Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Misofonia - suun äänet saavat raivon partaalle. Muita?

Vierailija
10.10.2017 |

Tuli mieleen tosta työkavereiden ruokatottumusketjusta. Onko muita, joita ärsyttää ihan suunnattomasti äänet, jotka tulee muiden syömisestä/muista äänistä suusta. Itselläni menee välittömästi ihon alle, kun kuulen epämääräistä puljaamista jonkun syödessä, imeskelyn äänet ymym. Maiskuttaminen itsessään ei yllättäen ole niin ärsyttävää, kuin esimerkiksi imeskely tai sellainen möyhennys.

Sain vasta joku aika sitten, että tälle ärsytykselle on nimikin, misofonia. Muita jotka tunnistavat itsessään näitä tunteita? :D

Kommentit (153)

Vierailija
141/153 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

yy lös

Vierailija
142/153 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Minulla määrätyt äänet laukaisevat raivon päälle.

Silmitön viha ja päässäni meinaa aivot räjähtää tunne. Näiden rään vetäjien äänet, maiskuttelu, purkan mässytys, kuulakärkikynä naksuttelu, sipsien tai omenan suu auki rouskutus, veitsellä, haarukalla ja lusikalla lautasen kilkuttelu syödessä. Kauhan kilkuttelu kattilaa vasten. Pyörän kellon rinkutus. Nenän niiskutus. Puhuessa sisäänhengitys niin että se kuuluu. Kuorsaus. Hampaiden imeskely. Puhuessa suun napsauttelu. Nivelen naksuttelu. Kynsien pureskelu. Tikun imeskely. Joudun poistumaan julkisista kuullessani edellä mainittuja ääniä. Leffassa en voi käydä. Raivo syntyy näitä ääniä kohtaan ja pelkään että joku päivä en hallitse viha reaktioitani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/153 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömisäänet SEKÄ hengitysäänet.. En voi sietää kovaäänistä hengittämistä tai muitakaan tahattomia ääniä (nieleskely, kurkun kröhiminen, hampaiden kalistelu, nenän niiskutus..)

Sinun muka uniikin lumihiutaleen takia meidän muiden pitäisi olla hengittämättä, että kestäisitte elää

Vierailija
144/153 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up.

Minulla määrätyt äänet laukaisevat raivon päälle.

Silmitön viha ja päässäni meinaa aivot räjähtää tunne. Näiden rään vetäjien äänet, maiskuttelu, purkan mässytys, kuulakärkikynä naksuttelu, sipsien tai omenan suu auki rouskutus, veitsellä, haarukalla ja lusikalla lautasen kilkuttelu syödessä. Kauhan kilkuttelu kattilaa vasten. Pyörän kellon rinkutus. Nenän niiskutus. Puhuessa sisäänhengitys niin että se kuuluu. Kuorsaus. Hampaiden imeskely. Puhuessa suun napsauttelu. Nivelen naksuttelu. Kynsien pureskelu. Tikun imeskely. Joudun poistumaan julkisista kuullessani edellä mainittuja ääniä. Leffassa en voi käydä. Raivo syntyy näitä ääniä kohtaan ja pelkään että joku päivä en hallitse viha reaktioitani.

Ilmassako ne ruoat pitäisi pieniä että sinä kestäisit

Vierailija
145/153 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin YouTubesta erään Pohjois-Suomeen "keskelle ei mitään" muuttaneen saksalaismiehen videoita.  Videot olivat mielenkiintoisia, mutta tuolla miehellä oli tarve keittää taajaan kahvia ja esittää sen juominen videoilla. Joka kerta, kun hän otti kahvia mukista suuhunsa, kuului ärsyttävä hörppäämisääni. Olin ratketa raivosta. Laitoin videosta äänet pois päältä aina, kun näin miehen alkavan juoda mukistaan. Yli 40 videota, joita täytyi vahtia aivan haukkana, että ehti torjua ne ryystämisäänet.

Aivan hirveitä ovat ne (joittenkin näistä äänistä pitävien iloksi tehdyt) videot, joissa kuiskitaan, rypistellaan tai revitään paperia, vedetään teippiä rullasta jne.

Vierailija
146/153 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tähän mitään hoitoa? Se vihan ja aggressiivisuuden määrä joka tää saa aikaiseksi on ihan kauheeta. Tulee olo että haluu oksentaa pakokauhusta.

Mä en tajuu miksi pitää suu auki syödä ja miksi keittoa kun syödään pitää kolauttaa sitä lusikkaa suussa useita kertoja hampaisiin???

Vierailija
147/153 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijai tulee mieleen kun kirjoituksissa läheisen pulpetin tyttö alkoi syödä omenaa. Siis kirjoituksissa, hiljaisessa salissa! Täytyy olla vähän tyhmä. Silmissä sumeni, ajatus katkesi ja siksi irtosi vain M.

Vierailija
148/153 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti. Mulla menee moni muukin ääni ja möly ihon alle, mutta nuo syömisäänet saa aikaan sellaisen taistele tai pakene reaktion. Jos ei pääse pakoon sitä ääntä, niin täysi raivo. Maiskutus on jotain sellaista, että en kestä yhtään.

Sattuneesta syystä mulla on vastamelut aina mukana, ettei tule raivottua jollekin suu auki purkkaa jauhavalle teinarille esim julkisissa. Työpaikan taukotiloista pysyn kaukana, koska miesvaltainen ala. Sitä suu auki syömisen määrää.

Vierailija
149/153 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin YouTubesta erään Pohjois-Suomeen "keskelle ei mitään" muuttaneen saksalaismiehen videoita.  Videot olivat mielenkiintoisia, mutta tuolla miehellä oli tarve keittää taajaan kahvia ja esittää sen juominen videoilla. Joka kerta, kun hän otti kahvia mukista suuhunsa, kuului ärsyttävä hörppäämisääni. Olin ratketa raivosta. Laitoin videosta äänet pois päältä aina, kun näin miehen alkavan juoda mukistaan. Yli 40 videota, joita täytyi vahtia aivan haukkana, että ehti torjua ne ryystämisäänet.

Aivan hirveitä ovat ne (joittenkin näistä äänistä pitävien iloksi tehdyt) videot, joissa kuiskitaan, rypistellaan tai revitään paperia, vedetään teippiä rullasta jne.

Juu ei helvetti noita ASMR videoita. En tajua kuka tuollaista haluaa kuunnella.

Vierailija
150/153 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ääniherkkä ja ärsyynnyn varsinkin stressaantuneena monenlaisista äänistä. Mies sen sijaan taitaa olla misofoonikko, koska hänellä nousee raivo äänistä. Kiva koittaa syödä esim. porkkanaa tai kurkkua, kun näkee toisen naamasta, että ainut ääni, minkä se tällä hetkellä kuulee, on tämä mun syöminen.

Hän ei voi sille mitään ja minä syön suu kiinni niin hiljaa kuin pystyn, raskasta molemmille.

Onhan se. Itse menen toiseen huoneeseen suosista, jos syömisen äänet alkaa ärsyttää. Ja nehän alkaa. Turha aiheuttaa stressiä keholleen kuuntelemalla väkisin niitä inhottavia ääniä. Jos sisko tarttuu banaaniin, niin menen kaivamaan vastamelut esille. Ae litinä ja lätinä mikä siitä banaanista lähtee suussa on vaan jotain niin hirveää. Vaikka hän syö myös suu kiinni, niin silti kuulostaa ällöttävälle.

Vierailija
151/153 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti. Mulla menee moni muukin ääni ja möly ihon alle, mutta nuo syömisäänet saa aikaan sellaisen taistele tai pakene reaktion. Jos ei pääse pakoon sitä ääntä, niin täysi raivo. Maiskutus on jotain sellaista, että en kestä yhtään.

Sattuneesta syystä mulla on vastamelut aina mukana, ettei tule raivottua jollekin suu auki purkkaa jauhavalle teinarille esim julkisissa. Työpaikan taukotiloista pysyn kaukana, koska miesvaltainen ala. Sitä suu auki syömisen määrää.

Ai niin. Lisätään raivostuttavien äänien listaan toistuvat fraasit. Mulla on työkaveri, joka sanoo joka väliin "tota niin". Varmaan satoja kertoja päivässä. En pysty kuuntelemaan sen juttuja, vaikka ihan mukava tyyppi muuten onkin. Mutelle menee palavereissa, kun kolme kertaa lauseessa jankataan sitä helvetin samaa.

Vierailija
152/153 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä en voi kuunnella Yle Häme radiokanavaa. Mikrofonit on niin herkällä, että toimittajan kielen liikkeet ja syljen mäiske kuuluu radiosta. Aivan kauheaa! Ja autossa kuuntelisin radiota ja sehän pitää olla aika kovalla että kuuluu. Ei sitä lätinää VOI kuunnella.

Hyi olkoon. Tunnistan ongelman ja itsellä tän takia moni kanava kanssa boikotissa. Samoin äänikirjoja ei pysty kuuntelemaan, jos kuuluu ne kielen liikkeet.

Vierailija
153/153 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuteluäänet leffoissa ja sarjoissa aiheuttaa mulle inhon puistatukset. Purkan jauhamisen voisi mielestäni kieltää myös lailla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi