Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Jajajojo kirjoitti:
Minulla on kaikki muut näistä paitsi kohdat 3 ja 4, ja töitä löytyy helposti. Muilla kohdilla ei siis ole merkitystä. Kohta 4 on helppo korjata, jätä koulutus pois hakemuksesta ja CV:stä, mutta tuota kohtaa 3 on vaikeampi korjata vaihtamatta alaa.
Ei voi jättää koulutuksia pois CV:stä, koska syntyisi liikaa selittämättömiä gäppejä. Varsinaisessa hakemustekstissä ei tietysti koulutustaustaansa tarvitse mainostaa, siinä olet oikeassa. Mutta mahdollisessa haastattelussa koulutus tulee kuitenkin viimeistään esille, joten ohjeesi toimii lähinnä sellaiselle, jolla on pokkaa valehdella kasvotusten (ei kuulu tapoihini eikä vahvuuksiini).
En ole jaksanut hakea töitä viiteentoista vuoteen, varmaan siksi. Tuet juoksee ja mistään ei ole ollut vuosien saatossa puutetta. Olen onnellinen, kun ei tarvitse joka aamu herätä aikaisin ja tuhlata kallisarvoista vapaa-aikaa työntekemiseen.
Olen lisääntymisikäinen nainen jolla ei ole ajokorttia. Onneksi etsiessä voi roikkua nykyisessä suojatyöpaikassa.
Jajajojo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Liian vähän työkokemusta, siis yhtenäistä pätkää samalla työnantajalla ja yhdessä toimenkuvassa.
2. Lisäksi kun työkokemus on pätkinä siellä täällä, milloin mistäkin tehtävästä, työnantajalle syntyy CV:stä tuuliviirivaikutelma.
3. Liikaa kilpailevia hakijoita, joilla on minua enemmän kohdassa 1. mainittua työkokemusta.
4. Liikaa koulutusta, joka yhdessä pätkittäisen työhistorian kanssa entisestään lisää tuuliviirivaikutelmaa.
5. Liikaa gäppejä CV:ssä, joille on järkevät ja uskottavat syyt, mutta joita on vaikea kommunikoida ennen haastatteluun pääsyä.
6. Olen tarttunut siihen, mitä on sattunut olemaan tarjolla. Virhe! Potentiaaliselle työnantajalle tämä näyttää siltä, etten tiedä mitä haluan. Generalistina haluan ja kykenen tekemään moniakin asioita, mutta työnantaja haluaa kuulla jostain spesifistä asiasta, joka on minulle "intohimo" (näin siis it-alan asiantuntijatöissä)
7. Edellä mainittu "intohimon" puute. Opiskelin ja haluan töihin lähinnä rahan takia. Intohimoni ovat muilla elämänalueilla.Minulla on kaikki muut näistä paitsi kohdat 3 ja 4, ja töitä löytyy helposti. Muilla kohdilla ei siis ole merkitystä. Kohta 4 on helppo korjata, jätä koulutus pois hakemuksesta ja CV:stä, mutta tuota kohtaa 3 on vaikeampi korjata vaihtamatta alaa.
Luulisi, että intohimo on helppo korjata väittämällä, että haluat tehdä juuri asiaa X, jota haluaisit tehdä uudessa työpaikassa. Jos muilla hakijoilla on jo sellaista kokemusta, ei voi mitään. Kannattaa valita joko joku tylsä asia, mitä et ole tehnyt mutta mikä muka erityisesti inspiroi, tai joku asia, jota olet jo tehnyt ja jota uudessa työssäkin voisi tehdä.
Jotkut kertovat intohimokseen jonkun urheiluharrastuksen tms, joka ei liity haettuun työhön mitenkään. Veikkaan, että silloin ulkonäkö ja olemus haastattelussa ratkaisevat menestyksen.
Vaikeasti masentunut add nainen. Haluaisin oman alan töitä, mutta sängystä ylös pääseminenkin on vaikeaa tällä hetkellä. Toivoisin että voisin pian paremmin ja pääsisin oman alan töihin.
Koska minä olen erilainen ja se triggeröi monissa joko kiusaajamoodin tai sitten kukaan ei halua puhua minulle. Enää en jaksa yrittää. Luulin naiivisti, että teen uran ja saan vaimon jne. mutta olen liian outo siihen hommaan.
Yritän auttaa ihmisiä sen sijaan netissä, minkä pystyn.
Vierailija kirjoitti:
En ole jaksanut hakea töitä viiteentoista vuoteen, varmaan siksi. Tuet juoksee ja mistään ei ole ollut vuosien saatossa puutetta. Olen onnellinen, kun ei tarvitse joka aamu herätä aikaisin ja tuhlata kallisarvoista vapaa-aikaa työntekemiseen.
Olet luultavasti trolli, mutta sanonpa silti, mitä kirjoituksestasi tuli mieleen.
Ensinnäkään sinulla ei ole "kallisarvoista vapaa-aikaa", koska sinulla ei muuta olekaan kuin aikaa ja ainakin nuorena ihmisenä ihminen vain turhautuu, jos ei ole muuta kuin vapaa-aikaa. Ei se enä silloin ole kallisarvoista vaan ihan tavallista ja vähän tylsääkin.
Toisekseen tuilla ei todellakaan eletä kovin laksisesti ja monestakin asiasta voi olla puutetta.
Itseäni ärsyttää suunnattomasti, kun jäin syksyllä työttömäksi ja ansiosidonnainen ei riitämihinkään. Jos ei olisi säästöjä, en olisi prjännyt edes näitä muutamaa kuukautta.
Omakotitalo vaatii aina jotakin, ja nyt se on vaatinut laajakaistan ja uudet lumiesteet katolle. Eipä siinä pitkälle pelkällä tuella pärjätä. haaveilen uudesta työpaikasta ja kunnon tuloista, jolloin ei tarvitse joka penniä laskea. Mietin aina välillä paljonko rahallisesti menetän, kun en ole töissä vaan vietän tätä todellakin "kallis"arvoista vapaa-aikaa. Kyllä tulee vapaalle hintaa :(
Ja koska olen jo 60v , mietityttää tulevan eläkkeen pienuus, kun ei loppuajasta ole koko ajan töissä.
Olen työkyvytön mutta Kelan mielestä hyvä työnhakija. Näin täällä
Isäni ei saa töitä, koska kukaan ei ota. 54v, kokemusta joitakin vuosia toimitusjohtajana ja 15v muissa johtotehtävissä, AMK-insinööritutkinto ja elektroniikka-asentajan tutkinto. Hän on lähettänyt pari vuotta paljon työhakemuksia kaikkialle hyvin aktiivisesti ja käynyt TE-toimiston kursseja, mutta kukaan ei ota töihin. Insinöörialalla on paljon vastavalmistuneita ja varsinkin manageripuolella huono työllistyminen. Verkostoja hänellä ei ole
En ole vielä jaksanut mennä, liiton rahat pyörii.
Töitä ei saa, jos ei ole työlle kysyntää.
Kirjoitanko uudelleen?
Eli, töitä ei saa, jos ei ole työlle kysyntää.
Tempputöitä l. ilmaistöitä toki tyrkytetään joka tuutista, mutta lähtökohtaisesti oletan kysyjän tarkoittaneen palkkatyöpaikkaa.
Saattaa oma ikäkin ja pitkä työttömyysaikakin vaikuttaa hieman jo asioihin, mutta en aio ottaa suurempaa stressiä. Työstä hyötyy vain jos se on todella kannattavaa, heikosti kannattavaa työtä ei kannata tehdä lainkaan siinä menee vain loputkin jäljellä olevasta terveydestä.
Riitaa varmasti tulee, mutta eipä asialle kovin helposti voi mitään tehdä, Suomessa työttömät yritetään pitää melkein väkisin huonossa asemassa. Paras vain totutella elämään nuukasti ja selvittämään sosiaaliturvan pelisäännöt, ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet luultavasti trolli, mutta sanonpa silti, mitä kirjoituksestasi tuli mieleen.
Ensinnäkään sinulla ei ole "kallisarvoista vapaa-aikaa", koska sinulla ei muuta olekaan kuin aikaa ja ainakin nuorena ihmisenä ihminen vain turhautuu, jos ei ole muuta kuin vapaa-aikaa. Ei se enä silloin ole kallisarvoista vaan ihan tavallista ja vähän tylsääkin.
Toisekseen tuilla ei todellakaan eletä kovin laksisesti ja monestakin asiasta voi olla puutetta.
Itseäni ärsyttää suunnattomasti, kun jäin syksyllä työttömäksi ja ansiosidonnainen ei riitämihinkään. Jos ei olisi säästöjä, en olisi prjännyt edes näitä muutamaa kuukautta.
Omakotitalo vaatii aina jotakin, ja nyt se on vaatinut laajakaistan ja uudet lumiesteet katolle. Eipä siinä pitkälle pelkällä tuella pärjätä. haaveilen uudesta työpaikasta ja kunnon tuloista, jolloin ei tarvitse joka penniä laskea. Mietin aina välillä paljonko rahallisesti menetän, kun en ole töissä vaan vietän tätä todellakin "kallis"arvoista vapaa-aikaa. Kyllä tulee vapaalle hintaa :(
Ja koska olen jo 60v , mietityttää tulevan eläkkeen pienuus, kun ei loppuajasta ole koko ajan töissä.
Tukien varaan joutuminen onkin pahinta juuri heille, joilla on jonkinverran omaisuuttakin, josta on esim. ylläpitokustannuksia. Esim. omasta talosta ja autosta on kuluja.
Ne on harmillisia tilanteita. Tukien varaan joutuvan ehkä tärkeimpiä tehtäviä onkin hoitaa ne kulut alas, mutta esim. omaisuuden myynti tekee tiukkaa monelle. Joskus voi kuitenkin olla pakko.
Aiemmin oli itselläkin erilaisia palkkatyön mahdollistamia mukavuuksia esim. auto, käytetty romu mutta kuitenkin. Kun työttömyysvuodet alkoi lisääntymään, on kaikki tuon kaltainen omaisuus päätynyt myytäväksi eikä ole enää ollut varaa ostaa uutta tilalle.
Kun kaikki menot on mahdollisimman alhaalla ja asuminen myös saatu Kelan rajojen sisälle, riittää tuet kohtuullisesti ruokaan ja joihinkin pikku menoihin, mutta juhlaa siitä ei tule missään vaiheessa eikä varsinkaan jos joutuu leikatulle toimeentulotuelle. Hengissä kuitenkin pysyy.
Näin se ihmiselämä sitten meni, köyhänä vanhaksi lopulta.
Harvoin kommentoin tänne mutta haluan auttaa töitä etsiviä.
Itse työskentelen mm. rekrytointien parissa ja olen yllättynyt CViden melko huonosta tasosta, usein juuri vanhemmilla hakijoilla.
CVseen on listattu työkokemus nimikkeineen, mutta todella usein ei kerrota, mitä nämä työtehtävät ovat tarkemmin pitäneet sisällään. Silloin tällöinkin vain parilla sanalla tai ranskalaisella viivalla.
Joukosta erottuvat, ja haastatteluihin kutsun hakijat, joiden kokemuksesta saan parhaan kuvan. Suosittelen tsekkaamaan tämän läpi :)
On työeläkekortti taskussa liiasta raatamisesta johtuen. Täti soitti työkkäristä että miksi et vastaa yhteydenottoihin ja käy haastatteluissa? Sanoin etten aio enää tehdä töitä ja hän voi pyyhkiä nimeni tiedostoistaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin kommentoin tänne mutta haluan auttaa töitä etsiviä.
Itse työskentelen mm. rekrytointien parissa ja olen yllättynyt CViden melko huonosta tasosta, usein juuri vanhemmilla hakijoilla.
CVseen on listattu työkokemus nimikkeineen, mutta todella usein ei kerrota, mitä nämä työtehtävät ovat tarkemmin pitäneet sisällään. Silloin tällöinkin vain parilla sanalla tai ranskalaisella viivalla.
Joukosta erottuvat, ja haastatteluihin kutsun hakijat, joiden kokemuksesta saan parhaan kuvan. Suosittelen tsekkaamaan tämän läpi :)
Kyllähän se on asia niin, että kun työttömyysvuosia alkaa olemaan vuosikymmenen edestä niin siinä alkaa olemaan jo ihan yhdentekevää onko ne aikaisemmat työt pitäneet sisällään vaikka koko maailman keksimisen ja toteuttamisen.
Työtön tajuaa, että ei kannata enää hirveästi tsemppailla jos jäljellä olevalla työuralla ei enää ehdi kummoisia etuja ja mukavuuksia saamaan aikaan.
Työnantajakin tajuaa, että työtön tajuaa.
Hyvä vinkki kuitenkin kiitos, mutta se tuskin monenkaan kohdalla asioita muuksi muuttaa.
Ei oteta kirjoitti:
Isäni ei saa töitä, koska kukaan ei ota. 54v, kokemusta joitakin vuosia toimitusjohtajana ja 15v muissa johtotehtävissä, AMK-insinööritutkinto ja elektroniikka-asentajan tutkinto. Hän on lähettänyt pari vuotta paljon työhakemuksia kaikkialle hyvin aktiivisesti ja käynyt TE-toimiston kursseja, mutta kukaan ei ota töihin. Insinöörialalla on paljon vastavalmistuneita ja varsinkin manageripuolella huono työllistyminen. Verkostoja hänellä ei ole
Hallintohommiin lähtö on aina suuri riski. 54 vuotias "johtava suunnittelija" kelpaisi kyllä moneenkin suunnittelutaloon, mutta saman ikäiselle poispotkitulle pomolle ei kyllä ole mitään käyttöä kun vastaavia löytyy oman talon sisältäkin. Nuorien suunnittelijoiden ja konsulttien kannattaa aina muistaa, että varsinaisen veloitettavan työn jättäminen taakse ja siirtyminen hallintoon on iso riski. Osaava asiantuntija voi valita työpaikkansa. Pikkupomo ei.
Onnittelut siitä! Minulla ahkeruutta ja sinnikyyttä ei ole palkittu, ja ikää alkaa olla nyt jo liikaa. Olen luultavasti keskimääräistä sitkeämpi, useimmat olisivat tässä vaiheessa jo masentuneet. Ei kannata omista onnistumisistaan tehdä liikaa yleistyksiä muiden tilanteisiin.