En jaksa enää tyttären vegaaniutta!
Mulla on voimat loppu. Tytär saa hysteerisen kohtauksen, jos vahingossa hänen ruokaansa joutuu murunenkin juustoa. Teen meillä ruokaa kädet täristen, ettei näitä vahinkoja kiireessä tulisi. Hän on ehdoton.
Olen yrittänyt parhaani mukaan tehdä vegaanista ruokaa. Kokkaan kahdenlaista ruokaa nelihenkiselle perheelle, tavallista suomalaista kotiruokaa ja sitten - minulle paljon uusia ruoka-aineita, prosessoituja juttuja sisältävää vegaaniruokaa.
Joudun kokkaamaan ruokaa sen vuoksi, että a) meillä on taloudellisesti tiukkaa, joten minä kokeena kokkina saan ruokabudjetin pysymään - sekä maukasta ruokaa b) teen vegaaniruokaa, joka sisältää kaikkia ravintoaineita.
Tytär ei ole kiiinnostunut ruuanlaitosta. Jos ei ole mitään sopivaa vegaaniruokaa (esim. kallista einestä), niin hän syö (kallista) soijajugurttia, mysliä ja leipää. Ei siis ns. oikeaa ruokaa. Ja nälkä on koko ajan.
Mitkä ovat minun vaihtoehtoni? En jaksa enää.
Miksi vegaanit saavat hysteerisen kohtauksen, jos pieni juustonmuru, lihapala, mikä hyvänsä "eläinperäinen" on joutunut vahingossa lautaselle?
Miten te muut vanhemmat teette? Meillä ei valitettavasti tällä hetkellä ole mahdollista neuvo, että "laita tyttäresi itse tekemään ruoka". Kun rahat ovat niin loppu, että tarkkaan joutuu miettimään.
Kommentit (216)
Pakko lisätä tähän että kuivatuilla pavuilla ja kausikasviksilla saa vaikka ja mitä aikaiseksi, kunhan päästää pinttyneistä käsityksistään ensin irti. Tyttäresi kannattaisi ihan itse kiinnostua keittiössä toimimisesta, ja uskonkin että Ap olet parhaasi mukaan rohkaissut tytärtäsi osallistumaan. Jaksamista ja kaikkea hyvää teille kuitenkin. :)
-turkulainen ituhippi
Miksi ei voi ostaa soijajugurttia?
Annat tytölle viikottaisen ruokarahan ja ostakoon sillä mitä lystää ja tehköön itse ruokansa.
Kun nyt yleistät vegaanit samaan nippuun niin muistutan, että joku voi olla vegaani vaikkapa allergioiden takia ja tuo murunenkin juustoa tai kananmunaa voi aiheuttaa tosi ikävän tilanteen. Muistutukseksi niille, jotka vitsinä piilottelevat eläintuotteita leipomuksiinsa.
Tyttäresi voi opetella tekemään itse ruokaa. Eiköhän ala oppia kun nälkä iskee. Keskustelu ravitsemusterapeutin kanssa ja sen jälkeen hänelle määrätty viikkoraha ruokaa varten. Oppii huolehtimaan itse.
Ymmärrän hyvin ap:tä. Oma tyttäreni on onneksi vain kasvissyöjä, mutta hänelle eivät kuitenkaan kelpaa mitkään (kasvis)einekset, pavut, soijarouheet, linssit ym. Onneksi tyttö on jo muuttanut opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, niin ongelma ei ole enää meillä niin paha. Muistan kyllä hyvin sen ajan, kun tyttö vielä asui kotona.
On helppo sanoa sivullisena, että antaa sitten tytön kärsiä nälkää, jos hän ei viitsi itse tehdä mieltymystensä mukaista ruokaa. Ei se niin helppoa ole silloin, kun oman lapsen paino on muutenkin jo normaalipainon alarajoilla ja lisäksi näkee sivusta, kuinka hän syö todella yksipuolisesti silloin, jos hänelle ei laita kasvisruokaa.
Ap:lle minulla ei ole oikein antaa muita neuvoja kuin että yleensä ajan myötä ongelma jollain tavalla helpottuu. Joko nuori muuttuu vähemmän ehdottomaksi tai sitten hän jossain vaiheessa muuttaa pois kotoa. Mutta kyllä tämä on ihan oikea ongelma, vaikka jotkut kommentoijat tuntuvat vähättelevän sitä. Ruokaa kun on kuitenkin pakko syödä joka päivä, ja niin erilaiset käsitykset tästä asiasta hiertävät joka ainoa päivä kanssakäymistä. Onhan se tosi turhauttavaa, kun on ensin nähnyt vaivaa valmistaakseen lapselle erikseen hänelle sopivan annoksen ja sitten lapsi hyvin selvästi joko suoraan sanoillaan tai ainakin eleillään osoittaa, kuinka ruoka ei ole hänelle mieleistä.
Annat tyttärelle hänen osuutensa ruokabudjetista rahana ja käsket ostaa sillä ainekset ja valmistaa ruuat aina joka kuukaudelle.
Selitä, että huono ravinto pilaa hampaat, ihon, vie hiukset ja terveyden ja että mikäli hän on mielestään aikuinen tekemään vegaanipäätöksen hän on myös aikuinen selvittämään miten hänen pitää syödä terveellisesti.
Kysy voisiko kouluterveydessä häneltä otattaa perusverenkuvan ja voisiko siellä asiantuntija käydä ruoka-asiat vielä tyttären kanssa läpi.
Ja sitten, luovuta. Anna lapsen olla ja oppia erehtymisten kautta. Jos raha loppuu ja on nälkä niin teidän "normaalissa ruuassa" on taatusti paljon, mitä voi syödä. Esim. salaatit, leipä. Toki hän jää sitten sen velkaa ainakin kun ei pysynyt budjetissa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa on soijajugurtissa?
Katso siitä purkista ainesosaluettelo. Jos vielä sen jälkeen kysyt, mitä vikaa, niin olet tyhmä.
Olen monien kanssa samaa mieltä että sen tyttären tulisi osallistua ruuanlaittoon kun hänen ruokavalionsa vaatii vaivaa. Mutta ihmettelen ap:n talousvaikeuksia. Miksi kaappiin ostetaan soijajogurttia tai vegejuustoa? Miksi ap kokkaa prosessoiduista vegaani eineksistä?
Teinille voi ja pitää puhua siitä mistä ruoka tulee ja paljonko se maksaa. Menkää yhdessä kauppaan vertailemaan niiden jogurttien ja myslien hintoja jotta hän saa käsityksen siitä että ne on oikeasti kalliita. Sitten ostatte yhdessä vegaanisia perusraaka-aineita ja opettelette YHDESSÄ tekemään niistä ruokaa. Tehkää kasvispihvit paljokasveja ja juureksia käyttäen koko perheelle joskus eikä niin että muu perhe syö mitä syö ja yksi vetää pakastepihviä.
Vanhempana tehtäväsi on opettaa lastasi kotitöiden tekoon jotta pärjää sitten kun vanhemmat eivät laita ruokaa. Et voi kuitenkaan olettaa että hän oppii sitä itse. Mutta yhdessä opettelemalla näytät että kunnioitat hänen vakaumustaan (=häntä) ja samalla hän oppii arjen taitoja.
Kokeilkaa tätä hetken. Tietysti jos ei linssipastat ja hernekeitot ala maistua vaan soijajogurttia on saatava joka päivä, voit todeta että hankkii vaikka lapsenvahtikeikkoja tienatakseen rahat niihin. Tämä tietysti sillä oletuksella että toinenkaan lapsi ei saa joka päivä esim. pihviä tai lohta vikisemällä vaan perusruoka (halpa ruoka) on kaikkien kestettävä.
Jos antaisin viikkorahan ruokamenoihin tyttärelle, niin hän käyttäisi sen bilettämiseen. Annoin kerran viimeiset rahani, kahdeksan euroa, että ostaa itse jotain ruokaa. Miten kävi? Osti (kallista) suklaata, yms. Ei ruokaa.
Olen kasvattunut tyrannisoivan nuoren, koska olen antanut liikaa periksi. Olen yksin kasvattanut lapseni, sillä mies ei ole ollut kotona. Eikä osallistu rajojen asettamiseen, tms. Syyhän on aina äidissä, "umpisurkeassa kasvatuksessasi", kuten joku, ilmeisesti lapseton, kirjoitti minulle täällä.
Nyt kun yritän sanoa tyttärelle, että voi olla vegaani sitten kun asuu omillaan, niin se ei käy. Aikaisemmin hän oli kasvissyöjä, käytti maitotuotteita ja kananmunia. Ruuanlaitto oli helpompaa.
Minun sanomisellani ei ole mitään merkitystä.
Kaiken lisäksi minulla on paljon painetta, koska olen pitkäaikaistyötön. En olisi enää tarvinnut tälläistä päivittäistä ruuanlaittopainajaista.
Hyvä neuvo oli, että yritän saada - helpommin sanottu kuin tehty - tyttären tekemään isoja annoksia esim. makaronilaatikkoa, soijarouheella (?) ja soijamaidolla (?). Ja pakastamaan sen.
Vierailija kirjoitti:
Jos antaisin viikkorahan ruokamenoihin tyttärelle, niin hän käyttäisi sen bilettämiseen. Annoin kerran viimeiset rahani, kahdeksan euroa, että ostaa itse jotain ruokaa. Miten kävi? Osti (kallista) suklaata, yms. Ei ruokaa.
Olen kasvattunut tyrannisoivan nuoren, koska olen antanut liikaa periksi. Olen yksin kasvattanut lapseni, sillä mies ei ole ollut kotona. Eikä osallistu rajojen asettamiseen, tms. Syyhän on aina äidissä, "umpisurkeassa kasvatuksessasi", kuten joku, ilmeisesti lapseton, kirjoitti minulle täällä.
Nyt kun yritän sanoa tyttärelle, että voi olla vegaani sitten kun asuu omillaan, niin se ei käy. Aikaisemmin hän oli kasvissyöjä, käytti maitotuotteita ja kananmunia. Ruuanlaitto oli helpompaa.
Minun sanomisellani ei ole mitään merkitystä.
Kaiken lisäksi minulla on paljon painetta, koska olen pitkäaikaistyötön. En olisi enää tarvinnut tälläistä päivittäistä ruuanlaittopainajaista.
Hyvä neuvo oli, että yritän saada - helpommin sanottu kuin tehty - tyttären tekemään isoja annoksia esim. makaronilaatikkoa, soijarouheella (?) ja soijamaidolla (?). Ja pakastamaan sen.
Vastaus on edelleen: Lopeta se kyykkyäminen!!
Eli sä et osaakaan olla taloudellinen ruuanlaittaja.
Suotta teet kaksia ruokia, kaksilla välineillä.
Esim spagettibologneesen voi helposti tehdä valmiiksi ilman proteiinia. Sen lisää kukin ruuoanotto vaiheessa.
Eikä mitään prosessoitua tarvii ostella. Seitanin saa tehtyä itse tavallisesta vehnäjauhoista, kuten tofun pavuista. Papuja saa edullisesti, niitä on hyvä olla kaapeissa koko ajan.
Vegaaniainekset eivät ole lihaa kalliimpia, ellei osta jotain nyhtökauroja jatkuvasti. Niitä ei suinkaan tarvitse ostaa.
Osta kuivapapuja, joita sitten opetat tyttäresi liottamaan ja keittämään, samoin kuin soijarouheita. Niistä tulee todella iso määrä ja hintaa ei tule per annos juuri yhtään.
Loppu onkin sitten normaaleja ruoka-aineita eli kasviksia ja lisukkeita, kuten perunaa, täysjyväleipää ja tummaa riisiä. Näitä teillä varmaan käytetään muutenkin?
Nuoren pitää oppia kantamaan vastuu omista päätöksistään. Jos kotona tarjottu ruoka ei kelpaa, hänen voi kyllä odottaa vähintään osallistuvan omien ruokiensa laittoon. Vanhemmalta taas voi odottaa tukemista ja opettamista, sillä täysin tyhjästä nämä taidot eivät tietenkään ilmesty. Jos mitään mielenkiintoa asiaa kohtaan ei tule, antaisin asian olla. Sen verran kuitenkin panostaisin, että lähettäisin keskustelemaan ammatilaisen kanssa ravintoasioista. B12-puutteesta voi seurata vakavia hermosto-ongelmia, joten vähintään sen saamiseen kiinnittäisin vanhempana huomiota. Nälkään tuo ei pääse kuolemaan, siitä en olisi huolissani.
Itse aloin muuten kasvissyöjäksi (pääosin vegaanisesti, välillä munia ja maitoa lähinnä herkuissa) juurikin taloudellisista syistä :D
Jää enemmän rahaa tuoreisiin kasviksiin kun kasviproteiinit on niin paljon halvempia kuin liha.
Tämä teini(tyttöjen) vegaanius on joku nykyajan ryyppääminen, syömishäiriöt tai talonvaltaus, mitä edelliset sukupolvet nyt ovatkaan tehneet tapellakseen vanhempiaan vastaan ja itsenäistyäkseen. Kyse ei ole mustään muusta kuin aikansa tuotoksista. Teinien kapina on rasittavaa, mutta olette itsekin luultavasti tehneet vastaavaa vanhemmillenne. Ainakin on tervettä jos olette.
Teinin kapinaan auttaa rajat, järkevä keskustelu, teinille lupa pitää oma päänsä nii kauan kuin se ei häntä vahingoita. Itsenäistyminen on tehtävä, vaikka se onkin tämä banaali vegaanius nyt. Teini saa päättää itse elämänkatsomuksestaan, mutta on myös tärkeää pitää kiinni perheen yhteisestä elämästä, ja myös opettaa toisten kunnioittamista. Nyt teinisi ei kunnioita sinua (asiaan kuuluvaa), mutta älä ala vapisemaan teinin edessä, tee päätökset kuten aikuinen, mutta selitä päätöksesi myös kuten aikuiselle.
Tällä hetkellä teineillä on paljon tietoa (=valtaa), usein hieman tietämättömiä vanhempiaan kohtaan. Vegaaniuden perustelut ovat päällisin puolin fiksuja ja vaikea kumota, sekä aina voi vedota näihin eläinten huonoihin oloihin ja maailman tuhoutumiseen. Vanhemmat ovat voimattomia näinkin suuren agrumentin edessä kuin maailmanloppu. Oikeasti asia ei ole näin yksinkertainen. Esim. suomalaista hirvenlihaa voi syödä eettinen vegaanikin vaikka kerran-kaksi kuussa, aiheuttamatta sitä maapallon tuhoa. Se on ihan sopiva määrä punaista lihaa ihmiselle, ja noin harvoin syötynä tuskin kaataa budjettia. Kasvisruoka voi olla niin halpaa, että saatte hyvin "säästettyä" parempaan lihaan sillä.
Ja tosiaan, mitkään jalosteet eivät ole hyväksi ihmiselle. Ei vegaanijuusto, ei kananugetit. Kumpikaan ei ole toista parempaa! Kaurapuuro on hyvä aloitus aamuun, monet sekasyöjätkin Suomessa aloittavat jokaisen aamunsa kaurapuurolla. Jos teet perheelle aamupalaa, voisit alkaa tehdä aamuisin kunnon satsin puuroa.
Huomatkaa, että joitain vitamiineja saa esim. lähinnä munista ja maidosta, teininne ei saa nyt kaikkia vitamiineja. Varatkaa hänelle aika kouluterveydenhoitajalta ja sitä kautta pääsee eteenpäin ravitsemusneuvojalle. Tämä nuorten (tyttöjen/naisten) vegaanius on nyt niin iso trendi, että ravitsemusneuvojalta saa ohjeistusta ja tietoa helposti.
Ette ole yksin!
Mikä ihme juttu tämä lasten paapominen oikein on? Fiksua opettaa lapsi pienestä asti siihen, että saa kaiken tahtomansa mukaan eikä joudu itse edes tekemään asian eteen mitään. Siitä kasvaa kyllä kunnon kansalainen, kun äiti on lellinyt pilalle. Ihan oikeasti, kyllä kotona eletään VANHEMPIEN ehdoilla, ei lasten! Nyt joku roti tuohon ja auktoriteettiä peliin. Jos sellaista enää on.. Ota se tyttäresi mukaan tekemään ruokaa, kuulostat suoraan sanottuna orjatyöläiseltä, jos ruuanlaitto on noin tarkkaa, että pitää eri veitsetkin olla tyttäresi vakaumuksen takia.
Te, jotka arvostelette ap:ta siitä, että hän antaa tyttärensä kyykyttää itseään: Mitä itse tekisitte, jos lapsenne jo olisi normaalipainon alarajoilla ja söisi hyvin yksipuolisesti (ei tarpeeksi ravintoaineita), jos hänen käskee tehdä ruokansa itse? Kaikkien lasten/nuorten kanssa vain taktiikka "kärsikööt nälkää, jos ei tee omia ruokiaa" näytä toimivan. Jotkut näyttävän pysyvän elossa ällistyttävän pienillä ruokamäärillä ja yksipuolisella ruualla, mutta se ei silti tarkoita sitä, etteikö huonosta syömisestä teini-iässä aiheutuisi pysyvää vahinkoa.
En ole ap, mutta kokemusta on samantapaisista ongelmista
Mitä tarkoitat ap vegaani eineksillä? Mä en ihan oikeasti tiedä.
Kohtuuhintaista vegaanista ruokaa voi laittaa koko perheelle. Se voi olla jopa halvempaa kuin liha ja kala. Tee vaikkapa punajuuripastaa, kasvis kookos keittoja, linssikeittoja, uunijuureksia, sienipastaa, kaurapuuroa, leivo sämpylöitä, ruokaisia salaatteja joissa on papuja tai kvinoaa ja raasteita ja kikherneet, kaalikeittoa, kaalikasvislaatikkoa, hernekeittoa, kasvispihvejä, falafeliä, ... näitä meillä syödään paljon, vaikka ei vegaaneja ollakaan.
Ei normaali vegaani saa hysteeristä kohtausta siitä, että juustoa leikataan samalla veitsellä. Ongelma on nyt teini-ikä ja/tai hysteerinen suhtautuminen ruokaan.
Soijarouhe on halpaa, kuivatut pavut ja linssit ovat halpoja. Jos kyse on eettisyydestä, nämä ovat myös parempia vaihtoehtoja kuin Härkis ja Nyhtökaura yms. Jos pavut ja linssit eivät kelpaa vaan pitää olla einestä, niin ongelma ei tosiaankaan ole vegaanius vaan kiukuttelu.
Älä osta soijajugurttia. Kaurapuuro on vegaanista, sitä voi syödä jos ei voi syödä normaalia ruokaa. Pistä tyttö töihin. Laita liottamaan ja keittämään pavut ja pakastamaan niitä annoskokoisissa pakkauksissa. Voit tehdä vaikka pataa tai kastiketta, ja otat siitä tytön annokset erilleen ja lisäät siihen pavut ennen kuin lisäät loppuun lihat. Laita tyttö tekemään iso kasa makaronilaatikkoa, linssikeittoa tms. ja pakasta annoskokoisina. Kasvispihvejä voi tehdä itse valmiiksi, pavuista saa niihin proteiinin eikä maksa paljon (liottaminen toki on aikaavievää).
Itsekin syön usein vegaanisesti ja tunnen paljon vegaaneja. Todellakaan ei kuulu kuvioon saada hysteeristä kohtausta jostain veitsestä.