Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytön koulukaverien vaatteiden pesuaineen hajusta

Vierailija
05.10.2017 |

Tytön koulukaverien vaatteet haisevat voimakkaasti pesuaineelta. Koko tuulikaappi haisee kyläilyn jälkeen pesuaineelta ulkovaatteiden vuoksi, mutta haju tuntuu myös tytön huoneessa. Perheessämme on hajusteille yliherkkyyttä. Onko ok laittaa tyttöjen vanhemmille viestiä, jossa toivotetaan kaverit tervetulleiksi meille kunhan vaatteet on pesty hajusteitta? Meillä on myös astmalapsi.

Kommentit (249)

Vierailija
21/249 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei tuota viestiä koskaan tulisi koska en ole niin tyhmä että ajan isoja määriä pesuainetta tahi huuhteluainetta koneeseen.

Käytän neutraalin hajuista pesujauhetta.

Ei Omoja, ei Surfia.

Vierailija
22/249 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei tuota viestiä koskaan tulisi koska en ole niin tyhmä että ajan isoja määriä pesuainetta tahi huuhteluainetta koneeseen.

Ei Omoja, ei Surfia.

Tiesitkö että suurin osa käyttää niitä aivan normaalin määrän, ei liikaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/249 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytön koulukaverien vaatteet haisevat voimakkaasti pesuaineelta. Koko tuulikaappi haisee kyläilyn jälkeen pesuaineelta ulkovaatteiden vuoksi, mutta haju tuntuu myös tytön huoneessa. Perheessämme on hajusteille yliherkkyyttä. Onko ok laittaa tyttöjen vanhemmille viestiä, jossa toivotetaan kaverit tervetulleiksi meille kunhan vaatteet on pesty hajusteitta? Meillä on myös astmalapsi.

Ai että teidän takia pitää muuttaa. Ei tarvitse. Maailma ei pyöri pelkästään teidän ympärillä, vaan jokainen ihminen itse päättää käyttääkö hajustettuja aineita vai ei. Jos on niin hajustehwrkkä , niin ei kannata panostaa sosiaaliseen elämään, kun se on hajuista kiinni. Jännä juttu, että tiedän paljon hajusteherkkiä ja astmaatikkoja eikä yksikään niistä ystävistäni ole pitänyt siitä meteliä, että käytän hajustettuja aineita :)

Vierailija
24/249 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä ongelmat. Onneksi tuttavapiiriini ei kuulu ihmisiä, jotka ovat hajusteallergisia. Miten suomessa riittää näitä ihmisiä, jotka ovat allergisia vähän joka asialle?

Vierailija
25/249 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aivan oikein että laitat viestin.

Nämä hajustetut eivät itse asiaa tajua.

Vierailija
26/249 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin taannoin torista kasan vaatteita. Oikein kivoja. Mies haki ne. Valitettavasti ne haisee pöyristyttävästi huuhteluaineelle/pesuaineelle. En tosiaan ole herkkis ja itsekin laitan hiukan huuhteluainetta välillä, mutta nämä löyhkää niin paljon, että yksi vaate kaapissa saa koko kaapin haisemaan. Olen pessyt ne jo kahdesti ja vieläkin puskee se haju läpi. Outoa. Luulisi lähtevän edes pesussa.

Mutta muuten sanoisin ap:lle, että minä en jaksaisi alkaa säätämään oman lapseni vierailuja toisten luona, jos meillä ei mitään hirveää hajusteiden käyttöä ole muutenkaan. Saisi sitten leikkiä ulkona tai meillä.

Vierailija
27/249 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lavita kirjoitti:

On teillä ongelmat. Onneksi tuttavapiiriini ei kuulu ihmisiä, jotka ovat hajusteallergisia. Miten suomessa riittää näitä ihmisiä, jotka ovat allergisia vähän joka asialle?

Osa ihmisistä näkee hyvin, osa kuulee hyvin jne.

Osa meistä haistaa huomattavasti paremmin, kuin muut.

Ihmeellistä, että tällaista asiaa pitää selittää vuodesta toiseen.

ohis

Vierailija
28/249 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lavita kirjoitti:

ohis

Ymmärrätkö hyvä ihminen, ettei kyse ole mistään "paremmasta " hajuaistista, vaan allergiasta esimerkiksi ja henkeä alkaa ahdistamaan. Haloo!

Vierailija
29/249 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykin laittaa tuplamäärä huuhteluainetta seuraavaan erään. Vinkujat kuolkoot vaikka sukupuuttoon hajuherkkyyksineen.

Vierailija
30/249 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pahasti hajusteille yliherkkä astmaatikko, joten meille ei ole asiaa kenelläkään, joka käyttää hajustettuja pesuaineita. Vastaavasti meiltä ei käydä näissä hajusteperheissä kylässä ja jos joku käykin, niin vaatteet menee heti vaihtoon kotiin tultua. Tämä on tosi kurjaa minusta, mutta eipä minulle ole vaihtoehtoa.

Vierailija
31/249 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näistä kavereiden vaatteista on ihan konkreettista haittaa, siis joku perheenjäsen saa todellisia oireita niistä, pitää asia tietenkin ottaa vanhempien kanssa puheeksi. Mutta jos kyse on vain siitä, että ärsyttää tuuletella tuulikaappia, en tekisi siitä numeroa. En koe, että minulla on oikeutta puuttua toisen perheen pesuainevalintoihin, mutta jos perheen astmaatikko saisi astmakohtauksen melkein joka kerta kun hajustettuja vieraita käy, niin pakkohan siihen joku ratkaisu olisi keksiä.

Minusta kannattaa ottaa asia esille vanhempien kanssa ihan suullisesti ja selittää ystävällisesti tilanne. Yritä lähestyä asiaa niin, ettet syyllistä heitä väärästä pesuainevalinnasta, vaan korosta mieluummin sitä, että teidän perheessä valitettavasti on tavanomaista voimakkaampaa allergiaa hajusteita kohtaan ja siksi lähestyt heitä. En sinuna myöskään ensimmäisenä ehdottaisi perheelle sitä, että heidän pitää vaihtaa pesuainetta, vaan kysyisin esimerkiksi voisiko lapseni käydä enemmän heillä leikkimässä ainakin sadesäillä kun ei voi ulkoilla. Tai voisit ehkä kysyä, jos te saisitte lainata kaverille sisävaatteet kun hän on teillä leikkimässä. Korosta sitä, kuinka harmillinen tilanne sinustakin on, koska kaveri on niin kiva ja mukava, että mielelläsi etsisit jonkinlaisen kompromissin ettei tyttöjen ystävyys vaarantuisi kuitenkaan.

Viestillä ei tällaista minusta kannata missään nimessä hoitaa. Paremmin tulee ymmärretyksi ihan suusanallisesti.

Vierailija
32/249 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lavita kirjoitti:

ohis

Ymmärrätkö hyvä ihminen, ettei kyse ole mistään "paremmasta " hajuaistista, vaan allergiasta esimerkiksi ja henkeä alkaa ahdistamaan. Haloo!

Meitäkin ahdistaa naapureiden tupakanpoltto, mutta heitä ei kiinnosta mielipiteemme. "Minulla on oikeus."

Vierailija
33/249 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laittaisi viestiä. Meillä on sama juttu lasteni neljän ystävän kanssa. Ovat kahdesta eri perheestä. Myös shampoo tuoksuu toisen perheen lapsilla voimakkaasti. Totuus on, että minulla on todella herkkä hajuaisti ja on varmasti ihan hyväkin asia siedättää itseään tuoksuille ja hajuille. Niitä ei maailmasta pois saa.

Todennäköisesti lapsesi luokassa on myös näitä lapsia, joiden vanhemmat käyttää tuoksullisia pyykinpesuaineita, huuhteluaineita, shampoita, hoitoaineita. Meillä on infektioastmaa perheessä kahdella.

Mutta kyllä se haju/tuoksu lähtee vieraiden lähtiessä. Ja tuuletan tarvittaessa. Me hajuille herkistyneet ei voida vaatia kohtuuttomia.

Vierailija
34/249 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistun erityisesti, kun naapurustossa grillataan. Tulee hyvä tuoksu, eikä ole kutsuttu kylään.

Vierailija
35/249 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteherkille sitä vahvinta parfyymia niskaan ja kunnon haiseva paukku päälle. Siinä on tuoksujen sekamelskaa.

Vierailija
36/249 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättäkööt vaatteensa ulos, ei teidän tarvii kärsiä siitä katkusta.

Muistathan sinäkin jatkossa toimia , niin kuin toiset haluaa :) ei sinultakaan kysellä sillon mielipidettä.

Vierailija
37/249 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En laittaisi viestiä. Meillä on sama juttu lasteni neljän ystävän kanssa. Ovat kahdesta eri perheestä. Myös shampoo tuoksuu toisen perheen lapsilla voimakkaasti. Totuus on, että minulla on todella herkkä hajuaisti ja on varmasti ihan hyväkin asia siedättää itseään tuoksuille ja hajuille. Niitä ei maailmasta pois saa.

Todennäköisesti lapsesi luokassa on myös näitä lapsia, joiden vanhemmat käyttää tuoksullisia pyykinpesuaineita, huuhteluaineita, shampoita, hoitoaineita. Meillä on infektioastmaa perheessä kahdella.

Mutta kyllä se haju/tuoksu lähtee vieraiden lähtiessä. Ja tuuletan tarvittaessa. Me hajuille herkistyneet ei voida vaatia kohtuuttomia.

Arvostan suuresti sinua. Hienoa, että on ihmisiä, jotka ymmärtävät realistisenkin näkökulman asiaan. Tämän voisivat muutkin yrittää ymmärtää. Kaikkea ei voi muuttaa, mutta vähän voi silti vaatia :)

Vierailija
38/249 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä et ole hajuille herkistynyt vaan sinulla on hyvä hajuaisti. Et kertonut, saatko hajusteista astmakohtauksen tai migreeniä. Minä olen hajusteyliherkkä vaikka minulla on huono hajuaisti, keuhkot vaan huomaa ja reagoi hajusteisiin.

Vierailija
39/249 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän perheen pyykinpesuun ei ole kenelläkään ulkopuolisella sanavaltaa. Siinähän nyrpistelette herkkää nenäänne. Vai pitäisikö ehdottaa omakustanteista hermoratojen katkomista?

Vierailija
40/249 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Omoja, ei Surfia.

Tiesitkö että suurin osa käyttää niitä aivan normaalin määrän, ei liikaa? 

Toivottavasti.