Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka ette pidä matkustelusta

Vierailija
01.10.2017 |

Miksi ette? Eikö uudet elämykset kiinnosta, vai pelottaako? Ahdistaako kotoa lähteminen?

Kommentit (193)

Vierailija
81/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sellaiset paikat jotka on telkkarista moneen kertaan nähty, kuten NY ja Pariisi, ei kiinnosta.

Oon kyllä reissannut, Intiaan voisin hyvässä seurassa mennä uudestaan.

Mut se on sellaista hotelliasumista, kävelyä, valokuvaamista, ravintolasyömistä, kävelyä, valokuvaamista tai vaihtoehtoisesti rannalla makaamista.

Kaikki ne kuvat löytyy valmiiksi netistä jonkun muun kuvaamina.

Lopuksi odottaa jo että pääsee kotiin.

Siis onko sinusta oikeasti sama asia nähdä joku paikka telkkarista ja oikeasti käydä kyseisessä kaupungissa? Ihan mielenkiinnosta kysyn voiko joku oikeasti olla sitä mieltä.

Mulla ainakin matkakuume nousee, kun katson telkkarista tai lehdistä kuvia ulkomailta. Eiffel-tornia en kyllä ole koskaan halunnut nähdä.

Vierailija
82/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allekirjoitan nro 69 eka kappaleen täysin. Arvostan kielitaitoa, ja matkustaminen on hyvä tapa motivoida niin itsensä kuin lapsetkin opiskelemaan.

Ja on hyvä, kun nuoren eka työmatka ei mene sen hermoiluun, osaako ja pärjääkö matkalla.

Ap.

Joo, tosin se kynnys voi silti nousta eteen myöhemminkin. Itse sairastuin samana vuonna kaksi kertaa pahasti työmatkalla, jolla olin yksin ja siitä muodostui henkinen vastenmielisyys yksin lentämiselle. Olen alkanut pelätä, että en suoriudu takaisin kotiin.

Työkaveri taas sai työmatkalta jonkun hengenvaarallisen parasiitin, jota hoidettiin kuukausia/ vuosia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua matkustella ulkomailla. Jos olisi pakko lähteä, niin lähtisin bruggeen, tai johonkin muuhun eurooppalaiseen keskiaikapaikkaan, koska rakastan vanhoja kivitaloja ja kaupunkisuunnittelua.

Olen käynyt ihan afrikassa asti kyllä nuorempana, enkä tarvitse "maailmankuvani avartamiseen" nälän näkemistä, saasteita, varastettuja tavaroita, ihmiskaupan omin silmin näkemistä jne. Kauniita maisemia on joka puolella palloa, mutta mikään ei ole vielä vetänyt livenä tai kuvissa vertoja suomalaiselle luonnolle, joten turha käyttää aikaa tai rahaa niiden metsästämiseen. 

Ohjaudun elämässäni muutenkin sisältä käsin, joten en tarvitse jatkuvaa stimulaatiota ympäristöstä. Tiedän monia muitakin joita ei matkustelu kiinnosta, mutta sitähän ei saisi sanoa, vaan kaikkien pitäisi pitää samoista asioista, vähän kuten yläasteella, kun ei kehdannut sanoa että kuuntelee beatlesia, kun piti tykätä take thatista ;)

Ja jos ei tykkää, niin A, köyhä B, tyhmä juntti C, joku muu, mutta kuitenkin negatiivinen ilmaisu

Vierailija
84/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 on ihan oikeassa. Jos haluaa tutustua paikalliseen elämään, joutuu välillä joko ummistamaan silmänsä hygieniatasolta tai maksamaan kalliista hotellista, jossa taas paikalliselämästä ei ole tietoakaan. Samoin joutuu välillä hyväksymään sen, että asiat ja aikataulut eivät pidäkään sovitusti. Pedanttia ihmistä se voi ahdistaa. Ap.

Vierailija
85/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan myös heitä, jotka kuskaavat lasta Suomessakin matkoilla. Ymmärtääkseen paremmin muita kulttuureja on hyvä tuntea ensin oma kulttuuri ja historiansa.

Vierailija
86/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein jaksa ymmärtää Suomen luonnon hehkutusta. Joo, on kaunista varsinkin ajoittain ja jossain paikoissa, on todellakin, mutta ainakin minuun on sisäänrakennettu uuden kaipuu. Ei sitä samaa kotikuusta jaksa joka päivä katsella, vaikka olis miten kaunis. Ja talvi, brrrr.

Vierailija
87/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista eikä pelota, mutta ei kiinnosta. En ole koskaan halunnut lähteä puhtaasti löhölomalle, vaan ulkomaan matkat ovat aina liittyneet tavalla tai toisella työhön tai jatkokoukutukseen. Helteisille aurinkolomille en lähde mistään hinnasta. Mitä iloa on mennä istumaan jonkin puun alle ulkomaille? Kaupunki- ja kulttuurimatkat voisivat olla ihan mukaviakin, mutta kun liikuntakyky on nykyään rajallinen. Ja yksin en halua edes lähteä. Aina sanotaan, että kyllä sieltä kavereita löytyy, ei tarvitse olla yksin. Se on kuitenkin sattuman kauppaa, löytyykö samanhenkinen kaveri. Ryyppääminen, rellestäminen ja yökukkuminen eivät ole minun juttujani.

Vierailija
88/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä matkustelusta, koska se aika on pois kallisarvoisesta vapaa-ajastani, jolloin voin rentoutua. Matkustelu ei ole minulle vapaa-aikaa eikä rentouta minua, vaan stressaa. Haluan rentoutua kauniissa kodissani, en jossain lentokoneessa enkä vaellella katsomassa nähtävyyksiä jonkun suuren turistilauman seassa. Tykkään tehdä autollani lomalla pari reissua johonkin maksimissaan 150 kilometrin päähän, viettää siellä pari tuntia ja ajaa takaisin kotiin. Se ei vie liikaa aikaa ja sopii minulle.

Vierailija
89/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan myös heitä, jotka kuskaavat lasta Suomessakin matkoilla. Ymmärtääkseen paremmin muita kulttuureja on hyvä tuntea ensin oma kulttuuri ja historiansa.

Omalta kulttuurilta ja historialta tuskin voi välttyä, jos täällä asuu. Ei ku... no onhan niitä tietysti kaikenlaisia perheitä.

90/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän mielummin reissuun menevä rahat tekemällä arjestani viihtyisämpää.

Vierailija
91/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain saa kiksejä helposti mistään ulkomailla koetusta sen enempää kuin kotimaassakaan. Ehkä olen valinnut matkakohteeni väärin, en tiedä. Nähtävyydet minua ei kiinnosta ylipäätään, en ole erityisen innostunut historiasta tai arkkitehtuurista, mutta luontoa arvostan. Joku Grand canyon tai vuorikiipeily Itävallassa voisi antaa minulle jotain, koska siellä on kuvien perusteella upean näköistä. Mutta näihin paikkoihin minulla taas ei ole ollut mahdollista mennä.     

Joka tapauksessa esimerkiksi auringonlasku ja tähtitaivas ihan täällä Suomessa ovat olleet yhtä ihania (tai upeampiakin) kokemuksia kuin ulkomaillakin. Kansallispuistossa retkeily, koskenlasku ja koskematon luonto ovat miellyttäneet minua enemmän kuin vaikkapa Kreikan saariston maisemat, vaikka kaunista on sielläkin. Ehkä minun siis kannattaisi ottaa selvää muiden maiden upeista luontomaisemista ja lähteä metsästämään niitä... mutta toisaalta henkeni salpautuu Suomessakin, niin en ole vielä kokenut tarvetta tuhlata aikaa, rahaa ja vaivaa lähteäkseni etsimään näitä kokemuksia muualta. 

Vierailija
92/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein jaksa ymmärtää Suomen luonnon hehkutusta. Joo, on kaunista varsinkin ajoittain ja jossain paikoissa, on todellakin, mutta ainakin minuun on sisäänrakennettu uuden kaipuu. Ei sitä samaa kotikuusta jaksa joka päivä katsella, vaikka olis miten kaunis. Ja talvi, brrrr.

Jotkut jopa pitävät talvesta. Itse en pidä helteestä, koska se vyöryy päälle. Talvella voi pukeutua lämpimästi ja kylmyys on voitettu.

Vierailija
93/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sellaiset paikat jotka on telkkarista moneen kertaan nähty, kuten NY ja Pariisi, ei kiinnosta.

Oon kyllä reissannut, Intiaan voisin hyvässä seurassa mennä uudestaan.

Mut se on sellaista hotelliasumista, kävelyä, valokuvaamista, ravintolasyömistä, kävelyä, valokuvaamista tai vaihtoehtoisesti rannalla makaamista.

Kaikki ne kuvat löytyy valmiiksi netistä jonkun muun kuvaamina.

Lopuksi odottaa jo että pääsee kotiin.

Nykyään airbnb antaa mahdollisuuden persoonallisempaan asumiseen vaikka niissä jo nähdyissä kaupungeissa. Itse kyllä tykkään kävelystä ja valokuvaamisesta :)

Miksi sinun on avarakatseisena maailmanmatkaajana vaikea käsittää muita ratkaisuja kuin omasi?

Sanoinkos minä niin 😳

No et ihan. Mutta jos alkaa toisen vastaukseen siitä miksei välitä tulkuttaa neuvoja minne nyt ainakin voisi mennä, niin eipä se kovin hyväksyvältä kuulosta. Toki nettikeskustelussa jää eleet ja ilmeet pois ja siksi on erehtymiseen suuri mahdollisuus.

Jos haluat, että muiden mielipiteitä kunnioitetaan, niin olisit voinut osoittaa moitteesi myös kommentoijalle ne. 4, joka kirjoitti näin matkustamisesta: "se on sellaista hotelliasumista, kävelyä, valokuvaamista, ravintolasyömistä, kävelyä, valokuvaamista tai vaihtoehtoisesti rannalla makaamista. Kaikki ne kuvat löytyy valmiiksi netistä jonkun muun kuvaamina."

Selkeästi tuossa pidetään kaikkea matkalla tehtyä jotenkin typeränä, etenkin valokuvausharrastusta (jonka mainitsee useammin kuin kerran), koska kaikki kuvat on maailmassa jo otettu. Ei hän arvosta sitä, että joku muu tykkää tehdä kyseisiä asioita.

Voit tietysti nyt väittää, että hän puhuu vain omasta puolestaan, mutta näin ei ole, sillä mikään ei pakota häntä matkallaan valokuvaamaan, syömään ravintolassa tai makaamaan rannalla. Hän voi tehdä muita asioita. En minäkään sano, että "matkustaminen on vain uimista, vesihiihtoa tai viininmaistelua", vaikka aika moni maailman ihminen tekee kyseisiä asioita matkoillaan.

Niin, ja minä en edes itse välitä kauheasti matkustaa, mutten siltikään käsitä, miksi joidenkin on pakko arvostella toisten matkustamishaluja tai niitä asioita, joita matkoillaan tekevät. En puhu kenenkään harrastuksista vähättelevästi tyyliin "se nyt on vain sellaista...".

Vierailija
94/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ahdista eikä pelota, mutta ei kiinnosta. En ole koskaan halunnut lähteä puhtaasti löhölomalle, vaan ulkomaan matkat ovat aina liittyneet tavalla tai toisella työhön tai jatkokoukutukseen. Helteisille aurinkolomille en lähde mistään hinnasta. Mitä iloa on mennä istumaan jonkin puun alle ulkomaille? Kaupunki- ja kulttuurimatkat voisivat olla ihan mukaviakin, mutta kun liikuntakyky on nykyään rajallinen. Ja yksin en halua edes lähteä. Aina sanotaan, että kyllä sieltä kavereita löytyy, ei tarvitse olla yksin. Se on kuitenkin sattuman kauppaa, löytyykö samanhenkinen kaveri. Ryyppääminen, rellestäminen ja yökukkuminen eivät ole minun juttujani.

Tykkään lämmöstä, mutta löhölomalla en silti vielä koskaan ole ollut :) Ok, on sitä silti joskus tullut vietettyä laiskempiakin päiviä, jos kuumuus on vienyt kaikki mehut. Näin olen ajatellutkin, että pitää matkustaa nyt, kun vielä on terve ja jaksaa. Ei sitä tiedä, kuinka kauan näin on. On sitten kiikkutuolissa jotain muisteltavaa, jos saa vanhaksi elää.

Vierailija
95/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En millään pysty ymmärtämään sellaista ajatusta että nojatuolista käsin pystyy teknologian avuin kokemaan saman kuin itse matkustaessa. Eikös tuo ole sama jos jyrsin kotona kuivaa leivän palaa ja katselen samaan aikaan telkkarista ohjelmaa Michelin tähden ravintolasta? Ja totean että suht saman kokemuksen siitä leivästä sain kuin jos olisin ollut Michelin tähden ravintolassa?

Vierailija
96/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika rajoittunut on jos mielestään suomessa on vain yksi puu, se kuusi joka näkyy ikkunasta ;)

Minulle luonto on mielenmaisema ja sielullinen asia. Kaikillahan näin ei ole, jolloin ei näe sitä kuuluisaa metsää puilta. Eihän sitä varmaan jaksakaan ymmärtää jos itseä ajaa vain sisäinen uutuudenpakko eteenpäin. Minä taas ymmärrän miksi moni matkustelee, mutta myös sen miksi minä en. Jännä homma että sen matkailun pitäisi avartaa, mutta kaikista suvaitsemattomimpia toisenlaiseen valintaan tuntuvat olevan juuri nämä "matkailun avartamat" henkilöt ;)

Vierailija
97/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut jopa pitävät talvesta. Itse en pidä helteestä, koska se vyöryy päälle. Talvella voi pukeutua lämpimästi ja kylmyys on voitettu.

Niin, huomaatko, että itsekin pidät lämmöstä, etkä kylmästä? Jotkut haluavat sen lämmön ilman viittä vaatekerrosta.

Usein kuulee juuri, että talven kylmyydessä on kiva juoda kuumaa kaakaota takkatulen loimussa ja vilttiin käpertyneenä. Samalla arvostellaan niitä, jotka haluavat nauttia lämmöstä riippumatossa palmun alla. Missä ovat oikeasti ne, joista on kivaa olla kylmässä?

Vierailija
98/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä pitää jonottaa, odottaa eikä pääse vessaan. 

Vierailija
99/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, huomaatko, että itsekin pidät lämmöstä, etkä kylmästä? Jotkut haluavat sen lämmön ilman viittä vaatekerrosta.

Usein kuulee juuri, että talven kylmyydessä on kiva juoda kuumaa kaakaota takkatulen loimussa ja vilttiin käpertyneenä. Samalla arvostellaan niitä, jotka haluavat nauttia lämmöstä riippumatossa palmun alla. Missä ovat oikeasti ne, joista on kivaa olla kylmässä?

Ei kai nyt kukaan tykkää siitä, että itsellä on kylmä. Mutta kyllä mä tykkään olla raikkaassa pakkasilmassa kun on tarpeeksi päällä, että olo on sopiva. Se on virkistävää. Ihan eri asia kuin lämmin sää, saati sitten helle, jolloin on liian kuuma.

Vierailija
100/193 |
01.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen itse asiassa ollut iloinen kylmyyden tunteesta useaankin otteeseen. Kilpirauhasen liikatoiminnan aiheuttaman kuumuuden ja helleputkien jälkeen. Mielummin kylmä kuin kuuma, kylmyyttä vastaan voi suojautua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän