Ensimmäinen viikko henkilökohtaisena avustajana takana
Voi elämän kevät millaista tämä työ on! Ainakin minun avustettavani on todella rasittava. Hänen kotonaan on koko ajan jotakin pientä järjestelemistä. Olemme vaihtaneet kirjahyllyssä kirjojen järjestystä jo monta kertaa. Lisäksi hän polttaa tupakkaa sisällä ja haluaa, että tyhjennän ja pesen tuhkakupin aina kun hän on tupakoinut. Ja hän siis tupakoi ketjussa. Eräänä päivänä hän oli lähettämässä minua (kävellen ja sadesäällä) hyvin kaukana olevaan Prismaan ostamaan piimää, ruisleipää ja kahvia. Yritin ehdottaa, että hakisin ne samat ainekset viereisestä lähikaupasta, koska hintaeroa ei taatusti ole ollenkaan. Hän sai hirvittävät raivarit. Onko tässä työssä mitään järkeä?
Kommentit (43)
Ei, ei tuossa työssä ole mitään järkeä. Mitä olen näitä kokemuksia lueskellut niin todella harvassa ovat ne avuntarvitsijat joilla ei ole "pomous" noussut täysin nuppiin.
Ja vielä ihmettelet miksi sait tuon paikan? Tai miksi kyseinen paikka oli avoinna? toivottavasti sinulla on koeaika ettet saa karenssia. Äkkiä muita hommia kattelemaan :)
Teidän kuuluu mennä sinne kauppaan yhdessä.
Sairasta simputustahan tuo on. Tätä olen ennenkin lukenut tapahtuvan.
Osalla vammaisista on ilmeisesti katkera olo vammastaan ja siksi käyttäytyvät kuten käyttäytyvät.
Joillakin avustajat vaihtuu tiuhaan tahtiin ja ymmärrän täysin jos tuota työtä ei pysty tekemään.
Luulen että sanoisin näin, olet ymmärrettävästi katkera vammastasi/sairaudestasi, sitä en kuitenkaan ymmärrä miksi purat katkeruutesi minuun joka auttaa sinua. Jatkossa haluan asiallista kohtelua tai en jatka enää tehtävässä.
Asettaisin rajat.
Toivottavasti tilanne korjaantuu tai jos ei niin voit vaihtaa avustettavan ja saat sellaisen joka osaa käyttäytyä ihmismäisesti.
opettaja
Vierailija kirjoitti:
Onko tästä oikeasti joku sääntö? Hän sanoi, että saa yleensä käyttää Kela-taksia, mutta oli jo käyttänyt tämän kuun taksimatkarahat. -ap
Minä sen sijaan ihmettelen joidenkin avustajien asennetta. Jos sinä saat palkkaa siitä, että tyhjennät sitä tuhkakuppia, niin missä on ongelma? Ihan yhtä yksitoikkoista joku tehdastyökin voi olla.
Oletko perehtynyt lakiin? Laki henkilökohtaisen avustajan tehtävästä määrittää henkilökohtaisen avustajan työsarkaa. Eli vammaisella on oikeus avustajaan, joka auttaa henkilöä suoriutumaan jokapäiväisestä elämästä. Se ei tarkoita avustettavan mielenoikkujen mielivaltaista toteuttamista. Suosittelen valittamista. Henkilöltä voidaan evätä oikeus avustajaan sikamaisen käytöksen vuoksi.
Olisit lähtenyt raikkaaseen ilmaan Prismaan. Miten kestät tupakansavua? Vai poltatko sinäkin? Kannattaa lopettaa työt vielä koeajalla, jos tahdot elää terveemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tästä oikeasti joku sääntö? Hän sanoi, että saa yleensä käyttää Kela-taksia, mutta oli jo käyttänyt tämän kuun taksimatkarahat. -ap
Eri jolle vastaat. Homman ideahan on, että sinä avustat häntä, et toimi palvelijana. Oma avustettavani on onneksi tosi mukava, sellaisiakin on. Kannattaa etsiä uutta avustettavaa.
Työkkärin sivuilla samat hlöt hakee jatkuvasti avustajaa eli ovat varmaan näitä ap:n kuvailemia.
Voiko tosiaan olla velvollisuus työskennellä tupakansavussa? En tunne säädöksiä tästä mutta eihän baarityöntekijätkään enää (onneksi) joudu tupakansavussa työskentelemään. Eikä tehtaissa polteta eikä sisätiloissa noin muutenkaan.
T: itse tervakeuhko mutta en mä muita tahdo myrkyttää
8 on oikeassa. Itseasiassa sun ei tarvitse tehdä työtä tupakansavussa, sillä työntekijälle täytyy työnantajan lain mukaan järkestää savuton työtila. Sinuna marssisin sinne mistä olet työn saanutkin, ja sanoisin että en tee töitä tässä paikassa. Harmittaa avustajien puolesta, kun nuoria ihmisiä menee näihin "helppoihin" töihin, eikä ole mitään käsitystä vammaispalvelulaista tai edes omista työtehtävistä. Jos avustettava pyytää esim. imuroimaan asunnon joka päivä siihen ei tarvitse suostua.
Itse olen sanonut aina kaikille avustettavilleni, että teen järjellistä hommaa, en tolkuttomuuksia. Ja että jos tämä ei kelpaa, niin sopii hommata uusi avustaja, minulle kyllä riittää töitä ilman juuri häntä. Toki myös omissa rajoissani joustan minkä pystyn, ja saatan tehdä helposti mukaville työnantajille sellaisiakin hommia mitkä eivät varsinaisesti minulle kuulu. Vietin mm erään ihanan syyspäivän metsässä marjoja poimien.
Yrittäkää hommata avustettavat hoito- tai palvelukodeista. Silloin ei tarvitse yleensä olla ns. kotiorjana, vaan voi keskittyä oikeasti siihen vapaa-aikana avustamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Olisit lähtenyt raikkaaseen ilmaan Prismaan. Miten kestät tupakansavua? Vai poltatko sinäkin? Kannattaa lopettaa työt vielä koeajalla, jos tahdot elää terveemmin.
Poltan itsekin. Tämäkin on mielestäni hassua, että itse saan mennä tupakkatauolle parvekkeelle 1,5 tunnin välein. En saa polttaa sisällä ettei "tule liikaa savua". Ei se siis minua haittaa, koska kaikki pienet tauot tästä henkilöstä ovat tervetulleita. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin olen kuullut hyvin pitkään vammaispalvelujen sosiaalityöntekijänä työskennelleen kertoneen, että avustaja on yhdessä tekemistä varten. Mahdollisimman vähän tulee tehdä avustettavan puolesta. Jos avustettava ei enää pysty esimerkiksi poistumaan kotoaan, tai muuten hyödy yhdessä tekemisestä, voi esimerkiksi kotihoito olla tilanteeseen sopiva vaihtoehto.
Jos on mahdollista kysyä sosiaalihuollosta, ehkä sieltä saa tarkennusta. En nyt tarkoita, etteikö joskus poikkeustapauksissa voisi tehdä jotain puolestakin, varmaan maalaisjärki sanoo, koska se on sopivaa. Mutta pompottelun lopettamiseksi, olisi hyvä, että voisi joskus viitata yleisiin sääntöihin, tai että työsopimuksessa lukisi mahdollisimman tarkkaan, mitä työtehtäviin kuuluu.
Minusta tuo ei vielä kuulosta mitenkään pahalta. Eikö se ole ennenminkin plussaa, jos saat palkkaa niin helposta työstä kuin kirjojen järjestelystä tai siitä, että teet yksiksesi reippaan kävelylenkin Prismaan.
Tuntuu vähän siltä, että sinulla on mielessäsi kuva siitä, mitä avustajalla saa teettää, ja harmistut, kun työnantajasi teettää sinulla mielestäsi turhia juttuja. Vaikeasti vammainen on kuitenkin joutunut luopumaan itsenäisyydestään monessa asiassa. Silloin voi tuntua tärkeältä päästä päättämään edes jostain, kuten siitä, ostetaanko maito lähikaupadta vai Prismasta.
Ymmärtäisin kyllä valituksesi, jos esim. avustettavasi olisi huutanut sinulle tai haukkunut sinua.
Onko työtön työnhakija velvoitettu ottamaan vastaan työn, joka tehdään sankassa tupakansavussa? (En tiedä, tämä on oikeasti kysymys.)
Prismaan olisin kyllä lähtenyt ilomielin kävelemään vaikka sateessa, ja oikein vitkastellut matkalla. Olisinpa saanut haukata happea kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäisin kyllä valituksesi, jos esim. avustettavasi olisi huutanut sinulle tai haukkunut sinua.
Luitko ap:n viestin loppuun saakka?
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo ei vielä kuulosta mitenkään pahalta. Eikö se ole ennenminkin plussaa, jos saat palkkaa niin helposta työstä kuin kirjojen järjestelystä tai siitä, että teet yksiksesi reippaan kävelylenkin Prismaan.
Tuntuu vähän siltä, että sinulla on mielessäsi kuva siitä, mitä avustajalla saa teettää, ja harmistut, kun työnantajasi teettää sinulla mielestäsi turhia juttuja. Vaikeasti vammainen on kuitenkin joutunut luopumaan itsenäisyydestään monessa asiassa. Silloin voi tuntua tärkeältä päästä päättämään edes jostain, kuten siitä, ostetaanko maito lähikaupadta vai Prismasta.
Kyllä hän huusi ja haukkui kun en olisi ensin suostunut lähtemään sinne Prismaan. Jos olisin käynyt vain lähikaupassa hakemassa samalla rahalla samalla asiat, niin olisi jäänyt pari tuntia aikaa tehdä jotain muuta mitä hän keksii. -ap
Jotkut on sellaisia. Onneksi on myös niitä fiksuja jotka ymmärtää ettei avustajat ole esineellisiä orjia.