Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka ette pidä matkustelusta

Vierailija
01.10.2017 |

Miksi ette? Eikö uudet elämykset kiinnosta, vai pelottaako? Ahdistaako kotoa lähteminen?

Kommentit (193)

Vierailija
101/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein jaksa ymmärtää Suomen luonnon hehkutusta. Joo, on kaunista varsinkin ajoittain ja jossain paikoissa, on todellakin, mutta ainakin minuun on sisäänrakennettu uuden kaipuu. Ei sitä samaa kotikuusta jaksa joka päivä katsella, vaikka olis miten kaunis. Ja talvi, brrrr.

Jotkut jopa pitävät talvesta. Itse en pidä helteestä, koska se vyöryy päälle. Talvella voi pukeutua lämpimästi ja kylmyys on voitettu.

Niin, huomaatko, että itsekin pidät lämmöstä, etkä kylmästä? Jotkut haluavat sen lämmön ilman viittä vaatekerrosta.

Usein kuulee juuri, että talven kylmyydessä on kiva juoda kuumaa kaakaota takkatulen loimussa ja vilttiin käpertyneenä. Samalla arvostellaan niitä, jotka haluavat nauttia lämmöstä riippumatossa palmun alla. Missä ovat oikeasti ne, joista on kivaa olla kylmässä?

Helteen ongelma on se, että jossain vaiheessa ei voi enää poistaa vaatteita ja on silti kuuma. Helteellä nukkuminen on esimerkiksi ihan helvetillistä ilman kunnon ilmastointia. Mulle on kyllä ihan sama, jos joku haluaa maata kaksi viikkoa rannalla.

Oikeastihan matkailulla ei ole mitään tekemistä ihmisen sivistyksen kanssa. Avarakatseinen ihminen varmaan ymmärtää, että me pidämme eri asioista. Sitä pidän kuitenkin vähän surullisena, jos lomalla on pakko päästä pois kotoa, jotta voi rentoutua. Kodin pitäisi kuitenkin olla paikka, jossa voi rentoutua ja ladata akkuja. Matkailu on kuitenkin siinä mielessä luksusta, että siitä pitäisi voida rahapulassa luopua.

Vierailija
102/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein jaksa ymmärtää Suomen luonnon hehkutusta. Joo, on kaunista varsinkin ajoittain ja jossain paikoissa, on todellakin, mutta ainakin minuun on sisäänrakennettu uuden kaipuu. Ei sitä samaa kotikuusta jaksa joka päivä katsella, vaikka olis miten kaunis. Ja talvi, brrrr.

Suomessa on paikkoja, joissa haluaisin käydä ja asioita jotka haluaisin nähdä.

Olavinlinna, Koli, Saimaan risteily, revontulet lapissa tunturin päältä, tekojärvet, jne.

Suomen matkailu on niin vatun kallista, pelkästään meno Lappiin junalla maksaa saman verran kuin lennot Kanarialle. Turkista saa jo osan majoitustakin, jos sinne haluaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika rajoittunut on jos mielestään suomessa on vain yksi puu, se kuusi joka näkyy ikkunasta ;)

Minulle luonto on mielenmaisema ja sielullinen asia. Kaikillahan näin ei ole, jolloin ei näe sitä kuuluisaa metsää puilta. Eihän sitä varmaan jaksakaan ymmärtää jos itseä ajaa vain sisäinen uutuudenpakko eteenpäin. Minä taas ymmärrän miksi moni matkustelee, mutta myös sen miksi minä en. Jännä homma että sen matkailun pitäisi avartaa, mutta kaikista suvaitsemattomimpia toisenlaiseen valintaan tuntuvat olevan juuri nämä "matkailun avartamat" henkilöt ;)

Tässä toistuu tuo, että "matkailun avartamat" ovat suvaitsemattomimpia. Voitko perustella? Tästä ketjusta sellaista käsitystä ei saa.

Vierailija
104/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika rajoittunut on jos mielestään suomessa on vain yksi puu, se kuusi joka näkyy ikkunasta ;)

Kotikuusi yritti olla symboli.

Vierailija
105/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut jopa pitävät talvesta. Itse en pidä helteestä, koska se vyöryy päälle. Talvella voi pukeutua lämpimästi ja kylmyys on voitettu.

Niin, huomaatko, että itsekin pidät lämmöstä, etkä kylmästä? Jotkut haluavat sen lämmön ilman viittä vaatekerrosta.

Usein kuulee juuri, että talven kylmyydessä on kiva juoda kuumaa kaakaota takkatulen loimussa ja vilttiin käpertyneenä. Samalla arvostellaan niitä, jotka haluavat nauttia lämmöstä riippumatossa palmun alla. Missä ovat oikeasti ne, joista on kivaa olla kylmässä?

Loistavasti perusteltu! 🙂

Vierailija
106/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaminen on vuoroin stressaavaa ja vuoroin tylsää (kaikki se odottelu). Muuten ei mitään lisättävää jo esitettyihin kommenteihin.

Vierailija
107/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nyt joku matkailun avartama kovasti yrittää tuoda esille omien valintojensa paremmuutta. Kotona viihtyvät ovat monta kertaa tuoneet jo esille omien valintojensa syyt, mutta ei tunnu kelpaavan.

Vierailija
108/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette? Eikö uudet elämykset kiinnosta, vai pelottaako? Ahdistaako kotoa lähteminen?

Mä itse asiassa pidän, mutta en matkustele, koska

- en halua maksaa paljon ja pettyä.

- En tykkää olla itse hoitamassa kaikkea, jos jokin menisi pieleen, ottaisin sen liian raskaasti, so että mokasin. Tai annoin itseni joutua muiden (siis ei matkaseurani, vaan kohteen, kulkuneuvon tms.) mokan alle.

- En tiedä edes minne menisin, koska kivoja paikkoja on aika paljon, ja ehtisin kuitenkin vain muutamiin lähivuosina, koska rahaa ei ole paljon.

- Olen matkustellut useissa maissa nuorena ja saanut asua muissa maissa (saksa, englanti) nuorena, joten oikeastaan homma tuntuu myös jo niin nähdyltä. En tiedä mitä uutta meneminen jonnekin voisi elämääni tuoda? Tykkäön samoista asioista olivatpa ne sitten Suomessa tai missä päin maailmaa tahansa, eli olla laitteella, jutella hyvän ystävän kanssa, istua kahvilassa ja muuta sellaista pientä. Ei sitä varten tarvitse matkustaa minnekään.

- Minusta olisi rahantuhlausta mennä vain ulkomaille siksi, että saa kokea yllä mainittuja asioita erilaisessa tai uudessa ympäristössä. Jos minulla olisi paljon rahaa, niin sitten se tuhlaus ei mitenkään haittaisi.

Vierailija
109/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ketään jonka kanssa lähteä esim. roadtripille Amerikkaan. Etelänmatkat ei kiinnosta pätkääkään, kokisin ajan ja rahan haaskaukseksi. Jos joutuisin pakosta sellaiseen, viettäisin ajan hotellihuonees jos se olis ilmastoitu.

Vierailija
110/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä nyt joku matkailun avartama kovasti yrittää tuoda esille omien valintojensa paremmuutta. Kotona viihtyvät ovat monta kertaa tuoneet jo esille omien valintojensa syyt, mutta ei tunnu kelpaavan.

Mulle taas tulee väistämättä sellainen käsitys, että ne ei-matkustavat kokevat jotain alemmuutta asiasta, enkä oikein ymmärrä, miksi. Eikö sitä voi ilman sarvia ja hampaita kertoa, miksi ei pidä matkustamisesta, eikä vain haukkua "matkailun avartamien" asennetta?

Vierailija
111/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä itse asiassa pidän, mutta en matkustele, koska

- en halua maksaa paljon ja pettyä.

- En tykkää olla itse hoitamassa kaikkea, jos jokin menisi pieleen, ottaisin sen liian raskaasti, so että mokasin. Tai annoin itseni joutua muiden (siis ei matkaseurani, vaan kohteen, kulkuneuvon tms.) mokan alle.

- En tiedä edes minne menisin, koska kivoja paikkoja on aika paljon, ja ehtisin kuitenkin vain muutamiin lähivuosina, koska rahaa ei ole paljon.

- Olen matkustellut useissa maissa nuorena ja saanut asua muissa maissa (saksa, englanti) nuorena, joten oikeastaan homma tuntuu myös jo niin nähdyltä. En tiedä mitä uutta meneminen jonnekin voisi elämääni tuoda? Tykkäön samoista asioista olivatpa ne sitten Suomessa tai missä päin maailmaa tahansa, eli olla laitteella, jutella hyvän ystävän kanssa, istua kahvilassa ja muuta sellaista pientä. Ei sitä varten tarvitse matkustaa minnekään.

- Minusta olisi rahantuhlausta mennä vain ulkomaille siksi, että saa kokea yllä mainittuja asioita erilaisessa tai uudessa ympäristössä. Jos minulla olisi paljon rahaa, niin sitten se tuhlaus ei mitenkään haittaisi.

Niin ja unohdin stressin, tai se oikeastaan sisältyy jo tuohon kohtaan kaksi, eli pelkoon siitä, että jokin menee pieleen.

Pieleen menemisen mahdollisuutta lisää myös se, jos halutaan mennä joka paikkaan oikein mahdollisimman halvalla, kuten minun nyt olisi pakko rahatilanteesta johtuen. Jos jokin menisi pieleen se myös saattaisi pilata budjetin, mikä myös lisäisi ahdistusta ja stressiä, mikä ei ole elämäni päämäärä eikä tarkoitus.

Oikeastaan tästäkin päästään tulokseen, että jos olisi kunnolla rahaa, niin tuokaan ei olisi ongelma, siis potentiaalinen stressi. Rahalla voi ostaa suorat lennot, lentokenttäloungen palveluineen, hotellin just siitä mistä haluaa, tarpeeksi room serviceä, ihan kaiken. Ja vain nauttia.

Mutta koska tähän ei ole varaa niin evvk.

Vierailija
112/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle taas tulee väistämättä sellainen käsitys, että ne ei-matkustavat kokevat jotain alemmuutta asiasta, enkä oikein ymmärrä, miksi. Eikö sitä voi ilman sarvia ja hampaita kertoa, miksi ei pidä matkustamisesta, eikä vain haukkua "matkailun avartamien" asennetta?

No en tiedä muista, mutta jos syynä on lähinnä se, ettei kestä matkailun aiheuttamaa stressiä, eikä ole varaa mennä niin, että stressi pienenisi, niin mitä sitä sulle tarttee alkaa toitottamaan?

Vierailija
113/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kiitos tästä keskustelusta, koska nyt oivalsin, miksi en matkusta. Se stressaisi minua aivan liikaa.

Ja olinkin ihmetellyt, että miten mä sitten nautin siitä aikoinaan, kun muut organisoivat asiat puolestani? No, tietenkin siksi, että silloin mun ei tarvinnut stressata!

äskeinen

Vierailija
114/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä vieraista paikoista, olen todella kotihiiri. Pelkään vieraita ihmisiä myös. Pelkään, että joudun pulaan vieraassa paikassa, enkä saa apua mistään. Pelkään etten osaa toimia oikein.

Pelkään jättää kodi tyhjäksi pitkäksi aikaa. Pelkään murtovarkaita ja vesivahinkoa.

Tuossa on hyvin syitä olla pitämättä matkustelusta.

Vierailija
115/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ketään jonka kanssa lähteä esim. roadtripille Amerikkaan. Etelänmatkat ei kiinnosta pätkääkään, kokisin ajan ja rahan haaskaukseksi. Jos joutuisin pakosta sellaiseen, viettäisin ajan hotellihuonees jos se olis ilmastoitu.

Tuollaiselle reissulle itse voisin lähteä!

Vierailija
116/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaminen on mielestäni ihan kivaa, mutta henkilökohtaisesti en koe sitä niin kiinnostavana että se olisi nähdyn vaivan ja menetetyn rahan arvoista.

Tykkään siis periaatteessa matkustamisesta, mutta en matkan suunnittelusta ja valmistelusta. Lähden kyllä mielelläni reissuun jos joku muu a)valitsee matkakohteen b)varaa lennot ja hotellin c)pakkaa tavarat ja d)mieluiten maksaa myös minun matkani. Joo, olen laiska ja pihi.

Vierailija
117/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en tiedä muista, mutta jos syynä on lähinnä se, ettei kestä matkailun aiheuttamaa stressiä, eikä ole varaa mennä niin, että stressi pienenisi, niin mitä sitä sulle tarttee alkaa toitottamaan?

Ei tarvikaan, jos ei halua 😂Tää on ihan vapaaehtoista ajankulua

Vierailija
118/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vihaan matkalaukkuelämää. Aina jotain unohtuu tai ei mahdu tai yhtäkkiä tarvitsetkin jotain mikä jäi kotiin. Stressi siitä että on periaatteessa aikataulu koko ajan.

Vierailija
119/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun lukee ihmisten vastauksia ketjussa, niin kyllä suurimmalla osalla on syynä se, että joudutaan matkustamaan liian halvalla, kun on kerran kaikenmaailman odottelua ja jonotusta. Jos on panna rahaa kunnolla haisemaan reissussa, niin johan se on täysin toisella lailla mukavaa.

Js siis sanon tämän matkailyuani kyllä aikoinaan pienellä budjetilla, silloin kun elin muutenkin vaatimattomasti. Mutta miksi ihmeessä alentuisin siihen enää, kun ei ole pakko? Ei elämäni kotonakaan vaurasta ole, mutta se on tuttua, ja siksi helppoa (ei stressaavaa). Jos lähtisin jonnekin, niin haluaisin kokea ripauksen luksusta, en tungeksia muiden turistimuulien kanssa low budget meiningillä.

Vierailija
120/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustellut jo ihan tarpeeksi ja todennut että reissun paras asia on joka kerta kotiinlähtö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme