Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen kuorsaaminen ajanut itseni masennukseen, jatkuvaan univelkaan. Mietin avioeroa

Vierailija
11.10.2017 |

Kaupunkiolosuhteissa asumme, eikä todellakaan ole varaa hommata isompaa, kaksikerroksista asuntoa. Mies ei ymmärrä asian vakavuutta, vaan pitää asiaa vain osittain jopa hauskana. Välillä suostuu nukkumaan sohvalla. Mies on hoikka ja liikunnallinen, ei mitään uniapneaa tms. Kuorsaus vain on niin järkyttävää, että en jaksa enää. Työmatkalla ollessasi olin haltioitunut kun sain nukkua hotellissa heräämättä 20 kertaa helvetinmoiseen pihinään ja jyrinään.

Kommentit (193)

Vierailija
101/193 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siis ihan tutkittu ettei ole uniapneaa? Se joku paineistuslaite, tai mikä onkaan, auttaa kyllä siihen.

Se paineistuslaite se vasta meteliä pitääkin.

Mitä ihmeen meteliä se pitää? Itselläni on uniapnea ja cpap käytössä eikä se laite todellakaan pidä minkäänlaista ääntä. Ainoa ääni, mikä siitä tulee, on se ilman suhina eikä sekään ole mitenkään voimakas. Kuulostaa lähinnä siltä, kuin joku nukkuisi syvää unta. Itse laite on täysin äänetön. 

Se suhina on todella kova. Olin sairaalahoidossa, missä oli samaan aikaan tuota laitetta käyttänyt nainen, ja hänet laitettiin yksityishuoneeseen, koska se laite häiritsi muiden unta. Kun kävelin yöllä hänen huoneensa ohi, se suhina kuului suljetun oven läpikin käytävään. Ei todellakaan olisi voinut nukkua samassa huoneessa.

En usko. Kyseessä on täytynyt olla joku muu laite, cpap on hiljainen.

Oli juuri tuo cpap, niin monta kertaa siitä puhuttiin. Tosin tästä on jotain 7 vuotta aikaa, ehkä ne on kehitetty sitten sen jälkeen hiljaisemmiksi?

Oma cpap-laitteeni on tuota vanhempi, mutta sain sen silloin uutena. Voi olla, että kyseessä on ollut joku kymmeniä vuosia vanha laite, jos sairaalalla ei ole silloin ollut uudempia. Nykyiset mallit ovat hyvin hiljaisia.

Vierailija
102/193 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

eioletodellista kirjoitti:

Kertooko joku miten saada vaikka 50 vuotiaan lääkäriin jollei se sinne itse halua mennä. Konkreettisia neuvoja! Poliisienko pitäisi hakea vai? 

Eiköhän kuorsaajien kumppanit ole kertoneet siitä kuorsauksesta ja yrittäneet jo kaikki keinot, mutta kyllähän se halu lähtee ihmisestä itsestään että hakeutuu hoitoon. Ei sinne ketään voi pakottaa.

Tähän varmaan saa hyviä vinkkejä niiltä palstamiehiltä, jotka jatkuvasti valittavat siitä, miten naiset käyttävät miehiä enemmän terveydenhoitopalveluita. Laita kysymys uudestaan myöhään iltapäivästä, kun he ovat heränneet, nyt on vielä liian aikaista.

On todellinen onni, että on saanut miehen, joka osaa ihan itse hakeutua lääkäriin tarpeen vaatiessa. Onneksi omani on sellainen. Harmittaa vain sinun puolestasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/193 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se muuten johtuu, että kuorsaajat hyvin usein kiistävät kuorsaamisen? Esimerkiksi jos yöllä herättää ja sanoo että käänny, kuorsaat, on vastaus että "en kuorsannut". Tai että jos aamulla sanoo että kuorsasit yöllä, on vastauksena vähättely tai jopa vitsiksi pistäminen. Onko se jotenkin arka aihe ja häpeä kaikesta huolimatta kuorsaajallekin? Siksi kiistetään ongelma, eikä tehdä asian eteen mitään. 

Kuorsaaminen on ihan helvetin raskasta kelle tahansa kanssanukkujalle, saatika erityisen herkkäuniselle. Jos itse kuorsaisin, tekisin kaikkeni että se vähenisi.

Vierailija
104/193 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuorsausongelma on yleinen ja helvetillinen ongelma jos sille ei tehdä mitään. Hyvässä parisuhteessa mies/se joka kuorsaa tiedostaa ongelman ja hakee yhdessä puolisonsa kanssa siihen apua. Huonossa parisuhteessa kuorsaaja vähättelee asiaa (jopa naureskelee) eikä tee sille mitään - eli antaa toisen voida huonosti univelkaisena. Ap, taidat tietää kumpaan ryhmään oma parisuhteesi kuuluu. Koita saada ensin univelka jotenkin pois ja sitten keskustelemaan puolison kanssa vakavasti että miten ongelman ratkaisette. Jos mies ei ole valmis tekemään asialle mitään niin sitten on siitä tehtävä johtopäätökset. Riittävä uni ON yksi ihmisen perustarpeista! Voimia sinulle.

Vierailija
105/193 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

eioletodellista kirjoitti:

Kertooko joku miten saada vaikka 50 vuotiaan lääkäriin jollei se sinne itse halua mennä. Konkreettisia neuvoja! Poliisienko pitäisi hakea vai?

Niinpä. Olen tullut tulokseen, ettei miehen lääkärihangoitteluun auta kuin aika. Ei ainakaan jo vähän vanhemman miehen, nuoremmat jo ehkä luovuttaa helpommin? Mies pehmenee vanhetessaan. Varsinkin, jos hän huomaa, että se saamarin akka oli oikeassa! Vähän päälle viisikymppisenä sain herkeämättömällä nalkutuksella patisteltua mieheni PSA-testiin. Tulos: ärhäkkä eturauhassyöpä, joka ei onneksi ollut ehtinyt vielä levitä. Nyt mies kyllä kuuntelee. Meni sydäntutkimuksiinkin hyvin lievien oireitten perusteella. Löytyi sepelvaltimotauti, ja kesällä ukolle tehtiin pallolaajennus. Jos mies on hyvin itsepintaista sorttia, niin sitten ei auta kuin kuolla ennenaikaisesti.

Vierailija
106/193 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut ihan samanlainen tilanne. Mies vähätteli ongelmaa, minä meinasin tulla hulluksi vuosien unenpuutteesta. Mittasin desibelimittarilla joskus kuorsausääntä, se oli kovempi kuin pölynimurissa. Siinä voi jokainen kuvitella, miten hyvin se auttaa jos menee toiseen huoneeseen tai laittaa korvatulpat. Semminkin kun takana on vuosikausien psykologinen kuorma ja ahdistus nukkumisongelmista.

Mies joutui muusta syystä tutkimuksiin ja siinä yhteydessä sai lähetteen uniapneatutkimuksiin. Ja uniapneahan sieltä sitten löytyikin. Lääkäri sai perusteltua cpap-laitteen käytön napakasti sekä oman terveyden että vaimon nukkumisen kannalta ja mies on pari vuotta jo ollut ihan sitoutunut laitteen käyttämiseen. Eihän se nyt mikään ihana ole, vastaa ehkä sitä kuulosuojaimien kanssa nukkumisen mukavuutta miehelle, mutta otti ne hengityskatkokset ja niitä seuraaavat riskit niin tosissaan että pitää parempana kuitenkin nukkua laitteen kanssa. Minua se ei häiritse yhtään, kuuluuhan siitä sellainen ihan hiljainen hurina mutta jos nyt vuosia on yrittänyt nukkua sen imurointiäänen vieressä ja kuulostella että lakkaako se kohta hengittämästä kokonaan tuon korinan jälkeen niin se pieni hurina ei tunnu yhtään missään.

Avioero kuulostaa aika extremelle mutta yhtään en vähättele ongelman suuruutta. Nukkumattomuus kumppanin kuorsauksen takia on ihan kauheaa ja asian ratkominen ilman sen kuorsaajan sitoutumista ja paneutumista ongelmaan on tosi vaikeaa. Munkin mies on melkein kaksimetrinen ja satakiloinen niin siinä sitä kaikukoppaa on aikamoisesti, joskus jotkut tutut ennen vasta meillä yötä oltuaan sanoivat että no NYT me tajutaan, miksi sä siitä kuorsauksesta olet puhunut. Tsemppiä, ratkaisuja on mutta ihan ensin kannattaa tehdä ihan mitä vaan, lähteä vaikka kotoa pois pariksi päiväksi että saa nukuttua kunnolla pari yötä niin on sitten paljon selväjärkisempi tekemään niitä ratkaisuja ja keskustelemaan ongelmasta.

Vierailija
107/193 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siitä cpap-laitteesta kuuluu kova suhina vain silloin, jos se maski ei ole kunnolla paikallaan ja laite työntää maskin välistä paineella ilmaa. Kun maski on kunnolla, niin kuin tietysti pitääkin olla että se auttaa niihin uniapneakohtauksiin, niin ei siitä kuulu kuin ihan hipihiljainen hurina.

Vierailija
108/193 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä keskustelu mutta outoa että täällä syyllistetään kuorsareiden kumppaneita. Miten kuorsaaminen kääntyy heidän viakseen jotenkin sairaalla tavalla ja on outoa vihjailua ihmisille joita kohtaan tuntee myötätuntoa kun jaksavat kuorsareita vuosikausia, eivätkä mahdollisesti voi asialle sen enempää. Sehän kertoo myös arvostamisesta ja rakkaudesta toiseen että sietää niitä ei niin mukavia asioitakin toisessa ihmisessä. Elämä ei ole niin mustavalkoista että on vain musta ja valkoinen, kaikkia sävyjä löytyy myös sieltä väliltä. Hienoa ettei kaikki luovuta heti ja hae eroa kun toisen kynsi on väärinpäin sormessa. Ja todellakin jos joku ei hakeudu hoitoon, niin minkäs sille mahtaa, aikuiselle ihmiselle. Eipä sinne lääkäriin niskaperseotteella voi raahata.

Vierailija
109/193 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vielä näitä hirrrrmu asiantuntevia kommentteja täältä läpija oikaisen vielä yhden asian. Cpap-laitteen saa ilmaiseksi julkisen terveydenhuollon toimesta lainaan, jos uniapnea on todettu, koska sillä on niin kiistattomat hyödyt uniapneasta aiheutuvien terveysriskien torjumisessa. Se vaatii tietysti vain uniapneapotilaan sitoutumista hoitoon.

Vierailija
110/193 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos rakastat niin et todellakaan eroa tuon takia. Mies ei voi sille mitään. Itsellä on vähän samantapainen tilanne ja teimme kaksiossa niin että mies nukkuu olohuoneessa parisängyssämme ja itse siirryn makuuhuoneeseen nukkumaan omaan sinne erikseen hankittuun sänkyyni sitten kun huomaan että mies alkaa kuorsata. Korvatulpat mukaan ja ovi kiinni, se on siinä. Molemmat heräämme pirteinä ja levänneinä.

Eli sinun täytyy lähteä yöllä hyppimään, kun kumppanisi ei sinua sen vertaa arvosta, että hoitaisi kuorsauksen kuntoon. Ei terve ihminen kuorsaa tuolla tavalla.

Vierailija
111/193 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap. Täällä kohtalotoveri. Meillä on keskusteltu asiasta ja mies ei pysty täysin ymmärtämään ongelmaa. Minä en nuku kunnolla kun hän kuorsaa ja hän ei nuku kunnolla koska kuorsaa. Uniapnea on ihan varmasti. Nenäsumutteita on kokeiltu, ei mitään tehoa. Iltaisin mies nukkuu sohvalla jos väsyttää kun ei yöllä nuku hyvää unta.

Nyt tilanne se että nukutaan tosi paljon eri huoneessa. Mun on pakko saada unta että jaksan. Kuorsaamisen ääni on niin kova että kuuluu kahden oven läpi mutta sen kestän, desibelit on kuitenkin laimeammat. Meillä se on mies joka siirtyy yhteisestä vuoteesta pois. Perustelin sillä että hän aiheuttaa ongelman eikä hoida sitä kuntoon.

Vierailija
112/193 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli haluatte hyvät korvatulpat nukkumiseen suosittelen Alp... sleep softeja. Niitä pystyy leikkaamaan oman muotoisiksi. Käytän aina reissussa, jos on esim. vilkasliikenteinen katu tms. Ovat pehmeät ja niillä pystyy oikeasti nukkumaan. Ja ne voi pestäkin...

Valitettavasti nekään eivät kovaa kuorsausta vie pois. Minulla on ystävä, joka kuorsaa kovaa. Yritimme kerran nukkua samassa hotellihuoneessa. Minulla oli korvatulpat ja kuulosuojaimet päällekkäin ja vielä kuului kuoraus läpi...  :-(

Vierailija
113/193 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siihen lääkäriin lähtemiseen versus varasänkyjen ja -sohvien ostamiseen vielä. Jos nyt ratkaisukeskeisesti lähtee asiaa miettimään niin vaihtoehtoja on joko yrittää vaikuttaa siihen kuorsaajaan niin että kuorsaaminen lakkaa tai sitten siihen, että itse voisi nukkua vaikka toinen jatkaakin kuorsaamistaan. Usein sieltä sitten kuitenkin löytyy jotain, mitä voi tehdä asialle. Vaikka luopua siitä ajatuksesta, että puolison kanssa on nukuttava samassa huoneessa, tai yrittää keskustella asiasta nätisti kaikesta aiemmasta riitelystä huolimatta, tai jättää jotain uniapnea-aiheisia lehtileikkeitä näkyville ja alkaa pikkuhiljaa muokkaamaan sen puolison asenteita asiaa kohtaan. Mikä nyt toimii kenelläkin ja missäkin tilanteessa. Mutta jos tilanne on se, mikä mulla oli, että ensin on takana monen vuoden univelka pienten lasten takia ja sitten kun lapset alkaa nukkua täysiä öitä, herää tosiaan lukuisia kertoja yössä toisen kuorsaamiseen (se uniapneakuorsaushan ei ole mitään tasaista ja monotonista ääntä useinkaan vaan se kuorsaus voimistuu ja voimistuu ja voimistuu kunnes tulee se hengityskatkos, jonka päättää sitten sellainen infernaalinen korahdus....) niin sitä on niin sekopäinen unen puutteesta, että ei ole parhaassa tikissä niitä ratkaisuja miettimään. Ainakin mun elämänlaatu ja meidän koko perheen tilanne ja parisuhde ja kaikki on parantuneet ihan todella merkittävästi nyt, kun molemmat saadaan nukkua hyvät ja virkistävät yöunet. Koska ei sen kuorsaajankaan uni yleensä kovinkaan hyvää ole.

Vierailija
114/193 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kului yhteenmuutosta vain viikko, jonka jälkeen kerroin miehelle, etten pysty nukkumaan samassa huoneessa kuorsauksen takia. Ja että uni on elinehto ihmiselke ja joudun valitsemaan oman terveyden ja elämän, vaikka hänestä välitän paljon. Eli että vaihtoehtoina on asumusero tai eri huoneissa nukkuminen.

Niinpä olemme nukkuneet siitä lähtien eri huoneissa. Mies muutti kaksiossa olohuoneeseen vuodesohvalle. Kuorsaus kuuluu edelleen siitä huolimatta, että hän on olohuoneessa ja minulla on makuuhuoneessa korvatulpat. Välillä on pakko käydä herättämässä hänet, että se loppuu edes hetkeksi. Olen myös saanut pahoja tulehduksia korvatulpista, pahin oli tunnissa kehittynyt bakteeritulehdus koko korvalehteen ja jouduin sairaalaan tiputukseen saamaan antibioottia. Korvan ulkonäkö ei ole koskaan palannut ihan ennalleen.

Harkitsen nyt, voisiko olohuoneen seinään laittaa lisäksi jotain ääntä vaimentavaa levyä, joka auttaisi. Vrt jossain yrityksissä on sellaisia hiljaisia alueita, joissa äänet imeytyvät seinämateriaaleihin.

Eli ap, et voi jatkaa ilman unta ja muehelle on pakko sanoa, että se on ero tai isot uudelleenjärjestelyt kotiin.

Vierailija
115/193 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siis ihan tutkittu ettei ole uniapneaa? Se joku paineistuslaite, tai mikä onkaan, auttaa kyllä siihen.

Se paineistuslaite se vasta meteliä pitääkin.

Ei muuten pidä. Nykyaikaisesta laitteesta kuuluu hyvin vaimea suhina, kuuntelen mieluummin sitä kuin kuorsausta.

Mulla miehen kuorsaus vaikutti ihan selvästi unenlaatuun ja jaksamiseen töissä. Mies oli tosi usein kipeänä ennen kuin sai ylipainelaitteen uniapnean hoitoon. Huono nukkuminen voi vaikuttaa yllättävän moneen asiaan.

Vierailija
116/193 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lusäys vielä, että ollaan alkuilta mun sängyssä ja harrastetaan seksiä ja sitten, kun on aika nukahtaa, mies siirtyy toiseen huoneeseen. Siirtyjä on se, kumpi pystyy nukahtamaan helpommin, meillä mies. Mulla nukahtaminen vaatii rutiinit ja pitkän tottumisen säbkyyn ja hiljentymisen ja usein unilääkkeitä, kun taas mies pystyy nukahtamaan 10 sekunnissa missä vain, pystyy nukkumaan jopa lentokoneessakin yms.

Vierailija
117/193 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille korvatulpista ja kuulosuojaimista jankkaajille; käyttäkää nyt järkeänne. Esim. festareilla ja konserteissa myydään korvatulppia. Poistaako se kaiken äänen? Ei. Olen työskennellyt yökerhossa korvatulpat korvissa, kuulin silti niiden läpi asiakkaiden tilaukset.

Ja kuulosuojaimet, luuletteko, etteivät niitä käyttävät esim. raksamiehet kuule niiden läpi mitään? Väärin. Molempien idea on vaimentaa ääntä, ei tehdä sinusta kuuroa. Eikä kumpikaan tuote todellakaan poista lujan kuorsauksen ääntä, uskokaa jo. Kokeiltu on, jopa molempia samaan aikaan. Ei auta.

Vierailija
118/193 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä monet täällä haluavat lietsoa vääriä uskomuksia ja levittävät väärää tietoa? Uniapneaa voidaan hoitaa ja ainakin meidän sairaanhoitopiirissä asiat on sujuneet mallikkaasti. CPAP-laite ei pidä kovaa ääntä ja on varaosineen päivineen täysin ilmainen. Kuorsaus vaikuttaa myös kuorsaajan terveyteen ja vastustuskykyyn. Seurauksena voi olla esimerkiksi muisti- tai erektio-ongelmia. Sen takia kuorsauksesta kärsivän siirtyminen toiseen huoneeseen ei ole kestävä ratkaisu.

Vierailija
119/193 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt nukkua korvatulppien ja kuulosuojaimien kanssa kuorsaajan vieressä, ei auttanut edes tuo tuplasuojaus. Kun olisi kuuroksi tekeviä tulppia! Ostaisin kyllä heti, koska tykkäisin nukkua miehen vieressä.

Vierailija
120/193 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos joku on niin tyhmä ettei mene eri huoneeseen nukkumaan niin sietääkin valvoa!