Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvaus luokanopen arjesta

Ope1234
03.10.2017 |

Tällainen päivä tänään. Itkettää, mutta en jaksa itketä.

1. Herään aamulla ja vilkaisen kelloa 6.10. Huomaan samalla ilmoituksen saapuneesta Wilma-viestistä otsikolla "Matin kiusaaminen". Luen viestin ja tulen viestin sisällöstä tosi surulliseksi. Aamu on jo pilalla.

2. Matin äiti on Wilma-viestissä kirjoittanut, että saattaa pojan aamulla kouluun, sillä poikaa pelottaa kulkea yksin. Laitan äidille tekstiviestiä ja pyydän, että tulevat tapaamaan minua ennen 8.15 alkavaa oppituntia. Pidän tapaamisen, kuuntelen itkuista poikaa ja lupaan parhaani mukaan puuttua tilanteeseen.

3. Menen pitämään rinnakkaisluokan liikuntatuntia liikuntasaliin, jonka kaikki tekstiilit ovat poistettu homeen takia. Tekstiilien (verhot yms) puuttumisen johdosta salissa kaikuu valtavasti, joten melutaso on lähes sietämätön. Tuntien jälkeen päässä jyskyttää ja kurkku on kipeä huutamisesta.

4. Siirryn seuraavalle tunnilla ja kuulen jo pihalla omilta oppilailta, kuinka Kaisalla, Julialla ja Ainolla on riitaa, mitä eivät saa selvitettyä. Aino itkee. Sovimme aselevon tuntien ajaksi ja että selvittäisimme riidan ensi välitunnilla.

4. Pidän omalle luokalle oppitunnin ja käsittelen eilistä pieleen mennyttä retkeä. Käytämme koko tunnin tähän, keskustellen ja itsearviointia retken tapahtumista tehden. Tunnelma luokissa on apea, sillä ensi viikon retki on peruttu huonon käytöksen vuoksi. Lähdemme tästä syömään.

5. Ruokalassa muutamat pojat ottavat mittaa toisistaan; kuka jaksaa syödä eniten siskonmakkatakeittoa. Lopputulos on se, että pojat viettävät 50min lounastauon ja haluavat jättää osan ruoasta syömättä samalla kun kaikille lapsille ei jää tarpeaksi ruokaa sen loputtua kesken.

6. Takaisin luokassa yritän käynnistää äidinkielen oppituntia, mutta osa oppilaista on edelleen ruokalassa erityisopettajan kanssa (katso ylhäällä). Lopulta kaikki oppilaat ovat paikalla ja pääsemme hommiin. Sillä välin kun oppilaat tutustuvat Lasten Uutisiin, haluaa erityisopettaja käydä minun kanssa läpi ruokalan tapahtumat. Teemme sen käyttävässä. Kohta eräs oppilas tulee kertomaan, ettei luokassa ole työrauhaa, sillä yksi oppilaista pitää luokassa meteliä. Siirrän meteliä pitävän oppilaan tekemään töitä erityisopettajan kanssa.

7. Välitunti alkaa. Ulkona on satanut kaatamalla vettä koko päivän ja lasten vaatteet ovat litimärkiä edellisen välitunnin takia. Annan heille luvan jäädä luokkaan viettämään välituntia. Ennen kun olen itse lähdössä opettajahuoneeseen vessaan ja hakemaan tulosteita, pitää minun selvittää Kaisan, Julian ja Ainon riita. Onneksi tämä selviää suht kivuttomasti ja lapset sopivat riidan.

* jatkuu seuraavassa viestissä*

Kommentit (511)

Vierailija
381/511 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tutulta. Samalla huoltajilta satelee merkityksellisiä viestejä, kuten oletko jo etsinyt Pirkon vaaleanpunaisen sormikkaan (juu, se on tämän päivän ykkösjuttu) ja voisitko kirjoittaa aina kaikki läksyt Wilmaan.

Minä, huoltaja, haluan mielelläni saada kaikki mahdolliset läksyt lapselleni sähköisesti, koska lapseni on erityislapsi ja hänellä on ongelmia aistisäätelyn, hahmottamisen ja oman toiminnan ohjaamisen kanssa, mutta ei oppimisvaikeutta. Melua vasten sanallisesti kuultu läksy tai liian kiireisesti lähtöhulinoissa merkitsemään pyydetty läksy ei valitettavasti aina välity lapsen mukana kotiin. Haluan myös mahdollisimman yksiselitteiset tehtävänannot. Tämä kaikki käy myös ilmi lapseni hojksista. Näin siksi, että puutteet huolellisuuden onnistumisessa tulkitaan koulussa "asenteeksi" opiskeltavaa ainetta kohtaan ja lipsahdukset ovat varsinaisten tietojen ohella arvioinnin kohteena ja vaikuttavat suoraan lapseni arvosanoihin. Selvitän siis jokaisen mahdollisen tilanteen, jossa jonkin tarvikkeen, tehtävän tai sen osan puuttumisesta on tullut wilmamerkintä, jos koulun toiminnalla on osuutta asiaan. Odotan, että viesteihini myös vastataan. Minä nyt satun olemaan se ihminen, joka valvoo oman lapseni etua, eivät opettajat sitä tee. Näitä ojentavia viestejä siis on luvassa ala-asteen loppuun saakka ja odotan, että niihin vastataan. Jos se ei miellytä, on opettajilla mahdollisuus antaa palautetta nykyisistä arviontikriteereistä ylemmilleen. Kadonneista sormikkaista en viestittele. Menen kauppaan ja ostan uudet.

Onko erityislapsen paikka normaalissa koulussa jos ei pysty esim. seuraamaan suullisia tehtävänantoja? Sama pätee lapsiin jotka eivät kykene olemaan häiriköimättä?

Vierailija
382/511 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi korkeakoulututkintoa. Ensimmäiseltä ammatiltani olen luokanopettaja. Vihasin jokaista päivää opettajana, koska en pidä ihmisistä, ihmiskontakteista, metelistä enkä puhumisesta. Vihaan toisten ihmisten kasvattamista ja muuttamista, joten opetustyö oli minulle yksinkertaisesti väärä ala.

Tiedän paljon sosiaalisia ekstrovertteja, joille opetustyö sopii erinomaisesti. He eivät koe työtä niin raskaaksi kuin itse koin. He suhtautuvat elämäänsä ylipäätään hieman kevyemmin kuin minä.

Jos ihmisellä on taipumusta melankoliaan, itsekritiikkiin ja introversioon, opetustyö ei välttämättä ole hyvä valinta. Jos ihmisten pohjaton typeryys tuskastuttaa, opetustyöhön ei kannata ryhtyä. Lasten typeryys oli minullekin ok - tuskastuin lähinnä aikuisten (huoltajat, osa kollegoista) mielenvikaisiin ajatusmalleihin.

Nykyisessä työssäni käsittelen lukuja ja tekstejä. Työni on yksinäistä puurtamista ilman ihmiskontakteja. Voin tehdä tätä työtä väsymättä 10-12 tuntia päivässä. Opetustyössä olin uupunut, vaikka työpäiväni olivat lyhyet ja lomat pitkät.

Opetustyö vaatii tekijältään ihmissuhdelahjakkuutta, lujuutta ja kovuuttakin. Jos noita ei ole, ei pysty tuohon hommaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/511 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen pystyy kyllä kerran vuoteen osallistumaan lastaan koskevaan keskusteluun jos haluaa. Keskustelut pitää pitää opettajan työajalla, sillä muutoin opettaja joutuu ottamaan ajan takaisin muusta työajasta, eli se on silloin lapsiryhmältä poisotettua aikaa. 

Ennen nuo tapamiiset hoidettiin työajan ulkopuolella, ilman ongelmitta.

Jos se on opettajan työajasta pois, niin yhä useampi vanhempi joutuu ottamaan palkatonta vapaata koko päivän, kun työmatka saattaa monella olla 100-200 km yhteen suuntaansa ja käytännössä tietää jopa kymmenien työntekijöiden työvuorojen uudelleen järjestelyjä, jotka työnantajat kokevat työlääksi.

Nykyään lapsellisten vanhempainvartit ja kehityskeskustelut opettajien työaikana vaikeuttavat jopa työntekijöiden työyhteisöä, kun niitä on jatkuvasti ja ainakin jos perheessä on useampi lapsi. Ja päälle kun lisätään vielä sairaslomat.

Miksi näitä asioita ei voisi hoitaa sähköisesti?

Tämä. Nimenomaan näin.

Jätetäänpä vaikka potilaat hoitamatta sairaalassa että ope saa pitää sen viisitoistaminuuttisen monologinsa silloin kun haluaa.

Eihän hammaslääkärikään sinua hoida silloin kun sinulle parhaiten sopii... Tai pankkivirkailija ole paikalla sinun työvuorojesi mukaan. Asiat hoidetaan virka-aikana.

Hammaslääkärille ja pankkiin voi varata ihan sen itselle sopivan ajan ja molemmat palvelevat pitkälle päivään ja iltaankin...

Ohis

Vierailija
384/511 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin tätä. Toinen opettaja kertoo, että jokaista oppituntia valmistelee tunnista kahteen ja välillä siltikin ne epäonnistuu. Toinen taas heti alapuolella kertoo, ettei kokeita ehdi korjata ja tunteja suunnitella muuten kuin esim. syyslomalla.

Vanhempien vastuuta peräänkuulutetaan ja mitä kaikkea heille kuuluukaan. Mutta tietenkään ei voi merkata läksyjä Wilmaan tai vastata viesteihin, koska lasten pitää oppia ottamaan vastuuta ja vanhemmat ovat wittumaisia yksilöllisen huomioinnin vaatijoita. Tosin joku opettaja kertoi määräävänsä kaikille ihan henkilökohtaiset läksyt, joten niitä ei voi kysyä kavereiltakaan saati opettajalta, koska liika vaiva. Ja sitten on  vielä toiset valittavat niitä kamalia vanhempia, jotka olettavat opettajan hoitavan lapsen kanssa kaiken.

Vierailija
385/511 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtakaa alaa opettajat. Siellä koulussa ei ole pakko olla. Moni varmaan tulee mielellään teidän paikallenne ja lapset saavat opettajan joka ehkä tykkääkin opettaa.

Jos niitä kokeita ym tulee niin valtavat kasat korjattavaksi että iltakin menee siinä niin onko aivan poissuljettua että opettaja tekisi ne työt koululla ja kenties pitäisi vanhempainvartin niille vanhemmille joille ei töiden puolesta sovi juuri se viikko ja juuri se aika joka opettajalle vain ja ainoastaan sopii?

Tai miksi yksinkertaisesti ei vaan voi pitää sitä palaveria puhelimessa tai Wilman kautta vaan on aivan pakko saada ne vanhemmat siihen naaman eteen?

Meillä oli yhdellä lapsella todella mahtava luokanvalvoja jonka kanssa pidimme tunninkin vanhempainvartin - hän sanoi heti alkuun että jutellaan niin kauan kuin haluat, ei tämä vartti niin tarkka ole. Kertoi siinä samalla omasta työstään ja koulun asioista ym. Ei mitään nillittämistä omasta valtavasta työmäärästä (ja tiedän että hänellä oli töitä, paljon opetustunteja ja ehti vielä vetää teatterikerhoakin)

No, tällaiset opettajat alkavat olla harvinaisuuksia. Ja hyvin pysyi teini-ikäistenkin luokka kasassa ilman häiriköintiä.

Vierailija
386/511 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tutulta. Samalla huoltajilta satelee merkityksellisiä viestejä, kuten oletko jo etsinyt Pirkon vaaleanpunaisen sormikkaan (juu, se on tämän päivän ykkösjuttu) ja voisitko kirjoittaa aina kaikki läksyt Wilmaan.

Minä, huoltaja, haluan mielelläni saada kaikki mahdolliset läksyt lapselleni sähköisesti, koska lapseni on erityislapsi ja hänellä on ongelmia aistisäätelyn, hahmottamisen ja oman toiminnan ohjaamisen kanssa, mutta ei oppimisvaikeutta. Melua vasten sanallisesti kuultu läksy tai liian kiireisesti lähtöhulinoissa merkitsemään pyydetty läksy ei valitettavasti aina välity lapsen mukana kotiin. Haluan myös mahdollisimman yksiselitteiset tehtävänannot. Tämä kaikki käy myös ilmi lapseni hojksista. Näin siksi, että puutteet huolellisuuden onnistumisessa tulkitaan koulussa "asenteeksi" opiskeltavaa ainetta kohtaan ja lipsahdukset ovat varsinaisten tietojen ohella arvioinnin kohteena ja vaikuttavat suoraan lapseni arvosanoihin. Selvitän siis jokaisen mahdollisen tilanteen, jossa jonkin tarvikkeen, tehtävän tai sen osan puuttumisesta on tullut wilmamerkintä, jos koulun toiminnalla on osuutta asiaan. Odotan, että viesteihini myös vastataan. Minä nyt satun olemaan se ihminen, joka valvoo oman lapseni etua, eivät opettajat sitä tee. Näitä ojentavia viestejä siis on luvassa ala-asteen loppuun saakka ja odotan, että niihin vastataan. Jos se ei miellytä, on opettajilla mahdollisuus antaa palautetta nykyisistä arviontikriteereistä ylemmilleen. Kadonneista sormikkaista en viestittele. Menen kauppaan ja ostan uudet.

Onko erityislapsen paikka normaalissa koulussa jos ei pysty esim. seuraamaan suullisia tehtävänantoja? Sama pätee lapsiin jotka eivät kykene olemaan häiriköimättä?

Kyllä nykyisin on, inkluusio on nykykoulun trendejä. Ei tuosta nyt voi vanhempaa syyttää, jos lapsella on hahmotushäiriö. Paitsi että täällä tietty voi. :)

Vierailija
387/511 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen pystyy kyllä kerran vuoteen osallistumaan lastaan koskevaan keskusteluun jos haluaa. Keskustelut pitää pitää opettajan työajalla, sillä muutoin opettaja joutuu ottamaan ajan takaisin muusta työajasta, eli se on silloin lapsiryhmältä poisotettua aikaa. 

Jos se on opettajan työajasta pois, niin yhä useampi vanhempi joutuu ottamaan palkatonta vapaata koko päivän, kun työmatka saattaa monella olla 100-200 km yhteen suuntaansa ja käytännössä tietää jopa kymmenien työntekijöiden työvuorojen uudelleen järjestelyjä, jotka työnantajat kokevat työlääksi.

Nykyään lapsellisten vanhempainvartit ja kehityskeskustelut opettajien työaikana vaikeuttavat jopa työntekijöiden työyhteisöä, kun niitä on jatkuvasti ja ainakin jos perheessä on useampi lapsi. Ja päälle kun lisätään vielä sairaslomat.

Tämä. Nimenomaan näin.

Jätetäänpä vaikka potilaat hoitamatta sairaalassa että ope saa pitää sen viisitoistaminuuttisen monologinsa silloin kun haluaa.

Eihän hammaslääkärikään sinua hoida silloin kun sinulle parhaiten sopii... Tai pankkivirkailija ole paikalla sinun työvuorojesi mukaan. Asiat hoidetaan virka-aikana.

Hammaslääkärille ja pankkiin voi varata ihan sen itselle sopivan ajan ja molemmat palvelevat pitkälle päivään ja iltaankin...

Ohis

Kyllä minä teen tiistaisin potilastyötä klo 09.30-19.00. Puolen tunnin ruokatauko ja jossain kohdin iltapäivää / iltaa käyn vielä juomassa mukin kahvia ja vähän välipalaa. Yleensä joku kirurginen toimenpide menee aina suunniteltua nopeammin, niin ehtii siinä kohdin taukoa pitämään. Ja vastaan kyllä aina soittopyyntöihinkin viimeistään seuraavana työpäivänä.

t. hammaslääkäri, jolla ei isompaa valitettavaa työstään

Vierailija
388/511 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajia on valtavasti työttömänä, kun taas työssä olevat väsyvät. Näillä luokkakoilla saisi olla kaksi opea per luokka.

Eiköhän peruskouluissakin siirrytä pian siihen ohjaajamalliin, joka on jo käytössä ammatillisessa koulutuksessa. Yhdellä ohjaajalla on 12-15 opiskelijaa, ja esim. kuutta ohjaajaa kohden on sitten yksi opettaja. Yhteistyössä sitten tehdään, tulokset monella paranevat ja rahaa säästyy, kun ohjaajat ovat paljon opettajia edullisempia. Ensin tämä tietty leviää lukioon ja yläkouluun.

Vierailija
389/511 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa koulujen ongelmista johtuu siitä, etteivät kaikki opettajat ole hyviä ammatissaan. Esim. minä olin huono luokanopettaja enkä sopinut alalle.

Silti väitän, että suurin ongelma tulevat oppilaiden kotoa.

Ei saa olla tabu, etteivät kaikki opettajat hallitse työtään.

Mutta samalla on myönnettävä sekin, etteivät kaikki lasten huoltajat ole päteviä vanhemmuuteen.

Omina opettajavuosinani huomasin että minä (l. huono opettaja) ja kelvoton huoltaja ovat lapsen kannalta pahin mahdollinen kombo.

Maailma on epätäydellinen paikka.

Vierailija
390/511 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.o. suurimmat ongelmat

T. 411

Vierailija
391/511 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Nimenomaan näin.

Ohis

Ja jopa lauantaisin.

Vierailija
392/511 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaisesti en haluaisi toimia opettajana, koska minulla ei ole mitään kiinnostusta opettamiseen, joten oppilaat kärsisivät. Tuo "tulkaa itse kokeilemaan" -mantra ei siis toimi.

Opettajan työ on varmasti ajoittain raskasta. Käsitteitä voidaan pyöritellä loputtomiin, mutta faktisesti opettajien työajat ja loma-ajat on jotain ihan muuta kuin millään muulla alalla. Miksi sitä on niiiin vaikea myöntää?? Miksi on niin vaikea myöntää sitä tosiasiaa, että monella muulla alalla työ on vielä raskaampaa, huonommilla työehdoilla ja huonommalla palkalla? Myös ylemmän korkeakoulututkinnon vaativissa tehtävissä.

Julkista sektoria syyllistetään koko ajan, mutta yksi ammattiryhmä on niin pyhä, että työaikoihin ei puututa. Se tuntuu järjettömältä ja kohtuuttomalta. Onneksi on muiden kiky-minuutit, joilla maa pelastuu :)

Minä ainakin myönnän. Kyllä opettajan virassa on puolensa.[/quote

Kiitos! Yksi rehellinen, arvostan :)

Vierailija
393/511 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin nuo opet ehtivät täällä kirjoittamaan vaikka on töitä 24/7.

Vierailija
394/511 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan työssä on vielä sekin etu ettei tarvitse miettiä lastenhoitojärjestelyitä syys/joulu/talvi/kesälomille kuten useimmissa muissa ammateissa toimivien.

Missä muussa ammatissa on tuollaiset lomat? Ei missään.

Vierailija
395/511 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kokenut kummoisia ongelmia. Olen opettanut kaikilla asteilla mutta olenkin mies.

Ammattikoululaiset olivat joko hirveän hankalia tai helppoja luokasta. Lukio oli silloin vielä luokkapohjainen ja lukiolaiset oli OK, ehkä kun opettamani aine oli poikien mieleen.

Opistossa oli monella oppimisen ja työllistymisen ajatus jotkut tappoivat vain aikaa.

Ala-asteen opettaja en ole ollut ja ihmettelen nykymenoa työharjoittelussa ja omien lasten kanssa tuli ihan toiset käsitykset. Naisvaltaisuus ja naisten arvot ei voi soveltua koko ikäluokalle. Tulee väkisinkin häiriköitä, kun puolella luokasta ei ole edes isää kotona.

Vierailija
396/511 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opet aina sanoo, että työtä ei jaksaisi ilman pitkiä lomia. Mites lastentarhanopettajat sitten jaksaa? Heillä on ihan normaalit lomat ja normaalipituiset työpäivät ja samaa sirkusta vetävät, vieläpä pienemmällä palkalla.

Lastentarhanopettajilla ei taida olla ihan samoja paineita lasten oppimisesta ja arvioinnista.

Vierailija
397/511 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kokenut kummoisia ongelmia. Olen opettanut kaikilla asteilla mutta olenkin mies.

Ammattikoululaiset olivat joko hirveän hankalia tai helppoja luokasta. Lukio oli silloin vielä luokkapohjainen ja lukiolaiset oli OK, ehkä kun opettamani aine oli poikien mieleen.

Opistossa oli monella oppimisen ja työllistymisen ajatus jotkut tappoivat vain aikaa.

Ala-asteen opettaja en ole ollut ja ihmettelen nykymenoa työharjoittelussa ja omien lasten kanssa tuli ihan toiset käsitykset. Naisvaltaisuus ja naisten arvot ei voi soveltua koko ikäluokalle. Tulee väkisinkin häiriköitä, kun puolella luokasta ei ole edes isää kotona.

Aika ylimielistä ja yleistävää kirjoittelua sinulta. Jos ja kun sinulla on ollut hyvä tuuri työssäsi ei välttämättä tarkoita, että olet ylivertainen. Ei minullakaan ole ollut isompia ongelmia opetustyössäni, mutta en kuvittele sillä perusteella, että ne, joiden työ on raskasta, ovat jotenkin vaan minua huonompia. Olen nainen ja ymmärrän, että minun kokemukseni eivät ole yhtä kuin koko maailman totuus. Kokeile nyt ihmeessä luokanopen työtä haastavan ryhmän parissa ja tule sitten kertomaan ratkaisiko pelkkä sukupuolesi ja ylivertaisuutesi kaikki ongelmat.

Vierailija
398/511 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika ylimielistä ja yleistävää kirjoittelua sinulta. Jos ja kun sinulla on ollut hyvä tuuri työssäsi ei välttämättä tarkoita, että olet ylivertainen. Ei minullakaan ole ollut isompia ongelmia opetustyössäni, mutta en kuvittele sillä perusteella, että ne, joiden työ on raskasta, ovat jotenkin vaan minua huonompia. Olen nainen ja ymmärrän, että minun kokemukseni eivät ole yhtä kuin koko maailman totuus. Kokeile nyt ihmeessä luokanopen työtä haastavan ryhmän parissa ja tule sitten kertomaan ratkaisiko pelkkä sukupuolesi ja ylivertaisuutesi kaikki ongelmat.

Taas naiset vastaan miehet. On se väärin jos miehet saavat luokkaan työrauhan helpommin, hoitavat asiat vanhempien kanssa nopeammin ja kätevämmin. Vain työssään kärsivä iltakaudet suunnitteleva stressaava naisopettaja on oikea opettaja.

Vierailija
399/511 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opet aina sanoo, että työtä ei jaksaisi ilman pitkiä lomia. Mites lastentarhanopettajat sitten jaksaa? Heillä on ihan normaalit lomat ja normaalipituiset työpäivät ja samaa sirkusta vetävät, vieläpä pienemmällä palkalla.

Lastentarhanopettajilla ei taida olla ihan samoja paineita lasten oppimisesta ja arvioinnista.

Nykyään on.

Vierailija
400/511 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta opettajan palkka pitäisi jotenkin perustua tulosvastuuseen, ihan samalla tavalla kuin muissakin ammateissa, sillä hyvä opettaja ansaitsi bonuksen, mutta nyt opettajat ovat tasapäistetty, oli hänen ammattiosaaminen mikä tahansa.

Loistava ajatus! Harmitti ihan vietävästi kuunnella lasten valitusta aina tietyistä opettajista (meillä kolme lasta, kaikki kävivät samaa koulua) jotka eivät osaa ylläpitää työrauhaa, opettaa ymmärrettävästi tai pahimmillaan traumatisoivat lapsia omituisella ja arvaamattomalla käytöksellä. Hyviäkin opettajia olisi varmasti työtä vailla...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä