Miehen kuorsaaminen ajanut itseni masennukseen, jatkuvaan univelkaan. Mietin avioeroa
Kaupunkiolosuhteissa asumme, eikä todellakaan ole varaa hommata isompaa, kaksikerroksista asuntoa. Mies ei ymmärrä asian vakavuutta, vaan pitää asiaa vain osittain jopa hauskana. Välillä suostuu nukkumaan sohvalla. Mies on hoikka ja liikunnallinen, ei mitään uniapneaa tms. Kuorsaus vain on niin järkyttävää, että en jaksa enää. Työmatkalla ollessasi olin haltioitunut kun sain nukkua hotellissa heräämättä 20 kertaa helvetinmoiseen pihinään ja jyrinään.
Kommentit (193)
miksi vitussa on pakko nukkua samassa sängyssä tai huoneessa?
Meidän uusperheessämme väittäisin cpap-laitteen pelastaneen ainakin miehen fyysisen terveyden, molempien henkisen terveyden ja parisuhteen.
Hoikka nelikymppinen mies kuorsasi. Siis Kuorsasi. Kumpikaan ei nukkunut juurikaan ja kummankin työpäivät olivat yhtä tuskaa, mies saattoi jopa nukahtaa työpöytänsä ääreen. Muistihäiriöitä alkoi olla yhä enemmän varsinkin miehellä, jolla hengityskatkoksia (tunnistaa siitä "vauhtiaottavasta" korahduksesta) oli koko ajan ja hapenpuute aiheutti lisäksi jatkuvia painajaisunia. Oli lähdettävä hakemaan apua, julkiselta puolelta ensihätään.
Mittarit saatiin yöksi kotiin; hengityskatkoksia mitattiin useita kymmeniä tunnissa ja tietysti samalla aivot kärsivät hapenpuutteesta. C-pap-laite tuli ilmaiseksi kotiin. Se ensimmäinen aamu laitteen käytön aloittamisen jälkeen oli aivan uskomaton! Nyt c-pap suhisee rauhoittavaa tuhinaansa sängyn vieressä ja tuo kaikenkattava meteli on vain kaukainen ikävä muisto.
Vanhempi läheinen kuorsaava mies, ei myöskään mainittavan ylipainoinen, kärsi toistuvista aivoverenkiertohäiriöistä kunnes esimerkkimme innostamana tutkitutti unen. Nyt terveenä ja hengissä c-pappinsa kanssa kohta kasikymppinen pappa.
Kuorsaaminen voi todella olla vakava asia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se ei suostu lääkäriin, niin se ei arvosta sua ja siten joudut jättään sen. Mun miehelle tehtiin korvapolilla sellainen nenätoimenpide, jossa jäykistettiin nenän sisärakenteita. Pari tuntia oli siellä eikä ollut kauhea toimenpide. Kuorsaus väheni huomattavasti.
Ärsyttävän itsekäs mies sulla. Harmi.Nainen ei olekkaan itsekäs, erota kuorsauksen takia kun voi laittaa kuulosuojaimet. Hohhoi...
Miten kuulosuojaimet päässä nukutaan? Koko yö visusti samassa asennossa selällään? Joo, luksusta.
Et ole kuullut korvatulpista?
minun mieheni ainakin kuorsaa aivan julmetusti ja voin kertoa että sitä ääntä ei yksillä korvatulpilla poisteta, vähän vaimenee mutta meteli erittäin kova edelleenkin.
Kuorsaaja tutkimuksiin. Uniapnean hoitamatta jättäminen on vaarallista. Typerä on puoliso joka ei kuorsaajaa lääkäriin patista. Joko hyvällä tai pahalla. Apneasta on paljon kansantajuista tietoa.
Vähänkoulutetut eivät hae apua onhelmiinsa. 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siis ihan tutkittu ettei ole uniapneaa? Se joku paineistuslaite, tai mikä onkaan, auttaa kyllä siihen.
Se paineistuslaite se vasta meteliä pitääkin.
Ei muuten pidä. Nykyaikaisesta laitteesta kuuluu hyvin vaimea suhina, kuuntelen mieluummin sitä kuin kuorsausta.
Mulla miehen kuorsaus vaikutti ihan selvästi unenlaatuun ja jaksamiseen töissä. Mies oli tosi usein kipeänä ennen kuin sai ylipainelaitteen uniapnean hoitoon. Huono nukkuminen voi vaikuttaa yllättävän moneen asiaan.
Tuo kommentti on täyttä totta ja asiaa, mutta silti sillä on nyt kaksi alapeukkua. Miksi?
Tee niin että aina kun hän kuorsaa ota nenästä kiinni purista niin että hän ei saa happea.
Hän herää siihen, eikä varmasti muutaman yön jälkeen enää uskalla korsata.
Cpap koneen lisäksi voi teettää hammaslääkärillä uniapneakiskon, joka poistaa kuorsauksen
ja auttaa hengityskatkoksiin.
No minun pelastus tuossa tilanteessa oli peltorit. Ne keltaiset peruspeltorit on niin kapeat että pystyy nukkumaan missä asennossa vaan. ja kuorsaus ei kuulu yhtään.
Minulla oli kerran yhden yön juttu USKOMATTOMAN kuorsaajan kanssa. En ole koskaan kuullut vastaavaa kuorsaamista. Se jäi yhden illan humalaiseksi jutuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vähänkoulutetut eivät hae apua onhelmiinsa. 😀
En tiedä, miten nuoremmissa ikäluokissa, vanhemman ikäluokan miehiin näin yksioikoinen toteamus ei päde. Hieman aiemmin tässä ketjussa kuvaan, kuinka sain kovan työn jälkeen ukon patisteltua PSA-testiin, jonka perusteella hänellä todettiin ärhäkkä eturauhassyöpä. Hän olisi varmasti kuollut tautiin, ellei sitä olisi todettu ajoissa. Mieheni on koulutukseltaan DI.
Vierailija kirjoitti:
No tässähän sinulle on hyvä tekosyy erota miehestä, kun joku uusi on jo kiikarissa.
Ei todellakaan mikään kuorsaus pitäisi olla ongelmana nykypäivänä kun on kaikenmaailman kuulosuojaimet ja hengitysteiden avaajat keksitty...
Siinä puhuu joku joka ei tiedä asiasta yhtään mitään.
1. Korvatulpat ei riitä ja niistä tulee korvakäytävät kipeiksi
2. Kuulosuojaimet päässä on helvetin epämukava nukkua.
3.korvatulpat ja kuulosuojaimet yhdessäkään ei riitä kun toinen päristää 50cm päässä.
Hengitysteiden avaavat voit suihkuttaa anaaliis, siellä niistä voi olla jotain hyötyä että p....a valuu päästäsi pois
Teippaa tennispallomiehen selkään yöksi, näin nukkuu enemmän kyljellään, mikä vähentää kuorsaamista.
Tai itseasiassa jos mies on itsekäs eikä halua asialle tehdä mitään niin liimaa se tennipallo kunnon tökötillä kiinni, että mollottaa paidan alla päivät pitkät
Vierailija kirjoitti:
Kuorsaaja tutkimuksiin. Uniapnean hoitamatta jättäminen on vaarallista. Typerä on puoliso joka ei kuorsaajaa lääkäriin patista. Joko hyvällä tai pahalla. Apneasta on paljon kansantajuista tietoa.
Vai että hyvällä tai pahalla ...
Ai se kumppani tässä onkin se typerä, joka ei "patista" kuorsaajaa lääkäriin. Kerta sanomisen pitää riittää aikuiselle ihmiselle, ei mikään hyvällä tai pahalla patistaminen. Typerä on vain tässä se kuorsaaja, joka ei toisen huomauttamisesta mene tutkimuksiin!
Mun mies on aina kuorsannut,yhdessä ollaan oltu jo yli 20vuotta,ei häiritse minua,olen tottunut siihen,naurettavista syistä ihmiset meinaa erota nykyään,kyllä tuossa naisessakin varmaan jotain vikoja on,vaikka tuskin hänen miehensä lähtee niitä vinkumaan yleisille keskustelu palstoille.Kun menee naimisiin tai elää yhdessä ottaa silloin koko paketin,ei toisesta voi eritellä joitakin puolia pois,kyllä on pinnallista toimintaa,taitaa olla uusi ukko jo tolla naisella kirrossa ja etsii tekosyitä eroonsa ja hakee ns.vahvistusta keskustelu palstoilta.
Äiti nukku saunanlauteilla kun isä kuorsas. Kokeile meniskö sählypallo selkärangan viereen isännän heräämättä, se vois estää seläälleen kääntymisen nukkuissa. Ei ainakaan yhtäkova meteli pitäs olla.
No joo kirjoitti:
Mun mies on aina kuorsannut,yhdessä ollaan oltu jo yli 20vuotta,ei häiritse minua,olen tottunut siihen,naurettavista syistä ihmiset meinaa erota nykyään,kyllä tuossa naisessakin varmaan jotain vikoja on,vaikka tuskin hänen miehensä lähtee niitä vinkumaan yleisille keskustelu palstoille.Kun menee naimisiin tai elää yhdessä ottaa silloin koko paketin,ei toisesta voi eritellä joitakin puolia pois,kyllä on pinnallista toimintaa,taitaa olla uusi ukko jo tolla naisella kirrossa ja etsii tekosyitä eroonsa ja hakee ns.vahvistusta keskustelu palstoilta.
Mikä sinua vaivaa?
Unenpuute sairastuttaa ja jopa tappaa!
Ehkä itse pystyt nukkumaan vaikka luotisateessa, mutta useilla muilla nukkuminen on mahdotonta melussa.
No joo kirjoitti:
Miehesi ei taida kuorsata kovin pahasti. Ymmärrät kai sen verran, että kova kuorsaus voi olla merkki uneapneasta. Uniapnea on oikeasti vaarallista myös sille kuorsaajalle. Tuskin sinäkään haluaisit, että puolisosi nukahtaa autonrattiin tai kuolee yöllä sinun viereesi?
No joo kirjoitti:
Uniapneassa ei ole kyse vain häiritsevästä äänestä. Uniapneasta kärsivä henkilö ei hengitä tasaisesti unen aikana ja hengityskatkosten aikana elimistö ei saa happea. Ei tarvitse olla lääkäri, että ymmärtää ettei hapen puute ole terveellistä. Miksi pitäisi van katso (tai kuunnella) hiljaa sivussa, kun toinen tekee hallaa omalle terveydelleen?
Kirjoitin jo tuonne aikaisemmin, että olin itse tosi väsynyt mieheni uniapnean takia. Nyt kun asia on hoidossa, ollaan molemmat energisempiä eikä heti töiden jälkeen tarvitse nukkua päiväunia. Ja kyllä, mielestäni keskustelupalstoille saa valittaa näin voimakkaasti parisuhteeseen ja hyvinvointiin vaikuttavasta asiasta. Sattumalta kun voi vaikka saada apua tai vertaistukea.
Mulla on kustomoidut korvatulpat juuri miehen kuorsauksen takia. Maksaa melkein satasen, mutta ne teetetään sun oman korvan rakenteen mukaan, ja ovat 100% melua blokkaavat.