Noloa käytöstä kuntosalilla. Esimerkkejä?
Kommentit (168)
Kuntosalilla käynti on kokonaisuudessaan noloa. Tekisitte oikeita töitä, voimaa ja kestävyyttä tulisi ihan itsestään raittiissa ulkoilmassa ja saisitte jotakin hyödyllistä aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä mittaisella tauolla on vielä ok pitää laite itsellä? Minä pidän alle minsan tauot, ja mielestäni on ok pitää vaikka jalkaprässissä painot koko ajan samoina eikä vekslata jonkun kanssa edestakas. Teen treenini, taukoineen, otan painoni (ellei seuraava tarvitse) ja häivyn.
No minuutin tauko sarjojen välissä on suositeltava. Kokemattomat kävijät eivät ymmärrä näitä taukoja. Eli kyllä se on ihan ok tehdä sarja, pitää laitteessa minuutin tauko ja sitten tehdä uusi sarja. Ei kukaan ehdi tehdä omaansa minuutin aikana ja minulla kolme sarjaa vie yhteensä viisi minuuttia taukoineen, sitten laite on vapaa. Eli kyllä lyhyellä lepotauolla laitteen voi pitää itsellään, jos jatkaa samalla laitteella vielä, vaikka treeneistä mitään ymmärtämättömät ovat sitä mieltä, että pitää treenata tauotta ja sitten vapauttaa. Ei pidä. Kuntopyörä ja muut lämmittelylaitteet ovat poikkeuksia, niissä ei tarvitse lepotaukoja. Mutta niissäkin tarttee, jos tekee pitempää intervallitreeniä.
Kiitos vastauksesta. :) Olen ihan aloittelija, enkä haluaisi ajautua heti napit vastakkain jonkun kanssa ja kaupan päälle olla vielä itse pahasti väärässäkin. Olen siis alle 10 kertaa vasta käynyt salilla. MInuutin taukoa minulle suositeltiin, ainoa ongelma niissä tuntuu olevan se, etten malttaisi. Minuutti tuntuu piiiiiitkältä, jos joku katselee laitettasi sillä silmällä, että no niin, eikö vuoronvaihtoa ala jo tulla?
Minulle neuvottiin myös, että etikettiin kuuluu ottaa painot pois, kun poistuu laitteelta, jotta muut näkevät sen olevan vapaa. Kovin yleistä se ei näytä olevan, aikaani kuluu kuikuillessa, mahtaisiko joku olla tulossa vielä laitteelle vai pääsenkö minä jo... Yllättävän moni jättää painot siihen ja vain katoaa paikalta.
Jos et malttaisi pitää taukoa, teet aivan liian pienillä painoilla. Painot täytyy mitoittaa niin, että niitä taukoja on pakko pitää.
Vierailija kirjoitti:
Jos et malttaisi pitää taukoa, teet aivan liian pienillä painoilla. Painot täytyy mitoittaa niin, että niitä taukoja on pakko pitää.
(Olen eri.) Aloittelijalle on aika tärkeää opetella kunnon tekniikka ja löytää omat lihakset, jolloin voi olla ihan fiksua tehdä pienemmillä painoilla. Näitä "aivan liian pienet painot"-huutelijoita on keskustelupalstat väärällään.
Itsellenikin minuutin tauko tuntuu joskus aika pitkältä, vaikka itse tauko tuleekin tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
No en voi yleistää kaikkiin mutta samalla salilla kävi ennen yksi vanha tuttu lukiosta ja tuli yleensä juttelemaan kun näki että olen treenaamassa samaan aikaan. Juteltiin aina niitä näitä ja kertoi kerran että tekee 2-3 tunnin treenejä. Itsellä menee 45-60min riippuen joutuuko miten jonottelemaan mutta mahdollisimman kovaa ja tehokkaasti treenaan. Tämä lukiotuttu treenasi tosiaan jopa 2 tuntia ja siihen päälle vielä tunnin nyrkkeilysetti päälle. Ei voi yhtään tehottomampaa treeniä tehdä.
Aktiivisimpana aikoina sain kyllä salilla kulumaan kolmekin tuntia. Aluksi joko juoksin tai soudin tunnin. Sitten tunnin, toista treeni ja lopuksi vielä nyrkkeily ja porrasnousutekniikat. Äkkiä se aika hurahti. Eikä ollut tehoton treeni, mutta olin vain tosi kovassa kunnossa silloin ja pystyi näin tekemään.
Nykyään kun ikää on tullut lisää, on ollut pakko erottaa lenkkipäivät ja salipäivät erikseen.
Toivoisin, että jokainen etsisi omaan treeniinsä sopivan salin. On turha kitistä siitä, jos joku urahtaa tai huutaa nostaessaan viimeistä tiukkaa sarjaa, jos on ostanut kortin äijäsalille. Sellaisen kannattaa ostaa kortti jonnekkin lady linelle, missä sipsutellaan pienillä painoilla kauniisti ja pelätään, että tulee hiki.
Ei kannata vääntyä kellarisalille, jos pitää kauhistella, että joku tiputtaa painot lattialle. Kannattaa mennä niin kauniisiin ja ilmastoituihin saleihin, joissa ei ole irtopainoja, vaan kaikenlaisia hilavitkuttimia.
Kolmas on tuo, että tuijotetaan suu auki, jos joku tekee eri tavalla, kuin laitteen kuvassa on, tai itselle on annettu eka kerralla 15 minuutin opastus. Se erilailla tekevä voi tietää lihaksiston kehittämisestä enemmän ja hakee eri otteella tai jopa seisten tehden eri vastiketta sillä treenillä, kuin perusliikkeellä. Kannattaa mieluummin katsoa sillä silmällä, että ehkä siitä oppii jotain uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran salilla soutulaitteessa souti oikea bimboblondi aurikolasit silmillä, isot kultaiset korvarenkaat korvissa ja kunnon sotamaalaus naamassa!
Ja miten ihmeessä tää häiritsee esim. sun omaa treeniä? :D Vastaavanlaisia muitaki kommentteja täältä löytyy, mut en ymmärrä, että miten pukeutuminen tai pelkän perseen treenaus häiritsee ketään?
(ja ainiin, ei mennyt tunteisiin, en edes käy salilla)
Kyllä mä ainakin kattoisin pitkään tuollaista.
Yksi iso asia mikä salilla häiritsee on todella voimakkaiden tuoksujen käyttäminen salilla. Etenkin siitepölyaikaan. Ja en ole siis sitä tyyppiä, että hermostun tyyliin pyykinpesuaineen hajusta vaatteessa, vaan sillä salilla jossa käyn, muutama nainen melkein kylpee hiuslakassa ja hajuvesissä. Jos olet kuntosalilla pukuhuoneessa niin EI ole ok suihkauttaa monta suihkausta hajuvettä ilmaan ja kävellä pilven läpi. Näin haju jää leijaamaan pitkin pukuhuonetta pahimmoilleen tunneiksi. Hajuveden laittamisenkin voi hoitaa hienovaraisesti, laittamalla suihkauksen ranteeseen tai sitten vaikka ulkona.
Toinen häiritsevä asia on vessojen ja suihkutilojen sotkijat. Jos sulla tippuu wc-paperia lattialle niin sen voisi nostaa roskikseen. Vessan lattia salilla on kyllä useimmiten ihan puhdas, että puhdasta laiskuutta on jättää paperit muiden huoleksi.
Meillä joku oli antanut salilla palautetta siitä, että tyypit kulkevat ilman paitaa tai pelkillä urheilurintsikoilla. :D
Mutta nuo urheilurintsikat ovat aika kaksipiippuisia, kun jostain syystä esim. monet julkkikset treenaavat pelkillä (urheilurintsikka)topeilla tmv. Juu itse en missään nimessä tekisi näin, mutta kieltämättä julkisuudessa on tullut kuva, että mitä parempi kunto, sen vähemmän sopii olla vaatteita eikä kyse ole enää alusvaatteista.
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin, että jokainen etsisi omaan treeniinsä sopivan salin. On turha kitistä siitä, jos joku urahtaa tai huutaa nostaessaan viimeistä tiukkaa sarjaa, jos on ostanut kortin äijäsalille. Sellaisen kannattaa ostaa kortti jonnekkin lady linelle, missä sipsutellaan pienillä painoilla kauniisti ja pelätään, että tulee hiki.
Ei kannata vääntyä kellarisalille, jos pitää kauhistella, että joku tiputtaa painot lattialle. Kannattaa mennä niin kauniisiin ja ilmastoituihin saleihin, joissa ei ole irtopainoja, vaan kaikenlaisia hilavitkuttimia.
Kolmas on tuo, että tuijotetaan suu auki, jos joku tekee eri tavalla, kuin laitteen kuvassa on, tai itselle on annettu eka kerralla 15 minuutin opastus. Se erilailla tekevä voi tietää lihaksiston kehittämisestä enemmän ja hakee eri otteella tai jopa seisten tehden eri vastiketta sillä treenillä, kuin perusliikkeellä. Kannattaa mieluummin katsoa sillä silmällä, että ehkä siitä oppii jotain uutta.
No mikä ihmeen hinku teillä on siihen painojen heittelyyn? En ole ikinä ollut millään "äijäsalilla" vaan fressissä ja easyfitillä missä on hyvin paljon naisia mutta kyllä ne pari jätkää aina löytää tiensä sinne ja sitten niitä painoja laitteissa ja vapaapaino puolella pudotellaan lattialle kun on niiiiiin kovat painot pitänyt pistää ettei jaksa laskea niitä. Saatana kun korvat soi kun laitteessa joku päästää irti ja ne metalliset painot kilahtaa alas. ottakaa se osana treeniä että laskette painon kauniisti alas sen viimeisen toiston jälkeen ettekä vaan keskity sen nostamiseen!
Vierailija kirjoitti:
No se vitun TUIJOTTAMINEN.
Osta parempaa kangasta olevat housut, niin se v*ttu ei ole näytillä kaikkien tuijotettavaksi.
Noloja ovat olleet:
a) Nuori mies joka varasti minulta tangosta painon heti ekan tauon aikana, kun vilkaisin toiseen suuntaan.
b) Kaikki ne, jotka yrittävät huijata 24/7-salin kulunvalvonnassa.
c) Pissaliisa, joka ei halunnut päästää minua kyykkytelineelle kyykkäämään, koska halusi tehdä siinä maastavetoa (?). Telineen turvaraudat kiinteästi sellaisella korkeudella, että minä keskipituisena naisena juuri mahdun tekemään täyden 90-kyykyn, mutta maastaveto on mahdottomuus.
d) Mamma, joka vaelsi pitkin salia katsoen kahta puhelinta yhtä aikaa. Törmäsi minuun kun olin tekemässä sarjaa. Ei pahoitellut.
e) Hiuslakan ja deodorantin suihkijat pukuhuoneessa.
f) Tyypit, jotka lähes tyhjässä pukuhuoneessa ottavat juuri viereisen kaapin ja liimaantuvat iholle, kun yritän vaihtaa vaatteita.
g) Mamma joka toi pukuhuoneeseen pari kassillista kylppäritavaraa, varasi kaksi penkkiä, lavuaarin, kolme naulakkoa suihkuhuoneesta ja suihkun lattian kamoilleen. Anteeksi, että nakkasin roinasi siitä yhdestä naulakosta romuläjäsi päälle. Tarvitsin sen pyyhkeelleni.
h) Mamma joka tuli saunaan lukemaan kirjaa ja joogaamaan(?) vaatteet päällä. Minä heitän saunassa löylyä, olit siellä tai et. Kirja ei tykkää höyrystä.
i) Tyypit, jotka käyttävät käsipainotelinettä istumiseen tai tavaroidensa säilyttämiseen.
j) Ukko joka huudatti puhelimestaan musiikkia, koska "kuulokkeista oli patteri loppu". Ei näin.
k) Valkosipulikrapulaoksennuksen hajuinen mies, jonka aromin huomasi jo toiseen kerrokseen rappujen ja käytävän päähän. Olen ihan mukava ihminen, mutta pese vaatteesi ja itsesi joskus. Kiitos.
Ja sitten varmasti vielä moni muu, mutta juuri nyt ei tule mieleen.
Miksi, oi miksi pepun treenaajat ärsyttää teitä? Kai sitä jokainen ihminen saa treenata sitä kohtaa vartalossaan, mitä itse haluaa. Epäilen, että teitä ärsyttäisi vain cardiota tekevät tai vain yläkroppaa treenaajat miehet. :D Kateellista porukkaa.
Kun näitä lukee, ei tee näille salille mieli. Keitä siellä käy? En ole koskaan kokenut salilla mitään ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Se, kun hoikka hyvännäköinen ihminen vieressä huhkii täysillä menemään ja saa kaiken näyttämään todella helpolta. Silloin tulen todella kateelliseksi, kun yritän vieressä lyllertää menemään ja kelaan vain Hesen minimega-ateriaa. silloin on aika rapsakka olo!
t. enää -10kg tavoitteeseeni
Miten tää on noloa käytöstä? Eli hoikat ihmiset ei sais käydä salilla, ettei läskeille tuu paha mieli kun ovat ihan itse itsensä siihen kuntoon päästäneet?
Näitä lukiessa pysyn vielä vahvemmin kannassani pitää kuntoani yllä muilla keinoin kun kuntosali. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkinä tämä belöörf, joka otti jossain pukuhuoneessa kuvan ilkkuakseen jotain hieman tukevampaa naista. Öö miksi vitussa pitää ottaa kuvia toisista, laittaa nettiin ja nauraa päälle. Nämä ilkeät toisille naurajat ja muiden kuvaajat ottaa päähän. Ja se on todellakin noloa
Minä olen jonkinsenverran pullukka ja käyn salilla, missä käy näitä täydessä meikissä treenaavia, hoikkia naisia. Kun tulen salille, katselevat päästä jalkoihin ja jopa tirskuvat keskenään. Yleensä loppuu siinä vaiheessa, kun alan lappamaan rautaa tankoon. Siinä sitten veivaavat parin kilon painoillaan, kun tällainen viiskymppinen, tukeva tantta alkaa kyykkyä tekemään.
Joten siinä tirskukoot minun puolesta ja nostelkoot sitä parin kilon painoa edes ja takaisin.
Susta tuli just mun idoli!! :D <3
Penkkipunnertajat jotka tekevät ainoastaan sitä penkkiä ja valtaavat telineen itselleen tunniksi. Menkää varsinaisille voimanostosaleilla, yleensä sellainen kaupungista löytyy.
Ei osata tervehtiä kun tullaan tai lähdetään. Vaikka et ketään salilta tuntisikaan Kuuluu ihan perus käytöstapoihin. Maksaako se jotain kun huikkaa moikat? Näitä tonouunoja on paljon.
Kaikkein eniten on ärsyttänyt se, kun naiset on tehneet saleistakin nyt jonkun yökerhon vastineen. Erityisesti nuoret naiset ovat pilanneet kuntosalit. Nyt saleista on tullut jotain sosiaalisia kokoontumispaikkoja, jossa sitten pitää olla kokoajan varuillaan, ettei tule jotain ahdistelusyytettä. Ja ai että, kun nämä teinitytöt on niin "kovia ja itsenäisiä naisia", kun saa laitettua trikoot päälle ja pääsee pyllistelemään sen kollin eteen. Ja tietenkin, jos joku mies katsoo sitä persettä, niin sitten pitää nostaa mekkala. Vaikka tosiasiassa ne pepputrikoot on juuri sitä huomion keräämistä varten. Pitäisi olla joku men only-saliketju. Toisaalta, onneksi itse älysin hankkia kotikuntosalin, niin ei tarvitse katsoa sitä 20-30v teinien silikonilla höystettyä huomiohuorausta.