Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi en saa töitä. Olen korkeakoulutettu, minulla on monenlaista työkokemusta. Olen yli 50. Osaan kieliä. Olen hakenut töitä kohta kaksi vuotta. Olen saanut hyvää palautetta aiemmista töistä. Haen päätöikseni töitä. Se käy palkattomasta työstä. CV on päivitetty ja rekrytoijien mielestä hyväksi havaittu. Olen kuitankin aina se kolman varasijalla.
Minulle kelpaisi osaamistani vaatimattomampikin työ, mutta kuulen olevani tällaisia hakiessani ylipätevä. En tiedä miksi en saa töitä.
Voin kertoa sinulle syyn; ikä. Meitä yli viisikymppisiä ei enää huolita mihinkään.
Ranteet on jo näin 30 vuotiaana paskana. Eivät kestää mitään, edes koneella naputtelua tuntia paria pidempään per päivä 😑
Hops kirjoitti:
Tässä mun neuvot työttömille. Aivan liian usein näkee hakemuksia jotka on selvästi tehty niin, että niitä on lähetetty useaan paikkaan lähes kopioimalla. Kertovat vaan laiskuudesta ja lentää samantien roskiin. Palkkaan aina ihmisen joka on tosissaan panostanut hakemukseen ja kertoo miksi juuri meidän firma ja paikka kiinnostaa. Eli panostakaa niihin hakemuksiin ja myös cv:hen ihan tosissaan ja räätälöikää ne aina juuri siihen paikkaan mitä haette. Tarkastakaa kirjoitusvirheet. Kertokaa mitä hyötyä teistä on juuri siinä tehtävässä mitä haetaan ja miksi olisit paras tekijä hommaan. Motivoituneisuus ja hyvä asenne ovat osaamista tärkeämpää. Joustavuutta on hyvä myös olla.
Miksi just sen firman kiinnostavuuden pitää olla niin tärkeää? Työn pitää olla motivaattorina, mitä työntekijä tekee firmalka, jos työ on paskaa.
Työtä ei ole vain tarjolla niin paljon kuin työntekijöitä. Ei riitä että on hyvä hakemus ja cv kun 200 muullakin hakijalla on.
Vierailija kirjoitti:
Töttömiltä avustukset poikki! NYT ON TÖVOIMAPULA!
Korjaan, nyt on siis orjatövoimapula! T. Ed.
Hops kirjoitti:
Tässä mun neuvot työttömille. Aivan liian usein näkee hakemuksia jotka on selvästi tehty niin, että niitä on lähetetty useaan paikkaan lähes kopioimalla. Kertovat vaan laiskuudesta ja lentää samantien roskiin. Palkkaan aina ihmisen joka on tosissaan panostanut hakemukseen ja kertoo miksi juuri meidän firma ja paikka kiinnostaa. Eli panostakaa niihin hakemuksiin ja myös cv:hen ihan tosissaan ja räätälöikää ne aina juuri siihen paikkaan mitä haette. Tarkastakaa kirjoitusvirheet. Kertokaa mitä hyötyä teistä on juuri siinä tehtävässä mitä haetaan ja miksi olisit paras tekijä hommaan. Motivoituneisuus ja hyvä asenne ovat osaamista tärkeämpää. Joustavuutta on hyvä myös olla.
Ensimmäiset 50 hakemusta oli hyvinkin räätälöityjä. Sen jälkeen alkaa into hiipua.
Se on kyllä kummallista että tällä maalla on vara heittää koulutettujen 45-vuotiaiden osaaminen tunkiolle. Työura vasta puolessa ja osaaminen parhaimmillaan. Ei täällä oikeasti ole mitään työvoimapulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä 43 vuotta, it-alan koulutus ja työkokemus. Ei mitään toivoa töistä. Ottavat junioreita vaan.
Mutta joo, aion hakea myös muita kuin it-alan töitä, ihan siivouksesta ja Alepan kassasta alkaen. Toivon että edes niitä hommia löytyy, kun kuitenkin eläkeikään olisi vielä parikymmentä vuotta.
Ei kuule, ei voi olla. Olet käsittänyt väärin. Suomessa on it-osaajista huutava pula. Etkö lue lehtiä? Et voi olla työtön. Tässä tosiaankin on joku väärinkäsitys. Ehkä sä olet vaan luullut että olet työtön eikä kukaan ole huomannut ettet enää käy töissäsi.
Koska, kuten sanottua, Suomessa tarvitaan paaaaaljon lisää it-osaajia... Häh? Ai että oot silti ihan oikeasti työtön... Hmm, tämäpä outoa... Ainahan lehdissä ja jopa TE-toimistoissa paasataan että it-alalle kannattaa hakeutua.
Ai niin joo, johan Nokia yksistään pykäsi varmaan 50 000 uutta työtöntä. Tieto, tuo reisillekustujen projektien ja känniapinatasoisen johtamisen mallikappale puolestaan potkii varmaan useita tuhansia vuodessa ihan vaan että tuntuma säilyisi ja että jäljellejääneitä olisi helpompi hallita pelolla.
Niin. Saatoin erehtyä. Alallahan on kuin onkin koko ajan paheneva suurtyöttömyys. Kuten melkein kaikilla aloilla.
Suomi on rikki.
Samaa minäkin vähän ihmettelin, että 43 v ei saisi IT-alalta töitä? Pk-seudulla ihan varmasti saa. Minulla on useita tuttuja, jotka ovat työllistyneet yli 55 v. vielä. Ovat joutuneet pois edellisistä töistä, kiitos YT:den, mutta aika nopeasti löytäneet sitten töitä. IT-alan töitähän on monelaista, erityisesti testaus vetää kyllä eri-ikäisiä ihmisiä erilaisiin rooleihin. Onkohan tässä tapauksessa haettu vain sitkeästi yhtä tiettyä hommaa IT-alalla, nyt kannattaisi laajentaa sitä minkälaista työtä IT-alalta hakee, jos sitä työkokemusta on.
Olen hakenut monenlaisia IT-alan töitä myös pääkaupunkiseudulta. Ei ole herunut. Ollaan sitten pitkäaikaistyöttömänä ja opiskellaan siinä sivussa lisää. Ikää minulla on päältä 50 vuotta.
Tämä. It-ala on yksi pahiten ikäsyrjintää harrastavista aloista. Joka firmasta potkitaan varmuuden vuoksi pois heti kun alkaa mennä 45v haamuraja rikki. Jos joku päälle 50v on jollain tapaa selvinnyt palkkalistoilla siihen asti niin seuraavissa yt-neuvotteluissa se on varma nakki kohdalle. Sen jälkeen saakin hakemuksia lähetellä, minnekään et kelpaa. Eikä sillä ole merkitystä pitääkö osaamisen ajantasasena ja opiskelee lisää jatkuvasti. Ainoa, millä on merkitystä on ikä. Ihan perkeleen sairasta.
aNiin tulin itsekin poispotkituksi 50 täytettyäni. Kovasti puhutaan isossa firmassa kauniisti työntekijöistä ja monimuotoisuuden arvostuksesta jne. ja miten kokemusta tarvitaan yms. ja yms. Teot ja puheet ei vaan siinäkään firmassa kohtaa. Tuli surullinen mieli kun katselin ympärilleni jossain irtisanottaville suunnatussa tiedotustilaisuudessa. Siihen oli kerätty varmaan viimeset firman palkkalistoilla olevat keski-ikäiset. Osa tehnyt suunnilleen koko 30v työuransa kyseisessä yrityksessä. Jokainen siinä tilaisuudessa tiesi, ettei yksikään heistä tule minnekään enää tässä maassa työllistymään. On vaikea uskoa, että yhdelläkään maalla on oikeasti varaa jättää ammattilaiset hyödyntämättä.
Jos teillä 50+-tyypeillä on niin superhyvää osaamista ja hallitsette asiat, miksi ette perusta omaa firmaa tai toiminimeä ja ala myymään sen kautta osaamistanne? Sillä tavalla paljastuisi armotta, onko teillä osaamista vai "osaamista".
Näin juuri teinkin. Perustin toiminimen ja vein entiseltä työnantajaltani suurimman osan asiakkaista, koska olin niiden pääasiallinen yhteyshenkilö siinä lafkassa, eivät ne halunneet uuden juipin sotkevan hyvin toiminutta yhteistyötä. Ex-työnantajani joutui laittamaan lapun luukulle, kun asiakkaita ei ollut eikä enää tullut uusiakaan. Että silleen, kusi omaan sukkaansa.
Tuleva herra 47, vuoden päivät kokeilin hakea kokemusta vastaavia töitä sekä töitä joihin olin ”liian kokenut” haastattelijoiden mukaan en kuulemma jaksaisi kiinnostua niin vaatimattomista töistä ja omiin hommiin jäin ihan jalkoihin vaikka cv on aukoton ja isoja firmoja joissa johtotehtäviä suurimmaksi osaksi. Ei näemmä nykyään riitä mihinkään? Ainut konsti oli perustaa oma yritys ja työllistää sillä itsensä kun ei näemmä enään mihinkään kelpaa..
Nuoremman esimiehen on vaikeaa palkata itseään vanhempaa. Joku psykologinen uhka ilmeisesti. Kokemusta on.
Suurin syy on varmaan se etten oikeastaan haekaan töitä. Ei ole tarjolla mitään mihin osaamiseni ja henkilökohtaiset rahkeeni riittävät. Niitä ei oikein ole, osaamista ja rahkeita siis. Jotain osa-aikatyötä varmaan pystyisin tekemään.
Ne mitä olen hakenut, en pääse haastatteluunkaan. Hakemuksissani ja CV:ssäni ei varmasti ole kirjoitusvirheitä, mutta kun CV:ssä ei ole täytettä niin mistä minä sitä siihen keksiäkään voin. Vaikea myös räätälöidä hakemuksia tai kertoa osaamisestaan, koska...en oikeastaan osaa mitään. Monia hommia varmaan oppisin, mutta kun mitään erityisosaamista ei ole. Olen myös hyvin vaatimaton ihminen enkä osaa kehua itseäni enkä edes halua jos aihetta ei ole. En pärjää työhaastatteluissa, koska olen vähäpuheinen ja asiakeskeinen, enkä ulospäinsuuntautunut jokapaikanhöylä. Työhistoriassani on lähinnä kesätöitä, monelta eri alalta joo, mutta niistä on aikaa jo vuosia. Tiedän kuitenkin että työntekijänä olisin luotettava, järjestelmällinen ja supertarkka, mutta millä minä sen työnantajan siinä haastattelussa vakuutan, kun konkreettista näyttöä ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä 43 vuotta, it-alan koulutus ja työkokemus. Ei mitään toivoa töistä. Ottavat junioreita vaan.
Mutta joo, aion hakea myös muita kuin it-alan töitä, ihan siivouksesta ja Alepan kassasta alkaen. Toivon että edes niitä hommia löytyy, kun kuitenkin eläkeikään olisi vielä parikymmentä vuotta.
Ei kuule, ei voi olla. Olet käsittänyt väärin. Suomessa on it-osaajista huutava pula. Etkö lue lehtiä? Et voi olla työtön. Tässä tosiaankin on joku väärinkäsitys. Ehkä sä olet vaan luullut että olet työtön eikä kukaan ole huomannut ettet enää käy töissäsi.
Koska, kuten sanottua, Suomessa tarvitaan paaaaaljon lisää it-osaajia... Häh? Ai että oot silti ihan oikeasti työtön... Hmm, tämäpä outoa... Ainahan lehdissä ja jopa TE-toimistoissa paasataan että it-alalle kannattaa hakeutua.
Ai niin joo, johan Nokia yksistään pykäsi varmaan 50 000 uutta työtöntä. Tieto, tuo reisillekustujen projektien ja känniapinatasoisen johtamisen mallikappale puolestaan potkii varmaan useita tuhansia vuodessa ihan vaan että tuntuma säilyisi ja että jäljellejääneitä olisi helpompi hallita pelolla.
Niin. Saatoin erehtyä. Alallahan on kuin onkin koko ajan paheneva suurtyöttömyys. Kuten melkein kaikilla aloilla.
Suomi on rikki.
Samaa minäkin vähän ihmettelin, että 43 v ei saisi IT-alalta töitä? Pk-seudulla ihan varmasti saa. Minulla on useita tuttuja, jotka ovat työllistyneet yli 55 v. vielä. Ovat joutuneet pois edellisistä töistä, kiitos YT:den, mutta aika nopeasti löytäneet sitten töitä. IT-alan töitähän on monelaista, erityisesti testaus vetää kyllä eri-ikäisiä ihmisiä erilaisiin rooleihin. Onkohan tässä tapauksessa haettu vain sitkeästi yhtä tiettyä hommaa IT-alalla, nyt kannattaisi laajentaa sitä minkälaista työtä IT-alalta hakee, jos sitä työkokemusta on.
Olen hakenut monenlaisia IT-alan töitä myös pääkaupunkiseudulta. Ei ole herunut. Ollaan sitten pitkäaikaistyöttömänä ja opiskellaan siinä sivussa lisää. Ikää minulla on päältä 50 vuotta.
Tämä. It-ala on yksi pahiten ikäsyrjintää harrastavista aloista. Joka firmasta potkitaan varmuuden vuoksi pois heti kun alkaa mennä 45v haamuraja rikki. Jos joku päälle 50v on jollain tapaa selvinnyt palkkalistoilla siihen asti niin seuraavissa yt-neuvotteluissa se on varma nakki kohdalle. Sen jälkeen saakin hakemuksia lähetellä, minnekään et kelpaa. Eikä sillä ole merkitystä pitääkö osaamisen ajantasasena ja opiskelee lisää jatkuvasti. Ainoa, millä on merkitystä on ikä. Ihan perkeleen sairasta.
aNiin tulin itsekin poispotkituksi 50 täytettyäni. Kovasti puhutaan isossa firmassa kauniisti työntekijöistä ja monimuotoisuuden arvostuksesta jne. ja miten kokemusta tarvitaan yms. ja yms. Teot ja puheet ei vaan siinäkään firmassa kohtaa. Tuli surullinen mieli kun katselin ympärilleni jossain irtisanottaville suunnatussa tiedotustilaisuudessa. Siihen oli kerätty varmaan viimeset firman palkkalistoilla olevat keski-ikäiset. Osa tehnyt suunnilleen koko 30v työuransa kyseisessä yrityksessä. Jokainen siinä tilaisuudessa tiesi, ettei yksikään heistä tule minnekään enää tässä maassa työllistymään. On vaikea uskoa, että yhdelläkään maalla on oikeasti varaa jättää ammattilaiset hyödyntämättä.
Jos teillä 50+-tyypeillä on niin superhyvää osaamista ja hallitsette asiat, miksi ette perusta omaa firmaa tai toiminimeä ja ala myymään sen kautta osaamistanne? Sillä tavalla paljastuisi armotta, onko teillä osaamista vai "osaamista".
Näin juuri teinkin. Perustin toiminimen ja vein entiseltä työnantajaltani suurimman osan asiakkaista, koska olin niiden pääasiallinen yhteyshenkilö siinä lafkassa, eivät ne halunneet uuden juipin sotkevan hyvin toiminutta yhteistyötä. Ex-työnantajani joutui laittamaan lapun luukulle, kun asiakkaita ei ollut eikä enää tullut uusiakaan. Että silleen, kusi omaan sukkaansa.
Minä olin vähän yli nelikymppinen, kun monivuotinen työnantajani antoi minulle potkut ja halusi minun jatkavan freelancerina samaa työtä. Kyseessä oli laiton irtisanominen, josta työnantaja viimein joutui korvaamaan vajaan vuoden palkan. Perustin yrityksen ja vein kaikki asiakkaat paitsi kahta, joilla oli pitkä sopimus kesken. Olisin yhä tuolla työnantajalla töissä, koska tykkäsin olla siellä tosi paljon, mutta kun kerran minut heitettiin pihalle, jätin pitkään muistettavat jäähyväiset.
Ainakin kaupungissa, jossa mä asun, oli työpaikoilla aina hillitön kafkamainen näytelmäsirkus meneillään. Mä olin ihan et whaaat, miten tää on mahdollista.
Tässä joitain arvauksiani:
1. Olin korona-aikana noin vuoden verran etätöissä, kunnes määräaikaisuuteni päättyi ja jäin työttömäksi. En meikannut koko etäaikana, joten kun pitkästä aikaa taas kokeilin meikkiä naamaan työhaastattelua varten, sain allergisen punoituksen. En siis käytä enää meikkiä ja luulen, että rumuuteni on yksi syy, miksi en pääse haastatteluita pidemmälle.
2. Minulla on aika turha maisterintutkinto (jonka turvin olen tehnyt määräaikaisia pätkiä), mutta työkkärin täti ei anna kouluttautua uudelleen. Ilmeisesti heidän mielestään on parempi, että makaan työttömänä kuin että opiskelisin varmemmin työllistävän tutkinnon.
3. En pääse "edes" kaupan kassalle töihin, koska minulla ei ole tippaakaan kokemusta kaupan alalta ja sen lisäksi olen ylikoulutettu kyseiselle alalle (vaikka menisin enemmän kuin mielelläni kauppaan töihin!)
4. Olen 30-vuotias nainen (eli suuri riski työnantajalle).
5. Olen liian tietoinen omista oikeuksistani ja arvostani. Kun olen esittänyt lisäkysymyksiä omituisista työehdoista ja palkkauksesta, en saa kunnollisia vastauksia enkä haastattelun jälkeen myöskään kyseistä työpaikkaa. Ei sillä, että olisin edes halunnut saada työpaikkaa, jossa ehtojani poljetaan.
Kartelli estää.
"Helsingin kaupunki on tehnyt diilin Terveystalon, Pihlajalinnan ja Mehiläisen kanssa siitä, että nämä kolme yritystä eivät palkkaa Helsingin kaupungilta lainkaan työntekijöitä"
Mistä päättelet, että en saa töitä?
Moni työtön on työttömänä yhtäjaksoisesti vain viikon tai kuukauden.
Tai jos en saa töitä, mistä päättelet, että tiedän syyn siihen, miksi en töitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai osa hakemuksesta pitää olla räätälöity. Mutta kyllä hakemuksen pitääkin olla sellainen, että siitä pystyy ison osan kopioimaan. Ei jokaiseen firmaan pidä alusta asti aloittaa. Jos itse olisin rekrytoija, miettisin kilometrin pituisen hakemuksen tekijää - jos hakemuksessa korostettaisiin koko ajan juuri meidän firmaa kovin paljon yleisessäkin osassa - tehottomaksi, helposti stressaantuvaksi ja kyvyttömäksi käyttää aiemmin tehtyä hyödyksi. T. tekninen dokumentoija

Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi en saa töitä. Olen korkeakoulutettu, minulla on monenlaista työkokemusta. Olen yli 50. Osaan kieliä. Olen hakenut töitä kohta kaksi vuotta. Olen saanut hyvää palautetta aiemmista töistä. Haen päätöikseni töitä. Se käy palkattomasta työstä. CV on päivitetty ja rekrytoijien mielestä hyväksi havaittu. Olen kuitankin aina se kolman varasijalla.
Minulle kelpaisi osaamistani vaatimattomampikin työ, mutta kuulen olevani tällaisia hakiessani ylipätevä. En tiedä miksi en saa töitä.
Sinähän sanoit sen itse. Olet yli 50.
Me ei kelvata enää työnantajille. Se alkoi kohdallani jo kun täytin 45. 
Liian vähän työkokemusta. Nyt yritän vaihtaa alaa. Pääsin alanvaihtajille sopivaan työvoimakoulutukseen vuoden hakemisen jälkeen ja nyt pelkään, etten voi tehdä koulutusta loppuun, kun ilman alan työkokemusta on vaikea löytää harjoittelupaikka. Onko teillä vinkkejä harjoittelupaikkojen hakuun? Koulutus on vasta alkanut ja harjoittelu tehdään lopussa (eli n. 6 kk:n päästä), joten vielä ei ole kovaa kiirettä, mutta haluan aloittaa etsimisen ajoissa.
On poika näköjään panelias ja unelias, onneksi äippä antaa pensarahaa billuralliin.