Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsilla seitsemän vuoden ikäero, miksi niin vaikea ymmärtää

Vierailija
03.10.2017 |

Olemme omasta halustamme tehneet lapset seitsemän vuoden ikäerolla. Esikoinen on koulussa ja olen itse vauvan kanssa kotona. Tämä on ihanaa; minulla on aikaa sekä vauvalle että esikoiselle, jonka vastaanotan koulusta. Lasten välillä tein uraa. Olen saanut tosi kummastelevia ihmettelyjä siitä, kuinka "lapset on paras tehdä peräkanaa" ja "helpompaa on, kun vauvavuodet vetää yhteen pötköön". Käsittämätöntä! Itse olen halunnut keskittyä jokaiseen lapseen 100%, kahden pienen kanssa en olisi kyennyt saman tasoiseen äitiyteen kuin nyt. Millaisia mietteitä teillä?

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kymmenen vuotta ikäeroa edelliseen sisarukseen, ja edelleen aikuisina olemme toisillemme puolitutut. Omille lapsilleni halusin erilaista.

Vierailija
2/91 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaan on yleinen tapa, että ikäero on korkeintaan kolme vuotta, sen yli menevästä seuraa ihmettelyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1,5 vuotta ja sitten 6 vuotta. Kaikki kolme viettävät aikaa yhdessä.

Vierailija
4/91 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 7 ja 9 vuotta ikäeroa isosiskoihini, ja olemme tosi läheisiä. Mieheni veli oli 17 vuotta vanhempi, ja aikuisina heistä tuli hyvät ystävät. Toki miejeni lapsuudessa harvoin näkivät, kun veli lähti maailmalle mieheni ollessa vauva.

Vierailija
5/91 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sisaruksiin pitkät ikäerot. Omillani eroa on kaks vuotta, just tuon takia.

Vierailija
6/91 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut paremmissa väleissä sisarukseeni joka on 10v nuorempi kuin 3v minua nuorempaan.

Omilla lapsillani on 2v2kk ikäeroa ja tällä kokemuksella pitäisin väliä ainakin sen 4v... alkaahan tämä nyt jo helpottaa kun vanhempi on esikoululainen mutta kyllä kuopuksen pari ekaa vuotta meni aika sumussa esikoisen uhmaillessa valvomisten lisäksi.

Vierailija
7/91 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni kymmenen vuotta ikäeroa edelliseen sisarukseen, ja edelleen aikuisina olemme toisillemme puolitutut. Omille lapsilleni halusin erilaista.

Tämä on ihan falski ajatus, sillä sisaruuden läheisyyttä ei ikäero määrittele. Ihminen on valtaosan elämästään aikuinen, eikä aikuisuudessa 7v ikäero ole aika eikä mikään. Kyse on saman perheen jäsenistä - jos he jäävät "puolitutuiksi" on perheessä jotain vikaa.

Sitten varmaankin perheessäni oli vikaa. Mutta sitä en oikein niele, että rehellinen omakohtainen kokemukseni olisi "ihan falski ajatus".

Vierailija
8/91 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele, että pienempi ikäero olisi jotenkin huono. Mikä vain ikäero voi kokemukseni mukaan olla hyvä. Pieni ikäero ei kuitenkaan takaa sisarusten läheisyyttä. Meillä on nyt kaksi tyttöä ja veikkaan, että siskokset ovat toisilleen tärkeät isommallakin ikäerolla. Ja mikä parasta, oma jaksamiseni on hyvä ja molempien vauva-ajat ovat menneet kivasti. Saa oikeasti nauttia, ei tarvitse selviytyä. Sitä en vain ymmärrä, että ihmiset tätä valintaa ihmettelevät. ap

Vierailija
9/91 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmiten se ero tuntuu. Isoveljenikin on jo eläkkeellä, lapset lentäneet pesästä. Lapsemmekin tietty eri ikäluokkaa, joten serkukset jäi aiak vieraiksi toisilleen.

Vierailija
10/91 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama juttu kun ap:llä, tosin ilman kenenkään ihmettelyjä.

Ihan paras ikäero, meille.

Sain olla vanhemman lapsen ekat kouluvuodet kotona tukena pikkukoululaiselle ja nyt vähän isompanakin teen lyhennettyä päivää niin olen kotona pian kun isompi pääsee koulusta ja on aikaa harrastuksille ja yhdessäololle.

Ja tosiaan ei ole kukaan ainakaan ääneen ihmetellyt, ei meillä muutenkaan kaveri- ja perhepiirissä olla toistemme valintoja arvosteltu.

Vierailija
11/91 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmiten se ero tuntuu. Isoveljenikin on jo eläkkeellä, lapset lentäneet pesästä. Lapsemmekin tietty eri ikäluokkaa, joten serkukset jäi aiak vieraiksi toisilleen.

Niin, että jos isosisko on 64v ja pikkusisko 57v, niin se on suurikin ongelma :D Harvoin sitä sisarukset muutenkaan saavat samaan aikaan lapsia..

Vierailija
12/91 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ajattele, että saman perheenjäsenten pitäisi olla jotenkin täysin samaa ikäluokkaa, jotta he voisivat olla läheisiä. Kyllä silloin on varmasti muusta kiinni, jos aikuisena esim. se 7 vuoden ikäero on kynnyskysymys. -ap

Vierailija
13/91 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, että jos isosisko on 64v ja pikkusisko 57v, niin se on suurikin ongelma :D Harvoin sitä sisarukset muutenkaan saavat samaan aikaan lapsia..

On siinä iso ero. Minä vaihdoin just työpaikkaa ja olen uraputkessa. Ei oo mitään yhteistä eläkeläisen kanssa.

Ja kyllä ne suunnilleen samanikäisten sisarusten lapsetkin tuppaa syntymään suunnilleen samaan aikaan.

Vierailija
14/91 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siinä iso ero. Minä vaihdoin just työpaikkaa ja olen uraputkessa. Ei oo mitään yhteistä eläkeläisen kanssa.

Ja kyllä ne suunnilleen samanikäisten sisarusten lapsetkin tuppaa syntymään suunnilleen samaan aikaan.

Hmm, erikoista. Itse olen läheinen äitinkin kanssa, vaikka meillä on 38 vuotta ikäeroa. 

Vierailija
15/91 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te sitten puhutte, jos erottava asia on työssäkäynti? Mun isoveli, 16v vanhempi, on myös eläkkeellä, mutta kyllä me puhutaan paljon, välimatkan takua lähinnä puhelimessa. Tavataan pari kertaa vuodessa. Eikai työssäkäynti siihen vaikuta? Isoveli on raksamies, itse akateeminen toimihenkilö, mutta kyllä me voidaan jutella kaikesta maan ja taivan alla. Avaruudesta ei muelellään, kun veli on lukenut siitä niin paljon, ja mä tipun jo mustan aukon kohdalla. Aurinkotuulet vielä ymmärän.

Vierailija
16/91 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä just toi isompi ikäero on kaikista paras 👌 Mulla ja mun siskolla on ikäeroa 7 vuotta ja mun lapsilla on 6 vuotta. Siskon kanssa ollaan tosi läheiset, ja omat lapset ovat olleet myös kuin paita ja peppu ikäerosta huolimatta. Joten kyllä ne etäiset välit taitaa johtua jostain aivan muusta kuin ikärosta.....

Vierailija
17/91 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, erikoista. Itse olen läheinen äitinkin kanssa, vaikka meillä on 38 vuotta ikäeroa. 

Jaa. Minä olen koko ikäni elänyt aina eri elämänvaihetta isoveljeni kanssa. Eli tosi vähän on mikä yhdistää, eikä aikataulutkaan ole osuneet. Jos on samanikäinen sisaruksensa kanssa osuu ne vaiheet suunnilleen samaan, opiskelut, lapset, urat, eläke jne.

Meillä on ihan eri lapsuusmuistotkin.

Vierailija
18/91 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te sitten puhutte, jos erottava asia on työssäkäynti? Mun isoveli, 16v vanhempi, on myös eläkkeellä, mutta kyllä me puhutaan paljon, välimatkan takua lähinnä puhelimessa. Tavataan pari kertaa vuodessa. Eikai työssäkäynti siihen vaikuta? Isoveli on raksamies, itse akateeminen toimihenkilö, mutta kyllä me voidaan jutella kaikesta maan ja taivan alla. Avaruudesta ei muelellään, kun veli on lukenut siitä niin paljon, ja mä tipun jo mustan aukon kohdalla. Aurinkotuulet vielä ymmärän.

Mikä yhdistää? Se lapsuus - joka on ihan erilainen kun on ikäeroa. Ja isän hauta?

Vierailija
19/91 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pienemmällä ikäerolla en olisi kyennyt saman tasoiseen äitiyteen kuin nyt". Kuulostat myös itse tuomitsevalta huomaamattasi. Ikään kuin lyhyemmällä ikäerolla lapset tehneet eivät olisi yhtä hyviä äitejä.

Vierailija
20/91 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen myös ollut aina läheinen vanhempieni kanssa. Johtuisikohan siitä, että he asuivat samassa taloudessa ja olivat läsnä elämässäni. Sisaruksistani vanhin muutti ulkomaille jo ennen kuin olin kouluiässä. T. Se, jonka perheessä kuulemma on ollut jotain vikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi