Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Olen työhaluton. Ikinä ei ole ollut elämässä näin ihanaa kun ei tarvitse mennä töihin. Traumatisoidun viimeisessa työpaikassa perusteellisesti. Nyt välttelen töitä oikein urakalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole röitä jonne mennä ryöskentelemään ankarasti kuten esim. virasto tai KELA.
Heh, hain muuten juurikin Kelaan töihin. Haastatteluun pääsin mutten pidemmälle. Jäi fiilis etteivät kelpuuttaneet koska olen työtön. Esittivät kyllä osaamistani koskevan tekosyyn (tekosyy koska juuri sen asian satun osaamaan erinomaisesti).
Hui, aika brutaalia toimintaa työmarkkinoilla... Itse olen toiminut reilu kymmenen vuotta yrittäjänä ja todellakin TÖITÄ on tehty ja loppua ei näy. Aiemmin olin työntekijänä ja eismiehommissa ennen oman perustamista. Nyt olen alkanut miettiä alanvaihtoa (ikää 45) ja kun näitä kertomuksia lukee niin taitaa olla turha yrittää enää työelämään ja uudella koulutuksella tai edes jo saavutetulla. Työkokemustakin on jo 26 vuotta. Kai sitä on jatkettava tätä fyysistä työtä + yrityksen pyörittämistä tai kouluttautua ja työllistää itse itsensä taas. Niin ja aiemmassa työssäni rekrytoin myös henkilökuntaa ja valitettavasti persoona vaikuttaa todella paljon enemmän kuin se mitä paperilla lukee. Tämä nyt ei tietenkään kaikilla aloilla päde mutta palvelualalla ainakin.
Suomalaisia ei vaan voi työllistää. Näitä muita voi,toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan,koska oikeita nimiä ei voi käyttää kun sivuston ylläpito ei suostu julkaisemaan yhtäkään kirjoitustani.
Merkonomiksi valmistunut ja aika moni muukin kilpailee juuri saman alan töistä. Niitähän nyt on laidasta laitaan, mutta olen hakenut paljon esim. erilaisiin toimistoihin ja aina on monta sataa muuta hakijaa.
Haastatteluissa käynyt, mutta ei vaan tärppää kun tuntuu että aina jollain sitten kuitenkin on enemmän kokemusta, vaikka itselläkin sitä on nyt ihan hyvin kertynyt. Turhauttavaa kun aina innostuu kun haastattelu mennyt hyvin, mutta se kun tulee ilmoitus ettei sitten kuitenkaan saa paikkaa niin kyllähän sitä taas alkaa sama rumba. Ei sitä jaksa toistuvasti. :(
En halua töitä niin kauan kun on tämä hallitus ja aktiivimalli.
Vierailija kirjoitti:
Ikä 43 vuotta, it-alan koulutus ja työkokemus. Ei mitään toivoa töistä. Ottavat junioreita vaan.
Mutta joo, aion hakea myös muita kuin it-alan töitä, ihan siivouksesta ja Alepan kassasta alkaen. Toivon että edes niitä hommia löytyy, kun kuitenkin eläkeikään olisi vielä parikymmentä vuotta.
Kuulostaa oudolta. Olen nainen, DI, IT- alalla ja ikää myös 43v. Headhunterit soittavat kilpaa minulle ja tarjoavat erilaisia töitä (en edes asu pk- seudulla, missä on eniten alan työpaikkoja).
Mikä mahtaa olla sinun "IT-ala"? Minä olen ERP- konsultti ja työt ei lopu tekemälläkään. Juuri tänään sain 400 euron korotuksen kuukausipalkkaan - pyytämättä!
Vierailija kirjoitti:
En halua töitä niin kauan kun on tämä hallitus ja aktiivimalli.
Kieltämättä näinkin.
Olen tässä työttömänä ollessani autellut muuatta eläkkeellä olevaa tuttavapariskuntaa ihan ilmaiseksi, mutta nyt aktiivimallin tullen ottivat itse puheeksi, rupeaisinko laskuttamaan heitä niin että virallisestikin aktivoituisin ja säästyisin päivärahaleikkaukselta. Olisihan siitä taloudellisesti toki minulle hyötyä, mutta toisaalta ei tekisi mieli olla mukana vääristämässä tilastoja. Sehän menee Tilastokeskuksella niin että jos tunninkin viikossa teen töitä niin olen virallisesti töissäkäyvä enkä työtön, mikä on ihan naurettavaa. Asia on nyt minulla vielä harkinnassa, minkä vuoksi en vieläkään ole tehnyt maaliskuulta päivärahahakemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä 43 vuotta, it-alan koulutus ja työkokemus. Ei mitään toivoa töistä. Ottavat junioreita vaan.
Mutta joo, aion hakea myös muita kuin it-alan töitä, ihan siivouksesta ja Alepan kassasta alkaen. Toivon että edes niitä hommia löytyy, kun kuitenkin eläkeikään olisi vielä parikymmentä vuotta.
Kuulostaa oudolta. Olen nainen, DI, IT- alalla ja ikää myös 43v. Headhunterit soittavat kilpaa minulle ja tarjoavat erilaisia töitä (en edes asu pk- seudulla, missä on eniten alan työpaikkoja).
Mikä mahtaa olla sinun "IT-ala"? Minä olen ERP- konsultti ja työt ei lopu tekemälläkään. Juuri tänään sain 400 euron korotuksen kuukausipalkkaan - pyytämättä!
En ole tuo jolle vastaat, mutta olen nainen, 55 vuotta, ja IT-alani on ohjelmointi. Monella kielellä on sitä tullut tehtyä. Haastatteluun asti pääsen ehkä joka kuudennella hakemuksella, mutta sitten tyssää.
Sinä olet töissä, ja töissä jo olevat kiinnostavat headhuntereita paljon enemmän kuin työttömät. Työttömissä ajatellaan automaattisesti olevan jotain vikaa, sillä eihän ne muuten työttömiä olisi.
Sitten tutkinnollakin voi olla väliä. Oma käsitykseni on, että dippainssejä rekrytoidaan mieluummin kuin meitä maistereita. Varsinkin kun minulla tutkinnon pääaine oli ihan muu, tietojenkäsittely "vain" laaja sivuaine. Luullaan kai etten osaa matematiikkaa tms. (jota en työssäni edes ole koskaan tarvinnut; osaisin kyllä ja olis kiva päästä käyttämään).
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia ei vaan voi työllistää. Näitä muita voi,toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan,koska oikeita nimiä ei voi käyttää kun sivuston ylläpito ei suostu julkaisemaan yhtäkään kirjoitustani.
Tiettyjä ihmisiä halutaan Suomeen, koska heillä on virkamiehiä työllistävä vaikutus. Tänäänkin oli muutama nimi iltapäivälehdissä.
Kyllä oisin päässyt. Mutta en mene. Ulosotto vie kaiken ja laturit vie mun rahat. Nyt teen huikeilla rahaa:))) repimään siitä sipilä ääliöt
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolle vastaat, mutta olen nainen, 55 vuotta, ja IT-alani on ohjelmointi. Monella kielellä on sitä tullut tehtyä. Haastatteluun asti pääsen ehkä joka kuudennella hakemuksella, mutta sitten tyssää.
Sinä olet töissä, ja töissä jo olevat kiinnostavat headhuntereita paljon enemmän kuin työttömät. Työttömissä ajatellaan automaattisesti olevan jotain vikaa, sillä eihän ne muuten työttömiä olisi.
Sitten tutkinnollakin voi olla väliä. Oma käsitykseni on, että dippainssejä rekrytoidaan mieluummin kuin meitä maistereita. Varsinkin kun minulla tutkinnon pääaine oli ihan muu, tietojenkäsittely "vain" laaja sivuaine. Luullaan kai etten osaa matematiikkaa tms. (jota en työssäni edes ole koskaan tarvinnut; osaisin kyllä ja olis kiva päästä käyttämään).
Kyllä tuolla pitäisi päästä töihin, mutta aika varmasti syrjitään iän ja sukupuolen takia.
Ohjelmointialan töissä ei kysellä tutkintoja eikä matematiikan osaamisella ole juurikaan merkitystä. Tarkoitushan on että kone laskee laskut eikä ihminen.... tietysti algoritmisuunnittelussa ja vastaavissa töissä vahva matemaattinen pohja katsotaan eduksi.
Sun täytyy painottaa että ohjelmointiosaamisesi on validia ja pärjäät siinä missä nuoremmatkin. Referenssit auttavat paljon ja esimerkiksi jos vapaa-ajalla olet koodaillut jotain niin siitä kannattaa kertoa. Jos sellaista ei ole niin kannattaa liittyä johonkin projektiin. Nimellinenkin osallistuminen riittää.
Kannattaa myös päivittää osaamista jos esimerkiksi Java tai C# on jäänyt väliin. Vaikkei niitä työhakemuksessa kysytä niin niiden osaaminen osoittaa nuorekkuutta. Sitähän tällä alalla tarvitaan.
Toivottavasti löydät töitä. Naisia on ohjelmointialalla aivan liian vähän ja sinun ikäisiä naisia vieläkin vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Suurimpana ongelmana on työkokemuksen (ja ammatillisen itsevarmuuden) puute. En ole saanut valmistumisen jälkeen töitä, joten minulla ei ole kesätöitä kummaisempaa työkokemusta. Ilman kokemusta en saa työtä ja ilman työtä en saa kokemusta. Ikääkin on jo 26, joten ei tätä voi enää pelkästään nuoruuden piikkiin laittaa. Olen pelannut korttini vähän huonosti, mutta kyllä tästä vielä noustaan!
Sama täällä. Jopa harjoittelupaikkojen/kesätöiden saanti oli työn ja tuskan takana. En tiedä missä varsinaisesti on vika. En vain kelpaa.
Hallitushan haluaa ajaa vain lisää ihmisiä työttömäksi, hyvä esimerkki on nämä päiväkodit joihin halutaan 2/3 korkeakoulutettuja, mieluummin yliopistokoulutus ja vain 1/3 lastenhoitajia. Sillä ei ole mitään väliä näköjään, mikä on suhde päivähoidossakin ihan sillä perustyötä ja mikä niillä suunnitelmien ja kasvatuksellisten leikkihetkien suunnittelulla, pääasia vain, että saadaan lisää 2. Asteen opintojen suorittaneita työttömiksi. No, tosiasiahan loppupeleissä on, että kännääminen korkeakoulutetut vaativat kokoajan lisää palkkaa ja perusduunareita on työttöminä, niin verorahoja kertyy entistä vähemmän, millä Suomi pysyy pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko pääaineen jättää mainitsematta erikseen cvssä, jos vaan sanoo tutkimnnon ja yliopiston? Sitten painottaa ja tuo esiin sitä ohjelmointikokemusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuolla pitäisi päästä töihin, mutta aika varmasti syrjitään iän ja sukupuolen takia.
Ohjelmointialan töissä ei kysellä tutkintoja eikä matematiikan osaamisella ole juurikaan merkitystä. Tarkoitushan on että kone laskee laskut eikä ihminen.... tietysti algoritmisuunnittelussa ja vastaavissa töissä vahva matemaattinen pohja katsotaan eduksi.
Sun täytyy painottaa että ohjelmointiosaamisesi on validia ja pärjäät siinä missä nuoremmatkin. Referenssit auttavat paljon ja esimerkiksi jos vapaa-ajalla olet koodaillut jotain niin siitä kannattaa kertoa. Jos sellaista ei ole niin kannattaa liittyä johonkin projektiin. Nimellinenkin osallistuminen riittää.
Kannattaa myös päivittää osaamista jos esimerkiksi Java tai C# on jäänyt väliin. Vaikkei niitä työhakemuksessa kysytä niin niiden osaaminen osoittaa nuorekkuutta. Sitähän tällä alalla tarvitaan.
Toivottavasti löydät töitä. Naisia on ohjelmointialalla aivan liian vähän ja sinun ikäisiä naisia vieläkin vähemmän.
Niin no tarkoitan matematiikalla matematiikkaa, en laskentoa.
Oikeaa matematiikkaa (jonka osaan) on esim. joukko-oppi, joka on SQL:n perusta. Laskennan teoria, jonka ymmärrystä tarvitaan algoritmien tehokkuuden suunnittelussa. Formaalikielten teoria, jotta ei koeta toteuttaa säännöllisin lausekkein sitä, mihin tarvitaan pinoautomaatti. Logiikka.
Noita kun pääsisi tekemään. Niissä olen vahvimmillani. Mutta kai niihin otetaan vain dippainssejä sitten, tai sitten Suomessa ei tarvetta edes ole (en ihmettelisi sitäkään).
Noista kielistä ja teknologioista muutenkin niin ainahan voi oppia uusia - tietäisi vain, mitä kannattaa! PHP minulla on ollut työn alla tässä työttömyyteni aikana, samoin Pythonia opiskelin, mutta eipä tuo tunnu auttavan. Kai se olisi Scala sitten seuraavaksi? (C# on syvältä, siihen en koske.)
Samat syyt kuin sivulla kaksi:
- ei koulutusta
- ei työkokemusta
- liikaa ikää
- ei verkostoja
- ei itseopittuja taitoja
Olen käynyt kahdessa haastattelussa viimeisen kahden kuukauden sisällä.
Haastattelun jälkeen on tunne, että ovat kiinnostuneita ja asiat etenevät.
Aikaa sitten kuluu ja mitään soittoa paikasta ei koskaan tule.
Ei tuollaista voi ymmärtää.