Tytön koulukaverien vaatteiden pesuaineen hajusta
Tytön koulukaverien vaatteet haisevat voimakkaasti pesuaineelta. Koko tuulikaappi haisee kyläilyn jälkeen pesuaineelta ulkovaatteiden vuoksi, mutta haju tuntuu myös tytön huoneessa. Perheessämme on hajusteille yliherkkyyttä. Onko ok laittaa tyttöjen vanhemmille viestiä, jossa toivotetaan kaverit tervetulleiksi meille kunhan vaatteet on pesty hajusteitta? Meillä on myös astmalapsi.
Kommentit (249)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän perheen pyykinpesuun ei ole kenelläkään ulkopuolisella sanavaltaa. Siinähän nyrpistelette herkkää nenäänne. Vai pitäisikö ehdottaa omakustanteista hermoratojen katkomista?
Ei muuten mutta älkää käykö lemuavilla vaatteilla saastuttamassa toisten ilmaa.
Höpö höpö dorka, ap itse hoitaa homman eikä jätä vieraan lapsen vastuulle asiaa.
Ikävä sanoa että mua ei kukaan lapsen kaveri määräile, piste.
Aivan sama vaikka soittaisit, ihan yhtä ärsyttävää.
Enkä mä anna teinejen kavereiden äideille numeroani, vain yhdellä se on, on luottamukseni arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin 13 vuotiaan tytön näkökulmasta ylireagoit normaalia enemmän, sanotaanko näin.
Olet onnekas 13-vuotias tyttö, koska sinulla on normaali tai heikko hajuaisti.
Hajusteyliherkille maailma voi olla tukala.
t. Sokoksen 3+1 -päivillä aamulla kärsinyt ohis
Eikös tuossa ole vaarana, että ihminen tarvitsee yhä puhtaaman ja hajusteettoman ympäristön ja kierre on valmis. Eikö nykyään jo sairaaloissa anneta siedätyshoitoja.
Ennen olin yliherkkä hajusteille, jossakin vaiheessa söin astmalääkkeitä jne. ja kyllästyin koko touhuun ja muutin viisi vuotta sitten ja tarkoituksella aloin pikkuhiljaa "siedättää" itseäni ja tänä päivänä ei ole juuri hajuherkkyyttä eikä myöskään oireita astmasta. Nytkin on kotonani paljon kukkivia kukkia sisätiloissa, eikä mitään oireita ja jonkun verran käytän myös hajustettuja tuotteita.
Seuraavaksi ne lapset ja vanhempansa sitten toivovat teidän kylässä ollessa lakto-ovo-vegeruokaa mallia sitä ja tämä.
Voi hyvä luoja näitä hysteerisiä "astmaatikko"lapsien äitejä...
Perustakaa hei oikeasti omavarainen kommuuni johonkin pöpelikköön ja antakaa meidän normaaleiden ihmisten elää elämäämme ilman teitä luulotautisia yliherkkiä.
Joskus harvoin on tullut törmättyä aikuiseen ihmiseen, jolla ei ole alkeellisintantakaan hygieniakäsitystä. Sellaisten vaatteet olisin kyllä ohjeistanut pesemään tuplamäärällä kaikista vahvinta marketista löytyvää ainetta. Kahteen kertaan mielellään.
Ovatko nämä sitä samaa kategoriaa juoppojen kanssa, jotka AA-intoiltuaan eivät halua kenenkään muunkaan ei-ongelmaisen juoda viinaa?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen pahasti hajusteille yliherkkä astmaatikko, joten meille ei ole asiaa kenelläkään, joka käyttää hajustettuja pesuaineita. Vastaavasti meiltä ei käydä näissä hajusteperheissä kylässä ja jos joku käykin, niin vaatteet menee heti vaihtoon kotiin tultua. Tämä on tosi kurjaa minusta, mutta eipä minulle ole vaihtoehtoa.
Näinpä meilläkin, eikä tilanne ole ollenkaan omasta tahdostani kiinni. En vain oikeasti pysty yhtään nauttimaan vierailuista kumminkaan puolin tai keskittymään jutusteluun, on vain niin vaikea olla ja hengittää, nenää kirvelee, poskionteloita ja päätä särkee ja odotan koko ajan, milloin vieraat lähtee tai milloin kehtaa lähteä kylästä kotiin. Ja tosiaan kaikki tuuletus ja vaatteiden ja hiusten pesu vierailujen jälkeen, joo ei kiitos. Niin, ja kun se huono olo ja oireet ei todellakaan poistu edes saman päivän kuluessa, niin terveys on vähän liian kova hinta, vaikka olisi kuinka mahtavia ystäviä. Valitan.
Vierailija kirjoitti:
Itse taas joudun vanhimman lapsen allergian vuoksi pesemään hajusteettomilla. Niistä kuitenkin vaatteet jäävät mielestäni tunkkaisen hajuisiksi. Olisiko mitään kohtuullisesti hajustettua, hellävaraista pesuainetta, mitä voisi kokeilla, että pyykkiin jäisi pieni pesuaineen tuoksu?
Ehdotan huuhteluaineen tilalle PYYKKIETIKKAA. Sitä saa joistakin isoista marketeista ja sisustus- ja lifestyle-liikkeistä. Poistaa pyykistä liiat pesuainejäämät sekä raikastaa pyykin tuoksumatta voimakkasti.
Vierailija kirjoitti:
Itse taas joudun vanhimman lapsen allergian vuoksi pesemään hajusteettomilla. Niistä kuitenkin vaatteet jäävät mielestäni tunkkaisen hajuisiksi. Olisiko mitään kohtuullisesti hajustettua, hellävaraista pesuainetta, mitä voisi kokeilla, että pyykkiin jäisi pieni pesuaineen tuoksu?
Meillä käytetään myös hajusteetonta pesuainetta, mutta sen lisäksi huuhteluaineena Comfort Pure. Se on hyvin miedontuoksuinen, herkille sopiva huuhteluaine. Suosittelen.
Laitoin juuri pyykit koneeseen Lumme pesuaineen kanssa ja tuoksu on mieto eikä todennäköisesti häiritse ketään.
Itse saan migreenin helposti tietyistä hajusta ja oletan sen olevan huuhteluaine.
Pahin yhdistelmä on tämä haju ja tupakoivat perheenjäsenet eli heidän lapset rehellisesti sanoen löyhkäävät, mutta eipä siitä ilkeä mennä sanomaan.
Eikä toisaalta ole tarvetta sanoa, kun jokaiselle on oikeus annettu haista pahalle niin tahtoessaan.
Nolo on kyllä jos omat lapseni olisivat hajun takia ongelma kyläillessä.
Mihin sitä huuhteluainetta tarvitaan?
Jos tuoksun takia, niin kannattaa ensin puhdistaa tosiaan se oma pesukone. Likainen kone on usein syynä tympeään tuoksuun jopa vasta pestyissä vaatteissa.
Hankala tilanne. Tulee kuitenkin mieleem, että ennenkuin ottaa yhteyttä lapsen vanhempiin niin kannattaa miettiä, että tuoko lapselle iloa se, että hänellä on tämä kaveri. Voi olla, että vanhemmat saattaa loukkaantua siitä, että käsketään heitä vaihtamaan pesuaineita ja sanoo lapselle, että kannattaa leikkiä muiden kavereiden kanssa.
Jos kyse on vain hajuhaitasta, mutta se ei aiheuta terveysongelmia teidän astmalapselle, niin voisi ehkä miettiä, että voiko sen pienen epämukavuuden kestää, joka tulee vieraan tuoksun haistelemisesta. Toinen vaihtoehto voisi olla myös se, että vieraan lapsen vaatteet olisi esim. likaiset ja haisisi sen vuoksi...
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä luoja näitä hysteerisiä "astmaatikko"lapsien äitejä...
Perustakaa hei oikeasti omavarainen kommuuni johonkin pöpelikköön ja antakaa meidän normaaleiden ihmisten elää elämäämme ilman teitä luulotautisia yliherkkiä.
Maailma on ihmeellinen. Suomessa jo joka toinen on astmaatikko, allerginen tai hajuherkkä, mutta kun lähdetään Itärajalla kilometri rajalta Venäjälle Karjalaan, siellä nuo ovat tuntemattomia käsitteitä, eikä kukaan niitä sairasta.
Likaa on kaikkialla, hygeniataso alhainen, naiset käyttävät voimakkaita hajusteita ja lähes kaikki kemikaalituotteet ovat voimakkaasti hajustettu esim. pesuaineet, kun se on yksi myyntivaltti. Kosteutta ja hometta lienee kaikkialla, jos rakennuksen ulkonäköä on katsomista.
Mikä ihme tekee suomalaisista niin erityisiä ja sairaita? Eikä tarvitse verrata Venäjän Karjalaa, vaan harvoin ongelmaa on myös muissa maissa. Usein on vielä hengitysilma saastunut.
Minua ärsyttää lihavat lapset ja millaista esimerkkiä näyttävät meidän nuoremmalle, onkohan ok toivottaa tervetulleeksi kun on laihduttanut? Mitä mieltä?
siinä vaiheessa kun on teinejä talossa, se hajustettu pyykinpesuaine on pienin ongelma.
teinitytöt varsinkin haisevat ihan kamalalle, kun hajusteita on kasattu halpiskropparasvoista ja deodoranteista hiuslakkaan ja hajuveteen ja sitten neljä sellaisella kuormalla pyntättyä tyttöä kävelee ovesta sisään.
harvasta aikuisesta oikeasti lähtee semmoinen katku kuin kemikaalikuorrutetuista teineistä.
Eikös sisällä tupakointi ole muuten nykyisin kiellettyä? Jos lapset altistuu, niin olisko jopa lasu-ilmoituksen paikka?
Mä en ymmärrä miten paljon sitä pesu/huuhteluainetta sitten ihmiset laittaa että se jää niin kovin haisemaan? Mä laitan ihan sen vajaan korkillisen, mitä putelissa lukee ja en kyllä haista sitä enää kun pyykit ovat kuivuneet ja kaapissa. En myöskään koskaan ole haistanut kenenkään lapsen kaverilla olevan liikaa, tai oikeestaan olleenkaan hajustettuja vaatteita. Itseäni ärsyttää voimakkaat hajuvedet, esim laivalla tai sokoksella tms.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää lihavat lapset ja millaista esimerkkiä näyttävät meidän nuoremmalle, onkohan ok toivottaa tervetulleeksi kun on laihduttanut? Mitä mieltä?
Joillain on myös tosi rumia tai oudon värisiä lapsia. Mikä olisi sopiva tapa kertoa että heidän vierailunsa ei ole toivottavaa? Laitanko lapsen mukaan heippalapun vanhemmille? Mitä mieltä olette?
Vaatteet voi pestä myös ilman pesuaineita. Itse tosin laitan n. kolmasosan suositusmäärästä nestemäistä pesuainetta. Huuhteluainetta en käytä.
Joskus en muista laittaa pesuainetta lainkaan, ja raikasta puhdasta pyykkiä tulee kun vielä ulkona kuivaa.