Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Meillä asuu alivuokralaisena philipiiniläinen lähihoitajamies.
Maksaa meille aika pientä vuokraa. No, ei siitä huoneesta voi paljoa pyytääkään.
Ei ikinä saa vapailta markkinoilta asuntoa.
Selitin hänelle vaihtoehdot ja haki asumisoikeusnroa.
Säästää nyt omaa osuutta, joka on parin kk takuuvuokrineen n 20 000 e ja miettii, jos hommaa kolmion ja vuokraa siitä yhden huoneen kollegalleen.
Hänen vaimonsa on Englannissa sairaanhoitajana ja lapset asuvat mummolassa Philipineillä.
Palkasta iso osa menee Philipineihin.
Oon miettinyt tätä, kun Suomessa on ihmisiä, jotka asuvat pienessä pitäjässä ja marisevat kun siellä ei ole koulutusta vastaavaa työtä.
Tää meidän vuokralainen opiskeli, jotta pääsi Suomeen ja meni kimppakämppään, jotta säästi kuluja.
Sanotaan, että koodaajista on pulaa.... Mutta se on vain mielikuva. Terveisin pitkäaikaistyötön koodaaja.
Koska en halua hakea töitä. Koska työnantajaa ei kiinnosta keskimäärin työntekijän psyykkinen hyvinvointi.
Koska olen 50+ pullea nainen joka puhuu neljää kieltä sujuvasti ja lisäksi osaan kolmea muuta auttavasti.
Olen Suomessa työnantajille liian vanha ja liian ruma.
Miksi yp rajannut tällaisen ketjun joulun iloksi. Keitä siellä oikein töissä. Vuosia vanha ketju.
Sanomalla ei ole oikeus pöllätä ihmisten kommentteja palstalta lehteen. Jutut voi olla täyttä valetta
Minulla on vähän kokemusta oman alani töistä, joita ei ole. Näin ollen en pääse muidenkaan alojen töihin. Joko osaamista tai kokemusta puuttuu tai olen liian kouluttautunut.
En tiedä miksi en saa töitä! Olen odottanut pitkään, mutta ketään ei ole tullut hakemaan!
Koska en hae töitä. Työntekohan on aivan perseestä, tehkööt töitä ne joita se kiinnostaa
No ku ei viddu kiinnosta mikään työnteko orjaraatantaa duunis jota vihaa, pienellä palkalla. Mielummin istun sohvalla kittaamaas kaljaa lätkää katsoen ja runk haan p ornhuppii, sillä aikaa ku kela maksaa vuokran sähkön safkan netflixin kaljat kannapikset saunavuorot ym. Kiitos kaikille työtä tekeville että voin olla tekemättä mitään veronmaksajien rahoilla, LOISTAVA MAA TÄMÄ SUOOMI!
-Kapanteri.- kirjoitti:
Minä pidän työn teosta, mutta en työn hausta. Eläväksi koneeksi en kuitenkaan suostu, (robon korvikkeeksi sarjatuotannossa esim.)
Minä haluaisin työskennellä etupäässä ulkona ja yksin. Tehtävän luonne on oltava karkeaa, pikkutarkkuus eikä huolellisuus käy.
Ojankaivuu lapiolla olisi sinulle sopivaa. Hinnoittele oikein, niin kyllä tekemistä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Työtön puolisoni suostuu hakemaan vain unelmaduuniansa vastaavia paikkoja. Mikään vähäisempi tai muun lainen työ ei kelpaa. -_- Ja näitä unelmaduunia vastaavia paikkoja ei ole juurikaan edes tarjolla. Norkoilee siis vuodesta toiseen työttömänä kotona.
ärsyttävää.
Jaa-a. Samapa se on vain hakea vain unelmatöitä, kuka työllistyäkseen pitää olla äärimmäisen motivoitunut, täydellinen mätsi ja haluta juuri tuo kyseinen työ. Muuten ei toivoakaan työllistymisestä. Lisäksi pitää olla hakijoista just se PARAS.
Mulle kelpais hyvin käden lämpöinen duuni vaikka kaupan kassalla, mutta kun niihinkin pitäis suhtautua "intohimoisesti". My ass. Mun palavat intohimot kohdistuu syömiseen ja seksiin, joten oonpa työtön hainpa mitä työtä hyvänsä. Ei nyt haittaa, kun on pienet menot ja kohtalaiset pääomatulot.
Koska kukaan ei ota töihin melkein koko elämänsä työttömänä ollutta, se olis typeryyttä käydä mitään korkeakouluja enää tähän päälle, luuserina synnyttiin , luuserina eletään, luuserina kuollaan.
Vierailija kirjoitti:
Venäläisyritykset ajavat Suomessa työehtosopimusten yleissitovuuden purkua. Venäläisten Oligarkkien joko suoraan tai bulvaanien kautta omistamat firmat ovat jo 1990-luvulta alkaen ajaneet tes-yleissitovuuden purkua., Nämä oligarkkien omistamat yritykset ovat useimmiten niitä joissa Suomessa maksetaan oman alan keskimääräistä pienempää palkkaa. Monissa voi olla Suomalaisniminen omistaja toimitusjohtajana tai omistajana kyseessä on tällöin kuitenkin bulvaaniomistaja tai Suomalaissyntyinen ja Suomen kansalaisuuden omaava henkilö, joka mieltää itrsensä Venäläiseksi..
Nämä yritykset ovat Suomessa ongelma koska juuri näissä firmoissa poljetaan myös Suomalaista palkkatasoa ja juuri näissä yirtyksissä tapahtuu työvoiman väärinkäyttöä.
Nämä yritykset tilaavat entisen Itäblokin maista halpatyövoimaa ja palkkaavat heitä euron jopa euron tuntipalkalla ja tarjoavat heille yösijan maakellarista tai vastaavasta paikasta...näistä tapauksistahan olemme toisinaan lukeneet myös lehdistä. Erityisesti rakennusala on tunnettu näistä yrityksistään mutta myös konepaja alalta tätä toimintaa löytyy.
Mielenkiintoista! Ja erittäin mahdollista ja selittää hyvin, miksi Suomella jatkuvasti menee huonommin kuin Ruotsilla ja Tanskalla.
Korona. Ei kukaan palkkaa. Pitäis muuttaa johonkin muualle ja repiä lapset koulusta ja tutuista ympyröistä.
Se tunkki kirjoitti:
Hakijoita parisataa ja ne jotka saa paikat on brändättyjä ja intohimoisia instabeibejä. Kävin stalkkaamassa kun nimet kerrotaan. Ja kyse ihan perus toimistonysväyksestä, jonka tekis koulutettu apinakin. En viitti brändätä enkä esittää mitään, joten lähden vaihtaa alaa. Miesvaltaiselle duunari alalle jossa kelpo palkka. Voi tosin olla etten työllisty sinnekään koska munasarjat, mut oonpahan sitten työtön.
Stalkkaamisesta tulee paha mieli, kun aina nämä valitut ovat nuoria ja kauniita, tosi ihanan näköistä some-elämää viettäviä ihmisiä. Täydellisiä, kaikki just oikeat koulut käytynä, harrastukset tukemassa osaamista, kirkkaat valkoiset hampaat, urheilullisia. Vaikka sitä ei haluaisikaan niin pieni ääni kuiskaa nurkasta "ja sinä olet kaikkea muuta, mitä oikein kuvittelit edes hakiessasi? Sulle varmaan naurettiin"
Olen alle 30 v nainen pääkaupunkiseudulta ja minulla on pieni lapsi (joo, olen yh). Jäin tyttömäksi sen jälkeen, kun viimeisin työsopimus päättyi mammaloman aikana, eikä sitä uusittu. Minulla on viestinnän alan koulutus ja tämän lisäksi taustalla taidealan opinnot. Olen ollut työttömänä noin vuoden, enkä ole päässyt kertaakaan työhaastatteluun. Ennen lapsen syntymää koin löytäväni melko helposti töitä mm. lippukassan hoitajana jne. Nyt haen pääasiassa oman alan töitä, mutta myös kassa- ja keittiöhommia, kun on niistä kokemusta. Anniskelu- ja hygieniapassitkin löytyvät. Usein on ollut paljon hakijoita samoihin paikkoihin ja korona varmasti vaikuttaa. Koronan takia sivutyö jv:nä on ainakin jäänyt kokonaan kun työtarjouksia ei yksinkertaisesti tule. En myöskään väitä, että äitiys tai ulkomaalainen nimeni olisivat syitä tilanteelleni, mutta toki nämä syyt ovat käyneet mielessä. Olen sittemmin poistanut cv:n esittelystä kaikki maininnat perheestä, mutta nimeäni en ajatellut muuttaa. Teini-iästä lähtien olen ollut töissä tai opiskelemassa, joten ennen tätä työttömyysjaksoja ei ole ollut. Minulla on myös suosittelijoita, joten en ihan ymmärrä, mistä kiven alata löytäisin oman alani töitä. Kai tässä on peiliin katsomisen paikka!
Pärjään joten kuten taloudellisesti pitämällä menot mahdollisimman pieninä, mutta itsetunto on kokenut kovan kolauksen tämän työttömyyden aikana. Onneksi lapsi motivoi jatkamaan työhakua ja ylipäätään jaksamaan.
Tsemppiä kaikille työnhakijoille! Se kun ei aina ole niin helppoa kuin miltä saattaa vaikuttaa!
Olen täysin terve ja fiksu, MUTTA minulla on 2 vuoden aukko CV:ssä. Olen siis työkyvytön tuon aukon takia, en terveyteni/osaamiseni takia.
Saisin mutta työnteko ei kiinnosta. Annan tarkoituksella itsestäni huonon kuvan ettei minua palkata. Kelan rahat ja sauhuttelu kiinnostaa enemmän.
Herra Nälkä saattaa pakoittaa. Ei olisi yllättävää "hyvinvointi" Suomessakaan.