Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperheen joululahjat

Vierailija
03.10.2017 |

Kysytäänpäs nyt tälläistäkin kun tänään sain tiukan puhelun miniältä. Pojan vaimolla ensimmäisestä liitosta 2 lasta 12 ja 10 v ja poikani kanssa lapset 7 ja 3v Niin ostatteko mummut ja vaarit kaikille samanarvoset lahjat vai niille omille paremmat. Olen ostanut omille lapsenlapsille noin 100€ arvoset joulu ja synttärilahjat ja miniän lapsille noin 20€ arvoset lahjat. Tänään sain tosiaan puhelun jossa miniä sanoi että kaikille on oltava saman arvoset lahjat tai ei oteta lahjoja ollenkaan vastaan. Lapset saavat myös isän puolen isovanhemmilta lahjat. Kuinka teillä toimitaan?

Kommentit (772)

Vierailija
481/772 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä erehdyin sanomaan miehelle, kun anoppi osti meidän yhteisille lapsillemme kalliimmat lahjat kuin mun edellisestä avioliitosta oleville lapsille. Sanoin, että on väärin mun lapsiani kohtaan, kun jouluaattona he saa vähemmän ja halvempia lahjoja kuin sisaruksensa. Miehen mielestä asiassa ei ollut mitään ongelmaa, mutta vaadin häntä ilmoittamaan äidilleen, että joko kaikille samanarvoiset lahjat tai ei meidän perheeseen lahjoja ollenkaan. Lisäsin vielä, että jos haluaa jotain ostaa, voi ostaa jotain pientä. Arvatkaapa, mitä mies teki? Sopi ex-vaimonsa kanssa, että heidän yhteiset lapsensa eivät ole enää jouluaattoisin meillä (naiselle tämä sopi oikein hyvin, koska on jouluihminen) ja äitinsä kanssa, että anoppi ostaa meidän lapsille vain pienet lahjat ja käyttää lopun joulubudjetistaan miehen ex-vaimon luona asuville lapsenlapsilleen. Mies ei edelleenkään tajua, mikä meni väärin vaan väittää, että mähän halusin, ettei lapseni jouluaattona pety. 

Musta sä olet älytön mutta ei sun mieskään mitenkään erityisen rakastavalta isältä vaikuta, jos lasten saamat kalliimmat lahjat menee sen edelle, että voisi viettää välillä joulua yhdessä lasten kanssa. Mut ehkä teidän tapauksessa kaikki voittivat.

Tosin, tää on kyllä selvästi jonkun eriarvoista kohtelua puolustavan provo..

Vierailija
482/772 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä erehdyin sanomaan miehelle, kun anoppi osti meidän yhteisille lapsillemme kalliimmat lahjat kuin mun edellisestä avioliitosta oleville lapsille. Sanoin, että on väärin mun lapsiani kohtaan, kun jouluaattona he saa vähemmän ja halvempia lahjoja kuin sisaruksensa. Miehen mielestä asiassa ei ollut mitään ongelmaa, mutta vaadin häntä ilmoittamaan äidilleen, että joko kaikille samanarvoiset lahjat tai ei meidän perheeseen lahjoja ollenkaan. Lisäsin vielä, että jos haluaa jotain ostaa, voi ostaa jotain pientä. Arvatkaapa, mitä mies teki? Sopi ex-vaimonsa kanssa, että heidän yhteiset lapsensa eivät ole enää jouluaattoisin meillä (naiselle tämä sopi oikein hyvin, koska on jouluihminen) ja äitinsä kanssa, että anoppi ostaa meidän lapsille vain pienet lahjat ja käyttää lopun joulubudjetistaan miehen ex-vaimon luona asuville lapsenlapsilleen. Mies ei edelleenkään tajua, mikä meni väärin vaan väittää, että mähän halusin, ettei lapseni jouluaattona pety. 

En ymmärrä? Siis teidän perheessä on sun edellisen liiton lapset ja teidän yhteiset? Ja nyt ne sun edellisen liiton lapset on menossa miehen exälle? Vai teidän yhteiset? Miksi? Miten miehen eksä liittyy teidän lapsiin tai sun lapsiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/772 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta sä olet älytön mutta ei sun mieskään mitenkään erityisen rakastavalta isältä vaikuta, jos lasten saamat kalliimmat lahjat menee sen edelle, että voisi viettää välillä joulua yhdessä lasten kanssa. Mut ehkä teidän tapauksessa kaikki voittivat.

Tosin, tää on kyllä selvästi jonkun eriarvoista kohtelua puolustavan provo..

Provohan tuo on. Sillä menee eksän nyksän eksän lapset, omat lapset ja yhteiset lapset ihan sekaisin tuossakin tarinassa luultavasti siitä syystä, että on jankannut nuita kuvioitaan sivukaupalla ja sekoaa niissä sitten omissa tarinoissaankin 😂.

Vierailija
484/772 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeää, että ap lähtee syyslomalle vain biologisten lapsenlapsien kanssa. Miltä tuntuu niistä miniän lapsista, kun eivät pääse matkaan. Perheen sisällä kaikki tasa-arvoisia. Joko kaikki lapset matkaan ja maksaa reissun tai ei ketään. Itse panisin välit poikki tuollaisen anopin kanssa ja en antaisi tavata enää niitä biologisia lapsenlapsiakaan

Otakko sä mukaan joka kerta lomalle pari naapurin mukulaa tai työkaverin mukuloita?

Aivan en mäkään ota mitää vieraita vaan ne omat lapsenlapset

Otan. Lasten koulukavereita ja vaimon persaukisen veljen lapsia. Toki meillä on siihen varaa kun olemne molemmat isotuloisia.

Normi tai pienillä tuloilla ei onnistuisi. En jaksa niuhottaa pienistä enkä laskea joka euroa vaan halyan lapsille elämyksiä kavereiden kanssa.

Vierailija
485/772 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ennestään 2 omaa lasta ja miehelläni 2 lasta aiemmasta liitosta. Lisäksi meillä on 2 sijoitettua lasta. Omat vanhempani ostavat kaikille saman arvoiset lahjat ja kohtelevat muutenkin tasapuolisesti. Kukaan ei siis ole "parempi" lapsenlapsi, vaan kaikki ovat samalla viivalla. Näin on hyvä <3 

Vierailija
486/772 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä tasa-arvoa vaativat on juuri niitä miniöitä jotka on kahta kättä käyttäen valmiita kahmimaan kaiken hyödyn ja materian itselleen ja lapsilleen miehensä suvusta vaikka ei mitään sukua olekkaan. Perinnönkin tullessa kohdalle yrittävät siitä ronia lapselleen osan vaikka heille ei kuulu mitään.

Jännä juttu myös on se että se on aina miniä. En ole tavannut vielä yhtäkään ahnetta vävyä

Vierailija
487/772 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni vanhemmat ovat aina muistaneet lapsiani ihan suunnilleen samantasoisilla lahjoilla kuin biologisia lastenlapsiaan. Omat vanhempani taas hukuttavat lapseni lahjoihin, miehen tyttäret saattavat saada jonkun karkkipussin tms. Ette ikinä arvaa, kumpien kanssa meidän on helpompi ja mukavampi viettää aikaa? Ja pointtina ei ole ne lahjat, vaan ylipäätään se tapa kohdella perheen lapsia.

Ohi menee että kolisee... mutta itse kylläkään en 80-luvulla lapsena en saanut mummeilta/vaareilta muuta kuin sen kymmenen markan karkkipussin jouluna. Eikä saanut siis muutkaan lapsenlapset ja homma oli okei.  Omat vanhemmat ostivat sitten normaalisetin, kummeilta tuli joku erityinen tietty aina joka joulu siihen asti kun täytti sen 14v. Ihmettelen tämän päivän isovanhempia kun lahjat pitää olla megalomaanisia, miten joku mummo pikku kansaneläkkeestään kalliiden vastikkeiden ja lääkemenojen jälkeen pystyy  noita ostamaan jos on paljon lapsenlapsia? Kysyy epätietoinen sinkku lapseton :)  voi voi noita uusiperhekuvioita.. olisiko siinä mitään ideaa että jos bonuslapsi on oikeasti läheinen niin sitten voisi ostaa vähän kalliimman, mutta toisaalta taas... ääh! En osaa sanoa mitään.

Itse olen kummi sisareni pojalle, hälle ostan noin 30-50 euron lahjan jouluisin mutta muille sisarusten lapsille en osta joululahjaa.

Vierailija
488/772 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä tasa-arvoa vaativat on juuri niitä miniöitä jotka on kahta kättä käyttäen valmiita kahmimaan kaiken hyödyn ja materian itselleen ja lapsilleen miehensä suvusta vaikka ei mitään sukua olekkaan. Perinnönkin tullessa kohdalle yrittävät siitä ronia lapselleen osan vaikka heille ei kuulu mitään.

Jännä juttu myös on se että se on aina miniä. En ole tavannut vielä yhtäkään ahnetta vävyä

Joo joo, sua kiukuttaa kun et oikolukenut tarinaasi ja kompastuit selvään virheeseen. Kaikki miniät on ahneita ja naivat rahasta, juu juu. Ja tasa-arvoa vaativat ovat kaikki ahneita miniöitä, jotka havittelevat rikasta miestä, ollaan eronneita tottakai. Ja ollaan kaikki miniät sitä mieltä, että naapurin lapset, miehen sisarukset, plan-kummilapset ja kaikki pitää ottaa matkoille mukaan ja kustantaa koko korttelille ajokortti, sellaista tasa-arvoa me vaaditaan juu. Unohtamatta eksän nyksän eksän nyksän eksän eksän lapsia ja kaikkia siltä väliltä.

Vierailija
489/772 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo joo, sua kiukuttaa kun et oikolukenut tarinaasi ja kompastuit selvään virheeseen. Kaikki miniät on ahneita ja naivat rahasta, juu juu. Ja tasa-arvoa vaativat ovat kaikki ahneita miniöitä, jotka havittelevat rikasta miestä, ollaan eronneita tottakai. Ja ollaan kaikki miniät sitä mieltä, että naapurin lapset, miehen sisarukset, plan-kummilapset ja kaikki pitää ottaa matkoille mukaan ja kustantaa koko korttelille ajokortti, sellaista tasa-arvoa me vaaditaan juu. Unohtamatta eksän nyksän eksän nyksän eksän eksän lapsia ja kaikkia siltä väliltä.

En tiedä keneen viittaat mutta tuo oli ensimmäinen kirjoitukseni tähän ketjuun. Olen kuitenkin lukenut koko höskän.

Vierailija
490/772 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tilanne on ratkaistu näin ja toimii (minulla siis 2 lasta ja miehellä 2): Kukin ostakoon lapsille lahjaksi mitä vain tai olkoon ostamatta yhtään mitään. Me lopuksi ratsaamme lahjat (määrä/arvo) niin että kaikille on tulossa suunnilleen yhtä paljon / saman arvosta. Jos näin ei ole käymässä automaattisesti niin omilla lahjoillamme tasaamme tilanteen. Näin lapset tulevat kohdelluksi tasa-arvoisesti, mutta yhtälailla emme puutu muiden toimintaan.

Vierailija
491/772 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkillinen miniä. Miten hänen äpäränsä aikaisemmasta suhteesta voisivat mitenkään olla ap:lle samanarvoisia kuin oikeat lapsenlapset?

Vierailija
492/772 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä? Siis teidän perheessä on sun edellisen liiton lapset ja teidän yhteiset? Ja nyt ne sun edellisen liiton lapset on menossa miehen exälle? Vai teidän yhteiset? Miksi? Miten miehen eksä liittyy teidän lapsiin tai sun lapsiin?

Ei tietenkään mun eikä meidän yhteiset lapset ole menossa miehen exälle, haloo!!! Vaan miehen lapset edellisestä avioliitosta ei tule enää jouluaattoiksi meille vaan tulevat vasta joulupäivänä tai tapanin päivänä käymään. Ennen olivat joka toinen joulu äidillään ja joka toinen isällään. Nyt ovat jouluaaton aina äidillään.

Vierailija
493/772 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on neljä aikuista lasta. Yhdellä on neljä lasta, yhdellä kaksi omaa + kaksi bonuslasta, kahdella ei ole ollenkaan lapsia (kahdella nuorimmalla).

Emme ole pienituloisia emmekä myöskään kovin suurituloisia. Toki voimme itsellemme hankkia sen mitä tarvitaan kulloinkin, ilman että täytyy kauheasti surra ja miettiä. Mutta kyllä syntymäpäivät ja varsinkin joulu muodostavat ison loven lompakkoon vuosittain. Tätä on ehkä jonkun toisen vaikea ymmärtää. Että vaikka huoleti ostetaan uusi takki kun on sen aika, ei silti kylvetä rahassa sillä tavalla että sitä voisi kylvää kaikkialle. 

Syötämme koko porukan jouluna, pääsiäisenä, äitienpäivänä ja isänpäivänä. Ja  ympäri vuoden porukkaa käy meillä syömässä, omat ja nämä ns. bonukset. Joululahja-asian olemme ratkaisseet siten, että jokaiselle omalle lapselle annetaan saman verran rahaa, joka on sitten joulurahaa. Lapselliset lahjokoot sillä lapsiaan jos haluavat, lapsettomat käyttävät itseensä tai laittavat säästöön. Neulon sukkia pitkin vuotta, joulun alla sitten jakelen niitä pehmeihin paketteihin. Pikkulapsethan niitä eivät kylläkään juuri arvosta, mutta pysyypähän jalat lämpiminä.

Emme kannata turhaa tavaranvaihtoa, joten emme myöskään toivo tavaralahjoja itsellemme.

Uskon että tulee kalliiksi kun porukkaa on paljon. Neuvo: puhu asiallisesti lastesi kanssa asiasta avoimesti. Ja kun tulevat pitkin vuotta kyläilemään isolla porukalla, ei ole aina pakko tehdä ruokaa. Ihan kahvit/mehut ja pientä keksiä/pullaa tms.

Lahjakäytäntösi kuulostaa täysin oikeudenmukaiselta. Jokainen saa käyttää summan haluamallaan tavalla.  Eikä tule turhaa romua mitä kaikilla on kaapit täynnä.

Vierailija
494/772 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään mun eikä meidän yhteiset lapset ole menossa miehen exälle, haloo!!! Vaan miehen lapset edellisestä avioliitosta ei tule enää jouluaattoiksi meille vaan tulevat vasta joulupäivänä tai tapanin päivänä käymään. Ennen olivat joka toinen joulu äidillään ja joka toinen isällään. Nyt ovat jouluaaton aina äidillään.

Höpö höpö, sä puhuit teidän yhteisistä lapsista ja sinun lapsista. Et miehen lapsista. Olisi kannattanut olla tarkempi tämän provon kanssa 😂.

Vierailija
495/772 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin uusioperheen lapsi v -88 alkaen. Asuin isän ja äitipuolen kanssa, pikkuveli syntyi vuotta myöhemmin. Omaan äitiini en pitänyt juurikaan yhteyttä (alkoholisti) mutta äidin vanhempiin kyllä. Vähintään kerran kuussa kävin heidän luonaan tai heidän kanssaan jossain. Synttäreitä juhlittiin myös heidän luonaan (vain minä + isovanhemmat, ei siis muita sukulaisia tms) ja samoin tapaninpäivä oli heidän oma joulu niin pitkään kun vain muistan.

Velipuoleni tai äitipuoleni ei koskaan heidän luonaan käynyt eikä veli saanut heiltä lahjoja synttäreinä/jouluna. Ei olla veljen kanssa tästä keskusteltu (edes näin aikuisena) joten ihan varmaksi en voi mennä sanomaan hänen tuntemuksistaan. Mutta jotenkin kun tuo systeemi oli ollut voimissaan vanhempieni erosta alkaen niin ehkä se sitten oli vain osa meidän perheen arkea. Joskus harvoin isovanhempani tulivat käymään meillä kotona ja kyllä ottivat veljeni sekä äitipuoleni huomioon siinä tilanteessa (kuten nyt käytöstapoihin kuuluukin). Isäni taas tuli juttuun ex-appivanhempiensa kanssa ihan hyvin (ja sivumennen sanoen, hän noiden vanhusten asioita hoitikin jonnin verran loppuvaiheessa kun oma äitini oli kuollut ja enoa ei kiinnostanut, tämä siis yli 20 v avioeron jälkeen). 

No saitko sinä äitipuolesi vanhemmilta lahjoja yhtä paljon kuin velipuolesi? Jos et, odotitko niitä. Jos sait, ymmärsitkö miten etuoikeutettu olit velipuoleesi nähden, kun sinua lahjotaan kolmelta taholta?

Etuoikeutettu kun äiti alkkis..? Ja eli ilman äitiä..?

Vierailija
496/772 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on neljä aikuista lasta. Yhdellä on neljä lasta, yhdellä kaksi omaa + kaksi bonuslasta, kahdella ei ole ollenkaan lapsia (kahdella nuorimmalla).

Emme ole pienituloisia emmekä myöskään kovin suurituloisia. Toki voimme itsellemme hankkia sen mitä tarvitaan kulloinkin, ilman että täytyy kauheasti surra ja miettiä. Mutta kyllä syntymäpäivät ja varsinkin joulu muodostavat ison loven lompakkoon vuosittain. Tätä on ehkä jonkun toisen vaikea ymmärtää. Että vaikka huoleti ostetaan uusi takki kun on sen aika, ei silti kylvetä rahassa sillä tavalla että sitä voisi kylvää kaikkialle. 

Syötämme koko porukan jouluna, pääsiäisenä, äitienpäivänä ja isänpäivänä. Ja  ympäri vuoden porukkaa käy meillä syömässä, omat ja nämä ns. bonukset. Joululahja-asian olemme ratkaisseet siten, että jokaiselle omalle lapselle annetaan saman verran rahaa, joka on sitten joulurahaa. Lapselliset lahjokoot sillä lapsiaan jos haluavat, lapsettomat käyttävät itseensä tai laittavat säästöön. Neulon sukkia pitkin vuotta, joulun alla sitten jakelen niitä pehmeihin paketteihin. Pikkulapsethan niitä eivät kylläkään juuri arvosta, mutta pysyypähän jalat lämpiminä.

Emme kannata turhaa tavaranvaihtoa, joten emme myöskään toivo tavaralahjoja itsellemme.

Uskon että tulee kalliiksi kun porukkaa on paljon. Neuvo: puhu asiallisesti lastesi kanssa asiasta avoimesti. Ja kun tulevat pitkin vuotta kyläilemään isolla porukalla, ei ole aina pakko tehdä ruokaa. Ihan kahvit/mehut ja pientä keksiä/pullaa tms.

Lahjakäytäntösi kuulostaa täysin oikeudenmukaiselta. Jokainen saa käyttää summan haluamallaan tavalla.  Eikä tule turhaa romua mitä kaikilla on kaapit täynnä.

Lahjakäytäntö on järkevä. Itse ehdottaisin, että esim. jouluksi kaikki tekisivät ja toisivat jotain? Joku tuo kalan, joku kinkun, joku laatikot, joku salaatin ja rosollit jne.

Vierailija
497/772 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin uusioperheen lapsi v -88 alkaen. Asuin isän ja äitipuolen kanssa, pikkuveli syntyi vuotta myöhemmin. Omaan äitiini en pitänyt juurikaan yhteyttä (alkoholisti) mutta äidin vanhempiin kyllä. Vähintään kerran kuussa kävin heidän luonaan tai heidän kanssaan jossain. Synttäreitä juhlittiin myös heidän luonaan (vain minä + isovanhemmat, ei siis muita sukulaisia tms) ja samoin tapaninpäivä oli heidän oma joulu niin pitkään kun vain muistan.

Velipuoleni tai äitipuoleni ei koskaan heidän luonaan käynyt eikä veli saanut heiltä lahjoja synttäreinä/jouluna. Ei olla veljen kanssa tästä keskusteltu (edes näin aikuisena) joten ihan varmaksi en voi mennä sanomaan hänen tuntemuksistaan. Mutta jotenkin kun tuo systeemi oli ollut voimissaan vanhempieni erosta alkaen niin ehkä se sitten oli vain osa meidän perheen arkea. Joskus harvoin isovanhempani tulivat käymään meillä kotona ja kyllä ottivat veljeni sekä äitipuoleni huomioon siinä tilanteessa (kuten nyt käytöstapoihin kuuluukin). Isäni taas tuli juttuun ex-appivanhempiensa kanssa ihan hyvin (ja sivumennen sanoen, hän noiden vanhusten asioita hoitikin jonnin verran loppuvaiheessa kun oma äitini oli kuollut ja enoa ei kiinnostanut, tämä siis yli 20 v avioeron jälkeen). 

No saitko sinä äitipuolesi vanhemmilta lahjoja yhtä paljon kuin velipuolesi? Jos et, odotitko niitä. Jos sait, ymmärsitkö miten etuoikeutettu olit velipuoleesi nähden, kun sinua lahjotaan kolmelta taholta?

Etuoikeutettu kun äiti alkkis..? Ja eli ilman äitiä..?

Näin aikuisena olen tosiaan pohtinut että isovanhemmat saattoivat yrittää paikata tuota äidin toimintaa sillä että viettivät aikaa kanssani. Toki toivon että myös ihan oman itseni takia halusivat näin tehdä :)

Vierailija
498/772 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, sä puhuit teidän yhteisistä lapsista ja sinun lapsista. Et miehen lapsista. Olisi kannattanut olla tarkempi tämän provon kanssa 😂.

Opettele lukemaan! Mä puhuin alussa meidän lapsista ja mun lapsista, koska nämä lapset, mä ja mies asutaan samassa taloudessa. Me vietetään AINA joulu yhdessä. Siksi mun lapsille oli epäoikeudenmukaista, että meidän yhteiset lapset saivat anopilta kalliimpia lahjoja kuin mun lapset. Miehellä on myös ex-vaimonsa kanssa lapsia, mutta he eivät asu meidän kanssa vaan äitinsä kanssa. Ja ovat olleet meillä jouluaattona vain joka toinen vuosi. 

Vierailija
499/772 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon viettänyt viimeisen kaksi tuntia lukien ketjua, aivan käsittämätöntä. En ole ikinä edes ajatellut että minun pitäisi ostaa lahjoja poikani lapsipuolille. Ostan 3:lle omalle lapsenlapselleni. Olen normaalituloinen mutta kyllä silti joulun aika tekee tiukkaa kun ostan lahjat ja tarjoan koko porukalle ruuat. Ostan arvokkaat lahjat sen ns. toivelahjan mutta että saan ne ostettua ei ole kyllä halua ostaa miniän entisille mitään.

Viime vuonna omiin lapsenlapsiin meni noin 550e  ja muitten sukulaisten lahjoihin vielä jokunen satanen ja siihen vielä ruuat päälle.

Ostakoot heille heidän omat isovanhemmat lahjat.

Vierailija
500/772 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tilanne on ratkaistu näin ja toimii (minulla siis 2 lasta ja miehellä 2): Kukin ostakoon lapsille lahjaksi mitä vain tai olkoon ostamatta yhtään mitään. Me lopuksi ratsaamme lahjat (määrä/arvo) niin että kaikille on tulossa suunnilleen yhtä paljon / saman arvosta. Jos näin ei ole käymässä automaattisesti niin omilla lahjoillamme tasaamme tilanteen. Näin lapset tulevat kohdelluksi tasa-arvoisesti, mutta yhtälailla emme puutu muiden toimintaan.

AP: Ehdota tämä miniällesi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan