Ensimmäinen viikko henkilökohtaisena avustajana takana
Voi elämän kevät millaista tämä työ on! Ainakin minun avustettavani on todella rasittava. Hänen kotonaan on koko ajan jotakin pientä järjestelemistä. Olemme vaihtaneet kirjahyllyssä kirjojen järjestystä jo monta kertaa. Lisäksi hän polttaa tupakkaa sisällä ja haluaa, että tyhjennän ja pesen tuhkakupin aina kun hän on tupakoinut. Ja hän siis tupakoi ketjussa. Eräänä päivänä hän oli lähettämässä minua (kävellen ja sadesäällä) hyvin kaukana olevaan Prismaan ostamaan piimää, ruisleipää ja kahvia. Yritin ehdottaa, että hakisin ne samat ainekset viereisestä lähikaupasta, koska hintaeroa ei taatusti ole ollenkaan. Hän sai hirvittävät raivarit. Onko tässä työssä mitään järkeä?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo ei vielä kuulosta mitenkään pahalta. Eikö se ole ennenminkin plussaa, jos saat palkkaa niin helposta työstä kuin kirjojen järjestelystä tai siitä, että teet yksiksesi reippaan kävelylenkin Prismaan.
Tuntuu vähän siltä, että sinulla on mielessäsi kuva siitä, mitä avustajalla saa teettää, ja harmistut, kun työnantajasi teettää sinulla mielestäsi turhia juttuja. Vaikeasti vammainen on kuitenkin joutunut luopumaan itsenäisyydestään monessa asiassa. Silloin voi tuntua tärkeältä päästä päättämään edes jostain, kuten siitä, ostetaanko maito lähikaupadta vai Prismasta.
Ymmärtäisin kyllä valituksesi, jos esim. avustettavasi olisi huutanut sinulle tai haukkunut sinua.
Kyllä hän huusi ja haukkui kun en olisi ensin suostunut lähtemään sinne Prismaan. Jos olisin käynyt vain lähikaupassa hakemassa samalla rahalla samalla asiat, niin olisi jäänyt pari tuntia aikaa tehdä jotain muuta mitä hän keksii. -ap
Se oli ikävää ja huonoa käytöstä. Sen sijaan en ymmärrä valitustasi siitä, että saat kympin tunnilta palkkaa kävelyretken tekemisestä tai kirjojen järjestelystä
17
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo ei vielä kuulosta mitenkään pahalta. Eikö se ole ennenminkin plussaa, jos saat palkkaa niin helposta työstä kuin kirjojen järjestelystä tai siitä, että teet yksiksesi reippaan kävelylenkin Prismaan.
Tuntuu vähän siltä, että sinulla on mielessäsi kuva siitä, mitä avustajalla saa teettää, ja harmistut, kun työnantajasi teettää sinulla mielestäsi turhia juttuja. Vaikeasti vammainen on kuitenkin joutunut luopumaan itsenäisyydestään monessa asiassa. Silloin voi tuntua tärkeältä päästä päättämään edes jostain, kuten siitä, ostetaanko maito lähikaupadta vai Prismasta.
Ymmärtäisin kyllä valituksesi, jos esim. avustettavasi olisi huutanut sinulle tai haukkunut sinua.
Kyllä hän huusi ja haukkui kun en olisi ensin suostunut lähtemään sinne Prismaan. Jos olisin käynyt vain lähikaupassa hakemassa samalla rahalla samalla asiat, niin olisi jäänyt pari tuntia aikaa tehdä jotain muuta mitä hän keksii. -ap
Se oli ikävää ja huonoa käytöstä. Sen sijaan en ymmärrä valitustasi siitä, että saat kympin tunnilta palkkaa kävelyretken tekemisestä tai kirjojen järjestelystä
17
Kysymys on siitä miksi hän kyseisiä töitä teetti. Tuntui, että Prismaan lähetettämisessä sadesäässä oli kysymys vallankäytöstä. Kirjahyllyn järjesteleminen uudelleen ja uudelleen tuntui siltä, että hän halusi vain nähdä minun tekevän jotakin. Eihän olisi tullut kuuloonkaan, että hän olisi itse vaikka katsellut televisiota ja minä olisin lukenut kirjaa samalla. Kyllä minä hyödyllisiä asioita (kuten tiskaaminen) teen mielelläni, mutten sellaisia, joita teetetään vain kiusaksi. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
17Kysymys on siitä miksi hän kyseisiä töitä teetti. Tuntui, että Prismaan lähetettämisessä sadesäässä oli kysymys vallankäytöstä. Kirjahyllyn järjesteleminen uudelleen ja uudelleen tuntui siltä, että hän halusi vain nähdä minun tekevän jotakin. Eihän olisi tullut kuuloonkaan, että hän olisi itse vaikka katsellut televisiota ja minä olisin lukenut kirjaa samalla. Kyllä minä hyödyllisiä asioita (kuten tiskaaminen) teen mielelläni, mutten sellaisia, joita teetetään vain kiusaksi. -ap
Ymmärrän, että tämä turhauttaa. Etukäteen sitä ajattelisi, että avustajatunteja käytetään vaikka ulkoiluun, sitten kun pakolliset asiat kotona on tehty.
Minä en pystyisi tekemään töitä sisällä tupakoivan ihmisen kanssa.
Jokaisella on oikeus tappaa itsensä haluamallaan tavalla, esimerkiksi tupakoimalla, mutta toisten vahingoittaminen on asiatonta.
Eihän hän nyt vielä ole ehtinyt tämän kuukauden taksikyytejä käyttää!
Vierailija kirjoitti:
Eihän hän nyt vielä ole ehtinyt tämän kuukauden taksikyytejä käyttää!
Miksei? Taksilla saa suhata rajallisen määrän ja määrä ei ole suuri.
HEI! Onko kukaan lukijoista ollu tai on vammaislaki piiriin kuuluvaan ihmisen henkolökohtaisena avustajana kempeleesä? Maksaako kunta palkkaa koko yön hoidosta vai onko mun hoidettava käsittäny väärin??? Oon nyt valavonu kohta viikon öitä hänen kans ja nyt jostain kuulin ettei kunta maksa ku vaan klo.22.00-24.00 onhan se homma mukavaa,mutten ilimaseksi valavo.
unta luumuun162 kirjoitti:
HEI! Onko kukaan lukijoista ollu tai on vammaislaki piiriin kuuluvaan ihmisen henkolökohtaisena avustajana kempeleesä? Maksaako kunta palkkaa koko yön hoidosta vai onko mun hoidettava käsittäny väärin??? Oon nyt valavonu kohta viikon öitä hänen kans ja nyt jostain kuulin ettei kunta maksa ku vaan klo.22.00-24.00 onhan se homma mukavaa,mutten ilimaseksi valavo.
Äläpä ihmeessä kysy sieltä kunnasta? Kai sulla työsopimuksessa lukee työaika ja palkanmaksun perusteena olevat viikko- tai kuukausitunnit?
Vierailija kirjoitti:
Voi elämän kevät millaista tämä työ on! Ainakin minun avustettavani on todella rasittava. Hänen kotonaan on koko ajan jotakin pientä järjestelemistä. Olemme vaihtaneet kirjahyllyssä kirjojen järjestystä jo monta kertaa. Lisäksi hän polttaa tupakkaa sisällä ja haluaa, että tyhjennän ja pesen tuhkakupin aina kun hän on tupakoinut. Ja hän siis tupakoi ketjussa. Eräänä päivänä hän oli lähettämässä minua (kävellen ja sadesäällä) hyvin kaukana olevaan Prismaan ostamaan piimää, ruisleipää ja kahvia. Yritin ehdottaa, että hakisin ne samat ainekset viereisestä lähikaupasta, koska hintaeroa ei taatusti ole ollenkaan. Hän sai hirvittävät raivarit. Onko tässä työssä mitään järkeä?
Millaista sovitte avustamisen olevan ? Millaiseen työhön olisit valmis? Sinulla ei ilmeisesti ole aikaisempaa kokemusta avustamisesta?
ei vastattu puhelimeen ku soitin. mulla on vain osa aika työ siihen laitettu ja tunti hinta yölle ja päivälle. noo,pitää huomena yrittää josko joku vastais.
Kuka jaksaa olla 10 e tuntipalkalla tekemässä idioottihommia.
Kirjojen järjestelyä - Huoh!
Hulluksi siinä tulee. Tosin avustajan on hyvä ollakin hullu, jotta jaksaa.
unta luumuun162 kirjoitti:
ei vastattu puhelimeen ku soitin. mulla on vain osa aika työ siihen laitettu ja tunti hinta yölle ja päivälle. noo,pitää huomena yrittää josko joku vastais.
Työsopimuksessa kuuluisi lukea, kuinka monta tuntia työtä on enintään / kk. Myös sosiaalihuollon tekemässä päätöksessä pitäisi lukea, kuinka monelta ilta- tai yötunnilta maksetaan palkkaa. Voitko pyytää, että avustettavan kanssa yhdessä tarkistatte siitä?
Vierailija kirjoitti:
Minä sen sijaan ihmettelen joidenkin avustajien asennetta. Jos sinä saat palkkaa siitä, että tyhjennät sitä tuhkakuppia, niin missä on ongelma? Ihan yhtä yksitoikkoista joku tehdastyökin voi olla.
avustajan tehtävä ei ole siivoata itse vaan avustaa esim. siivoamaan
Usein on puhe siitä, että avustajatunteja saa liian vähän. Silloin luulisi, että ne käytetään siihen, missä avun tarve oikeasti on. Siksi varmasti monet työnantajien käskyt herättävät ihmetystä.
Kaikki avustettavat eivät ole oma-aloitteisia. Itse kyselin mistä hän piti ennen vammautumistaan ja miksi hän ei ole tehnyt niitä juttuja vammauduttuaan? Kerroin, että minut on palkattu mahdollistamaan hänelle ne. Sitten ehdotin, että alkaisimme palata hänen normaaliarkeensa niin pitkälle kuin mahdollista.
Se myös tehtiin. Hänestä oli varsin hauskaa, kun autoin häntä löytämään esim vanhat ystävät, kävimme kylässä, ulkona, etsimmme harrastusvälineitä, sovimme kyydit, paikat ja ajat. Oli onni, että rahakaan ei rajoittanut, kun sitä oli jäänyt säästöön mitään tekemättöminä vuosina. Ei tuhlannut, mutta sai hyvän uuden alun rahojensa avulla. Myöhemmin hän osasi jo sanoa itse, mitä oli suunnitellut, eikä minun tarvinnut enää ehdotella.
Parhaimmillaan näin:) En kyllä olisi jäänyt istumaan sisälle tupakansavuun hetkeksikään:)
Ajattele olen kolme vuotta jaksanut tätä työtä 😅Nyt alkaa pää lahoaa ja olen lopettamassa.
Olisin mieluummin työmarkkkinatuella kuin henkilökohtaisena avustajana
Eiköhän tuossa ole kyse juuri siitä mistä epäiletkin eli hypyttää sua ihan vaan huvikseen. Ihan sama vaikka olisi miten katkera omasta tilastaan niin se ei ole ap:n syy ja turhaan muille niskuroi. Ei tarvitse hänen tavaroitaan turhan takia moneen kertaan järjestellä eikä tehdä mitään muutakaan älytöntä. Sun tehtävä on avustaa asioissa eikä passata puolesta kaikkea mikä milloinkin sattuu mieleen juolahtamaan. Lähde äkkiä pois.
Vierailija kirjoitti:
Olisin mieluummin työmarkkkinatuella kuin henkilökohtaisena avustajana
Samoin. Muutama tuttu tuota työtä tehnyt enkä lähtisi kokeilemaan onneani. Pidetään ihan piikana jolle saa puhuakin miten haluaa ja yhden tutun kohdalla avustettavan sukuakin tuli milloin minkäkin homman kanssa vaatimaan tuttuani tekemään ne.
Kannaattaa opiskella hyvä ammatti. Itse kestin tuota työtä korkeakouluopintojeni ajan. Yhtään enempää en olisi jaksanut. Nyt istuskelen omassa toimistohuoneessa ja palstailen päivätpitkät.