Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Vierailija kirjoitti:
Sun täytyy painottaa että ohjelmointiosaamisesi on validia ja pärjäät siinä missä nuoremmatkin. Referenssit auttavat paljon ja esimerkiksi jos vapaa-ajalla olet koodaillut jotain niin siitä kannattaa kertoa. Jos sellaista ei ole niin kannattaa liittyä johonkin projektiin. Nimellinenkin osallistuminen riittää.
Mistä löytää "projektin johon liittyä"? Eipä ole koodailevia kavereitakaan...
Muutenkin mielelläni koodaisin esim. johonkin peliin logiikan, joku muu voisi toteuttaa sitten graafisen puolen. Kaikkea ei kannata yrittää tehdä itse.
Haluaisin tietää, miksi 40 vuoden ikä on rasite? Todella outoa jos näin on, koska tuossa vaiheessa on lähemmäs 30 vuotta vielä työuraa jäljellä. 4kymppinen on jo kypsä aikuinen ja nuoruuden haihatukset ja lapsellisuudet myös tavallisesti kadonneet. Fyysisestikkin ollaan vielä hyväkuntoisia. Myös lapset tehty ja useimmiten jo sen ikäisiä, että ei tarvitse joka nuhakuumeen takia aikuisen olla pois töistä. Ja jos johtajuutta ajattelee, nuorempien auktoriteetti ja uskottavuus ei vaan riitä. Itse olen 30-vuotias ja ihmettelen, olenko jo 10 vuoden päästä liian vanha työelämään..
Älkää lannistuko! Itse sain 9kk työttömyyden ja 70 jakemuksen + 15 haastattelun jälkeen työtä. Määräaikaisen kylläkin, mutta cv:n aukot häviävät kun edellinen työ loppui 2017 ja uusi alkoi 2018 puolella. Ei mitään kuukausia cv: seen. Tämä vaati uudelle paikkakunnalle muuton ja "alempiarvoisempaan" työhön tyytymisen. Ei siis koulutusta vastaava ollenkaan. Nyt huomaan että pidän työstä ja toivottavasti saan kesän jäljeen hatkaa! Toivoa on! T. 36v työtön
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tietää, miksi 40 vuoden ikä on rasite? Todella outoa jos näin on, koska tuossa vaiheessa on lähemmäs 30 vuotta vielä työuraa jäljellä. 4kymppinen on jo kypsä aikuinen ja nuoruuden haihatukset ja lapsellisuudet myös tavallisesti kadonneet. Fyysisestikkin ollaan vielä hyväkuntoisia. Myös lapset tehty ja useimmiten jo sen ikäisiä, että ei tarvitse joka nuhakuumeen takia aikuisen olla pois töistä. Ja jos johtajuutta ajattelee, nuorempien auktoriteetti ja uskottavuus ei vaan riitä. Itse olen 30-vuotias ja ihmettelen, olenko jo 10 vuoden päästä liian vanha työelämään..
Sellaista se näyttää olevan. En olisi uskonut.
Täytyy kai näin 40+ -vuotiaana ruveta odottamaan eläkkeelle pääsyä.
40+ mies on uskottava auktoriteetti hakiessaan työtä (samanikäinen nainen sivuutetaan)
40+ nainen ei saa kykyjään vastaavaa työtä. Alempia töitä tekemään taas palkataan nuoria vastavalmistuneita.
En saa töitä, koska en hae niitä. Elämä sujuu ilman töitäkin.
Tehkää te töitä kenen on pakko. Itse heitän lonkkaa ja lepäilen😀😁😂
Olen vastavalmistunut ammattiini. Olen hakenut useita oman alani paikkoja ja päässyt muutamaan haastatteluun. Vielä ei ole tärpännyt. Kerran syynä oli ajokortin puute, muina kertoina toiset hakijat ovat vain sopineet työhön paremmin.
Olen hakenut paljon myös niin sanottuja "hanttihommia", mutta kyseisistä paikoista ei ole kuulunut mitään. Olen vissiin ylikoulutettu.
Se on kumma, että firman liki konkkaan pistänyt palkkajohtaja on erittäin haluttu yt.iden jälkeen uuteen paikkaan vielä 55 v. Taustat ei taida edes kiinnostaa rekrytoijaa. Muilla sitten on kyllä sitä ikärasismia, jos yli 40 v.
Olen 34-vuotias nainen, enkä ole ollut koskaan palkkatöissä. Jouduin jättämään korkeakouluopinnot kesken itsestäni riippumattomista syistä. Minulla on kyllä ammatillinen koulutus ja ainoa työkokemus peruskoulun työharjoittelusta ja tämän tutkinnon harjoitteluista.Työttömyyteni on jatkunut jo tolkuttoman kauan, sellaiset 6 vuotta. minulla on muitakin työllistymistä estäviä ongelmia. En edes tiedä, mitä töitä voisin hakea, enkä koe olevani oikein työkykyinenkään. Elämänä on yhtä tappelua eräiden putiikkien siis lähinnä Kelan ja TYPin kanssa, mutta mitään ratkaisua mihinkään ei tunnu löytyvän. Toki kuntotuttavalla työtoiminnalla on uhkailtu, mutta onneksi en ole sinne joutunut. Ei minulle mitään aktiivimallin mukaista toimenpidettäkään löytynyt, joten tuloni kaiken lisäksi tässä laskivat. Olen elänyt pelkällä toimeentulotuella silloin kun karenssi oli voimassa ja nyt työttömyyskorvauksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun täytyy painottaa että ohjelmointiosaamisesi on validia ja pärjäät siinä missä nuoremmatkin. Referenssit auttavat paljon ja esimerkiksi jos vapaa-ajalla olet koodaillut jotain niin siitä kannattaa kertoa. Jos sellaista ei ole niin kannattaa liittyä johonkin projektiin. Nimellinenkin osallistuminen riittää.
Mistä löytää "projektin johon liittyä"? Eipä ole koodailevia kavereitakaan...
Muutenkin mielelläni koodaisin esim. johonkin peliin logiikan, joku muu voisi toteuttaa sitten graafisen puolen. Kaikkea ei kannata yrittää tehdä itse.
En ole tuo pro joka tätä ehdotteli, mutta löytyiskö Githubista? Oletko Githubissa ylipäätään? Sinnehän on hyvä laittaa omia projekteja näytille. Ainakin nuorempi polvi tuntuu olevan sitä mieltä että työnantajia kiinnostaa enemmän Github kuin CV. Toki puhun nyt sen ikäisistä joilla ei vielä juuri työkokemustakaan ole. Mutta tuo on hyvä väline aktiivisuuden osoittamiseen, siellä on jotain projekteja joihin voi mennä mukaan. Tai sitten voit aloittaa oman projektin, joihin haalit apujoukkoja, kumpi vain tuntuu luontevammalta.
En ole oikeastaan hakenutkaan töitä, tuskin olisi kovat mahdollisuudet saada mitään töitä. Tällä hetkellä raskaana. Ilman minkäänlaista koulutusta, eikä ole päivääkään työkokemusta miltään alalta.
Koska olen tuki-ja liikuntaelinvikainen jatkuvista kivuista ja toisinaan liikkumisvaikeuksista kärsivä sekä osin kuuleva kuulovammainen, ja nuoruus meni tyhmänä hanttihommia tehdessä eikä tullut korkeakoulutusta jolla voisi päästä sopivampiin/ei-niin-fyysisiin tai aspapainotteisiin töihin. Työhaluja kyllä löytyy.
Kolme ammattitutkintoa, mitkä tukee toisiaan., mutta 7 vuotta ollut vanhempainvapaalla eikä koulutusta vastaavaa työkokemusta juurikaan ole. Sekä ne paikat joihin haluan ja haen on 100 muuta hakijaa.
Käykää huviksenne jossain työttömille järjestettävissä "infotilaisuuksista", niin ei tarvitse kysellä miksi ovat työttömiä... Näkyy ja KUULUU niin, että tarvitaan VARTIJA paikalle!
Minulla on liikaa aukkoja CVssä, siksi en pääse töihin. Olen jo luovuttanut, kaiken suhteen. Tämä on viimeinen kesäni, sitten poistun tilastoista lopullisesti.
Olen ollut 16vuotiaasta asti mt-ongelmien vuoksi hoidossa. On ollut vakavaa masennusta teini ikäisestä asti, sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja paniikkihäiriötä. Kuntoutustuella olin noin 7vuotta.
Olen nyt 29vuotias ja sain vasta käytyä elämäni ensimmäisen koulutuksen sitten peruskoulun jälkeen (siivousala). Mutta töitä on vaikeaa saada, kun ei ole ollenkaan mitään työkokemusta yhtään mistään. Ei siis mistään. 29vuoteen en ole töitä tehnyt.
Ja kun kysytään, mitä olet tehnyt työksesi, mistä kokemusta ja kun vastaat rehellisesti, sitten kysellään miksi näin.. Vastaat että mt-ongelmat niin peli on pelattu..
Ei kukaan ota tälläistä luuseria töihin. En jaksa enään edes yrittää :(
Jos ei muka oikeasti ole suhteita MIHINKÄÄN, niin sitten niitä täytyy väenvängällä luoda. Vie CV paikan päälle, hiillosta rekrytoijaa milloin milläkin tekosyyllä, jotta hakemuksesi edes avataan, ota suoraan yhteyttä tulevaan esimieheesi, tarjoudu tulemaan vaikka työkokeiluun toiselle osastolle. Tee koko CV ja kansikirje/työhakemus aina ko. työpaikkaa silmällä pitäen. Voi olla, että itse CV:tä ei katsota, luetaan vain työhakemus tai saatesähköpostin briiffi. CV:hen ja työhakemukseen voi satuilla mitä soopaa tahansa, kukaan ei ole koskaan minultakaan mitään kysellyt, kun olen laittanut mukaan tutun kirjoittaman ylistävän suosituksen viimeisimmästä/pitkäaikaisimmasta työpaikasta. Eikä työtä tosiaan kannata koskaan hakea työttömänä, vaan olla vaikka henkilöstövuokrausfirman 2 viikon paskaduunissa (joka saadaan paperilla kuulostamaan paremmalta kuin onkaan) silloin, kun hakemuksen lähettää tai haastikseen menee. Niin, ja älkää listatko mukaan silpputöitä. Parhailla työnhakijoilla työkokemus on 2-3 firmaa pitkä, jos listaat sinne 15 eri duunia lapsuuden kesätyöt mukaanlukien, olet ulkona. Listaa vain parhaalta kuulostavat ja pisimmät työkokemukset. Työnhaku on vittumaista ja lannistavaa puuhaa, paljon haastavampaa kuin itse työ, ja sitä joutuu tekemään nollamotivaatiolla vaikeassa elämäntilanteessa. En yhtään ihmettele, miksi moni menee siitä, mistä aita on matalin.
Itse asiassa voisikin olla kokeilemisen arvoinen idea tuo pääaineen kätkeminen. Kiitos siitä.
Ohjelmointiosaaminen on kyllä CV:n pääosassa, ts. ex-työpaikoista kerron (lyhyesti) millaisia projekteja olen tehnyt ja millä teknologioilla, ja siinä se CV:n pääosa onkin. Maisterintutkinnon suorittamisen jälkeen suorittaman alan opinnot mainitsen myös.