Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sanoisit 14-v lapsellesi jos pyytäisi päästä poikaystävälleen yökylään? Ovat seurustelleet vuoden

Vierailija
29.09.2017 |

Vertaistukea...

Kommentit (266)

Vierailija
41/266 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En päästäisi. Olen vastuullinen vanhempi enkä ääliö.

Miten vastuullinen vanhempi estää neitsyyden menettämisen 14-vuotiaana? 

-ap

Keskustelemalla ja kasvattamalla lasta ihan pienestä pitäen.

14-vuotias on lapsi ja vieläpä kaukana seksin suojaikärajasta.

Näin sanoo äiti, joka on kuitenkin jo jakanut pojille 13-vuotiaasta alkaen.

En ole ollut samanlainen horatsu kuin sinä.

Hah, eli osuin oikeaan, kun noin meni tunteisiin;)

Vierailija
42/266 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Keskusteluista ja kasvatuksesta huolimatta kasvavalla lapsella on omia ajatuksia ja tunteita, oma tarve itsenäistyä ja etsiä siihen keinoja ym. Murrosikäinen ei enää ole vanhempiensa jatke, ja se kannattaa oppia hyväksymään, vaikka kaikkia tekoja ei hyväksyisikään.

Itsenäistyminen ei tarkoita samaa kuin seksielämän aloittaminen lapsena.

Itsenäistyminen tarkoittaa sitä, että lapsi tekee itse omia ratkaisujaan, vaikka tietää että vanhemmat olisivat niitä vastaan. Lapsi siis katsoo olevansa kypsä päättämään itse, vaikka aikuisen näkökulmasta ei välttämättä olisikaan. Seksielämän aloittaminen varsinkin on niitä asioita, joissa nuori kuuntelee ennen kaikkea itseään eikä vanhempiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/266 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia mikä ainakin itsäni tähän astisesta keskustelusta hivenen yllättää on se, että ellei minulta jokinmennyt ohi, niin osa tuntuu automaattisesti ajattelevan, että kyseessä on tyttö, joka haluaisi mennä poika ystvälleen yöksi. - Kysymykseni kuuluukin, olisiko tilanne jotenkin erityisesti toinen, jos kysyjänä olisi poika?  - Minusta ei.  

Ai poika menisi poikakaverin luo? No ei siinä ainakaan lapsia tule.

" Heh" - Eipä taida tulla, mutta tarkoitin kyllä edellä poika pyytäisi lupaa siihen, että hän saattaisi mennä tyttökaverinsa luo yöksi. - Vaikka kieltämättä vanhempien kulmakarvat saattaisivat kohota, jos 14  vuotias poika kertoisi menettäneensä neits- korjaan poikuutensa toiselle pojalle. (Vai yllättikö Ap lapsensa itse teossa; en tiedä)   Toisaalta ei se, että kaksi samaa sukupuolta päätyy samaan punkkaan kenestäkään homoa, eikä edes bi seksuaalia "heti" tee. 

Vierailija
44/266 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani oli 16 v, kun hän tiedusteli minulta, että saako hänen tyttöystävänsä tulla viikonloppuna meille yöksi. Häkellyin hiukan, kun poika käytti ihan samoja äänenpainoja kuin oli pienempänä kysellyt lupaa jonkun kaverinsa yöpyä meillä. Jotenkin viattomasti. Tajusin, että tämä on nyt hiukan eri asia kuitenkin, joten soitin tytön äidille saadakseni kuulla hänen mielipiteensä asiasta. Tytön äiti kertoi, että tyttärensä oli itsenäisesti, äidilleen etukäteen kertomatta, hankkinut e-pillerit vastikään. Tämä oli kuitenkin tytöltä meidän molempien mielestä järkevää toimintaa. Päädyimme yhdessä tuumin siihen, että tytär voi yöpyä meillä, mutta ei joka viikonloppu. Tiesimmehän, että nuorilla oli koulun jälkeen aikaa tuntikausia tehdä mitä halusivat, kun me vanhemmat olimme töissä. 

Vierailija
45/266 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutulla mennään, mutta näin minä tekisin:

- Tutustuisin ensi tilassa poikaystävään ja myös hänen vanhempiinsa varmistuakseni, että tyttären parisuhde on turvallisella pohjalla ja pojan koti sellainen, että sinne voi lapsensa laskea. On hiukan yllättävää, ettei näin ole tehty, kun kyse on noin nuorista ja pitkästä seurusteluajasta. Minkä ikäinen tämä poikaystävä on? On eri asia seurustella tuossa iässä samanikäisen kanssa kuin muutamaa vuotta vanhemman.

- Varmistaisin, että nuoret huolehtivat sekä raskauden että tautien ehkäisystä. Siis että käytössä on kondomit ja mahdollisesti vielä jokin muu ehkäisykeino. Onhan tytöllä jo HPV-rokote?

- Puhuisin myös siitä, että 14-vuotias on hyvin nuori harrastamaan seksiä. (Itse toivoisin omien lasteni aloittavan aikaisintaan 16-vuotiaina.) Jos et halua tyttäresi vielä yökyläilevän poikaystävänsä luona, senkin voi sanoa suoraan. Perusteluksi riittää mielestäni tytön ikä. Yrittäisin kuitenkin pitää yllä keskusteluyhteyden tyttöön, vaikka hän ei perustelua hyväksyisikään.

Vierailija
46/266 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Missä Suomen laissa määritellään "suojaikäraja"?

Vierailija
47/266 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen paskahalvauksen saamista.

Vierailija
48/266 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuori tekee tällaisen päätöksen itse. Minäkin sain ihan rauhassa miettiä ja ei se haitannut. Voisin jopa sanoa, että se lisää vastuullisuutta, kun on vapaat kädet omasta elämästä ja joudut oikeasti valitsemaan, eikä vanhemmat ole estämässä virheitä.

Vierailija
49/266 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Rikoslaissa, muistaakseni rikoslain 20 -luvussa. 

t. Juristi

Vierailija
50/266 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli 14 vuotias kaukaa useammaksi päiväksi. Hänen äitinsä soitti munulle ( emme tunteneet), halusi tietää, että meillä on aikuisia kotona tuolla aikaa. Oman oli muutaman vuoden vanhempi. Juttelin sitten omani kanssa tietyistä asioista. Vahtimaan en ruvennut. Omaa 14 vuotiasta en päästäisi.

Vierailija
51/266 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

t. Juristi

Olet varmaan tietoinen että samanikäisen kumppanin kanssa ei mitään rajoja ole eikä ainakaan vuoden seurustelun jälkeen.

Vierailija
52/266 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini kielsi, joten poikaystävä jäi meille salaa yöksi. Aamulla vanhemmat lähti töihin ei koskaan jääty kiinni. Eli en kieltäisi vaan tekisin mieluummin säännöt avoimiksi.

Vierailija
53/266 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

t. Juristi

Rikoslaissa ei lue "suojaikäraja" missään kohtaan, mutta on "lapsen seksuaalinen hyväksi käyttö" ja "törkeä lapsen seksuaalisen hyväksikäyttö" mutta se on vain jos vahingoittaa alle 16-vuotiaan kehitystä seksuaalisella teolla, mutta molemmissa rikollinen voi olla uhria nuorempi ja alle 16-vuotiaan kanssa seksin harrastamista ei katsota aina kehitystä vahingoittavana. Sinä valejuristina tätä et tiedä.

-ei edes juristi mutta lukutaitoinen

Vierailija
54/266 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

t. Juristi

Täydennän vielä sananmukaisesti, termiä suojaikäraja ei rikoslaista löydy. 

Rikoslain 20. luvussa (nyt olen varma lain luvsta) on seurustelusuhteita koskeva niin sanottu rajoitussäännös. Tämän rajoitussäännön tarkoituksena on olla rankaisematta nuorten yhteisymmärryksessä tehdyistä seksuaalisista teoista tai yhdynnästä, joissa toinen on yli 16- vuotias ja toinen on alle 16- vuotias.

Olennaista on  huomata tuo yhteisymmärrys. - molempien tulee olla halukkaita ja suostuvaisia siihen. - Tätä ehkä kannattaisi yrittää teroittaa nuorten päähän, sillä ainakin tällä palstalla toisinaan kohtaa postauksia, jossa kummekustaan ja ihmetellään, että esim. mikä miehessä on vikana kun se ei suostu tai halua seksiä. - Siis ikäänkuin seksistä kieltäytyminen olisi jotenkin sidottu sukupuoleen. - Tai siihen, että ehdottajassa olisi jotain sisäistä tai ulkoista puutetta tai vikaa. Ei se iha näin "yksinkertaista" ole. - - - Toinen juttu tietenkin on, että jos tai kun kaksi juridisesti aikuista ja täysvaltaista elää ja on tai pyrkii olemaan pariskunta niin, jos silloin halut menevät jatkuvastu ristiin, niin se ei tietenkään oikeuta toista "saamaan" toiselta väkisin, ellei muutoin onnistuisi saamaan.

Sen sijaan tilanne saattaa johtaa vähintäänkin isomman haasteen eteen, jos halujen meneminen ristiiin jatkuu kauemmin. - Johaten mahdollisesti tilanteeseen, ,joka kysyy mahdollisesti sitä, mitä tai mitkä ovat ne asiat tai jutut, jotka suhdetta kannattalee?

- Jolloin hyödyllistä saattanee olla konsultoida tai käydä keskustelua joko, ehkä mieluummin yhdessä tai sitten vain rikseen vaikka parisuhdeterapeutin tai seksuaaliterapeutin juttusilla.

Vierailija
55/266 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä just 14-vuotiaani kans jutellaan. Ei tulis mieleenkään päästää. Ei hän kyllä haluakaan. 14-vuotiaana pitäis kiinnostaa joku muu kuin "kotileikki".. ainaki mun mielest

Vierailija
56/266 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vertaistukea...

Tarkistuskysymyksen vastaus oli väärä.

Naulaa vessanovi kiinni:

No, ainakin joku saa tukevaa teidän perheessä. Muita pillerit

ottaa, 

ettei sua vituta niin paljoa. Esim. risiiniöljy, peräpukko ja luumut

¨siirtää vitutuksen tunteen aivan muualle. 

Paskattaa niin ettei aivastaa uskalla. <Eikä pääse, kun joku serlokki tukki oven. 

Vierailija
57/266 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä nuori tekee tällaisen päätöksen itse. Minäkin sain ihan rauhassa miettiä ja ei se haitannut. Voisin jopa sanoa, että se lisää vastuullisuutta, kun on vapaat kädet omasta elämästä ja joudut oikeasti valitsemaan, eikä vanhemmat ole estämässä virheitä.

. Just joo. Kyllä munki lapset on itsenäisiä ja vastuullisia, mutta todellakin aikuisen tehtävä on jarruttaa nuoren menemisiä. Ne nuoret joista aikuinen ei huolehdi ja ole kiinnostunut, ovat tavalla tai toisella eksyksissä. Murrosiässä nimenomaan nuori tarvii sitä turvaa ja vastusta et joku piittaa ja huolehtii eikä tarvi yksin pärjätä tai tehdä päätöksiä. Ja 14v on vielä melkein lapsi, joka kaipaa aikuisen kainaloa.

Vierailija
58/266 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä just 14-vuotiaani kans jutellaan. Ei tulis mieleenkään päästää. Ei hän kyllä haluakaan. 14-vuotiaana pitäis kiinnostaa joku muu kuin "kotileikki".. ainaki mun mielest

Mukava lukea, että teillä keskustelu yhteys pelaa, "jo" etukäteen. Ei nämä asiat ole helppoja ulkopuolisena sanoa teitämättä tai tuntematta nuoria tarkemmin. - Jos muistelen itseäni 14-15 vuotiaana epävarmana poikana, niin jos tyttö olisi ehdottanut seksiä kanssani, niin en minä tiedä mitä olsin osannut siihen vastata, - Varmaan häntä miellyttääkseni olisin suostunut, vaikka oikeasti olisin haunnut vain nukkua.... Ehkä olisin tarvinnut, jonkun vanhemman, jonka taakse olisin voinut piiloutua. (Vaikka tietenkään näin en ehkä sillä hetkellä olsi osannut sanoa, kun se ei olsi kuullostanut kovin "miehekkäältä" enemmän loukkauskelta tyttöä kohtaan, jonka voin kuvitella, että olsi huutanut minulle pääpunaisena, että sanoinko todella vanehmmilleni, että me aiotaan mahd. naidakin yhdessä (eikä kastoa vain leffaa ja nukkua...)     

Vierailija
59/266 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että tässä kortsut ja liukkari mukaan.

Tuskin 14-vuotiailla liukkariin on tarvetta. Ei varmaan perspanoilla kuitenkaan aloitella.

Vierailija
60/266 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että tässä kortsut ja liukkari mukaan.

Tuskin 14-vuotiailla liukkariin on tarvetta. Ei varmaan perspanoilla kuitenkaan aloitella.

Mistäs sinä sen tiedät, mistä itse kukin aloittaa?  - Vaan olennaista on minusta nyt yrittää luoda tai yrittää ylläpitää nuoren kanssa luottamukselliset välit ja kyetä luottamaan, että nuori tietää, mitä on oikeasti tekemässä. - Kortsuja ja liukkaria antaessa enemmän sellainen asenne, että jos siis jos satutte tarvitsemaan... Mutta mikään pakko ei ole ja olettehan yhdessä molemmat varmoja asiasta.... koska ... ja ku....  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme