Misofonia - suun äänet saavat raivon partaalle. Muita?
Tuli mieleen tosta työkavereiden ruokatottumusketjusta. Onko muita, joita ärsyttää ihan suunnattomasti äänet, jotka tulee muiden syömisestä/muista äänistä suusta. Itselläni menee välittömästi ihon alle, kun kuulen epämääräistä puljaamista jonkun syödessä, imeskelyn äänet ymym. Maiskuttaminen itsessään ei yllättäen ole niin ärsyttävää, kuin esimerkiksi imeskely tai sellainen möyhennys.
Sain vasta joku aika sitten, että tälle ärsytykselle on nimikin, misofonia. Muita jotka tunnistavat itsessään näitä tunteita? :D
Kommentit (145)
Kyllä. Olin työpaikalla hetken sijoitettuna toiseen pisteeseen ja työkaveri siellä söi oikeasti kovaäänisesti mussuttamalla. Se oli kamalaa :D juuri sellainen vähän suu auki kosteasti munkkia mässyttävästi. Hrrrr. Onneksi vain sijaistin siellä hetken, en olisi kestänyt pidempää duunipätkää. Olimme siis kahden toimipisteellä eikä pakoa täten näiltä ääniltä ollut. En tajua mikä noissa äänissä on, ne menevät jotenkin suoraan selkärangasta aivoihin sellaisena puistatuksena ja melkein sielua kouristaa kuunnella niitä. Ja se raivon tunne, ihan kamalaa kun oikeasti olen tosi rauhallinen ja lempeä ihminen. Käsittääkseni tutkimuksissa on havaittu, että misofoniasta kärsivillä on epätavallisia yhteyksiä aivojen eri osien välillä ja ns. "väärät" osat aktivoituvat, kun misofoniasta kärsivä kuulee syömisääniä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä!
Tulee töissä välillä ongelmia kun yksi työkaveri on sellainen hotkiva vauhtimässyttäjä. Ei vaan pysty syömään yhtä aikaa tai vähintään on pakko heittää kuulokkeet korviin ääniä peittämään.
Myös mun äiti pitää omituisia ääniä etenkin kurkkuvoileipää syödessään. :D Ei maiskuta, ihan suu kiinni syö mutta se ääni on kammottava. Mies taas syö jugurttia (tai muuta lusikalla syötävää) niin että lusikka kilahtaa hampaisiin. Kestämätöntä mulle.
Enkä mä kehtaa siis miehellekään tuosta rutista kun ongelma on mun korvien välissä. Kamalaa vaan kun välillä tuntuu että oikein raivo nousee päälle muiden syömisäänistä. :(
hotkiva vauhtimässyttäjä :D:D:D:D
No sepä juuri, ettei tästä edes kehtaa raivota vaikka tuntuu joka kerta, että pää räjähtää ketutuksesta!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Olin työpaikalla hetken sijoitettuna toiseen pisteeseen ja työkaveri siellä söi oikeasti kovaäänisesti mussuttamalla. Se oli kamalaa :D juuri sellainen vähän suu auki kosteasti munkkia mässyttävästi. Hrrrr.
Ärrrr, jo pelkästään kuvailu sai mulla aikaan suunnatonta ahdistusta :D
Kannattaa liittyä Facebookissa Misofonia vertaistuki-ryhmään. Siellä on paljon kokemuksia, tosin myös monia, jotka kärsivät muista ääniyliherkkyyden lajeista.
Kyllä. Inhottavinta on ne tilanteet, jossa ei vain voi sanoa mitään, koska vika on ihan itsessä, ei siinä ulkopuolisessa. Kerran istuin bussissa ja viereeni istui vanha mummo. Hän jostain syystä piti sellaista vinkumislutkutusimeskelyääniä tasaisesti koko matkan. Valehtelematta teki mieli vaan alkaa huutamaan ahdistuksesta ja mielessä kävi jo mummon kuristaminen. Kuitenkin tämä "herkkyys" on varmaan itselläni kohtuullisen lievää, koska ihan kaikki äänet eivät vaikuta. Esimerkiksi ryystäminen syödessä tai juodessa ei ärsytä oikeastaan yhtään. Sitten taas kaikki epämääräiset ruoanjauhamisäänet ja imeskelyt aiheuttavat raivoa. En siis koe olevani "avun tarpeessa", lähinnä ihmetyttää mikä näissä äänissä stimuloi niin kovasti?
Itse en ahdistu niin kovasti syömisäänistä, mutta minulla on sama efekti kynsien pureskelun ja naksuttelun kanssa. Se on kamalinta mitä tiedän ja haluaisin vaan hakata siltä ihmiseltä sormet irti kirveellä. Meillä on töissä pari naksuttelijaa enkä voi käydä heidän kanssaan ollenkaan kahvitauolla, koska on rentouttavampaa istua duunin ääressä kun kuuntelemassa sitä naksutusta.
Kamalinta on se, että tiedän, ettei tämä ole normaalia, mutta en pysty mitenkään hillitsemään tunteitani.
Tunnistan itseni. Kiitos ketjun aloittajalle, jotenkin on huojentavaa tietää, että tämä on yleisempi ilmiö. Mua ahdistaa todella paljon nuo kaikki mainitut ryystöt ja maiskutukset, yksi erityisinhokkini on sellainen kovan ruoan äänekäs rouskutus. Esim. kovista karkeista lähtee sellainen piinaava ratina joka kuulostaa siltä kuin henkilö pureskelisi omia hampaitaan murskaksi. 😨 Oon muutenkin ääniherkkä, mutta harvemmin puhun tästä asiasta kenenkään kanssa.
Oi kyllä kuulostaa tutulle! Mielestäni kaikista kammottavin syömisääni on nielemisääni "klunks". Miten joiltakin voi tulla niin järjettömän kova ääni nielaistessa!!
Appiukon kanssa en pysty olemaan samassa ruokapöydässä. Järkyttävää mässytystä ja maiskutusta.
Räppäreiden suun äänet saavat minut raivon partaalle ja ylikin.
Banaania jos joku syö lähden paikalta kuin naton ohjus, voiko ärsyttävämpää mäljäysääntä olla!
Olen onnistunut loukkaamaan miestäni tällä asialla. Maiskutus ym on raivostuttavaa. Kun hän luki artikkelin misofoniasta, niin ymmärsi.
Kerran elokuvissa lähistöllä istuva henkilö söi sipsejä ja karkkeja suu auki. Vieläkin puistattaa. Onneksi oli tilaa siirtyä muualle.
Mikä olisi misofonian vastakohta?
Maalla kuuntelin kun porsas söi keitettyjä makarooneja, ja se oli todella suloista mässytystä.
Syömisäänet SEKÄ hengitysäänet.. En voi sietää kovaäänistä hengittämistä tai muitakaan tahattomia ääniä (nieleskely, kurkun kröhiminen, hampaiden kalistelu, nenän niiskutus..)
Täällä! Kaikki äänet jotka suusta tulee, ärsyttää ja ällöttää.
Myös ällöttää kun leffoissa näytetään hampaiden pesua minuuttutolkulla, leffojen pussauskohtaukset myös! Se litinä ja maiskutus!
Miehen kanssa joskus hankalaa syödä, vaikka hän ei todellakaan mässytä. Ihan sivistyneesti syö. Kun radio on päällä, se auttaa vähän. Samoin ravintolassa syöminen on ok, kun on taustahälyä.
Tämä on todellinen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan itseni. Kiitos ketjun aloittajalle, jotenkin on huojentavaa tietää, että tämä on yleisempi ilmiö. Mua ahdistaa todella paljon nuo kaikki mainitut ryystöt ja maiskutukset, yksi erityisinhokkini on sellainen kovan ruoan äänekäs rouskutus. Esim. kovista karkeista lähtee sellainen piinaava ratina joka kuulostaa siltä kuin henkilö pureskelisi omia hampaitaan murskaksi. 😨 Oon muutenkin ääniherkkä, mutta harvemmin puhun tästä asiasta kenenkään kanssa.
No on tosiaan huojentavaa, että muitakin löytyy! Jo se tieto, että en ole yksin ongelmani kanssa auttaa enemmän kuin mikään :D Alan myös kallistua siihen suuntaan, että tämän on pakko olla osittain perinnöllistä, sillä muistan äitini nalkuttaneen isälleni kovaäänisesti syömisestä. Nyt valitettavasti oma mieheni on myös metelöivä mussuttaja :D
Ap.
Täällä!
Tulee töissä välillä ongelmia kun yksi työkaveri on sellainen hotkiva vauhtimässyttäjä. Ei vaan pysty syömään yhtä aikaa tai vähintään on pakko heittää kuulokkeet korviin ääniä peittämään.
Myös mun äiti pitää omituisia ääniä etenkin kurkkuvoileipää syödessään. :D Ei maiskuta, ihan suu kiinni syö mutta se ääni on kammottava. Mies taas syö jugurttia (tai muuta lusikalla syötävää) niin että lusikka kilahtaa hampaisiin. Kestämätöntä mulle.
Enkä mä kehtaa siis miehellekään tuosta rutista kun ongelma on mun korvien välissä. Kamalaa vaan kun välillä tuntuu että oikein raivo nousee päälle muiden syömisäänistä. :(