Opettajat ja vanhemmat. Pitäisikö ostaa itse yläkoululaisen koulukirjat?
Miten suhtaudut opettajana siihen, jos hankin lapselleni oman kirjan?
Ainakin matematiikan kirjan näin aluksi. Aivan typerää, että kirja kiertää seuraavalle, eikä siihen saa raapustaa kuin nimensä!
Kirja sisältää paljon tilaa laskutoimituksille, mutta joutuvat tekemään kaiken vihkoon! Kun katson vihkon täyttymistä, niin ei hän ehdi siihen laskemaan yhtä paljon kuin kirjaan olisi ehtinyt!
Itse laskin aina koko kirjan ja pyysin lisätehtäviäkin. Lapsellani on kymppi matematiikasta, mutta ei se vastaa sitä 80-luvun kymppiä, joka minulla oli, koska kaikkea ei ehdi harjoittelemaan. Vai mitä olette mieltä?
Kommentit (7)
Minä olen ostanut jo alakoulussa matikan ja kielten kirjoja. En kysy mitä meiltä opettaja on. Jos Helsinki ei suvaitse huolehtia maksuttomaata peruskoulusta niin minä maksan sitten. Lapsen koulutus ei saa kärsiä.
Itse ulkomailla käynyt peruskoulun, jossa kirjat ostettiin aina itse. Se oli noin 300€ per lukukausi per lapsi.
Siinä ei pahemmin kirjoja sotkettu, kadotettu ja kohdeltu huonosti...
Opettajana sitä mieltä, että jos oppilas kadottaa tai rikkoo kirjan pitäisi itse kustantaa uusi. Ihan jäätävässä kunnossa kirjat aina vuoden lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Itse ulkomailla käynyt peruskoulun, jossa kirjat ostettiin aina itse. Se oli noin 300€ per lukukausi per lapsi.
Siinä ei pahemmin kirjoja sotkettu, kadotettu ja kohdeltu huonosti...
Opettajana sitä mieltä, että jos oppilas kadottaa tai rikkoo kirjan pitäisi itse kustantaa uusi. Ihan jäätävässä kunnossa kirjat aina vuoden lopussa.
Ja tää liittyy aiheeseen miten?
Meillä laskettiin yläasteella ja lukiossa kaikki vihkoihin. Ei kirjoissa edes ollut mitään täytettäviä kohtia, tehtävät vain. Mielestäni siinä ei ollut mitään outoa.
Oma lapsi saa tehdä kirjaan. Se on sovittu tuki lapselle. Vahinko vain, ettei niissä kirjoissa ole nykyään mitään tilaa tehdä tehttäviä. Kaikki on ns.vihkokirjoja. Joten tuo tuki on olemassa vain paperilla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä laskettiin yläasteella ja lukiossa kaikki vihkoihin. Ei kirjoissa edes ollut mitään täytettäviä kohtia, tehtävät vain. Mielestäni siinä ei ollut mitään outoa.
Kai tajuat että kirjoja on erilaisia.
Helsingissä esim säästetään englannin kirjoista niin, että resuiset tekstikirjat kierrätetään, mutta tehtäväkirjoja ei anneta. Niissä tehtäväkirjoissa on noin 90 prossaa siitä oppimateraalista.
t. äiti ja ope
Mä ostaisin. Mutta pidä huoli, että se kirja jää teille, ettei mene koulun kiertoon.