Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka ette pidä matkustelusta

Vierailija
01.10.2017 |

Miksi ette? Eikö uudet elämykset kiinnosta, vai pelottaako? Ahdistaako kotoa lähteminen?

Kommentit (193)

Vierailija
121/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä nyt joku matkailun avartama kovasti yrittää tuoda esille omien valintojensa paremmuutta. Kotona viihtyvät ovat monta kertaa tuoneet jo esille omien valintojensa syyt, mutta ei tunnu kelpaavan.

Mulle taas tulee väistämättä sellainen käsitys, että ne ei-matkustavat kokevat jotain alemmuutta asiasta, enkä oikein ymmärrä, miksi. Eikö sitä voi ilman sarvia ja hampaita kertoa, miksi ei pidä matkustamisesta, eikä vain haukkua "matkailun avartamien" asennetta?

No en tiedä muista, mutta jos syynä on lähinnä se, ettei kestä matkailun aiheuttamaa stressiä, eikä ole varaa mennä niin, että stressi pienenisi, niin mitä sitä sulle tarttee alkaa toitottamaan?

Ei tarvikaan, jos ei halua 😂Tää on ihan vapaaehtoista ajankulua

Voi etkö nyt ymmärrä lukemaasi? Vastasin tähän: "Mulle taas tulee väistämättä sellainen käsitys, että ne ei-matkustavat kokevat jotain alemmuutta asiasta, enkä oikein ymmärrä, miksi. Eikö sitä voi ilman sarvia ja hampaita kertoa, miksi ei pidä matkustamisesta, eikä vain haukkua "matkailun avartamien" asennetta?"

Eli oletus oli, että törmäät tuollaisiin ilkkujiin irl. Ja kerroin sinulle, mitä heidän ilkkumisensa takana on, kun sinä ilmeisesti oletat, että sulle ois tunnustettava stressaantumisensa liian vähillä varoilla matkustaessa, jotta olisit tyytyväinenetkä utelisi heiltä mikä nyt mättää, ettet reissaa.

Vierailija
122/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä nyt joku matkailun avartama kovasti yrittää tuoda esille omien valintojensa paremmuutta. Kotona viihtyvät ovat monta kertaa tuoneet jo esille omien valintojensa syyt, mutta ei tunnu kelpaavan.

Mulle taas tulee väistämättä sellainen käsitys, että ne ei-matkustavat kokevat jotain alemmuutta asiasta, enkä oikein ymmärrä, miksi. Eikö sitä voi ilman sarvia ja hampaita kertoa, miksi ei pidä matkustamisesta, eikä vain haukkua "matkailun avartamien" asennetta?

No en tiedä muista, mutta jos syynä on lähinnä se, ettei kestä matkailun aiheuttamaa stressiä, eikä ole varaa mennä niin, että stressi pienenisi, niin mitä sitä sulle tarttee alkaa toitottamaan?

Koska käytit siis sanaa "ne ei-matkustavat". Jos olisit viitannut tähän ketjuun, jossa tietenkään ei ole pakko keskustella, olisit varmaankin voinut sanoa että "te ei-matkustavat", mikäli vielä osaat äidinkieltäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun lukee ihmisten vastauksia ketjussa, niin kyllä suurimmalla osalla on syynä se, että joudutaan matkustamaan liian halvalla, kun on kerran kaikenmaailman odottelua ja jonotusta. Jos on panna rahaa kunnolla haisemaan reissussa, niin johan se on täysin toisella lailla mukavaa.

Js siis sanon tämän matkailyuani kyllä aikoinaan pienellä budjetilla, silloin kun elin muutenkin vaatimattomasti. Mutta miksi ihmeessä alentuisin siihen enää, kun ei ole pakko? Ei elämäni kotonakaan vaurasta ole, mutta se on tuttua, ja siksi helppoa (ei stressaavaa). Jos lähtisin jonnekin, niin haluaisin kokea ripauksen luksusta, en tungeksia muiden turistimuulien kanssa low budget meiningillä.

Ja olen matkustellut myös sillä lailla, että rahaa oli siihen ihan kivasti, nimittäin muiden rahoilla... 😍Silloin se on ihan helvetin kivaa. Kiitos isoäiti reissuistamme!

Vierailija
124/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ollut matkojesi huippuhetki ap?

En oo ap, ja oon käynyt intiat ja pietarit, mutta:

Hanko

Porvoo

Naantali

Kotka

Suomessa on ihania kesäkaupunkeja. Turku ja Tampere lisäksi.

Vierailija
125/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin matkailu on vahvistanut itseluottamusta, osaan lukea karttoja ja aikatauluja, selviän pienellä budjetilla.

Koen matkat juuri oppimisena, koskaan ei voi olla liian sitkeä tai neuvokas. Tästä on hyötyä muussa elämässä. Turhia riskejä pitää tietysti välttää.

Mutta: aivan yhtä tyhmää kuin leuhkia

matkustamisella on se, jos leuhkii sillä että ei matkusta.

Tuntemani ei-matkustaneet ovat yleensä muista riippuvaisia ekstroverttejä, eivät osaa englantia, joillakin jopa elämänpelko.

Tärkeää on elää omannäköistä elämää. Ei tarvi matkustaa jos ei huvita.

Vierailija
126/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan stressi on yksi suuri syy, miksi en halua matkustaa lasten kanssa. En voi kuvitella mitään tuskallisempaa, kuin loman pilaavat kakarat. Muutenkin loma menee helposti pilalle, jos on stressiä. Lapset eivät nauti samoista asioista kuin minä, miksi ihmeessä menisimme lomalle? Ehkä sitten, jos joskus jaamme samat mielenkiinnon kohteet lomilla.

Vierailija
127/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tätäkin alapeukutetaan, kyllä ihmiset on hassuja!

Vierailija
128/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin matkailu on vahvistanut itseluottamusta, osaan lukea karttoja ja aikatauluja, selviän pienellä budjetilla.

Koen matkat juuri oppimisena, koskaan ei voi olla liian sitkeä tai neuvokas. Tästä on hyötyä muussa elämässä. Turhia riskejä pitää tietysti välttää.

Mutta: aivan yhtä tyhmää kuin leuhkia

matkustamisella on se, jos leuhkii sillä että ei matkusta.

Tuntemani ei-matkustaneet ovat yleensä muista riippuvaisia ekstroverttejä, eivät osaa englantia, joillakin jopa elämänpelko.

Tärkeää on elää omannäköistä elämää. Ei tarvi matkustaa jos ei huvita.

Mä taas tiedän tuon kaiken jo joskus matkustettuani. En oikein enää tiedä, minkä asian ottaisin matkatessa haasteekseni, jos sellaiseksi ei lasketa vitutuksen sietämisen opettelua, kun jokin menee vikaan.

Vierailija
129/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tätäkin alapeukutetaan, kyllä ihmiset on hassuja!

No siksi alapeukutin, koska et ymmärtänyt saamaasi vastausta.

Vierailija
130/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi etkö nyt ymmärrä lukemaasi? Vastasin tähän: "Mulle taas tulee väistämättä sellainen käsitys, että ne ei-matkustavat kokevat jotain alemmuutta asiasta, enkä oikein ymmärrä, miksi. Eikö sitä voi ilman sarvia ja hampaita kertoa, miksi ei pidä matkustamisesta, eikä vain haukkua "matkailun avartamien" asennetta?"

Eli oletus oli, että törmäät tuollaisiin ilkkujiin irl. Ja kerroin sinulle, mitä heidän ilkkumisensa takana on, kun sinä ilmeisesti oletat, että sulle ois tunnustettava stressaantumisensa liian vähillä varoilla matkustaessa, jotta olisit tyytyväinenetkä utelisi heiltä mikä nyt mättää, ettet reissaa.

Okei. Kotona viihtyvät ja "matkailun avartamat" viittaavat ketjun vastaajiin, mutta ne ei-matkustavat eivät, vaan se viittaa mielestäsi ihmisiin IRL. Asia selvä. Tässä on varmaan joku logiikka.

Vierailija
131/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään mutta en pienten lasten kanssa. Sopivia alkaa olla vasta n. 6-vuotiaina. Oma subjektiivinen kokemus ja näkemys.

Vierailija
132/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se matka ja kaikki pakkaaminen ja muu säätö ärsyttää niin paljon että parempi jäädä kotiin. Kun teleportti keksitään, vaihdan maisemaa ihan mielelläni.

Vierailija
133/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. Kotona viihtyvät ja "matkailun avartamat" viittaavat ketjun vastaajiin, mutta ne ei-matkustavat eivät, vaan se viittaa mielestäsi ihmisiin IRL. Asia selvä. Tässä on varmaan joku logiikka.

Ja millä lailla on nähtävissä, että "matkailun avartamat" viittaavat tähän ketjuun, eikä esimerkiksi kaikkiin tuttuihisi irl, jotka ovat matkustelleet paljon ja myös saaneet sitä kritiikkiä irl ja olisitte joskus keskustelleet tästä?

Vierailija
134/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eikö sitä voi ilman sarvia ja hampaita kertoa, miksi ei pidä matkustamisesta, eikä vain haukkua "matkailun avartamien" asennetta"

Tämän lauseen ei mitenkään tarvitse ymmärtää olevan moitetta tässä ketjussa haukkujiin, koska sehän oli ennemmin kysymys tässä ketjussa oleville, kuin moite heistä.

Vierailija
135/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska haluan levätä vapaa-ajallani, ladata akkuja jotta jaksan taas työviikon. Matkoilla en pysty lepäämään, vaan stressaannun vain lisää, kun koko ajan pitäisi mennä katsomaan sitä ja tätä. Enkä näe mitään järkeä siinä, että matkustan vaikka Dubaihin lepäämään hotellissa, kun levätä voi kotonakin, ja internetin kautta voi matkustaa "nojatuolissa". Tarvitsen sitä omaa aikaa omassa kodissani, en jossain ulkomailla tai vieraissa paikoissa. Me kaikki nautimme erilaisista asioista. Minä nautin jokaisesta minuutista, jonka saan viettää omassa kodissani.

Musta on niin ihanaa kun Avaraa luontoa katsoessa voi skipata Afrikan safarit. Ei tarvi rokotteita, ei nukkua hikisenä hyttysverkkojen seassa, ei tarvitse pettyä kun sarvikuono näyttää pelkkää persettä kilometrien päässä ja matka maksanut monta tonnia. Säästyy kaikelta vaivalta avaamalla töllön ja saa vielä hyvän tietopaketin eläimestä selostettuna.

Vierailija
136/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tiivistettynä näiden vastausten perusteella, matkustelusta eivät tykkää ihmiset, joita stressaa, ahdistaa, väsyttää, ei kiinnosta, olen liian laiska, kolottaa, liian riskialtista, ei rahaa, jne.

Kuulostaa huikean innostavalta, energiaseltä ja kiinnostavalta ihmisryhmältä.

Itse olen matkustanut riittävästi, en saa siitä niin paljon että se enää olisi kaiken vaivan ja rahan arvoinen. Lisäksi työhöni kuuluu matkustamista, joten joudun joka tapauksessa säännöllisesti lentelemään.

Myös ympäristövaikutukset painavat, en haluaisi olla mukana tuhoamassa lapsilleni jäävää maapalloa. Iän myötä elämyshakuisuus karisee ja löytää iloa ihan kotinurkista ja läheisten kanssa olemisesta.

Vierailija
137/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa vaivautua ja viihdyn kotona. Olen nojatuoli matkaaja ja luen paljon matkakertomuksia ja -blogeja.

Vierailija
138/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Miksi maksaa siitä minkä kotona voi tehdä "ilmaiseksi". Toki se kotona asuminenkin maksaa, mutta reissussa nukkumisesta ja syömisestä tulee moninkertainen hinta. Kotona on hyvä ja muailman näkee telkkarista.

Vierailija
139/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi matkustamattomuutta pidetään oletusarvoisesti huonompaan kuin matkustamista? Ihan kuin vaikka se, ettei ratsasta tai omista kissaa tai autoa pitäisi perustella jotenkin. Matkustelija voidaan nähdä myös itsekkäännä luontotuholaisena. Haluaisimmeko me luovuttaa vaikka viidenneksen Helsingistä ulkomaisien turistien majoittamiseen ja viihdyttämiseen?

Kun sinkkuna ostin omistusasunnon piti tehdä valinta Oma valintani oli ihana ja valoisa asunto lasiterassilla ja pihalla ja autokatoksella. Tässä nautin olostani jokainen päivä. Vaihtoehtona pihistää arjesta, jotta voi nauttia muutamia viikkoja vuodessa. Minulle sopi paremmin näin päin.

Vierailija
140/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paha  astma ja hajusteherkkyys, en voi olla junassa tai lentokoneessa tai yöpyä muualla kuin kotona sen vuoksi. En ole koskaan lentänyt. En voi olla muualla kuin kotonani tai sukulaisellani, muualla sairastun. Onneksi olen jo tottunut tähän. Ehkä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä