Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maan viljelijät ryöstää työttömien korvaukset!
Tuet valuu aivan väärään osotteeseen.
Kyllä mä saan työttömyyskorvauksen vaikka mun mies on maanviljelijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä 43 vuotta, it-alan koulutus ja työkokemus. Ei mitään toivoa töistä. Ottavat junioreita vaan.
Mutta joo, aion hakea myös muita kuin it-alan töitä, ihan siivouksesta ja Alepan kassasta alkaen. Toivon että edes niitä hommia löytyy, kun kuitenkin eläkeikään olisi vielä parikymmentä vuotta.
Ei kuule, ei voi olla. Olet käsittänyt väärin. Suomessa on it-osaajista huutava pula. Etkö lue lehtiä? Et voi olla työtön. Tässä tosiaankin on joku väärinkäsitys. Ehkä sä olet vaan luullut että olet työtön eikä kukaan ole huomannut ettet enää käy töissäsi.
Koska, kuten sanottua, Suomessa tarvitaan paaaaaljon lisää it-osaajia... Häh? Ai että oot silti ihan oikeasti työtön... Hmm, tämäpä outoa... Ainahan lehdissä ja jopa TE-toimistoissa paasataan että it-alalle kannattaa hakeutua.
Ai niin joo, johan Nokia yksistään pykäsi varmaan 50 000 uutta työtöntä. Tieto, tuo reisillekustujen projektien ja känniapinatasoisen johtamisen mallikappale puolestaan potkii varmaan useita tuhansia vuodessa ihan vaan että tuntuma säilyisi ja että jäljellejääneitä olisi helpompi hallita pelolla.
Niin. Saatoin erehtyä. Alallahan on kuin onkin koko ajan paheneva suurtyöttömyys. Kuten melkein kaikilla aloilla.
Suomi on rikki.
Samaa minäkin vähän ihmettelin, että 43 v ei saisi IT-alalta töitä? Pk-seudulla ihan varmasti saa. Minulla on useita tuttuja, jotka ovat työllistyneet yli 55 v. vielä. Ovat joutuneet pois edellisistä töistä, kiitos YT:den, mutta aika nopeasti löytäneet sitten töitä. IT-alan töitähän on monelaista, erityisesti testaus vetää kyllä eri-ikäisiä ihmisiä erilaisiin rooleihin. Onkohan tässä tapauksessa haettu vain sitkeästi yhtä tiettyä hommaa IT-alalla, nyt kannattaisi laajentaa sitä minkälaista työtä IT-alalta hakee, jos sitä työkokemusta on.
Koittaa nyt ymmärtää, että sitä työkokemusta ei ole. Minä itse olen yli 50-v, työkokemus on linuxilla. Totta kai ymmärrän SQL:n yms., mutta pahemmin ei ole kokemusta MICROSOFT SQL:stä. JavaScript-"osaaminen" on ollut vähäistä. Työkokemus on pieneltä erityisalalta. Tämänlaiset "vaatimukset" karsivat minut heti pois. Olen kyllä IT-insinööri, mutta entä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, ettei lapsiakaan nappaa opiskelu, kun vanhemmatkin ovat tätä lajia...
Mitä ihmettä höpötät?
tuttu juttu, itellä (53v) sydän ongelmat, keuhkosarkoidoosi joka ei parane, munuaisten vajaatoiminta, verenpainetauti, sepelvaltimotauti, diabetes ykkönen, - ja en pääse eläkkeelle, en kuntoutukseen enkä mihkään, liikkuminenkin on muuttunut sellasks 80-vuotiaan töpöttelyks. eläkefirma on sitä mieltä että käy kattomassa mitä auschwitsin portilla lukee, työ vapauttaa... ja varmaan kuntouttaakin. en tiedä mitä tekisin, seinä tulee vastaan jokapaikassa. 25v mainoshommissa, isot asiakkaat, kynttilä paloi molemmista päistä...nyt lähinnä hengittävä raato. mieli tekis tehdä kaikkee, mutta kunto on sellanen että pieni puuhastelu lähinnä onnistuu. kelakaan ei myönnä eläkettä kun olen tehnyt niin paljo töitä. ...hullua.
En ehdi hakea niitä töitä, kun on niin paljon tekemistä. Tänäänkin, mitä ihanin syyspäivä, kuljeskelin kaupungin parhaat ulkoilureitit ja valokuvasin. Niitä muokatessa meneekin taas aikaa. Ihania lankoja myynnissä näin syksyllä, suunnittelen nyt mallinuken päälle uutta neuletta, tulee kyllä hieno. Kesällä oli juhlia ja rakkaalla mökilläkin piti käydä useampaan kertaan ja puuhaa riitti, metsänraivuuta ym. Kaupunkikodissa nyt remontti, aika hurahtaa sukkelaan pienissäkin remonteissa. Yritän pysyä myös uutisista ajantasalla, siihenkin kuluu aikaa. Harrastuksia on vielä muitakin ja niihin ei aina 1-2 h pv:ssä riitä. Siis ei todellakaan ole aikaa hakea duunia eikä olla kodin ulkopuolella töissä, toisaalta on niin vähän tarjolla elämääni sopivaa, lue: työajat, palkka, työmatkat, työn mielenkiintoisuus, ei liian raskasta fyysisesti, taukoja riittävästi, hyvät sosiaalitilat, työpaikkaruokalakaan ei olisi pahasta jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse edes haastatteluun kun ikää on lähempänä 60, tosin en päässyt enää haastatteluun vaikka olin töissä mutta kun ikää oli jo 50+, firmojen rekrysivut on varmaankin ohjelmoitu suodattamaan tietyn ikäiset ja siitä vanhemmat hakijoista. Tämähän ei ole ikärasismia, vaan liian paljon kokemusta...
Ei, vaan kyse on silkasta ikärasismista. Eikä sitä pidä selitellä taikka muuksi kaunistella. Koulutetun, osaavan ja työhaluisen työnhakijan iällä ei pitäisi olla minkäänlaista merkitystä rekrytoinneissa. Toki on aloja ja tehtäviä, joissa nuori paikkojaan vielä rikkomaton nuorempi kandidaatti on selvä valinta. Kun valitaan kandidaattia tekemään istumatyötä, ajattelutyötä ja itse asiassa mitä tahansa työtä mikä ei vaadi ruumiillista jaksamista tms. ei iän pitäisi olla ratkaiseva tekijä. Hassua muuten, vähän ohiksena, moni kuuskymppinen on fyysisesti huomattavasti paremmassa kunnossa kuin tämän päivän parikymppiset. Viiskymppiset ja kuuskymppiset on olleet liikkeessä koko ikänsä, tehneet ruumiillista työtä jne. Nykyiset parikymppiset on lähinnä istuneet nenä kiinni näytössä, ei siinä lihaskuntoa kehitetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäsyrjintä luultavasti on ollut se perimmäinen syy. Kokemuksesta ja osaamisesta se ei ole voinut olla kiinni.
Perustin sitten yrityksen kokemustani ja osaamistani hyödyntäen ja täytyy sanoa ettei palkollisen elämää ole tullut ikävä.Minä olin ensin viisitoista vuotta palkkatyössä ja sitten kymmenen vuotta yksinyrittäjänä tuottamassa palveluita yrityksille. Työni oli elämäni suola. Sitten alan rakenne muuttui ja sattumalta samojen parin vuoden sisällä koko verkostoni, siis ne seniorit, jotka pystyivät tekemään päätöksiä, jäivät eläkkeelle. Seniorien tilalle palkattiin uutta väkeä, joille talon tunteva, vuosikausia kiitettävästi työskennellyt viisikymppinen palveluntuottaja oli mennyttä maailmaa ja korvattavissa dynaamisilla vuokratyöntekijöillä.
Kokemuksesta ja osaamisesta ei ole kiinni. Tuorein tutkintokin on alle vuoden vanha. Suosittelijoita - niitä eläköityneitä johtajia - on komea rivi. Mutta kun halvalla saa aika hyviä vuokrahemmoja, ei kannata ostaa erittäin hyvää sillä hinnalla, jolla tämä pysyisi leivän syrjässä kiinni.
Tunnistan osan ongelmaa. Kun suosittelijat ovat yrityksen "vanhaa" aikaa, siitä on hakijalle enemmän haittaa kuin hyötyä. Ajat muuttuu, eikä tässä maassa ymmärretä hyödyntää taikka arvostaa tiettyä jatkuvuutta. Itse en ole enää vuosiin ilmoittanut suosittelijoita. Aiemmin ilmoiitaneilta ei kukaan koskaan ollut mitään kysellyt joten turhalta tuntuu. Nyt kun viimeisimmästä työkokemuksesta on jo neljä vuotta en sano suosittelijoita edes kysyttäessä. Neljä vuotta on pitkä aika.
Se taas mitä en ymmärrä on mikset ole itse hakeutunut "vuokrahemmoksi". Myy osaamistasi alihankkijan tai vuokratyövoimaa välittävän yrityksen kautta. Jos ikäisesi ei minnekään kelpaa niin sehän johtuu ikäsyrjinnästä. Ja sitä tässä maassa kyllä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin, että piilota tutkinnot, kun haet HELPPOA työtä. Niihin hommiin ei haluta väliaikaisia uransa paikkailijoita.
Niin, ja minä kysyin MITEN? Jos koulutus on kestänyt vaikka 7 vuotta, niin miten piilotan sen jättämättä aukkoa CV:hen?
Siten, että laitat siihen cv:n ainoastaan ne asiat, jotka juuri sen työn kannalta ovat olennaisia. Jos koulutus ei ole sitä, niin älä laita. Ei se mikään katkeamaton sukuselvitys ole.
Cv:sta pitäisi selvitä se, mitä taitoja tällä ihmisellä on juuri tätä työtä ajatellen. Jos haet vaikka kaupan kassalle, niin taloustieteen tohtorin tutkinto ei kiinnosta ketään. Sen sijaan se, osaatko käyttää firman kassajärjestelmää ja selviätkö asiakaspalvelutilanteissa kiinnostaa.
Helppoa.
Vajaakuntoinen sairas,työssä sairastunut.Ei enää mitään mahdollisuutta töihin kokeiltu on kaikki keinot..ammatillinen kuntoutus,ensin sairauteen liit.kuntoutus.Työvoimapoliittisia juttuja takana olen ollut reippaasti mukana,viimeinen työpaja joka muutti romutti pitkäksi aikaa kaiken,sairastuin taas..Nyt rampa,tarvitsisin pyörätuolin,avustajan,infataksin..jne jne.Lääkäri pompottaa,vihainen kun työhön mene.Odotan muutaman vuoden eläkeikää.
Yksi suuri ongelma on rekrytoinnissa se että haastattelijat ja rekrytoijat ovat kovin nuoria. Yllättävän moni nuori vierastaa ajatusta palkata itseänsä paljon vanhempi henkilö johonkin hommaan - ajatellaan että "ton kalkkiksen aika on ajanut jo ohi" vaikkei se olisikaan totuus.
Itse olen nykyään asiantuntijahommissa joten en ole hakenut töitä hiljattain, mutta törmäsin tuohon asenteeseen yllättäen jo opiskeluaikana: olin hieman yli 30 ja olisin hakenut kausihommiin nuorten liikkeeseen töihin josta mulla oli jo monen vuoden kokemusta. 23v myymälävastaava luki monttu auki mun ikäni hakemuksestani ja jo siinä vaiheessa näin ilmeestään ettei millään sanomallani olisi merkitystä koska hän oli jo mielessään päättänyt ettei halua alaisekseen vanhempaa ja kokenempaa henkilöä. Yritin toki tuoda kiinnostukseni ja osaamiseni esille mutta hän lopetti haastattelun todella nopeasti. Ymmärrän toki että vanhempi alainen voi jännittää jotain, mutta noin yleisesti rekrytoinnin kannalta tuo ei ole kaikkein hedelmällisintä :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäsyrjintä luultavasti on ollut se perimmäinen syy. Kokemuksesta ja osaamisesta se ei ole voinut olla kiinni.
Perustin sitten yrityksen kokemustani ja osaamistani hyödyntäen ja täytyy sanoa ettei palkollisen elämää ole tullut ikävä.Minä olin ensin viisitoista vuotta palkkatyössä ja sitten kymmenen vuotta yksinyrittäjänä tuottamassa palveluita yrityksille. Työni oli elämäni suola. Sitten alan rakenne muuttui ja sattumalta samojen parin vuoden sisällä koko verkostoni, siis ne seniorit, jotka pystyivät tekemään päätöksiä, jäivät eläkkeelle. Seniorien tilalle palkattiin uutta väkeä, joille talon tunteva, vuosikausia kiitettävästi työskennellyt viisikymppinen palveluntuottaja oli mennyttä maailmaa ja korvattavissa dynaamisilla vuokratyöntekijöillä.
Kokemuksesta ja osaamisesta ei ole kiinni. Tuorein tutkintokin on alle vuoden vanha. Suosittelijoita - niitä eläköityneitä johtajia - on komea rivi. Mutta kun halvalla saa aika hyviä vuokrahemmoja, ei kannata ostaa erittäin hyvää sillä hinnalla, jolla tämä pysyisi leivän syrjässä kiinni.
Tunnistan osan ongelmaa. Kun suosittelijat ovat yrityksen "vanhaa" aikaa, siitä on hakijalle enemmän haittaa kuin hyötyä. Ajat muuttuu, eikä tässä maassa ymmärretä hyödyntää taikka arvostaa tiettyä jatkuvuutta. Itse en ole enää vuosiin ilmoittanut suosittelijoita. Aiemmin ilmoiitaneilta ei kukaan koskaan ollut mitään kysellyt joten turhalta tuntuu. Nyt kun viimeisimmästä työkokemuksesta on jo neljä vuotta en sano suosittelijoita edes kysyttäessä. Neljä vuotta on pitkä aika.
Se taas mitä en ymmärrä on mikset ole itse hakeutunut "vuokrahemmoksi". Myy osaamistasi alihankkijan tai vuokratyövoimaa välittävän yrityksen kautta. Jos ikäisesi ei minnekään kelpaa niin sehän johtuu ikäsyrjinnästä. Ja sitä tässä maassa kyllä riittää.
En kelpaa vuokrahemmoksi, koska tällä alalla on erittäin yleistä varastaa vuokratyönantajalta asiakkaita, vaikka sopimuksissa nykyisin lukeekin, ettei niin saa tehdä. Minun CV:stäni näkee heti, että minä pystyisin siihen. Untuvikot ovat turvallisempia palkata ja helpompia käsitellä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki rahat valuu maan viljelijöiden tukemiseen eikä tuottaviin investointeihin. Kiitos kepulistien. A. Saariston oma maha etusialla.
Kepulisti pettää aina, kerävät rahat maa jussien taskuihin. Anneli puronnut kehityksen junasta eikä ymmärrä työn tekijöitä/työttömiä.
Minäkin olin työtön ihan sen takia, ettei otettu töihin. Koulutukseenkin jouduin hakemaan monta kertaa ennen kuin pääsin ja senkään jälkeen en saanut heti töitä, en edes siitä firmasta, jossa olin ilmaiseksi harjoittelemassa. Tuurilla sitten tuli se yksi haku, jossa olin paras ja valittiin työhön.
En vaan voi ymmärtää tätä "menkää töihin". Sanokaa niille työnantajille, että ottakaa ihmisiä töihin ja luottakaa siihen, että työn oppii tekemällä. Ei siinä tarvitse olla miljoonaa koulutusta hankittuna.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olin työtön ihan sen takia, ettei otettu töihin. Koulutukseenkin jouduin hakemaan monta kertaa ennen kuin pääsin ja senkään jälkeen en saanut heti töitä, en edes siitä firmasta, jossa olin ilmaiseksi harjoittelemassa. Tuurilla sitten tuli se yksi haku, jossa olin paras ja valittiin työhön.
En vaan voi ymmärtää tätä "menkää töihin". Sanokaa niille työnantajille, että ottakaa ihmisiä töihin ja luottakaa siihen, että työn oppii tekemällä. Ei siinä tarvitse olla miljoonaa koulutusta hankittuna.
Ei kun sanokaa ihmisille, että ryhtyvät työantajiksi. Kun työpaikkoja on sitten paljon tarjolla, rimaa on laskettava, jos haluaa jonkun töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä 43 vuotta, it-alan koulutus ja työkokemus. Ei mitään toivoa töistä. Ottavat junioreita vaan.
Mutta joo, aion hakea myös muita kuin it-alan töitä, ihan siivouksesta ja Alepan kassasta alkaen. Toivon että edes niitä hommia löytyy, kun kuitenkin eläkeikään olisi vielä parikymmentä vuotta.
Ei kuule, ei voi olla. Olet käsittänyt väärin. Suomessa on it-osaajista huutava pula. Etkö lue lehtiä? Et voi olla työtön. Tässä tosiaankin on joku väärinkäsitys. Ehkä sä olet vaan luullut että olet työtön eikä kukaan ole huomannut ettet enää käy töissäsi.
Koska, kuten sanottua, Suomessa tarvitaan paaaaaljon lisää it-osaajia... Häh? Ai että oot silti ihan oikeasti työtön... Hmm, tämäpä outoa... Ainahan lehdissä ja jopa TE-toimistoissa paasataan että it-alalle kannattaa hakeutua.
Ai niin joo, johan Nokia yksistään pykäsi varmaan 50 000 uutta työtöntä. Tieto, tuo reisillekustujen projektien ja känniapinatasoisen johtamisen mallikappale puolestaan potkii varmaan useita tuhansia vuodessa ihan vaan että tuntuma säilyisi ja että jäljellejääneitä olisi helpompi hallita pelolla.
Niin. Saatoin erehtyä. Alallahan on kuin onkin koko ajan paheneva suurtyöttömyys. Kuten melkein kaikilla aloilla.
Suomi on rikki.
Samaa minäkin vähän ihmettelin, että 43 v ei saisi IT-alalta töitä? Pk-seudulla ihan varmasti saa. Minulla on useita tuttuja, jotka ovat työllistyneet yli 55 v. vielä. Ovat joutuneet pois edellisistä töistä, kiitos YT:den, mutta aika nopeasti löytäneet sitten töitä. IT-alan töitähän on monelaista, erityisesti testaus vetää kyllä eri-ikäisiä ihmisiä erilaisiin rooleihin. Onkohan tässä tapauksessa haettu vain sitkeästi yhtä tiettyä hommaa IT-alalla, nyt kannattaisi laajentaa sitä minkälaista työtä IT-alalta hakee, jos sitä työkokemusta on.
Olen hakenut monenlaisia IT-alan töitä myös pääkaupunkiseudulta. Ei ole herunut. Ollaan sitten pitkäaikaistyöttömänä ja opiskellaan siinä sivussa lisää. Ikää minulla on päältä 50 vuotta.
Ikää 59 , lähihoitaja. Työtön. En jaksa juosta enää hulluna näissä voiton tavoittelua vaativissa firmoissa, joissa asukkaat ja työntekijät ovat vain kuluerä. Asukkaiden hyvinvointi on toissijaista, siivous, pyykkihuolto on tärkeämpää, kuin vanhusten hyvinvointi. En jaksa enää. Saa haukkua.
Itkivät telkkarissa taas työvoimapulasta. Pitää Afganistanista roudata työvoimaa... no ite olen 52v, täydessä työkunnossa, kolme AMK-insinööritutkintoa, 15 vuotta eläkkeeseen - koronan takia meni duuni alta mutta en ole vuoteen päässyt edes haastatteluun. Olen ilmeisesti liian vanha ja ratkaisu siihen on lopettaa ansiosidonnainen.
Yli kaksikymmentä vuotta meni erilaisissa "työllistymistä edistävissä toimenpiteissä". Näiden seurauksena urani huippukohdalla olin kolmannella sektorilla korkeimmalla korotetulla palkkatuella kolme kuukautta. Jossain vaiheessa alettiin puolin ja toisin ymmärtää, että nyt taitaa olla jotain perustavanlaatuista pielessä. Lääkärit on nyt pallotellut paikasta toiseen viimeiset viisi vuotta, mutta vieläkään kukaan ei tiedä missä on vika ja varsinkaan että miten tilanne tästä paranisi. Työvoimapalvelut pistää parastaan peliin, sillä seuraamuksella että kolmaskin kuntouttavan työtoiminnan jakso on päättymässä, koska "kuntoutumistavoitteisiin ei ole mahdollista päästä". Tällä hetkellä sairaslomahakemus vetämässä, en tiedä mitä vakuutuslääkärit asiasta mahtavat tuumata. Yhdestä asiasta kaikki on kuitenkin hellyttävän yksimielisiä: ei tässä tilanteessa avoimille työmarkkinoille ole hirveästi järkeä pyrkiä.
Vierailija kirjoitti:
Ikää 59 , lähihoitaja. Työtön. En jaksa juosta enää hulluna näissä voiton tavoittelua vaativissa firmoissa, joissa asukkaat ja työntekijät ovat vain kuluerä. Asukkaiden hyvinvointi on toissijaista, siivous, pyykkihuolto on tärkeämpää, kuin vanhusten hyvinvointi. En jaksa enää. Saa haukkua.
Samoin. Ikää 60. Työtön. Suomessa toitotetaan työvoimapulaa hoitoalalla. Missä on syy? Palkat, työolot, ikärasismi? Työnantajat pelkäävät aikuisia työnhakijoita, koska he osaavat vaatia oikeuksiaan? Eivät suostu huonoihin sopimuksiin ja ovat liian pelottavia? Tässä taitaa olla syy.
Eläkekusetuksen vuoksi.