Tytön koulukaverien vaatteiden pesuaineen hajusta
Tytön koulukaverien vaatteet haisevat voimakkaasti pesuaineelta. Koko tuulikaappi haisee kyläilyn jälkeen pesuaineelta ulkovaatteiden vuoksi, mutta haju tuntuu myös tytön huoneessa. Perheessämme on hajusteille yliherkkyyttä. Onko ok laittaa tyttöjen vanhemmille viestiä, jossa toivotetaan kaverit tervetulleiksi meille kunhan vaatteet on pesty hajusteitta? Meillä on myös astmalapsi.
Kommentit (249)
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miten paljon sitä pesu/huuhteluainetta sitten ihmiset laittaa että se jää niin kovin haisemaan? Mä laitan ihan sen vajaan korkillisen, mitä putelissa lukee ja en kyllä haista sitä enää kun pyykit ovat kuivuneet ja kaapissa. En myöskään koskaan ole haistanut kenenkään lapsen kaverilla olevan liikaa, tai oikeestaan olleenkaan hajustettuja vaatteita. Itseäni ärsyttää voimakkaat hajuvedet, esim laivalla tai sokoksella tms.
Näinhän se tietysti on. Tätä koko keskustelua voisi luulla vitsiksi tai provoksi, mutta pelkään pahoin että ap on aivan tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miten paljon sitä pesu/huuhteluainetta sitten ihmiset laittaa että se jää niin kovin haisemaan? Mä laitan ihan sen vajaan korkillisen, mitä putelissa lukee ja en kyllä haista sitä enää kun pyykit ovat kuivuneet ja kaapissa. En myöskään koskaan ole haistanut kenenkään lapsen kaverilla olevan liikaa, tai oikeestaan olleenkaan hajustettuja vaatteita. Itseäni ärsyttää voimakkaat hajuvedet, esim laivalla tai sokoksella tms.
Se tässä juuri on ongelma ettei haista itse sitä hajua jos nenä tottunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää lihavat lapset ja millaista esimerkkiä näyttävät meidän nuoremmalle, onkohan ok toivottaa tervetulleeksi kun on laihduttanut? Mitä mieltä?
Joillain on myös tosi rumia tai oudon värisiä lapsia. Mikä olisi sopiva tapa kertoa että heidän vierailunsa ei ole toivottavaa? Laitanko lapsen mukaan heippalapun vanhemmille? Mitä mieltä olette?
Jos lapsille tarjoaa jotakin välipalaa, joidenkin lapset saattavat kysyä, eikö teillä ole makkaraa tai puolukkapuuron päälle sokeria. Laitanko heippalapun vai teenkö suoraan lasun? Eikö se nykyään onnistu nimettömänä?
Niin, meillä kaikki ollaan vegaaneja. Ja luulisi jokaiselle olevan itsestäänselvä, että voin odottaa sitä samaa lapseni kavereilta ja heidän perheiltään.
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Kylttejä joissa muistutetaan "tulethan tuoksutta" on esim.Tk.ssa, jopa uimahallissa olen törmännyt näihin..
Ai miks? No oliskohan joillai
Astma, hajusteyliherkkyys.Jos ei kässää mitä noi tarkoittaa niin kannattee ihan tutustua netissä esim. Googlata
Tulethan tuoksuitta toive tarkoittaa sitä että ei pitäisi käyttää voimakkaita hajuvesia tuonne mennessään. Syytä toiveeseen en tiedä, mutta sillä ei tietenkään tarkoiteta sitä että vaatteita ei saisi pestä tai ettei saisi pukea päälleen juuri pestyjä vaatteita.
Jos teidän pyykit haisee pesukoneen jäljiltä, niin on aika puhdistaa se kone kunnolla! Esim. sitruunahappoa (apteekista) pesuainelokeroon ja 90-asteinen ohjelma käyntiin. Sitten uudestaan kuuma ohjelma ilman mitään aineita. Meillä (kahden aikuisen talous, ei olla himopyykkääjiä) tehdään tämä operaatio n. 4 kertaa vuodessa. Vanha pesukoneemme (Candyn halpis) on kestänyt nyt 7 vuotta.
Huuhteluaine kannattaa korvata etikalla. Se kirkastaa värejä ja auttaa pyyhkeitä säilymään imukykyisinä. Jos haluaa ja kestää tuoksuja, niin ihania vaihtoehtoja löytyy :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää lihavat lapset ja millaista esimerkkiä näyttävät meidän nuoremmalle, onkohan ok toivottaa tervetulleeksi kun on laihduttanut? Mitä mieltä?
Joillain on myös tosi rumia tai oudon värisiä lapsia. Mikä olisi sopiva tapa kertoa että heidän vierailunsa ei ole toivottavaa? Laitanko lapsen mukaan heippalapun vanhemmille? Mitä mieltä olette?
Jos lapsille tarjoaa jotakin välipalaa, joidenkin lapset saattavat kysyä, eikö teillä ole makkaraa tai puolukkapuuron päälle sokeria. Laitanko heippalapun vai teenkö suoraan lasun? Eikö se nykyään onnistu nimettömänä?
Niin, meillä kaikki ollaan vegaaneja. Ja luulisi jokaiselle olevan itsestäänselvä, että voin odottaa sitä samaa lapseni kavereilta ja heidän perheiltään.
No sinähän viksu olet omasta mielestäsi ja toit sitten esiin olevanne vegaaneja... Kuinka liittyy nämä kaksi asiaa toisiinsa?
Ap perhe reagoi voimalla pahoin hajun takia eli voitteko te pahoin jos lapsi kysyy sokeria?
Ja tiedätkö ettei oma lapsesi ole juuri se joka kerjää makkaraa kylillä sillä kotona sitä ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tässä juuri on ongelma ettei haista itse sitä hajua jos nenä tottunut
Ai tottunut kaiken hajuisiin pesuaineisiin? En usko että näin olisi. Kyllä mä pesuaineen haistan, jos on juuri tullut koneesta, mutta en silloin jos joku kaverin lapsi on vieressä. Hajuvedet haistan ja kaukaa. Tulee pää kipeäksi herkästi. Mutta ei pesuaineesta. Täytyy testata ja laittaa enempi huuhteluainetta tänään kun pesen pyykkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen pahasti hajusteille yliherkkä astmaatikko, joten meille ei ole asiaa kenelläkään, joka käyttää hajustettuja pesuaineita. Vastaavasti meiltä ei käydä näissä hajusteperheissä kylässä ja jos joku käykin, niin vaatteet menee heti vaihtoon kotiin tultua. Tämä on tosi kurjaa minusta, mutta eipä minulle ole vaihtoehtoa.
Näinpä meilläkin, eikä tilanne ole ollenkaan omasta tahdostani kiinni. En vain oikeasti pysty yhtään nauttimaan vierailuista kumminkaan puolin tai keskittymään jutusteluun, on vain niin vaikea olla ja hengittää, nenää kirvelee, poskionteloita ja päätä särkee ja odotan koko ajan, milloin vieraat lähtee tai milloin kehtaa lähteä kylästä kotiin. Ja tosiaan kaikki tuuletus ja vaatteiden ja hiusten pesu vierailujen jälkeen, joo ei kiitos. Niin, ja kun se huono olo ja oireet ei todellakaan poistu edes saman päivän kuluessa, niin terveys on vähän liian kova hinta, vaikka olisi kuinka mahtavia ystäviä. Valitan.
Kuulostat niin hankalalta tapaukselta, että eipä tarvitsi pitää ystäväpiirissä.
Meillä käy joskus koirat kylässä. Sitten joku niiskuttelija saapuu siivouksesta huolimatta kylään ja ihmettelee nenän valumista. Eipä ole tarvinut uudestaan pyytää kylään.
Ohiksena, en ole aiemmin kuullut etikan käytöstä huuhteluaineena. Eikö siitä jää se kitkerä haju? Miten sitä käytetään ja millä annostuksella? Sitruunahappo on tuttu.
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena, en ole aiemmin kuullut etikan käytöstä huuhteluaineena. Eikö siitä jää se kitkerä haju? Miten sitä käytetään ja millä annostuksella? Sitruunahappo on tuttu.
Huuhteluainelokeroon 0,5(-1) dl. Etikka tuoksahtaa märässä pyykissä mutta haju häipyy kuivuessa. Eli ei sillä pullan tuoksua kotiin saa mutta raikkaat vaatteet :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen pahasti hajusteille yliherkkä astmaatikko, joten meille ei ole asiaa kenelläkään, joka käyttää hajustettuja pesuaineita. Vastaavasti meiltä ei käydä näissä hajusteperheissä kylässä ja jos joku käykin, niin vaatteet menee heti vaihtoon kotiin tultua. Tämä on tosi kurjaa minusta, mutta eipä minulle ole vaihtoehtoa.
Näinpä meilläkin, eikä tilanne ole ollenkaan omasta tahdostani kiinni. En vain oikeasti pysty yhtään nauttimaan vierailuista kumminkaan puolin tai keskittymään jutusteluun, on vain niin vaikea olla ja hengittää, nenää kirvelee, poskionteloita ja päätä särkee ja odotan koko ajan, milloin vieraat lähtee tai milloin kehtaa lähteä kylästä kotiin. Ja tosiaan kaikki tuuletus ja vaatteiden ja hiusten pesu vierailujen jälkeen, joo ei kiitos. Niin, ja kun se huono olo ja oireet ei todellakaan poistu edes saman päivän kuluessa, niin terveys on vähän liian kova hinta, vaikka olisi kuinka mahtavia ystäviä. Valitan.
Hienoa, että jollain on noin paljon ystäviä, että huonot ja sairastuneet ystävät voi noin vain raakata pois elämästä. Kai olet ilmoittanut ystävillesi, että ystävyys katkeaa heti, jos joku heistä tulee hajusteyliherkäksi? Miten nuo keliaakikot ja muut allergiset, kenkää myös, vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että jollain on noin paljon ystäviä, että huonot ja sairastuneet ystävät voi noin vain raakata pois elämästä. Kai olet ilmoittanut ystävillesi, että ystävyys katkeaa heti, jos joku heistä tulee hajusteyliherkäksi? Miten nuo keliaakikot ja muut allergiset, kenkää myös, vai?
Tässähän se syy onkin ettei minua enää kutsuta minnekään, kiitos tiedosta ettei enää tarvitse elää masentuneena
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäkin pitää miettiä, miten jaksaa töissä puolikuntoisena. Ainakin oma työ vaatii sen verran, että siinä tulee virheitä, jos kärsii hapenpuutteesta. Sosiaalinen elämä on nollassa, kun viikonloput menee toipuessa työviikon aikana saaduista hajusteista, joten viikonloppuna ei saa tulla enää yhtään lisää kuormitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En laittaisi viestiä. Meillä on sama juttu lasteni neljän ystävän kanssa. Ovat kahdesta eri perheestä. Myös shampoo tuoksuu toisen perheen lapsilla voimakkaasti. Totuus on, että minulla on todella herkkä hajuaisti ja on varmasti ihan hyväkin asia siedättää itseään tuoksuille ja hajuille. Niitä ei maailmasta pois saa.
Todennäköisesti lapsesi luokassa on myös näitä lapsia, joiden vanhemmat käyttää tuoksullisia pyykinpesuaineita, huuhteluaineita, shampoita, hoitoaineita. Meillä on infektioastmaa perheessä kahdella.
Mutta kyllä se haju/tuoksu lähtee vieraiden lähtiessä. Ja tuuletan tarvittaessa. Me hajuille herkistyneet ei voida vaatia kohtuuttomia.
Sinä et ole hajuille herkistynyt vaan sinulla on hyvä hajuaisti. Et kertonut, saatko hajusteista astmakohtauksen tai migreeniä. Minä olen hajusteyliherkkä vaikka minulla on huono hajuaisti, keuhkot vaan huomaa ja reagoi hajusteisiin.
Yskin hajusteista, kampaamoajan varaan aamuun, pienessä tilassa esim. Laivan hytissä en voi olla samaan aikaan, kun muut suihkuttelee hiuslakkaa tai parfyymia. Eli yliherkkä olen, mutta yritän mahdollisuuksien mukaan siedättää itseäni. Ja mitä siedätykseen tulee, sitähän suositellaan nyt jo ruoka-aieiden suhteen.
Miksei sitten terveydenhuollossa järjestetä siedätyshoitoa hajusteyliherkille? Keuhkolääkärit ovat vaan sanoneet, että ainoa tapa on välttää hajusteita. Tämäkin vaiva yleistyy jatkossa, kun rakennukset ovat liki järjestään homeessa.
Vierailija kirjoitti:
Nythän on ollut lehdissä juttua siitä psykologisesta menetelmästä, jota toteuttamalla pääsee eroon näistä yliherkkyyksistä, ohjelmoidaan aivot uudestaan. Esimerkkinä oli joku tyttö, joka oli niin yliherkka kaikille tuoksuille, homeille jne... ettei enää voinut käydä edes koulua. Tuon puolen vuoden treenauksen jälkeen pystyi käyttämään hajuvettä ja menemään joka paikkaa, olikohan niin että jopa lievästi homeisiin rakennuksiin. Oisko Hesarissa ollut tämä juttu. Eli tämän mukaan yliherkkyyksista, vakavistakin sellaisista, voi päästä eroon jos oikein yrittää.
Ja jos asiaan vähänkään perehtyy, löytää tutkimukset, ettei DNRS-menetelmä tutkitusti tehoa home- ja kemikaaliherkkyyksiin. Ja tämä mainittiin muistaakseni myös jossakin aihetta käsitelleessä suomalaislehden artikkelissa. Maria Nordin on alkanut lobbaamaan tuota menetelmää, koska hän saa rahallista hyötyä kun joku ostaa harjoitus-dvd:t.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En laittaisi viestiä. Meillä on sama juttu lasteni neljän ystävän kanssa. Ovat kahdesta eri perheestä. Myös shampoo tuoksuu toisen perheen lapsilla voimakkaasti. Totuus on, että minulla on todella herkkä hajuaisti ja on varmasti ihan hyväkin asia siedättää itseään tuoksuille ja hajuille. Niitä ei maailmasta pois saa.
Todennäköisesti lapsesi luokassa on myös näitä lapsia, joiden vanhemmat käyttää tuoksullisia pyykinpesuaineita, huuhteluaineita, shampoita, hoitoaineita. Meillä on infektioastmaa perheessä kahdella.
Mutta kyllä se haju/tuoksu lähtee vieraiden lähtiessä. Ja tuuletan tarvittaessa. Me hajuille herkistyneet ei voida vaatia kohtuuttomia.
Sinä et ole hajuille herkistynyt vaan sinulla on hyvä hajuaisti. Et kertonut, saatko hajusteista astmakohtauksen tai migreeniä. Minä olen hajusteyliherkkä vaikka minulla on huono hajuaisti, keuhkot vaan huomaa ja reagoi hajusteisiin.
Yskin hajusteista, kampaamoajan varaan aamuun, pienessä tilassa esim. Laivan hytissä en voi olla samaan aikaan, kun muut suihkuttelee hiuslakkaa tai parfyymia. Eli yliherkkä olen, mutta yritän mahdollisuuksien mukaan siedättää itseäni. Ja mitä siedätykseen tulee, sitähän suositellaan nyt jo ruoka-aieiden suhteen.
Miksei sitten terveydenhuollossa järjestetä siedätyshoitoa hajusteyliherkille? Keuhkolääkärit ovat vaan sanoneet, että ainoa tapa on välttää hajusteita. Tämäkin vaiva yleistyy jatkossa, kun rakennukset ovat liki järjestään homeessa.
Koska, kuten ketjussa on aiemmin mainittu, kemikaaliherkkyydessä ei ole kyse allergiasta vaan myrkytystilasta. Potilaan tila huononee joka kerta kun altistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei todellakaan kenenkään tarvitse pitää minua vasten tahtoaan ystäväpiirissään, jokaisella oikeus valita ystävänsä. :)
Lavita kirjoitti:
On teillä ongelmat. Onneksi tuttavapiiriini ei kuulu ihmisiä, jotka ovat hajusteallergisia. Miten suomessa riittää näitä ihmisiä, jotka ovat allergisia vähän joka asialle?
Amen. Ollaan yliherkkiä ja allergisia maailmalle, ja sitten marmatetaan kun maailma ei pyöri omien allergioiden ja yliherkkyyksien ympärillä. Tässäkin tapauksessa ongelman ydin taitaa olla se, että tilanne ärsyttää. Ei niinkään se, etteikö sen kanssa ihan hyvin pystyisi elämään.
Mutta kuten sanottua, nämä ovat näitä "joka asian ja paikan erityisherkkiä", joilla vika on yleensä oman pään sisällä omassa itsekkyydessä ja huomionhakemisessa, ei niinkään muissa ihmisissä.
Kuulkaa maailmassa pärjäävät ne, jotka sopeutuvat ympäristöönsä. Eivät ne, jotka vaativat ympäristöä sopeutumaan omiin oikkuihinsa.
Tuo on totta, mutta ongelmista pienin, kun teinit ovat valvottujen silmien alla, eikä kadulla.
Meilläkin tyttöjen kavereita saattaa pölähtää 5-7 tyttöä ja tekevät koemeikkauksia ja kampauksia ja haju on ihan hirveä ja se on kaikkialla. Kerran jopa teemukit tuoksuivat voimakkaasti, kun toivat pesuun.
Ajattelen, että aikaansa kutakin ja onhan koti myös lasten.