kuin tukien varassa himassa istuskelleen. Uskoisin aika monen yrittäjän ajattelevan samoin.
Onhan näitä. Helsingin kaupungillakin on satoja tukityöllistettävien paikkoja, joihin voivat hakea vain tietyt pitkäaikaistyöttömät, muistaakseni alle 25- ja yli 55-vuotiaat. Tällaiset paikat eivät edes näy muille työnhakijoille. Ne ovat selvästi paikkoja, joihin ei välttämättä tarvita ketään, mutta otetaan, jos saadaan joku käytännössä maksutta töihin. Vuodenvaihteessa systeemi muuttui, mutten ole vielä ottanut selvää siitä, miten. Sen tiedän, että jokin mättää, koska minä hain työtä, jota olen tehnyt hyvällä menestyksellä jo kaksikymmentäviisi vuotta, mutta en päässyt edes haastatteluun.