Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön! Miksi et saa töitä?

Vierailija
11.10.2017 |

Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.

Kommentit (2374)

Vierailija
361/2374 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistyminen vie aikaa. Se kun vie aikaa koska työpaikkoja on niin helvatan vähän.

Voi viedä monta vuotta tässä kysynnän ja tarjonnan-kohtaanto-ongelmatilanteessa ennen kuin saa työtä; kaikki työnhaku-kurssit ym. tuet käyttöön ja loputonta CV:n muokkausta ja niin kuin joku sanoi ei kuukausia CV:n välttämättä, vuosiluku riittää.  CV:n pitää olla todella hieno, ilmaisia ohjelmia löytyy netistä.

Ei saa luovuttaa!! 

Vierailija
362/2374 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

70% avoimista työpaikoista täytetään ilman julkista työpaikkailmoitusta. Siis pitää olla suhteita, verkostoa, pitää olla aktiivinen somessa ja tyrkyttää itseään. Näin minua neuvoi yksityinen työnhakuvalmentaja.

Vielä kun saisi väärät paperit, joka miinustaisi 20 vuotta iästä pois.

T. Työtön 58v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/2374 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40+ mies on uskottava auktoriteetti hakiessaan työtä (samanikäinen nainen sivuutetaan)

40+ nainen ei saa kykyjään vastaavaa työtä. Alempia töitä tekemään taas palkataan nuoria vastavalmistuneita.

Huoh. Ja sitten halutaan nostaa Suomessa työn tuottavuutta ja yritysten kilpailukykyä kansainvälisesti, mutta asenteet ovat tuollaiset, kuin keskiajalta.

Vierailija
364/2374 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä on hankalampaa saada töitä kuin siirtyä työpaikasta toiseen. Tuöttömänä ollessani kesti 5 kuukautta saada uusi työ. Keväällä jouduin irtisanotuksi, mutta löysin töitä ennen kuin vanhat loppuivat. Sain vaikutelman, että se johtui siitä että se johtui siitä että olin työelämässä.

Vierailija
365/2374 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käykää huviksenne jossain työttömille järjestettävissä "infotilaisuuksista", niin ei tarvitse kysellä miksi ovat työttömiä... Näkyy ja KUULUU niin, että tarvitaan VARTIJA paikalle!

Ei pidä paikkaansa. Olen käynyt viimeisten parin vuoden aikana kaksi kertaa ja kummallakin kerralla oikein ihmettelin, miten normaalin näköistä porukka on. Kukaan koko valtavan salin poppoosta ei käyttäytynyt epäasiallisesti. Vartijoita ei todellakaan tarvittu kutsua paikalle. Kukaan ei edes häirinnyt pulinallaan.

Kaikki näyttivät olevan keskimäärin aika hyvin koulutettuja ja asiallisia. Suurin osa oli myös alle 45-vuotiaan oloisia, harvempi edes viiskymppisen näköinen.

Juttelin kerran vieressäni istuvan kaverin kanssa, hän oli n. 35-vuotias ja erikoistunut digimarkkinointiin. Skarpin oloinen tyyppi. Just sellainen, jonka luulisi saavan helposti töitä.

Tyhmimpienkin kommentoijien pitää nyt tajuta totuus josta hallitus ei halua meidän puhuvan: töitä ei ole tarpeeksi.

Vierailija
366/2374 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, oma kokemukseni infotilaisuudesta oli kyllä aikalailla erilainen, kuin yllä kerrotaan..  Järkyttyneenä siellä huudon ja riehumisen keskellä ajattelin, että en HALUA tulla yhdistetyksi tämän kaltaisiin ihmisiin, en halua! Ja samalla on pakko ainakin tällä hetkellä alistua, koska töitä ei vaan alallani tunnu olevan. Itsetunto kyllä taas mureni hippusen, mutta en tod ihmettele työttömien huonoa mainetta, ihmisryhmänä siis.

Vierailija
367/2374 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tietäisin, en ehkä olis työtön :D Alla kaks koulutusta. 

Vierailija
368/2374 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, oma kokemukseni infotilaisuudesta oli kyllä aikalailla erilainen, kuin yllä kerrotaan..  Järkyttyneenä siellä huudon ja riehumisen keskellä ajattelin, että en HALUA tulla yhdistetyksi tämän kaltaisiin ihmisiin, en halua! Ja samalla on pakko ainakin tällä hetkellä alistua, koska töitä ei vaan alallani tunnu olevan. Itsetunto kyllä taas mureni hippusen, mutta en tod ihmettele työttömien huonoa mainetta, ihmisryhmänä siis.

Missä olet käynyt infossa?

Vierailija
369/2374 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä olet käynyt infossa?

Jaaha, ei tule vastausta ym. kysmykseen: taisi ollakin valeuutinen tuo työttömien riehuminen infotilaisuudessa :)

Vierailija
370/2374 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyjä, oletko työtön?

Jos olet, mikset itse saa työtä?

Jos olet työssä, miksi haluat nuijia työtömän maanrakoon?

Vierailija
371/2374 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 16vuotiaasta asti mt-ongelmien vuoksi hoidossa. On ollut vakavaa masennusta teini ikäisestä asti, sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja paniikkihäiriötä. Kuntoutustuella olin noin 7vuotta.

Olen nyt 29vuotias ja sain vasta käytyä elämäni ensimmäisen koulutuksen sitten peruskoulun jälkeen (siivousala). Mutta töitä on vaikeaa saada, kun ei ole ollenkaan mitään työkokemusta yhtään mistään. Ei siis mistään. 29vuoteen en ole töitä tehnyt.

Ja kun kysytään, mitä olet tehnyt työksesi, mistä kokemusta ja kun vastaat rehellisesti, sitten kysellään miksi näin.. Vastaat että mt-ongelmat niin peli on pelattu..

Ei kukaan ota tälläistä luuseria töihin. En jaksa enään edes yrittää :(

Et sinä mikään luuseri ole, työnantajat ja ihmiset ovat tietämättömiä, ennakkoluuloisia, eletään vieläkin kuin 1800-lukua psyykesairauksiin suhtautumisen suhteen. Tsemppiä, toivottavasti kohtaat valistuneen työnantajan.

Vierailija
372/2374 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisin töitä vaikka kuinka paljon mutta kun en halua.

Vierailija
373/2374 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki työttömät on laiskoja paskoja!

Vierailija
374/2374 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekytoijan näkökulma:

-Ikä on oikeasti rasite. 40 on hilkulla, 50 heikko, ja 55 mahdoton.

-Työtön on lähtökohtaisesti heikommassa asemassa haussa

-Ns, aukoton työhistoria on valtava etu. Työttömällä ei monesti ole haasteellisiin tehtäviin mitään asiaa. Ei kannata edes hakea.

-Kun haet helppoa työtä, älä paljasta pitkiä opintoja tai hienoja tutkintoja

-Tehkää työttömyyden syy selväksi, mutta älkää syyttäkö siitä ketään. Keksikää hyviä syitä.

-Peitä hyvin se, että haet joitain paikkoja vaan hakemisen ilosta, koska mikö tahansa työ kelpaisi väliaikaisesti

-Suostukaa mihin vaan paskaduuniin, vaikka ilmaiseen. Älkää jättäkö cv:seen reikiä. Liiotelkaa paskaduunienkin työnkuvia. Olkaa röyhkeitä. Muuten töitä ei heru,

Rehellisesti: Työttömyys kannattaa peittää, kun töitä hakee. Vaikka valehtelemalla.

Valitan, mutta tämä kaikki on totta. En siitä itsekään pidä.

Tässä oli paljon tylyjä faktoja nykyisistä työmarkkinoista. Luojan kiitos aina ei mene ihan tämän kaavan mukaan, varsinkin jos sattuu olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan, kuten minä olin. Hyvää tuuria siis tarvittiinn rutkasti, kun tällainen 46 vuotias massairtisanomisissa poispotkittu työtön onnistui saamaan uuden työpaikan 2 kuukauden työttömyyden jälkeen. Tosin minulla oli aukoton työhistoria, hyvä koulutus, vahva ammattitaito ja pitkä kokemus juuri niistä tehtävistä, joihin henkilöä haettiin. Työ on määräaikainen, mutta parempi sekin kun ei mitään. Tiedostan, että kusessa olen, jos ja kun tämä työ joskus päättyy.

Vierailija
375/2374 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun viestien perusteella en yhtään ihmettele, että ette saa töitä.

Järkyttäviä valittajia ja tekosyiden keksijöitä palsta täynnä!

Vierailija
376/2374 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 60. Lisäksi alani ihmiset ovat usein yksinyrittäjiä, mikä näkyy tuloissa.  Niin kuin minäkin olen yrittäjä saamieni potkujen jälkeen. Viime vuoden bruttotulot ankarasta työnteostani olivat 24 000 euroa koko vuonna. Tästä pois alv 24 % ja jäljellejäävästä eläkemaksut 14 %. Koko vuoden tulot paljon alle 20 000 e.

Vierailija
377/2374 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hanki töitä.

Vierailija
378/2374 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi on lopetettava se nirsoilu jika useilla tuntuu työn haussa olevan. Eli se että ”vain oman alan töitä”. Enkä nyt siis sano että sinä olisit tehnyt niin. Se on vain se ensimmäinen askel. :)

Toiseksi, kerron ensin omasta kokemuksestani.

Jäin tammikuun alussa itse työttömäksi kun valmistuin ammattikorkeakoulusta. Pidin seuraavat 3kk henkilökohtaista ”onnellisesti työtön” lomaa, sillä opinnot olivat ottaneet minusta niin paljon irti. Tuona aikana laitoin kyllä kesätyöhakemuksia sinne tänne mutta kuten sinulla, mihinkään en päässyt edes haastatteluun. Kun tämä ”loma” oli kuitenkin ohi, aktivoiduin paremmin.

Minusta on hassua kun kaikki haukkuu tätä työkkärin järjestämää työnhaku kurssia, jonne minutkin pakotettiin huhtikuun alussa, mutta tiedättekö mitä? 2 tuntia istuttuani siellä minulle avautui todennäköisesti työnhaun tärkeä avain. Viikko hakemuksen laittamisen jälkeen, soitin itse paikalle ja kysyin tilannetta. Puhelun aikana sovittiin haastattelu aika seuraavalle päivälle ja siitä minut sitten myös valittiin töihin. Tämä tapahtui siis ensimmäiseen paikkaan johon soitin, joka oli myös paikka jonne eniten halusin. 2 viikon sisällä siitä kun olin tosissani allanut hakea töitä.

Ei siis kannata jäädä vaan odottamaan yhteyden ottoa toisesta päästä hakemuksen laittamisen jälkeen. Olkaa itse se aktiivisempi osapuoli ja osoittakaa sillä motivaationne työskennellä siinä yrityksessä, minne olette hakeneet. He varmasti laittavat nimenne merkille ja ottavat sen sitten huomioon päätöksiä tehdessään. Jos en itse olisi soittanut tuonne, niin kuka tietää, saattaisin olla edelleen työtön. Ottakaa asia siis haltuun omiin käsiinne, älkääkö jättäkö vastuuta työnantajalle! :)

Vierailija
379/2374 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomessa 40 vuotta jne. on liikaa, mutta missään muussa maassa ei ole? Mikä helvetti tätä maata oikein vaivaa asenteissa? 40-vuotias ja 50-vuotias ovat työvoimaa parhaassa iässä osaamisen puolesta ....

Olen yli 50, ja joo, osaamista on enemmän kuin nuorempana, mutta intoa ja energiaa ei ole enää samalla tavalla.

Joskus nuorena kun olin myyntitiimissä, painettiin aamusta yöhön monta päivää peräkkäin, eikä kyselty ylityökorvauksia.

Nyt ei enää kiinnostaisi kun on lasten harrastukset kuskattavana, ja itseäkin alkaa väsyttää ...

Jos jäisin työttömäksi, luultavasti saman tasoista duunia ei enää löytyisi (paitsi tuurilla suhteilla, ehkä)

Tavallaan ymmärrän sen kyllä, koska pyydän enemmän palkkaa ja minulla on liian tiukka käsitys mitä osaan, ja mitä en (enkä opettele), verrattuna nuoriin innokkaisiin.

Rekrytointi on aina riski, ja vanhemmalla esim terveys- ja väsähtämisriski on isompi.

Nykyisessä työssä huomasin keväällä että on liian leppoisaa (seuraavia YT:eitä ajatellen, jotka kuitenkin joskus taas on tulossa) joten kerroin sen esimiehelleni. Ongelma ratkesi, nyt on taas riittävä stressi ja paljon uutta opeteltavaa. Onneksi uskalsin ottaa riskin vielä tämän ikäisenä.

Se on totta että monet liioittelevat kykyjään ja kokemustaan paljon. Jos ei sitä tee, jää helposti toiseksi valinnoissa.

Eli toisinsanoen, on yli 40-v oma vika, ettei heitä palkata?

Kyllä kai jokaiselle on tänä päivänä selvää, että työelämässä opetellaan jatkuvasti myös uusia taitoja riippumatta iästä? Kasvatetaan sitä omaa osaamista? Ja sitä kokemusta.

Ja se suurempi palkkapyyntö pitää pystyä perustelemaan. Muullakin, kuin iällä ja epämääräisellä iän tuomalla kokemuksella. Mitä lisäarvoa tuot yritykselle sillä kokemuksellasi, että työnantajan kannattaisi maksaa sinusta enemmän, sen sijaan, että palkkaisi jonkun nuoremman huonommalla palkalla?

Mitä tulee työssä jaksamiseen. Noh, suomalaiset on valitettavan huonossa kunnossa, etenkin kun katsoo ylipainotilastoja. Terveet elämäntavat ja mielekäs vapaa-aika auttaa jaksamaan siellä työssäkin. Joo, ja on ihmisiä, joilla on jotain kroonisia sairauksia, mutta suurin osa ei ole näitä.

Vierailija
380/2374 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua niitä.