Uskotko "yliluonnolliseen"?
Miksi/miksi et?
Aina takerrutaan siihen, ettei yliluonnollisia asioita voida todistaa, esimerkiksi toistaa laboratorio-olosuhteissa. Mutta voiko kukaan todistaa sitäkään, että yliluonnollista ei ole?
Tieteen piikkiin ei oikeastaan voi laittaa mitään. Tiede on vain joukko asioita tai reaktioita, jotka ihminen on löytänyt ja nimennyt. Ei kukaan tiedä oikeasti mitä ne ovat, mihin ne pystyvät tai paljonko niitä on vielä jäljellä.
Totuushan on se, että mikään tässä maailmassa ei ole varmaa. Et voi hypätä toisen ihmisen vartaloon ja kokea sitä mitä hän kokee. Et voi edes todistaa, että toinen ihminen on samalla tavalla tietoinen ja elossa kuin itse olet. Miten selität sielun?
Kommentit (29)
Uskon yliluonnolliseen. Uskon Jumalaan, joka ei ole luontoa, vaan Luoja.
Luonnontiede tutkii luontoa. Luontoa pystyy havainnoimaan, mittaamaan jne. Jumalaa sen sijaan ei voi laittaa koeputkeen tai petrimaljaan tutkittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Otin omaiseni hautajaisista koristeena olleita kukkia mukaan. Kotona kun olin kukan lähellä, sen terälehti alkoi liikkua itsestään. Katselin sitä vain ihmeissäni kun jatkui jonkin aikaa. Sisällä ei ollut minkäänlaista vetoa ja joo, mielenterveys ihan kunnossa.
Ajatuksia?
Vainaja ei tykännyt tästä. Tulet kohtaamaan hänet vessassa yöllä.
Tää on aina mielenkiintoinen aihe. Mä olen jollain tapaa tosi skeptinen yliluonnollisen suhteen, mutta toisaalta taas sitten uskon vakaasti, että täällä on lisäksemme jotain muutakin. Ehkä demonit ja muut tuollaiset menee yli hilseen, mutta esim en pitäisi ollenkaan mahdottomana, että joukossamme kulkee henkiä tai sieluja vailla ruumista. Kuulostaa tosi tosi typerältä kun sen noin kirjoittaa. Emme me oikeasti voi tietää. Olen itse kuitenkin kokenut jotain sellaisia juttuja, joille en keksi järjellistä selitystä, siksi mä ehkä uskonkin yliluonnolliseen.
Minua häiritsee, että monesti yliluonnolliseen uskovat ihmiset tuntuvat menevän ajattelussaan päättelyyn "Kaikki on mahdollista!"
Tottahan on se, että emme tiedä kaikkea.
Monet ihmiset tuntuvat uskovan, että fyysinen todellisuus reagoi ihmisen tunteisiin ja ajatuksiin, ts. universumi liikkuu sen mukaan, miten ajatuksesi "värähtelevät" (the secret ym.) No, voihan näin jossain määrin ollakin, en voi sanoa että se on mahdotonta. Kuitenkin on ehkä käytännöllisempää nojautua siihen, mitä jo tiedetään. Ehkä et pessyt käsiäsi, sait niihin bakteereja, sait elimistöösi tulehduksen johon solusi reagoivat ja elimistösi joutui stressitilaan, ja tulehduksen ja tuon stressitilan takia sairastuit autoimmuunitautiin. Yliluonnolliseen uskova ihminen voi ajatella, että veti puoleensa tätä sairastumista värähtelyllä. Ehkä hän alitajuisesti myös halusi sairastua ja ne bakteerit olivat hänen pesemättömiä käsiään varten tietyssä paikassa tiettyyn aikaan syystä. Minusta asioihin on luultavasti monimutkainen, mutta looginen tapahtumaketju taustalla, jonka oletan olevan sattumanvarainen (joku voi ajatella sen olevan tarkoituksenmukainen, mikä olkoon maailmankatsomuksellinen ero ja yhtä hyvä oletus).
Näkemykseni on siis, että totta kai yliluonnollista on olemassa - eli asioita, joita emme vielä tiedä. Katson parhaaksi kuitenkin käyttää sitä tietoa, joka tähän mennessä on saatavillani, kuin uskoa johonkin, mitä jostain syystä saattaa olla olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Tää on aina mielenkiintoinen aihe. Mä olen jollain tapaa tosi skeptinen yliluonnollisen suhteen, mutta toisaalta taas sitten uskon vakaasti, että täällä on lisäksemme jotain muutakin. Ehkä demonit ja muut tuollaiset menee yli hilseen, mutta esim en pitäisi ollenkaan mahdottomana, että joukossamme kulkee henkiä tai sieluja vailla ruumista. Kuulostaa tosi tosi typerältä kun sen noin kirjoittaa. Emme me oikeasti voi tietää. Olen itse kuitenkin kokenut jotain sellaisia juttuja, joille en keksi järjellistä selitystä, siksi mä ehkä uskonkin yliluonnolliseen.
Mutta eikö ole todennäköistä, että jokaiselle sattuu jotain "järjetöntä" eli hyvin epätodennäköistä muutaman kerran elämässään ihan sattumalta? Eikö olisi epäloogista, että asiat aina näyttäytyisivät tavallisen logiikan valossa? Millaisia siis ovat nämä kokemasi jutut?
Eihän sitä tiedä vaikka yliluonnollisia asioita pystyttäisiin todistamaan luonnollisiksi tulevaisuudessa. Henget ovat jotain kvanttihiukkasia joka on samalla meidän tietoisuutemme joka on ollut olemassa aina ja tulee aina olemaan. Jos aaveita on olemassa niin tuskin sentään niillä vaatteita olisi päällä. Olisi jännittävää jos tiede ja uskonnot kohtaisivat joskus ja huomattaisiin että elämästä kuoleman jälkeen on tiedetty tuhansia vuosia mutta siihen on lakattu uskomasta kun lähteet ovat unohtuneet. Tämän jälkeen heräisi kysymys kuka tai ketkä tämän totuuden kertoivat tuhansia vuosia sitten ihmisille ympäri maailmaa.. Ymmärrän hyvin että maapallon pyöreyttä on pidetty luonnottomana ja naurettavana. Kuulostaahan se hieman kummalliselta että elämme pallon päällä ja jotkut päät alaspäin pallon alapuolella mutta silti ovat päät ylöspäin. Ja pallo kiertää aurinkoa järjestelmällisen tarkasti ja aurinko taas galaksia. Ja kaikki tapahtuu vain jossain tyhjiössä joka ei ole oikein mitään ja on vain tullut siihen jostain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö ole todennäköistä, että jokaiselle sattuu jotain "järjetöntä" eli hyvin epätodennäköistä muutaman kerran elämässään ihan sattumalta? Eikö olisi epäloogista, että asiat aina näyttäytyisivät tavallisen logiikan valossa? Millaisia siis ovat nämä kokemasi jutut?
Onhan se todennäköistä ja varmaan niin onkin. Nämä mun kokemukset on aika mitättömiä, mutta ovat mut silti saaneet uskomaan, että täällä on jotain muutakin. Ihan siis yksin kotona ollessa yläkerrasta kuulunut askelia, yskintää, kolinaa. Tavarat katoilevat ja löytyvät oudoista paikoista. Muutaman kerran yöllä pimeässä huoneestani kajasti vaaleaa valoa, vanhemmilla vielä asuessani, kun sisko meni ohi ja olen siis itse nukkunut valot sammutettuina. Tämmöisiä, ei nämä tietenkään mitään todista ja moni voisi keksiä näille jotain selityksiä, mutta minä en.
Tiedän että maailmassa on tapahtunut hyvin paljon selittämättömiä ilmiöitä. Ikävä kyllä emme tiedä totuutta koska niitä ei pystytä selittämään. Suurin osa kuitataan sillä että kertoja todetaan valehtelijaksi tai että on nähnyt tai kuullut harhoja. Voi olla että kaikki jotka väittävät kokeneensa yliluonnollista valehtelevat, voi olla että he ovat nähneet tai kokeneet väärin, tai voi olla että täällä tapahtuu paljon kaikkea yliluonnollista jota ei vain haluta myöntää tai siitä ei haluta puhua koska kukaan ei uskoisi. Jos kuulen esim äänen jota ei pitäisi kuulua, tietysti uskottelen itselleni että sille on looginen selitys, jos näkisin aaveen ajattelisin että se oli harhanäky tai unta. En halua kuulla tai nähdä mitään mitä ei voi selittää koska se olisi pelottavaa. Mieluummin turvaudun ajatukseen että kaikelle löytyy selitys. Toisaalta tällainen ajattelutapa hidastaa totuuden selviämistä jos kukaan ei näitä asioita yritä tutkia tieteen nimissä..
En usko joulupukkiin enkä telepatiaan enkä mihinkään paitsi tieteeseen ja fysiikan lakeihin ja omaan järkeen.