Tytön koulukaverien vaatteiden pesuaineen hajusta
Tytön koulukaverien vaatteet haisevat voimakkaasti pesuaineelta. Koko tuulikaappi haisee kyläilyn jälkeen pesuaineelta ulkovaatteiden vuoksi, mutta haju tuntuu myös tytön huoneessa. Perheessämme on hajusteille yliherkkyyttä. Onko ok laittaa tyttöjen vanhemmille viestiä, jossa toivotetaan kaverit tervetulleiksi meille kunhan vaatteet on pesty hajusteitta? Meillä on myös astmalapsi.
Kommentit (249)
V*ttu en todellakaan vaihtaisi mihinkään "hajusteettomaan" = uitetun koiran hajuseen pesuaineeseen:D
Lapsi hankkisi uuden kaverin.
T. huuhteluaineet aina tuplaten
Itse olen ihan ^tavallinen^ ilman mitään herkkyyksiä tai astmoja. Hajusteelliset pesu-ja huuhteluaineet haisevat silti mielestäni aivan kamalalle! Olemme siirtyneet hajusteettomiin jo vuosia sitten. Esimerkiksi lasteni mummo pesee heidän vaatteensa hajullisilla aiheillja meillä käydessään koko kämppä ja halitut/sylissä pidetyt lapset hiuksineen, ihoineen ja vaatteineen haisee pesuaineille. Todella epämiellyttävää ja haju tekee oikeasti pahaa. Saatj, jos lapset ovat mummolla vaikka yökylässä; kaikki vaatteet, unilelut yms. menee pesuun sen jälkeen. Hyh hyh.
Vierailija kirjoitti:
Itse taas joudun vanhimman lapsen allergian vuoksi pesemään hajusteettomilla. Niistä kuitenkin vaatteet jäävät mielestäni tunkkaisen hajuisiksi. Olisiko mitään kohtuullisesti hajustettua, hellävaraista pesuainetta, mitä voisi kokeilla, että pyykkiin jäisi pieni pesuaineen tuoksu?
pyykkietikka. löytyy joka tuoksua
Pyykkietikan hyötyjä:
Poistaa pesuainejäämät pyykistä.
Ei jätä itse mitään jäämiä pyykkiin. Etikan tuoksu haihtuu kokonaan viimeistään pyykin kuivuessa.
Pyykistäsi tulee pehmeää sekä ihanan raikasta.
Estää pesuainesaostumat pyykkikonessa ja pitää koneen puhtaana ja raikkaana.
Poistaa vaikeita hajuja kuten savu, home ja rasva.
Kirkastaa pyykin värejä.
Poistaa tahroja.
Vähentää sähköisyyttä.
Ekologinen tuote, joka ei sisällä yleisesti allergisoivia aineita.
Antiseptinen tuote joka poistaa myös kellastumista.
Ei huononna pyyhkeiden imukykyä kuten tavalliset huuhteluaineet.
Mainio myös lauteiden pesuun, sekoitussuhde 0,5 dl viiteen litraan vettä.
Pyykkietikka on vanha ja mainio puhdistusaine, joka soveltuu moniin eri käyttökohteisiin eli voit käyttää sitä myös yleispuhdistusaineena. Pyykkietikka on turvallinen ja ympäristöystävällinen tuote.
Vierailija kirjoitti:
Kaveripiiri kun tuli lisääntymisikään, alkoi pesuainehysteria. Kaiken pitää olla hajutonta ja mautonta. Ei ihme, että lapsilla on niin paljon allergioita, kun ei anneta rypeä kunnolla kuralätäköissä ja juoda sammakonkutua. En kertonut, että meillä otetaan vaatteet suoraan käyttöön ilman mitään esipesuja, kun kaupasta ostetaan. Olisi ollut takuuvarma paskamutsipalkinto vuodelle. Ei ole haju- eikä iho-ongelmia.
Miksi rinnastat kuran ja uusien vaatteiden käsittelyaineet? Ensimmäinen on vaaratonta, jälkimmäiset ei. Niissä on mm. hormonihäiritsijöitä, karainogeeneja ym. joiden vaikutuksia ei tietenkään näe heti.
Vierailija kirjoitti:
V*ttu en todellakaan vaihtaisi mihinkään "hajusteettomaan" = uitetun koiran hajuseen pesuaineeseen:D
Lapsi hankkisi uuden kaverin.T. huuhteluaineet aina tuplaten
Nää on pahimpia. Kone on niin paskanen, ettei pyykki tule enää puhtaaks, vaan haisee "uitetuille koiralle" ja sit sitä pahaa hajua peitetään "tuoksuvalle kombinaatiota". Tulos onkin sitten todella kuvottava.
Puhtaassa koneessa pessyt pyykin tuoksu on puhdas ja raikas.
Kemikaaliyliherkkyydessä ei ole kyse allergiasta vaan elimistön myrkytystilasta. Näin ollen sitä ei voi (eikä pidä!) siedättämällä hoitaa. Ainoa hoito on välttäminen.
Useimmiten herkkyys puhkeaa voimakkaan homealtistumisen seurauksena.
Vaikka yliherkkyyttä ei olisikaan, myrkyllisten kemikaalien (hajustetut pyykinpesu- ja huuhteluaineet, uudet, pesemättömät tekstiilit jne.) hengittäminen ja iholla pitäminen ei ole terveellistä.
Ennen sairastumistani minäkin luulin, että eihän Suomessa saa myydä sellaisia kemikaaleja, jotka ovat haitallisia. Voi, kuinka väärässä olinkaan.
T: homeelle ja hajusteille herkistynyt
Kuka käyttää enään nykyään huuhteluaineita yms. kemikaaleja? Tai hajuvettäkään?
mahtavinta on röökin ja huuhteluaineen yhdistelmä. Huuhteluaine on niin WT.
Ohis
Kylttejä joissa muistutetaan "tulethan tuoksutta" on esim.Tk.ssa, jopa uimahallissa olen törmännyt näihin..
Ai miks? No oliskohan joillai
Astma, hajusteyliherkkyys.
Jos ei kässää mitä noi tarkoittaa niin kannattee ihan tutustua netissä esim. Googlata
Nythän on ollut lehdissä juttua siitä psykologisesta menetelmästä, jota toteuttamalla pääsee eroon näistä yliherkkyyksistä, ohjelmoidaan aivot uudestaan. Esimerkkinä oli joku tyttö, joka oli niin yliherkka kaikille tuoksuille, homeille jne... ettei enää voinut käydä edes koulua. Tuon puolen vuoden treenauksen jälkeen pystyi käyttämään hajuvettä ja menemään joka paikkaa, olikohan niin että jopa lievästi homeisiin rakennuksiin. Oisko Hesarissa ollut tämä juttu. Eli tämän mukaan yliherkkyyksista, vakavistakin sellaisista, voi päästä eroon jos oikein yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Nythän on ollut lehdissä juttua siitä psykologisesta menetelmästä, jota toteuttamalla pääsee eroon näistä yliherkkyyksistä, ohjelmoidaan aivot uudestaan. Esimerkkinä oli joku tyttö, joka oli niin yliherkka kaikille tuoksuille, homeille jne... ettei enää voinut käydä edes koulua. Tuon puolen vuoden treenauksen jälkeen pystyi käyttämään hajuvettä ja menemään joka paikkaa, olikohan niin että jopa lievästi homeisiin rakennuksiin. Oisko Hesarissa ollut tämä juttu. Eli tämän mukaan yliherkkyyksista, vakavistakin sellaisista, voi päästä eroon jos oikein yrittää.
Juurikin näin. Tosin tuntuu että nämä yliherkät käyttää sen energiansa siihen vouhkaamiseen miten muiden tulisi muuttua, sen sijaan että itse edes yrittäisi asialle jotain tehdä.
Olen astmaatikko ja käytän itse ihan normaaleja pesuaineita ohjeen mukaisesti ja pienen määrän huuhteluainettakin toisinaan. Olen kuitenkin huomannut että nykyisissä pesuaineissa on joitain, ilmeisesti Lidlin tuotteita, joita en voi sietää lainkaan, vaan saan niistä kohtauksen. Tämä on mielestäni kokonaan 2000-luvulla ilmestynyt ongelma eikä tällaisia edes ollut ennen, ja voin uskoa senkin että ellei tuttavapiirissä ole yhtään Lidlistä pesuaineensa ostavaa niin ongelma jää näkymättömiin ja voi kovastikin ihmetellä että mistä hajusteallergiset mekastavat. Korostan, etten ole hajusteallerginen, käytän jopa hajuvesiä mielelläni eikä minulla ole mitään ongelmia kaupan hajuvesiosastolla. Silti löytyy ainakin yksi pesuaine joka laukaisee astmakohtauksen.
Mikä aihe! Että joillakin on turhaa aikaa. Meillä koirat nukkuvat samoissa vuoteissa miten haluavat. Jos lattialle tippuu ruokaa, se on heti koirankarvoissa. Voi, voi. Sellaista hygieniaihmetaloutta ei olekaan, missä päästäisiin karvoista eroon.
Meillä on kaveri joka piereskelee. Koko kämppä haisee mädille kananmunille ja haju on tarttunut lastenhuoneen verhoihin ja mattoon. Miten sanon, että muuttavat lapsen ruokavaliota?
En itse tekisi muutoksia vaan kieltäisin lastani menemästä kylään. Pesen 4 ihmisen vaatteita ja niillä pesuaineilla mistä tykkään.
En usko että kukaan suostuu määräiltäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuka käyttää enään nykyään huuhteluaineita yms. kemikaaleja? Tai hajuvettäkään?
Kuka ei muka käytä?
Sanotaanko nyt näin, että jos minua joku lapsen kaverin äiti lähestyisi tämmöisellä asialla, vastaisin ja närkästyisin, että meillä käytetään haluamaamme pesuainetta, enkä olisi sitä vaihtamassa. Vähän röyhkeää jopa puuttua perheiden pesuaineiden käyttöön. Ehkä yliherkän on vain syytä etsiä hajusteettomia ystäviä itselleeen.
ps. meillä käytetään hajusteettomia kauttalinjan, mutta silti koen moisen toiveen töykeänä ja tungettelevana.