Apua! Joudutaan myymään meidän uusi koti.
Rakennettiin 2021 uusi talo isoon kaupunkiin. Nyt lainat olleet koroilla vuoden ja pankki ei anna enää lisää lyhennysvapaita ja mies on rakennusalalla töissä... Töissä ja töissä... Ei oo kauheesti töitä nyt ja tekee yrittäjänä eli on aika paljon kotonakin. Pakettiautonsa joutui jo vaihtamaan halpaan koslaan.
Tosi pettyny olo. Ollaan aina haluttu omaa taloa ja nyt kun se on saatu niin joudutaankin se myymään. Ja vain kun ei ole töitä! Välittäjä piti vähän huonona kun samalta alueelta on myynnissä aika monta muutaki taloa. Vähän kaikilla taitaa olla sama vika. Aika paljon tällä alueella on rakennusalalla toimivien taloja. Monessa pihassa näkee että autot vaihtuneet eli ei olla ainoita.
Toivottavasti menee kaupaksi. Ja toivottavasti vielä joskus saadaan omakotitalo. Seuraavaksi muutetaan varmaan kauemmaksi paikkakunnan vuokrataloille jossa on kerrostalo kolmioita tarjolla. Tosi ikävää lapsille että joutuvat vaihtaan koulua kun nyt asutaan ihan vieressä. Koulu näkyy ikkunasta.
Surullinen olo.
Kommentit (62)
Hirveä tilanne. Olin itse samassa tilanteessa vuonna 1999. Silloin oli vain se ero että töitä oli vielä suhteellisen helppo saada. Painoin kun hullu 3 työpaikassa töitä ja selvisin lainoista, minulla oli talolainan lisäksi vielä opintolainaa ja yrityslainaa. Käytännössä lähes kaikki rahat menivät lainoihin ja vapaa-aikaa ei ollut lainkaan. Silloin päätin että jos tästä selviän en ota enää koskaan lainaa.
Kumma kun näille milleniaaleille ei ole opetettu mitään taloudesta. Ei kaikkea vaan saa tosta noin. Kyllä töitä pitää tehdä saavuttaakseen tietyn elintason. Velkaa pitää välttää kuin ruttoa. Kyllä se on AP:n nyt ymmärrettävä, ettei teidän perheen unelmat olleet realistisia. Nyt talo myyntiin ja vuokralle, siinä on hyvä miettiä tilanentta ja rauhoittua.
Meillä meni yritys konkurssiin, hieno iso hirsitalo meni huutokauppaan :( pakko yrittää pysyä positiivisena ja löytää uusia unelmia. Ainakin tää vuokralla olo kerrostalossa motivoi tekemään kaikkensa että oman taloustilanteen saisi kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun näille milleniaaleille ei ole opetettu mitään taloudesta. Ei kaikkea vaan saa tosta noin. Kyllä töitä pitää tehdä saavuttaakseen tietyn elintason. Velkaa pitää välttää kuin ruttoa. Kyllä se on AP:n nyt ymmärrettävä, ettei teidän perheen unelmat olleet realistisia. Nyt talo myyntiin ja vuokralle, siinä on hyvä miettiä tilanentta ja rauhoittua.
Kiva, että olet saanut noin empaattisen kasvatuksen, olet varmaan muutenkin upea persona?
Vierailija kirjoitti:
Ja mistä päättelit että ap tai vastaavassa tilanteessa olevat ei ole tehneet töitä? Olet niin väärässä kuin olla voi. Kaipaatko tänne lisää ihmisiä jotka käsi ojossa odottaa tukia tekemättä itse mitään? Ap sentään yritti ja nyt kohtaa faktat!
Tsemppiä ap, vielä teille koittaa paremmat ajat.
Voi se olla ettei mene kaupaksi tai menee hyvin halvalla ja jäätte vielä velkaa. Kaikesta kuitenkin aina selviää.
Todella harmillista. Vastaavassa tilanteessa sain tiputettua kk lyhennykset alas, elin tosi niukasti ja muutaman vuoden kitkuttelun jälkeen selvisin. Enkä enää ikinä ota lainaa tai edes osamaksua!
Voi voi, nyt jäi Mustapekka käteen.
Nyt pitäis vaan jaksaa aloittaa uusi alku.
Jos ei hommia niin vaikka uutta omaa rakentaa, asutte pari vuotta ja myyntiin.
Niin ennen tekivät. En tiedä toimiiko nyt, kun kustannukset korkealla ja asuntojen hinnat alhaalla.
Mutta ehkä parempi kuin olla tekemättä mitään, ihan oman mielen kannalta.
Onneksi elämässä eteen voi tulla vielä uusiakin unelmia. Voimia teille talon myyntiin ja muuttoon. Sen itselle rakkaan sielunmaiseman voi löytää niin monesta paikkaa ja niin monella eri tavalla.
Outoa. Mun tutut raksamiehet (isä ja veljeni) tekee töitä hiki hatussa, on kaikenlaista pientä viikon hommaa ja isompia remontteja. Ei ne ole ehtineet täällä maalla laiskana makailemaan, ei mene omakotitalo pankin takia. Olisikohan kyseessä nyt se klassinen pääkaupunkisyndrooma, että sinne voi mennä töihin, mutta sieltä ei voi ajaa 60 km matkaa maaseudulle päin.
Mökkiremppaa riittää enemmän kuin ehtii tekemään!
Mun lapsuudenperheelle kävi samoin, isäni oli myös rakennusalalla ja rakensi perheelle unelmien talon, josta oli haaveillut äidin kanssa vuosikausia. Sitten iskikin 2008 lama, ja seuraavana vuonna meni rakennusliike konkkaan. Seuraavana vuonna oli pakko pistää talo myyntiin, mikä oli tosi kova isku isälle ja äidille. Oli se mullekin, olin teini silloin ja ehdin itsekin rakastua jo siihen upeaan taloon, missä ehdittiin asua noin kolme vuotta. Olin saanut itse valita omaan huoneeseeni värit ja materiaalitkin.
Mutta kyllä siitä sitten selvisi, vaikka monta vuotta harmittikin ja haaveilin vielä joskus isona ostavani talon takaisin. Löytyy uusia rakkaita paikkoja, elämä jatkuu vaikka vähän aikaa tuntuu tosi kurjalta.