Minkälaista kotia pidät tyylikkäänä?
Mitä siellä on ja ei ole? Minkälainen olisi unelmiesi koti jos joutuisit teettämään 150 m2-kokoisen talon?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaalea, skandinaavinen, melko pelkistetty mutta ei liian kliininen.
Paljon valkoista, harmaata, haaleanruskeaa... harmaita puunsävyjä ja laattoja/ kiveä. Hieman maalaisromanttista ja ripaus jotain modernia/luksusta. Paljon luonnonvaloa. Krääsästä en tykkää, mutta kauniita valaisimia, kynttilöitä, tekstiilejä esim. tyynyjä ja hieman luonnonkukkia saa olla - kohtuudella. Ne tuo kotiin pehmeyttä ja persoonallisuutta. Kausittain sisustukseen voi tuoda enemmän väriä; kirkkaankeltainen, turkoosi ja hempeä pinkki on omat mielivärit.
Vaikea löytää nopeasti ihanteellista sisustuskuvaa, mutta tämä antaa hieman osviittaa mistä tykkäisin
http://www.qkliving.ie/tips-tricks-make-kitchens-dublin-look-amazing/
Minulle taas tuo on juuri sellaista, mitä en ikinä haluaisi. :D Tylsää ja ankeaa. Niin ne ovat makuasioita. Olen nähnyt maailmaa niin paljon, että oma makuni on ehkä sitä kautta muokkautunut. Nykypäivän suomalaisskandinaavinen tylsyys on minulle kuin arkista rasvatonta maitoa.
Mulle taas se on rauhoittavaa ja kodikasta :) Saan melkeinpä päänsäryn jos ajattelen esim. kovin värikästä sisustusta. Minusta ne ei yleensä edes toimi Suomen valottomassa kaamoksessa, vaikka sinällään voivat ihan kivoja ja pirteitä olla siellä päiväntasaajan valossa katsottuna. Etenkin tummat puut ja tekstiilit tekee kodista helposti tunkkaisen ja syö kaiken vähänkin valon.
Näkisin että skandinaaviselle sisustukselle on ihan omat perusteensa ja ne liittyy juuri ilmastoon ja olosuhteisiin missä asutaan. Siksi se on täällä niin suosittua. Toisaalta kyllä se valkoinen toimii vaikka karibian rantahuvilassakin.
Olen aina ajatellut, että valkoinen, harmaa ja musta on täällä suosiossa, koska talvisaikaan luonnossa on tosi niukka väriskaala. Suurin osa vain valkean, harmaan ja ruskean eri sävyjä, hieman sinistä. Jos ei ole nähnyt enempää, on vaikea kaivatakaan enempää.
Mitä kesällä sitte nähdään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaalea, skandinaavinen, melko pelkistetty mutta ei liian kliininen.
Paljon valkoista, harmaata, haaleanruskeaa... harmaita puunsävyjä ja laattoja/ kiveä. Hieman maalaisromanttista ja ripaus jotain modernia/luksusta. Paljon luonnonvaloa. Krääsästä en tykkää, mutta kauniita valaisimia, kynttilöitä, tekstiilejä esim. tyynyjä ja hieman luonnonkukkia saa olla - kohtuudella. Ne tuo kotiin pehmeyttä ja persoonallisuutta. Kausittain sisustukseen voi tuoda enemmän väriä; kirkkaankeltainen, turkoosi ja hempeä pinkki on omat mielivärit.
Vaikea löytää nopeasti ihanteellista sisustuskuvaa, mutta tämä antaa hieman osviittaa mistä tykkäisin
http://www.qkliving.ie/tips-tricks-make-kitchens-dublin-look-amazing/
Minulle taas tuo on juuri sellaista, mitä en ikinä haluaisi. :D Tylsää ja ankeaa. Niin ne ovat makuasioita. Olen nähnyt maailmaa niin paljon, että oma makuni on ehkä sitä kautta muokkautunut. Nykypäivän suomalaisskandinaavinen tylsyys on minulle kuin arkista rasvatonta maitoa.
Mulle taas se on rauhoittavaa ja kodikasta :) Saan melkeinpä päänsäryn jos ajattelen esim. kovin värikästä sisustusta. Minusta ne ei yleensä edes toimi Suomen valottomassa kaamoksessa, vaikka sinällään voivat ihan kivoja ja pirteitä olla siellä päiväntasaajan valossa katsottuna. Etenkin tummat puut ja tekstiilit tekee kodista helposti tunkkaisen ja syö kaiken vähänkin valon.
Näkisin että skandinaaviselle sisustukselle on ihan omat perusteensa ja ne liittyy juuri ilmastoon ja olosuhteisiin missä asutaan. Siksi se on täällä niin suosittua. Toisaalta kyllä se valkoinen toimii vaikka karibian rantahuvilassakin.
Olen aina ajatellut, että valkoinen, harmaa ja musta on täällä suosiossa, koska talvisaikaan luonnossa on tosi niukka väriskaala. Suurin osa vain valkean, harmaan ja ruskean eri sävyjä, hieman sinistä. Jos ei ole nähnyt enempää, on vaikea kaivatakaan enempää.
No itse en usko että Suomessa tykätään noista väreistä vain siksi, ettei muka oltaisi muita nähty. Onhan Suomessa kesä jolloin nähdään mitä ihanempia värejä. Se on vain pieni aika vuodesta, eikä ne värit toimi talvella kun on vaan pimeää eikä muuta. Ja kyllähän moni muukin matkustelee kuin sinä :,D Minäkin, silti tykkään skandinaavisesta kodista kun Suomessa ollaan.
Ekan lainauksen tekijä muuten mokas lainauksessaan, joten nämä kaikki lainaukset on nyt päin pyllyä.
Kysytkö, millaista pidän tyylikkäänä, vai sitä, millaisesta tykkäisin? Nämä ovat nimittäin hieman eri asioita. Joku voi sisustaa kotinsa esim. 50-luvun retrotyyliin kivan näköisesti, mutta se ei kuitenkaan ole se koti, jossa minä haluaisin olla.
Ei ole mitään yksittäistä asiaa (esinettä, huonekalua) joka tyylikkäässä kodissa pitää olla, koska mahdollisia tyylejä on niin monia.
Jos minun olisi pakko rakentaa (rakennuttaa) 150 neliön talo, niin en sisustaisi sitä mitenkään vaan myisin pois. En halua niin paljon neliöitä.
Tästä tykkään https://www.etuovi.com/kohde/9736670?sc=M1163843187&pos=31
Mutta monella muullakin tavalla voi olla tyylikäs. Tuossa nyt vain on tuo oma tyylinsä :)
Ei ainakaan mitään hirveitä naisen valitsemia tapetteja missään huoneessa vaan maalatut, vaaleat seinät.
Omaan silmään tyylikkäitä on mieluummin kohtuullisen kokoiset (150neliöö on iso) , ajatuksella, tunteella ja asukkaan omalla maulla tehdyt kodit. Modernit, perinteiset, radikaalit tai romanttiset, kauneutta on niin monta lajia. Grand designsissa on tosi kauniita koteja, kaikissa erilaiset tyylit ja arkkitehtuuri. Suomessa huomaa ehkä joskus sen, että sisustuksella joudutaan peittelemään kökköä insinöörisuunnittelua.
Mikään, josta tulee liian "ostettu" vaikutelma ei miellytä. Kalliilla on joskus jopa vaikeempi sisustaa hyvin, mut kyllähän sit rahalla oikeissa käsissä saa paljon aikaan. Tosi monenlaiset kodit voi olla tyylikkäitä, tyylitöntä on omaan silmään lähinnä ihan överi mätsäävyys ja oikean elämän puute (esim. kirjat asetellaan pöydälle sen sijaan että niitä luettaisiin ja se näkyy), kirkuvat merkit ja ubertrendikkyys.
Sellaista missä kaikki on ihanaa valkoista. Sitten ihan vain kaksintai kolme tummaa asiaa, huonekasvi, kaasunaamari wcssä ja bulldogin peti.
Hirsitalo, jossa kaikkea oikeasti vanhaa. Esineitä ja tavaroita, joilla jokin tarina ja merkitys.
http://static.iltalehti.fi/asuminen/jugendtalo_keittio_ak_an.jpg
Sellaista, jonka sisustuksesta on vaikea ottaa valokuvaa, koska kameran kanssa ei mahdu sisälle. Sitä kohtihan tässä ollaan menossa, ja kansa hurraa... Luulevat asumisen halpenevan, ressukat.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kokovalkoinen on varma ja tylsä. Sillä tavalla ei voi mokata mitenkään, kun ostaa vain kaiken valkoista tai harmaata. Mun mielestä kaikista kiinnostavimmat kodit ovat niitä, joissa on osattu yhdistää asioita eri aikakausilta, käytetty laadukkaita materiaaleja, oikeaa puuta, kunnollisia mattoja. Kerroksellista esineistöä, muistoja, kirjoja jne.
Valkoinen konmarisustus on kevyt ja helppohoitoinen ja tavallaan varma joo, mutta melkein kaikilla on sellainen samanlainen. Varmasti sopii tietyntyylisille ihmisille, mutta eleganteimmat kodit eivät mielestäni koskaan ole niitä kokovalkoisia täysin modernisti sisustettuja vaan kerroksellisia asukkaidensa näköisiä koteja.
Mutta eihän sisustus jossa on harmaata ole kokovalkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista missä kaikki on ihanaa valkoista. Sitten ihan vain kaksintai kolme tummaa asiaa, huonekasvi, kaasunaamari wcssä ja bulldogin peti.
Kaasunaamari wc:ssä?
Tykkään vaalea- harmaa- turkoosi/ harmaanvihreä ( hieman murrettu vedenvihreä) pikkuprameudesta. Kristallikruunut, hohtavat pitkät beiget vaalean turkoosit verhot. Isot sohvat. Vihreähköt matot. Hyvä ompelukone pöydällä. Siistiä. Ei kliinisen valkoista. Vähän luxury - beige- vihreä - harmaa- vaalea. Tilaa ei tarvitse olla noin paljon. Asun kerrostalossa enkä kaipaa lisää tilaa.
Itse tykkään mummolatyylistä / kartanotyylistä ja itämaisesta sisustuksesta :D olen yrittänyt yhdistellä näitä mielestäni ihan onnistuneesti, jonkun toisen mielestä tää talo toki voi näyttää hirveältä sekamelskalta kun on itämaista mattoa, punaisia "kartano" verhoja ja mummolan koristeellisia lasipurnukoita sekä iso kultainen kristallikruunu mut musta tää on ihana :) valkoinen ja tähtityynyt.. Ei.
Siis beiget ja vaalean turkoosit verhot
Sellainen vitivalkoinen, Ikean kalusteilla rakennettu, jossa on paljon mietelausetauluja ja sisustustyynyjä.