Pikkulasten isät tekevät Suomessa eniten töitä
Eikö olisi jo aika tunnustaa tämä miesten panos sen perheen elatukseen ja elintason ylläpitämiseen sen aikaa kun ne äipät on kotona?
Lapsiperheiden isien työllisyysaste on korkeampi kuin muiden miesten, kertoo Tilastokeskuksen uusi työvoimatutkimus.
Alle 18-vuotiaiden lasten isien työllisyysaste oli viime vuonna 90 prosenttia. Sen sijaan ne miehet, joilla ei ollut alle 18-vuotiaita lapsia, olivat tilastoissa työllisyysasteella 73 prosenttia.
Naisilla työllisyysasteet olivat lähellä toisiaan. Äitien työllisyysaste oli 74 prosenttia. Lapsettomien naisten työllisyysasten oli hieman korkeampi: 77 prosenttia.
Sen sijaan lasten ikä vaikuttaa työllisyyteen: alle yksivuotiaiden äidit ovat usein kotona hoitamassa lapsiaan. Kun nuorin lapsi on 3–6-vuotias, äidit palaavat usein töihin.
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä on miesten vetää lonkkaa töissä, kun vaihtoehtona on vastuu omasta perheestä.
Kotona makaaminen onkin niin kovin raskasta.
Ja silti miehet mieluummin menevät "raatamaan" töihin, vaikka voisivat valita tuon "makaamisen" kotona. Jännä juttu.
Naiset eivät itse edes halua jakaa perhevapaita, vaan makaavat mielellään täydet kolme vuotta kotona, tekosyynä jopa imetys. https://www.vauva.fi/keskustelu/2812080/perhevapaiden-uudistus-vaaranta…
Lisäksi miehet tekevät kaikki vaarallisimmat työt, naiset lauleskelevat muumilauluja jopa työkseen.
Makaavat kotona? Miksi kirjoitat asiasta, josta et tiedä yhtään mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä on miesten vetää lonkkaa töissä, kun vaihtoehtona on vastuu omasta perheestä.
Ei tunnu sinulla olevan kokemusta työelämästä jos kerran luulet että siellä "vedetään lonkkaa". Valtion/kuntien suojatyöpaikkoja yms. työllistämistöitä ei lasketa.
Olen työskennellyt 25 vuotta yksityisellä puolella. Entä sinä?
20v yksityisellä puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja silti miehet mieluummin menevät "raatamaan" töihin, vaikka voisivat valita tuon "makaamisen" kotona. Jännä juttu.
Tämä johtuu siitä että vaikka kotona makaaminen olisi mukavampaa ja helpompaa, niin miehen on pidettävä perheen taloudesta huolta. Se vaatii töissä olemista, ei kotona makaamista.
Jos isä on kotona, niin äiti menee silloin tietenkin töihin. Ja joku mainitsi, että pitää maksaa juuri hankittu talo. Just, kaikkiko ostaa talon juuri silloin, kun tiedossa on taloudellisesti tiukempia vuosia? Typeryyttähän sellainen on.
Niin sitten? Mitaliko niille pitäis antaa? Eiköhän nuokin miehet vaan pakene pikkulapsiarkea töihin, kätevä tekosyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olekin? Sylivauvat, taaperot ja pikkulapset toimivat aina ohjeiden mukaisesti, peseytyvät ja pukeutuvat itse ja vielä kokkaavat ruokansa ja siivoavat. Vai miten se nyt olikaan?
Mikä tahansa duuni jonka voi tehdä kotona pyjama päällä ei voi olla niin kovin vaikea.
Olin tulossa kirjoittamaan useasta näkökulmasta tästä asiasta mutta ei tänne kannata mitään kirjoittaa kun te vaan kiukuttelette toisillenne. Hyvää päivän jatkoa ja toivottavasti voitte kohta paremmin.
Pitäisi siis vielä tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että on perheessä se, joka hankkii rahat. Jaa-a. Ihme p*skajengiä täällä.
Mä olen toisaalta "vetämässä lonkkaa" töissä päivät ja kun tulen töistä kotiin hoitovastuu siirtyy mulle, että vaimo voi levätä ja saa tauon. Sitten hoidetaan noita loppuilta yhdessä.
Onko se nyt niin, että se 9 h päivässä lasten kanssa on sellasta hlvettiä, että nykyajan työelämä on siihen verrattuna lepoa? Niille naisille, jotka näin kokevat mulla on vaan yksi neuvo: MENKÄÄ HOITOON.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olekin? Sylivauvat, taaperot ja pikkulapset toimivat aina ohjeiden mukaisesti, peseytyvät ja pukeutuvat itse ja vielä kokkaavat ruokansa ja siivoavat. Vai miten se nyt olikaan?
Mikä tahansa duuni jonka voi tehdä kotona pyjama päällä ei voi olla niin kovin vaikea.
No se vaatetushan sen kertookin :,D mieheni on kääntäjä joka kääntää esim ranskankielisiä käyttöohjeita suomeksi, kotona pyjama päällä, kuka vaan siin pystyy tuohon!
Vierailija kirjoitti:
Miehet tekee eniten töitä pikkulapsiaikana, koska eivät halua olla etenkään silloin kotona. Pakenevat vastuutaan töihin. Tämä on kyllä nähty ja nyt sitten vielä tilastointu..
Harvassa työpaikassa kukaan päättää itse työajoistaan. Sellaista mammojen legendaa taas, että oksat pois.
No, normaali viikkotyöaika on 38:45 kikyn myötä, eli miksi ne miehet ei tee edes täyttä viikkoa? Minä ainakin teen ja meillä töissä kaikki tekee tuon.
Se miksi tilastoissa näkyy naisilla vähemmän viikkotyötunteja selittyy sillä että esim. kaupan alalla 80% työsuhteista on osa-aikaisia. Normaali viikkotuntimäärä kaupan kassalla on 30h/viikko, eli ne onnekkaimmat sen saa, hyvin harvalla on 38h/viikko. Ja kyllähän kaupanala on vahvasti naisvaltainen. Sama juttu siivousala, siellä on osa-aikaiset suurin osa, ja suurin osa naisia. Ja taitaa hoito-alallakin olla aika paljon osa-aika töitä ja tuurauksia, ja edelleen naisvaltainen ala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis koska tahansa. Kuuntelen huutoa mieluummin töissä kuin kotona. Ero lienee sävellajissa, ei satu niin pahasti korvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset eivät itse edes halua jakaa perhevapaita, vaan makaavat mielellään täydet kolme vuotta kotona, tekosyynä jopa imetys. https://www.vauva.fi/keskustelu/2812080/perhevapaiden-uudistus-vaaranta…
Lisäksi miehet tekevät kaikki vaarallisimmat työt, naiset lauleskelevat muumilauluja jopa työkseen.
Onhan se rankkaa vaihtaa muutama vaippa päivässä ja pistää kakara päiväunille tunneiksi.
Vierailija kirjoitti:
No, normaali viikkotyöaika on 38:45 kikyn myötä, eli miksi ne miehet ei tee edes täyttä viikkoa? Minä ainakin teen ja meillä töissä kaikki tekee tuon.
Se miksi tilastoissa näkyy naisilla vähemmän viikkotyötunteja selittyy sillä että esim. kaupan alalla 80% työsuhteista on osa-aikaisia. Normaali viikkotuntimäärä kaupan kassalla on 30h/viikko, eli ne onnekkaimmat sen saa, hyvin harvalla on 38h/viikko. Ja kyllähän kaupanala on vahvasti naisvaltainen. Sama juttu siivousala, siellä on osa-aikaiset suurin osa, ja suurin osa naisia. Ja taitaa hoito-alallakin olla aika paljon osa-aika töitä ja tuurauksia, ja edelleen naisvaltainen ala.
Naisetko eivät pääse muille kuin mainitsemillesi aloille?
Ihan oma valinta, samoin kuin se kotona makaaminenkin.
Okei, hyvät miehet. Miksi sitten esim. mun mies ei missään vaiheessa edes ehdottanut tai antanut ymmärtää mitenkään, että haluaisi kovasti jäädä kotiin työssäkäynnin sijaan?Meillä mä saan parempaa palkkaa ja olen korkeammassa asemassa töissä. Nyt kuitenkin, kun mieheni on joutunut muutaman kerran olemaan kotona lapsen kanssa ja mä olen nyt väliaikaisesti tehnyt muutaman työkeikan, niin mies kyselee, että joko mä kohta lopetan ne työkeikat ja jään taas kokonaan kotiin. Miksi se mies ei nyt olekaan innoissaan makailemassa siellä kotona, kun tämä mamma käy töissä? Ihan typerää kaksoismoralismia teidän valitus vain kotona lepäilevästä äidistä, kun ette te oikeasti itse edes halua jäädä kotiin, vaikka väitätte sen kotona olemisen olevan niin helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se rankkaa vaihtaa muutama vaippa päivässä ja pistää kakara päiväunille tunneiksi.
Ja muutako ei oikeasti tarvitse kotona lapsen kanssa tehdä? Pari vaipan vaihtoa ja nukkumista? Hmm.
Vierailija kirjoitti:
Okei, hyvät miehet. Miksi sitten esim. mun mies ei missään vaiheessa edes ehdottanut tai antanut ymmärtää mitenkään, että haluaisi kovasti jäädä kotiin työssäkäynnin sijaan?Meillä mä saan parempaa palkkaa ja olen korkeammassa asemassa töissä. Nyt kuitenkin, kun mieheni on joutunut muutaman kerran olemaan kotona lapsen kanssa ja mä olen nyt väliaikaisesti tehnyt muutaman työkeikan, niin mies kyselee, että joko mä kohta lopetan ne työkeikat ja jään taas kokonaan kotiin. Miksi se mies ei nyt olekaan innoissaan makailemassa siellä kotona, kun tämä mamma käy töissä? Ihan typerää kaksoismoralismia teidän valitus vain kotona lepäilevästä äidistä, kun ette te oikeasti itse edes halua jäädä kotiin, vaikka väitätte sen kotona olemisen olevan niin helppoa.
Olisit noinkin fiksuna ihmisenä keskustellut asian selväksi ennen lapsen tekoa miehesi kanssa.
Sinun miehesi kun ei ole kaikki miehet ja sinun parempi palkkauksesi naisena on erittäin harvinaista.
Hahhah. Suurin syy uusien isukkien eksessiiviselle työnteolle on se, että jos erehtyvät tulemaan kotiin klo 16.30, se ei ole lepoa, vaan äkäinen vaimo vaatii osallistumaan lastenhoitotyöhön ja muihin kotitöihin.
----On helpompaa istua toimistotöissä toimistoajan jälkeen tehden ylitöitä prosenteilla, kun hoitaa vauvaa + taaperoa mamman lähtiessä salille pariksi tunniksi.-----
Ylläoleva on taatusti isoin syy isukkien ylitöihin. Saahan siitä vielä pomolta glooriaakin, sekä uranousua sekä ainiin, isomman eläkkeen. Kun tulee töistä vasta klo 19.30, niin lapset on enää hampaittenpesua ja iltasatua vailla. Mutta kun on niiiiiiin pitkään ollut töissä, niin eihän niihinkään isukki viitsi osallistua.
Sitten kun lapset muuttaneet kotoa, isukki ihmettelee, että miksi lapset soittaa useimmiten äitylille.
Vierailija kirjoitti:
Tämä johtuu siitä, että viikkopäiväkirja (eli just tämä tutkimus) mittaa tutkimusviikolla työskennelleiden toteutuneiden työviikkojen pituutta, kun taas työvoimatutkimuksen säännöllinen työaika kuvaa tavanomaista tai keskimääräistä työaikaa, johon lomat, sairauslomat ja muut tilapäiset poissaolot eivät vaikuta.
Suurin ero on muuten yrittäjillä jossa saa itse määrätä työtuntinsa.
Miesten työviikko oli pidempi kuin naisten kaikissa sosioekonomisissa ryhmissä. Kaikkein suurin sukupuolten välinen ero oli yrittäjillä.
Vierailija kirjoitti:
Hahhah. Suurin syy uusien isukkien eksessiiviselle työnteolle on se, että jos erehtyvät tulemaan kotiin klo 16.30, se ei ole lepoa, vaan äkäinen vaimo vaatii osallistumaan lastenhoitotyöhön ja muihin kotitöihin.
----On helpompaa istua toimistotöissä toimistoajan jälkeen tehden ylitöitä prosenteilla, kun hoitaa vauvaa + taaperoa mamman lähtiessä salille pariksi tunniksi.-----
Ylläoleva on taatusti isoin syy isukkien ylitöihin. Saahan siitä vielä pomolta glooriaakin, sekä uranousua sekä ainiin, isomman eläkkeen. Kun tulee töistä vasta klo 19.30, niin lapset on enää hampaittenpesua ja iltasatua vailla. Mutta kun on niiiiiiin pitkään ollut töissä, niin eihän niihinkään isukki viitsi osallistua.
Sitten kun lapset muuttaneet kotoa, isukki ihmettelee, että miksi lapset soittaa useimmiten äitylille.
Mainitse nyt ensi alkuun vaikka kolme alaa tai ammattia, joissa erityisesti pikkulasten isät saavat täysin vapaasti päättää omista ylitöistään, ja normaalit työajat ja suunnitellut työtunnit ovat vieras käsite?
Tämä johtuu siitä että vaikka kotona makaaminen olisi mukavampaa ja helpompaa, niin miehen on pidettävä perheen taloudesta huolta. Se vaatii töissä olemista, ei kotona makaamista.