Miehen kuorsaaminen ajanut itseni masennukseen, jatkuvaan univelkaan. Mietin avioeroa
Kaupunkiolosuhteissa asumme, eikä todellakaan ole varaa hommata isompaa, kaksikerroksista asuntoa. Mies ei ymmärrä asian vakavuutta, vaan pitää asiaa vain osittain jopa hauskana. Välillä suostuu nukkumaan sohvalla. Mies on hoikka ja liikunnallinen, ei mitään uniapneaa tms. Kuorsaus vain on niin järkyttävää, että en jaksa enää. Työmatkalla ollessasi olin haltioitunut kun sain nukkua hotellissa heräämättä 20 kertaa helvetinmoiseen pihinään ja jyrinään.
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä korvatulppaneuvoja! Peittääkö joillakin muka korvatulpat kuorsauksen äänen?!? Eihän se kuorsauksen äänenvoimakkuus silloin mikään kovin luja olla, jos korvatulpat sen peittää.
Meillä ei korvatulpat todellakaan auttanu. Joo, ehkä vaimensi hieman kuorsauksen ääntä, mutta desibelit on jotain järkyttävää silti ja korvatulpat oli yhtä tyhjän kanssa, jatkuvasti heräsin kuorsauksen ääneen korvatulppien läpi. 4 vuotta sinnittelin samassa huoneessa, niin että uni katkesi oikeasti 30 kertaa yön aikana. Kuorsaus kesti läpi yön siis. Olin ihan valmis tuon jälkeen lataamoon. Aivan järkyttävissä univeloissa. En koskaan saanu nukkua edes yhtä tuntia putkeen.
Mutta miksi pitäisi nukkua samassa huoneessa? Eri huoneeseen + korvatulpat lisäksi, sitä kai tässä haettiin.
Tarinani jäi kesken. Olimme parikymppisiä ja asuimme kaksiossa, eli yksi pieni makkari kiinni pienessä olkkarissa, välissä ohut liukuovi. Kuorsaus oli niin luja, ettei auttanu olohuoneessa nukkuminenkaan. Tilanne ratkesi muuton myötä, kun saimme 2 makuuhuonetta ja molempien ovet kiinni.
Me kuorsataan miehen kanssa molemmat niin että toista häiritsee. Ratkaisu on eri huoneissa nukkuminen, ollaan nukuttu jo yli 10 vuotta eri huoneissa, nyt 5-kymppisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se ei suostu lääkäriin, niin se ei arvosta sua ja siten joudut jättään sen. Mun miehelle tehtiin korvapolilla sellainen nenätoimenpide, jossa jäykistettiin nenän sisärakenteita. Pari tuntia oli siellä eikä ollut kauhea toimenpide. Kuorsaus väheni huomattavasti.
Ärsyttävän itsekäs mies sulla. Harmi.Nainen ei olekkaan itsekäs, erota kuorsauksen takia kun voi laittaa kuulosuojaimet. Hohhoi...
Miten kuulosuojaimet päässä nukutaan? Koko yö visusti samassa asennossa selällään? Joo, luksusta.
Et ole kuullut korvatulpista?
Käytän työssäni n. 8 h korvatulppia ja eikä mitään ongelmaa mutta kun pistää
yöksi niin se korva joka tyynyä vasten on niin saakelin kipeä....ei vaan pysty. T: ei ap
Muistan kun ehdotin kuorsaavalle miehelleni omia huoneita ja hän sanoi että eikös se meinaa sitten eroa samalla. No, ei mennyt kauaa kun kyllästyi yölliseen tökkimiseeni ja aamuraivareihini (väsynyt ja univelkainen kun olin) ja muutti sohvalle. Nyt 2 vuotta myöhemmin kun yritin ehdottaa että hän muuttaisi takaisin viereeni, oli vastaus tiukka ei. Nauttii omasta tilasta ja siitä ettei tarvitse herätä yöllä. Ja niin nautin minäkin! Ei meidän avioliitto ole eron partaalla, päinvastoin, olemme läheisempiä ja onnellisempia.
Naurettavaa kärsiä sen takia että avioparin kuuluu nukkua samassa huoneessa. Ei brittein yläluokassakaan nukuta.
Mä kuorsasin ennen sitten hankin uniapnealaitteen ja olen ollut tosi tyytyväinen. Olen paljon virkeämpi ja kukaan ei enää häiriinny. Olen nainen.
Nukutko siinä vieressä? Sängyt eri huoneisiin, ovet kiinni, korvatulpat, mies hoitoon ja laihdutuskuurille, kuorsaushälytin, moottorisänky, jolla sängynpään saa pystyyn. On se outoa, kun aikuisella ihmisellä ei ole ongelmanratkaisutaitoja. Erota jonkun kuorsaaminen takia..
Siis pitääkö kuorsaus aina tutkituttaa??
Vaimoni on huomattavan ylipainoinen ja kuorsaa tosi voimakkaasti. Lisäksi hänellä on unessa tapana huitoa käsillään ja jaloillaan. Ainakin kerran viikossa hän kierähtää unessa päälleni tai työntää minut lattialle. En saa nukkua tarpeeksi ja töissä olen kovin väsynyt. Olen perheeni ainoa elättäjä ja pelkään etten suoriudu enää tästä tehtävästä. Huomaan että lapsetkin tästä jo kärsivät. Mitä voisin tehdä, kun hän ei ota ongelmaa kuuleviin korviinsa? Ero ei ole ratkaisu, koska rakastan ja kunnioitan häntä suuresti!
Vierailija kirjoitti:
Siis jos mikään ratkaisuvaihtoehto ei käy, olisiko tästä apua? Kun mies alkaa TAAS kuorsata, ap ja naapurit ottavat kepit käteen ja pieksevät kuorsaajan ennalta tilattuun ambulanssiin, jossa tältä sidotaan kädet ja jalat, ja sen jälkeen kyörätään pakolliseen kurkku- äänihuuli- ja varmuuden vuoksi kuohintaleikkaukseen.
Voi olla että tästä seuraa joitain sanktioita, jotka kannattaa ottaa huomioon toimintasuunnitelmaa tehdessä.
Joten kannattaisi ehkä yrittää sillä puheyhteys- ja hoitoonohjauslinjalla kuitenkin, jos ei erota halua.
Hahhaa, kiitos itkunauruista! :'DDD
Sanoit, että joskus mies suostuu sohvalle. Miksi sinä et voi mennä itse sinne sohvalle, jos et kerran pysty yhteisessä sängyssä nukkumaan? Ja satsatkaa laadukkaaseen vuodesohvaan tai sitten ostakaa sänky olkkariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä korvatulppaneuvoja! Peittääkö joillakin muka korvatulpat kuorsauksen äänen?!? Eihän se kuorsauksen äänenvoimakkuus silloin mikään kovin luja olla, jos korvatulpat sen peittää.
Meillä ei korvatulpat todellakaan auttanu. Joo, ehkä vaimensi hieman kuorsauksen ääntä, mutta desibelit on jotain järkyttävää silti ja korvatulpat oli yhtä tyhjän kanssa, jatkuvasti heräsin kuorsauksen ääneen korvatulppien läpi. 4 vuotta sinnittelin samassa huoneessa, niin että uni katkesi oikeasti 30 kertaa yön aikana. Kuorsaus kesti läpi yön siis. Olin ihan valmis tuon jälkeen lataamoon. Aivan järkyttävissä univeloissa. En koskaan saanu nukkua edes yhtä tuntia putkeen.
Mutta miksi pitäisi nukkua samassa huoneessa? Eri huoneeseen + korvatulpat lisäksi, sitä kai tässä haettiin.
Miten täällä kaikilla on huoneita niin paljon että voi noin vaan vaan mennä omaan huoneeseen? Me asutaan Tukholmassa. Ei täällä hommailla ylimääräisiä huoneita tuosta vaan ja vuodesohvat on yleensä ergonomialtaan sellaisia ettei niissä kannattaisi vuosikausia kenenkään nukkua. Kyllä se olisi Suomessakin varmasti huomattavasti halvempaa ja yksinkertaisempaa kuorsaajan hoidattaa ongelmansa, kuin hankkia tuon takia suurempi asunto. Kaikki lisälainat, lämmityskulut, kiinteistöverot, lisääntynyt siivottava tila... kaikki vaan siksi ettei miehen tarvitse mennä lääkäriin?
Vierailija kirjoitti:
Sanoit, että joskus mies suostuu sohvalle. Miksi sinä et voi mennä itse sinne sohvalle, jos et kerran pysty yhteisessä sängyssä nukkumaan? Ja satsatkaa laadukkaaseen vuodesohvaan tai sitten ostakaa sänky olkkariin.
Kerrotko vielä miksi sitä kuorsausta ei voisi hoidattaa? Miksi koko asunto pitää järjestellä sen mukaan että toinen ei halua mennä lääkäriin?
Meillä mies ei uskonut asiaa. Nauhoin eräänä yönä ja pelästyi ihan asiaa.
Ostettiin erillinen sänky olohuoneeseen ja mies nukkuu siellä.
Eipä haittaa. Kävi myös lääkärissä. Ei mitään muuta vikaa kuin ylipaino. Ensi vuonna sitten.
Yön ritari kalsareissaan. kirjoitti:
Vaimoni on huomattavan ylipainoinen ja kuorsaa tosi voimakkaasti. Lisäksi hänellä on unessa tapana huitoa käsillään ja jaloillaan. Ainakin kerran viikossa hän kierähtää unessa päälleni tai työntää minut lattialle. En saa nukkua tarpeeksi ja töissä olen kovin väsynyt. Olen perheeni ainoa elättäjä ja pelkään etten suoriudu enää tästä tehtävästä. Huomaan että lapsetkin tästä jo kärsivät. Mitä voisin tehdä, kun hän ei ota ongelmaa kuuleviin korviinsa? Ero ei ole ratkaisu, koska rakastan ja kunnioitan häntä suuresti!
No aloita vaikka lukemalla tämä ketju!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä miksi sitä kuorsausta ei voisi hoidattaa? Miksi koko asunto pitää järjestellä sen mukaan että toinen ei halua mennä lääkäriin?
Sitä pitää kysyä ap:n mieheltä. Jokainen voi kuitenkin tehdä valintoja vain omasta puolestaan, ja ap:n ongelma ratkeaisi sohvalla nukkumisella, mutta hän ottaa mieluummin eron. Itse en jotenkin ymmärrä tuota ajatusmaailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten täällä kaikilla on huoneita niin paljon että voi noin vaan vaan mennä omaan huoneeseen? Me asutaan Tukholmassa. Ei täällä hommailla ylimääräisiä huoneita tuosta vaan ja vuodesohvat on yleensä ergonomialtaan sellaisia ettei niissä kannattaisi vuosikausia kenenkään nukkua. Kyllä se olisi Suomessakin varmasti huomattavasti halvempaa ja yksinkertaisempaa kuorsaajan hoidattaa ongelmansa, kuin hankkia tuon takia suurempi asunto. Kaikki lisälainat, lämmityskulut, kiinteistöverot, lisääntynyt siivottava tila... kaikki vaan siksi ettei miehen tarvitse mennä lääkäriin?
Niin on meilläkin kaksio mutta makuuhuoneen oven saa kiinni. Ja vuodesohvia on nykyään tosi laadukkaitakin. Tottakai asia pitää hoidattaa mutta ei siihen asti tarvitse kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Joo peltorit päähän vaan tai vaihtoehtoisesti kipeät korvakäytävät korvatulppien takia. Ei kuulu enää kuorsaus, mutta unenlaatu ei silti parane.
Korvakäytävän muotoon valetut kuulosuojaimet ei satu ja maksaa alta satasen. Tuo olisi ensimmäinen niksi mitä yrittäisin, jos en pystyisi kuorsaukselta nukkumaan. Itse olen siinä mielessä onnekas, että opin nukkumaan kuorsauksen säestyksellä ja siinä ei ollut ongelmaa. Miehelle tuli myöhemmin kyllä uniapnea ja minusta ne hengityskatkokset häiritsivät vielä enemmän kuin kuorsaus. Yli 80 katkosta tunnissa. Nyt on CPAP-laite ja kuorsaus on vaihtunut laitteen pihinään.
Mies nukahteli päivällä työpaikallakin ja iltaisin nukahteli nojatuoliin. Meni lääkäriin vasta kun nukahti läppäri sylissä ja jalkaan tuli palovamma. Mutta nyt on kaikki hyvin ja mieskin on paljon virkeämpi kun unen laatu on hyvä.
Ap,meillä on myös kuorsaava mies. Olemme ratkaisseet asian, että nukun olohuoneessa, muuten ei tulisi yöunista mitään. Oli rasittavaa, kun olimme työelämässä. Nyt eläkkeellä ei ota stressiä unesta. Ei tuota jaksa loputtomiin. Muuta olohuoneeseen nukkumaan. Patjoja saa halvalla. Minusta sohvalla on ihana nukkua, uni tulee heti. Olen ollut kuorsaajan vaimo noin 30 vuotta.
Niin, miksi nukutte samassa huoneessa? En jaksa lukea tällaista kirjoitusta. ERO kuorsaamisen takia? Minä ainakin haluan nukkua rauhassa. Joissakin asunnoissa on ollut oma huone, joissakin alkovi, kesällä voi nukkua parvekkeella. Eteisen lattialle patja jne...mielikuvitusta peliin.